Annons:
Etikettgruppbyggen
Läst 2590 ggr
j29tunnan
1/9/09, 11:29 PM

GB 8: Airfix 1/48 H.S. Buccaneer S2B

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Då skall jag presentera mitt bidrag till gruppbygget. Förebilden är en Buccaneer S.Mk.2B XW533/G 'Glenfiddich'. Flygplanet deltog i "Operation Granby" och baserades i Bahrain 1991. Buccaneer användes som "laserpekare" åt Tornados från RAF. 12 Buccaneer-flygplan flög 226 uppdrag och vid 169 tillfällen släpptes bomber från Tornados där Buccaneers hade markerat målet.

Annons:
j29tunnan
1/9/09, 11:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Modellen är Airfix H.S. Buccaneer S2B i skala 1/48. Dekalerna kommer Model Alliance (Gulf War Buccaneers).

j29tunnan
1/9/09, 11:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Cockpit har jag gjort byggt rätt ur lådan. Målad med humbrolfärger.

j29tunnan
1/9/09, 11:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Modellen ser till en början riktigt trevlig ut, men skenet bedrar. Det är en av de värsta modeller jag stött på. Kroppens passform är mycket dålig och jag fick skiktlimma den i 3 omgångar med etylacetat varvat med superlim.

j29tunnan
1/9/09, 11:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Passformen på luftintag och utblås var om möjligt nästan ännu värre. Men med mycket sandpapper, milliput 2-komponentsspackel samt superlim & bakpulver så har jag kommit så här långt. Skam den som ger sig.

j29tunnan
1/9/09, 11:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Undersidan med "buken" krävde också en hel del spackel.

[Tunnan]
1/9/09, 11:42 PM
#6

Känner igen det där med Airfixsyndromet
Min Page var heller ingen höjdare

Men det här har du fixat med bravur

Annons:
j29tunnan
1/9/09, 11:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Ställ & hjul. Målade med humbrol och en svart wash i naven.

j29tunnan
1/9/09, 11:44 PM
#8

Den stora frågan nu… skall jag ha vingarna upp- eller nedfällda?

j29tunnan
1/9/09, 11:48 PM
#9

Tackar Tunnan. Trägen vinner brukar man ju säga. Hm… hur får man bilderna att synas bättre i inlägget?

StefanW
1/10/09, 12:23 AM
#10

Jag fixade in bilderna i inläggen åt dig! Om man vill se dem i max storlek så klickar man först på: visa bild, därefter på Full storlek (önskar att det var smidigare…) Glad

Spackel + Airfix = Sant! Skrattande

Om vingarna är uppfällda så tar det mindre plats i vitrinskåpet Cool

Fråga: Vad har du målat däcken med i #7?

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Azgaron
1/10/09, 2:34 AM
#11

Trevligt med ett Buccaneerbygge i 1/48!  Ska bli kul att se! Ser ju bra ut så långt!
Har ju själv dubbelsatsen, så det kan ju vara bra att ha lite heads up eller vad det nu heter! Glad

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

gigabyte
1/10/09, 1:13 PM
#12

En del med spackel jobb, både ser o läser jag ,, men du har fått till det fint J29 och lycka till med fortsättningen Glad

starhawk
1/10/09, 5:20 PM
#13

Jag funderade också på att ta min Airfix-Buccaneer till det här bygget, men bestämde mig för Matchboxen, det kanske var ett klokt val Obestämd

Var fick du tag på dekalerna till Glenfiddich-versionen? funderar på att bygga den i Airfix-versionen också, Matchboxen har jag samtliga Gulf-dekaler till så där blir det så klart Glenfiddich-versionen

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
j29tunnan
1/11/09, 1:42 AM
#14

Tack för kommentarer (och bildhjälp Stefan…). Dekalerna köpte jag via Hannants (www.hannants.co.uk). Det blir nog med uppfällda vingar, håller med om att det tar mindre plats i hyllan….

pebben
1/11/09, 1:46 AM
#15

och så ser det coolt ut! Cool förbenat snyggt jobbat!

//pebben

Exelon
1/11/09, 2:12 AM
#16

Ah en sån där byggde jag i tidiga tonåren den finns nog bara någon fornlämningar kvar av den. Visste redan då att passformen var frunktansvärd.

Lycka till med din iaf j29tunnan, ser bra ut så här långt, spackla inte ihjäl dig!Flört

j29tunnan
1/11/09, 9:27 AM
#17

StefanW, jag har däcken med Humbrol Tank Grey, och naven med humbrol silver. Därefter en svart wash. Jag tycker att en grå färg ger mycket bättre känsla av däck än svart.

Om jag använder airbrush till däcken så brukar jag använda tamiyas nato black och sedan torrborsta med en ljusare grå om däcken har mönster.

Upp till toppen
Annons: