Annons:
Etiketttips-råd-problemlösning
Läst 8605 ggr
[Tunnan]
1/1/09, 8:54 PM

Hur får man penslarna att hålla längre

Jag har ingen tur med mina penslar.
Jag tvätta ur dom nogrant efter vare användning och sköljer dom i såpavatten, men ändå så antingen spretar dom efter någon månad eller så degar stråna ihop sig
Hur gör ni?
Trött på att köpa penslar så här ofta.

Annons:
Proosen
1/1/09, 9:10 PM
#1

Första steget till en hållbar pensel är att doppa den i det lösningsmedel som du använder till aktuell färg. Torka bort överflödet innan du doppar penseln i färgen.

På så vis mättar du stråna med annat än färg uppe mot skaftet/fästet för stråna. När du sedan tvättat penseln med lösningsmedel hjälpligt (det behöver inte ens vara rent och fint lösningsmedel) tar du koncentrerad såpa i handflatan och moddlar runt med penseln i det och sköljer rent i vatten. Är du tveksam om det blev rent gör du om med såpan igen och sköljer.

Nu torkar du ur vattnet med en trasa och stoppar penseln i munnen, saliv är ett med det bästa som finns för att forma till penselstråna igen och få dem att hålla formen hyfsat bra.

På det här sättet har jag hållit liv i penslar över tio år, om det någon gång blir något tillstukat strå som spretar tar jag en vass skalpell och kapar av det vid fästet. Försök inte rycka bort det för då kan du sabba hela penseln i ett huj.

Såpan är så pass vass att den får gamla missfärgade och tråkiga penslar till nytt användbart liv igen. Kanske inte i första tvätten men efter några omgångar så brukar de ta sig.

Lycka till!

Niclas

[Tunnan]
1/1/09, 9:27 PM
#2

Som jag gör nu så är det så här.
Jag målar oftast med Humbrols färger som jag nu mera späder ut med deras egen thinner
Sedan tvättar jag penseln i balsamterpentin, alltså jag borsta ut all färg riktigt noga innan jag sedan sköljer ur penslen rikligt i såpavatten
Jag brukar även stoppa penseln i munnen efteråt för att binda ihop stråna

Men jag borde allts tvätta penslarna i samma typ av thinner då ?
Eller är lacknafta bättre än balsmterpentin?

Men det där med att doppa penslen i samma lösningsmedel har ja aldrig gjort, det bör jag nog införa

Ja jag blir så förvånad när man hör om byggare som har sina penslar i 10 år…Va…Hur gör dom ??? Flört

Tack för ditt tips Niclas Glad

/Janne

[Tunnan]
1/1/09, 9:30 PM
#3

Att glegga runt med penseln i handflatan ska jag också testa

pryzze
1/1/09, 9:35 PM
#4

Vilka penslar skall man satsa på ?

Har sett de för under 10 kronor ( Senator hette de)
Mycket dyrare har man också sett.

//Pryzze

Proosen
1/1/09, 9:36 PM
#5

Balsamterpentin är nog bättre än de flesta lacknafta-varianter du kan hitta idag. Gleggandet i handflatan funkar fint så länge du inte rådbråkar penslen allt för hårt och stukar stråna. Du ser också på såpan när penslen är ren för då blir den inte missfärgad längre. På stora penslar kan det ta några gånger innan all färg är borta.

Kan nog vara så att du kör med såpvatten isället för ren flytande såpa som förtar effekten av den lite granna. Går åt några droppar eller så för varjer tvätt så en flaska räcker läääänge. Sen kan jag också nänma att den enda skillanden på gul och grön såpa är just färgen. Fick höra det från en fd. anställd på Cederroths här i Falun och han som blandat till ingredienserna borde veta.

Niclas

[Tunnan]
1/1/09, 9:48 PM
#6

He He ja det borde han som sagt
Tusen tack Niclas, du har nog räddat delar av min ekonomi Skrattande

#4 jag brukar blanda lite med både billigare variante med dom lite dyrare.
Dom billigare köper jag i den vanliga hobbyaffären, och dom jag köper där heter Dekorama, finns i en drös med olika storlekar.
Kör även en del med Tamiyas som jag gillar skarpt
Men dom jag gillar best i min samling är Aquafine som kostar emellan 40-100kr st beroende på storlek
Dom finns att köpa i affärer där dom säljer prylar till konstnärer, typ pastellkritor färger och sånt.   

Köpde 3 beckerspenslar tidigare i höstas, dom kostade 208kr totalt.
Men jag tycker att dom är lite väl mjukaför modellmålning, men det blev en fin yta efter dom.

Annons:
[Henke29]
1/1/09, 10:01 PM
#7

Jag får inte heller mina penslar att hålla värst länge.
Så denna tråden ska jag läsa igenom lite mer nogrannare..

Henke

Greenhorn
1/1/09, 10:09 PM
#8

Använder man hårpenslar, typ mårdhår etc så finns ett enkelt knep som gör att penseln håller längre. Låt penseln stå och dra ett dygn i vanlig hårbalsam, det gör susen. 
OBS! hårbalsam fungerar inte på penslar med syntetborst!

Man kan ju tänka sig om man varje dag tvättade sitt hår med lacknafta eller iso-alkohol och sköljde med vanligt vatten….. Kalufsen hade sett ut som en 10-kronors Panduropensel efter en vecka Cool.

[Tunnan]
1/1/09, 10:11 PM
#9

Skrattande

[Tunnan]
1/1/09, 10:13 PM
#10

Det gör penslen mjuk och fin då?

Greenhorn
1/1/09, 10:21 PM
#11

#10 Den gör att penseln bättre behåller sin ursprungliga struktur.

Exelon
1/1/09, 10:23 PM
#12

Ja här fanns det tricks som verkligen behövdes, har en tendens att avverka penslar allt från billiga syntet till dyra mård/ekorr hårs penslar lika fort. Det var på tiden.

StefanW
1/1/09, 10:27 PM
#13

Kan bara instämma! Såpa är undermedel, har ett antal penslar som har mer än 10 år på nacken.

Balsamtricket skall jag prova! Det lät mycket bra!

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Annons:
karlrobert78
1/1/09, 10:27 PM
#14

Jag gör nästan som Proosen, men slarvar med såpan! När jag målat med Humbrol tvättar jag penseln i Humbrols egna thinner och sen formar penseln rikligt med saliv. Sen någongång ibland så får de en grovrengörning i etylacetat och sedan såpa! Jag har en drös med penslar som får torka ordenligt innan de används nästa gång. Jag har de ståendes med spetsen upptill. Jag har satasat på dyra kvalitetspenslar (har ej varumärke i skallen nu) och har många funktionsdugliga fortfarande efter ca 10 år av aktivt byggande! Men sen upplever jag att utspädd förtunnad färg sliter mindre än färg direkt ur burken!

//Marcus

GeeKen
1/1/09, 10:29 PM
#15

Det som gäller för penslar är: "köpa billigt, köpa dyrt".

Kör man med billigare penslar så kan man inte räkna med att de håller så värst länge. Dessutom ge de betydligt sämre resultat än riktiga hår-penslar.

Sen är det precis som sagt ovan, tvätta dem med samma lösningsmedel som ni har till färgen. Avsluta med att tvätta dem en extragång med ljummet vatten och lite grönsåpa och låt dem sedan lufttorka.

Ett annat tips är att inte "göra" ner hela penseln, halvvägs upp på skaftet, med färg. Ingen färg upp dit där håren sitter fast i skaftet, eftersom det blir svårt att rengöra och färg kommer att byggas på där.

/ GeeKen

________________________________________

>>  GeeKen - Medarbetare på Modellbygge iFokus

[Tunnan]
1/1/09, 10:30 PM
#16

Jag är mycke tacksam för alla era tips
Tack mina vänner Kyss

linusorn
1/2/09, 12:06 AM
#17

Satsa på ett par riktigt dyra syntetpenslar, tvätta dem som ovan och förvara dem efter att de har torkat ståendes med dem små plaströren du får med på.

Tails
1/2/09, 12:47 AM
#18

Har provat det mesta. 10packet från LIDL på 8kr var inte helt bra.. Nästan det sämsta jag någonsin upplevt kan man vågar jag påstå. Jag rekommenderar penslar med hår från utrotningshotade djurCool.. Eller liknande. Har en plattpensel med ekorrehår som gör underverk.

Ett bra tips jag lärt mig om du vill att de ska hålla längre är;

TORKA PENSLAR LIGGANDES OCH INTE STÅENDES. Då håller de länge.

Exelon
1/2/09, 1:49 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Hehe eller stående i en lacknafta burk brukar också bli en succé.

Dom brukar likna såna här.

Tails
1/2/09, 2:39 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

eller ..

Annons:
Exelon
1/2/09, 2:49 AM
#21

#20 å illa att dom börjar likna Don King är det inte.Skrattande

AChristian
1/2/09, 3:14 AM
#22

Har ni hört talas om att man kan använda sig av vanlig matolja och diskmedel?

Har länge målat med Humbrol och tvättar penslarna på följande sätt: jag häller upp lite matolja i ett, typ, snapsglas (använder mig av ett gammalt sådant!) och sätter ner dom nyss använda penslarna. Jag häller ut lite diskmedel på diskbänken. Därefter bearbetar jag försiktigt varje pensel i matoljan, tar upp den,  doppar den i diskmedlet och bearbetar sedan håret försiktigt med tummen under rinnande ljummet vatten tills diskmedlet har försvunnit. Jag upprepar denna procedur 2-3 ggr. eller tills jag anser att penseln är ren. Låter sedan penslarna torka liggandes. 

Så har jag gjort i ett par år nu och det fungerar rysligt bra. Använder mig av samma metod till alla penslar (typ att måla ett hus med). Slipper thinner, lacknafta och dylika saker.

Testa med en pensel och säg vad ni tycker. Nu gäller detta Humbrol Enamel, Tamiya tvättar man i tvål och vatten. Använder mig av Dekorima syntetpenslar (ca. 20-30 kr.) för det mesta. Dom håller skapligt länge.

Har inte läst övriga inlägg eftersom det har blivit så sent. Så det är möjligt att detta tips har framkommit tidigare.

Christian

karlrobert78
1/2/09, 9:46 AM
#23

#18 Ne du farbror Vattenmelon, där har du nog fel! Jag och flera andra (typ konstnärer) säger att de ska torkas och förvaras hängande eller ståendes. Samma gäller ju vanliga penslar som man vanlig färg med inne eller ute! De flesta konstnärsaffärer säljer ju pensel- och torkställ för hängande eller stående förvaring av penslar!

//Marcus

Ps. Talis, ta inte illa upp om Farbror Vattenmelon - det är ett uttryck från Varan-tv:s "Barnprogram" och har inget med inlägget att göra! Brukar bara bli ett talesätt hemma då man har en annan åsikt!

Tails
1/2/09, 1:33 PM
#24

#23 Trevligt med varanteatern :)

Men jag kan köpa att man har de hängandes men inte ståendes. Sen är jag fattig som en lus så jag har väl inte råd med något av det ;)

[Jarl]
1/11/11, 4:09 AM
#25

Hej detta fick man ju ångest av, jag har drykt 50 penslar

lika dåliga allihop:/ eftersom jag inte sköter om dom.

Jag brukar missa och doppa i superlimet iblanSkäms

starhawk
1/11/11, 9:16 AM
#26

För det första: jag doppar aldrig penseln i lösningsmedel före färgburken utan det är en torr pensel i färgburken som gäller (det är kanske därför jag lyckas med Tamiya medans andra misslyckas?) efter målningen har jag två burkar, i den ena är det Cellulosaförtunning där får penseln måla omkring till den ser hyfsat ren ut, då torkar jag av den och stoppar ner den i den andra burken, där har jag en kraftigt tilltagen såpalösning, jag vispar runt den lite och låter den stå i burken över natten (ibland råkar den stå ännu längre, men det tar dom ingen skada av). Nästa dag målar jag pekfingret med penseln under rinnande ljummet vatten sen torkar jag penseln med en vit kökshandduk blir det bara en blöt fläck utan färganstrykning så stoppar jag penseln i munnen och formar den, sen får den torka stående i mitt egenhändigt tillverkade penselställ. Sen jag började med denna rengöringsmetodik mår mina penslar mycket bättre.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[Jarl]
1/11/11, 11:03 AM
#27

Syntetpenslar eller mårdhår? Någon som har någon sida/affär att tipsa om.Obestämd

Annons:
Joppo
1/11/11, 11:29 AM
#28

#27 Jag tycker du ska undvika syntetpenslarna. Enligt min erfarenhet håller de sämre än mårdpenslarna.

Ministuff säljer bra penslar tycker jag. Kolla här: http://shop.textalk.se/se/artgrp.php?id=12025&grp=574689

Jag rekommenderar dig också att köpa en penseltvål för att rengöra penslarna. Den är också bra för att forma spetsarna efter att du slutat måla.

http://shop.textalk.se/se/article.php?id=12025&art=2702695

/J

[Jarl]
1/11/11, 8:24 PM
#29

Da Vinci penslarna är ju till vatten färg. Kanske Citadel är bra men det står inte något om materialet, annars var det toppen sida Skrattande

starhawk
1/12/11, 8:37 AM
#30

Da Vinci penslarna är avsedda för vattenfärg!? Jag använder dom till all färg, är lite av mina favoriter för närvarande

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

pentti01
1/12/11, 9:49 AM
#31

Intressant ämne detta !   Vill bara inflika; jag gör inget speciellt med mina penslar egentligen, tvättar dom i det lösningsmedlet som krävs: diskmedel, ajax,thinner och det som funkar till det mesta: Bionafta framställt av raps.

Oavsett vilket medel,avslutar jag alltid med diskmedel. sen gör jag inget mer;ställer dem med borsten opp i penselstället.

Haft penslar i många år utan problem, "nybörjartur" ?

/Pentti

Joppo
1/12/11, 10:35 AM
#32

#29 Da Vinci-penslarna fungerar utmärkt även till andra färger. I mitt fall använder jag olika vattenlösliga färger såsom Tamiya. Vallejo och GW. Hur de är att använda med enamals som Humbrol låter jag vara osagt, eftersom jag knappt använder såna färger.

Citadelpenslarna håller enligt min erfarenhet sämre än Da Vinci-penslarna. Jag har även läst en del på nätet där många gett dem dålig kritik, eftersom de haft så kort hållbarhet.

starhawk
1/12/11, 11:21 AM
#33

#32: Kan meddela att Da Vinci-penslarna fungerar utmärkt med Model Master (enamel), Citadel och White Ensign Models färger också. Humbrols?? jag har så få färger av den sorten så jag minns inte om jag använt dom med Da Vinci

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[Jarl]
1/12/11, 12:18 PM
#34

Jag målar med Humbrol och sen med olja, brukar späda ut med lacknaftaSkäms

ska nogg bytta ut det till något skonsamare mott penslarna

Annons:
starhawk
1/12/11, 1:19 PM
#35

Äschh lacknafta! jag tvättar dom i Cellulosaförtunning, betydligt potentare medel, men penslarna klarar sig bra, bara dom får vila sig ett tag i såpa efteråt.  Fast förstås dom som var med innan såpa-tiden ser lite anfrätta ut, tills dom också fått såpabehandlingen

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Upp till toppen
Annons: