Annons:
Etikettdiorama
Läst 4459 ggr
johannespanzer
1/11/09, 1:46 AM

Trädexperiment i 1:35

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inspirerad av GeeKens dioramabygge (se GeeKens dioramabygge v1 och 2, tänkte länka in det här, men nu kan hjag ju inte gå till länken när jag skriver… Foten i munnen) och hans otroliga trädexperiment, beslutade jag mig för att prova wire-metoden.

Dessa 3 är i olika stadier, men alla startade de med ca 15 trådar, såna där man binder sopsäckar med.

Runt 15 cm långa också. Tejpade botten på dem, sen delade jag ca 4-5 trådar och tvinnade dem, brevid tvinade jag ca 10 trådar, sen delade jag dessa tvinningar igen och igen. Ibland la jag på lite trälim för att tjocka till grenarna.

Sen lindade jag det sista trädet med ullgarn, sen kletade jag in det med trälim och vatten.

Nu ska jag se om det blir nån fortsättning på detta och om det blir hyfsat bra, Fördelen så länge är att jag kan bestämma precis hur trädet skall vara, och så är det billigt. Men avslutningen blir svår, skall försöka sticka in mindra trådar och kanske lite riktiga små trådgrenar och se hur det blir.

(La denna i pansar, men kanske skulle det finnas en egen tråd som hette dioramagrunder eller nåt?)

Annons:
johannespanzer
1/11/09, 1:47 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

närbild på "ullträdet"

pebben
1/11/09, 1:50 AM
#2

riktigt bra gort!!!  vad tror du om björk?

//pebben

kurre-93
1/11/09, 1:53 AM
#3

man skulle nog kunna få till riktigt fina ene-buskar så..

dem har ju liksom tråd liknande bark.

/Rasmus

Azgaron
1/11/09, 1:58 AM
#4

Ser bra ut Johannes!

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

pebben
1/11/09, 2:04 AM
#5

små buskar har jag provat att göra ett par
blev ok åtminstonde men det är nog som med
allt annat att ju mer tid man lägger ned ju bättre resultat
men dina träd blev ju riktigt bra! Skrattande

//pebben

GeeKen
1/11/09, 3:01 AM
#6

KANONSNYGGT!!!

Stammar och grenverk är riktigt fina.
Har du någon lösning på trädkronan också, eller ska du köra med mossa som farbror GeeKen gjort?!

Håller med Johannespanzer, en avdelning för dioramor vore på sin plats.

Flört

/ GeeKen

________________________________________

>>  GeeKen - Medarbetare på Modellbygge iFokus

Annons:
JaguarMkVII
1/11/09, 11:43 AM
#7

Det där ser riktigt bra ut. Jag läste ett tips om att använda syrenrötter nånstans. (Var det här kanske?) Så fort tjälen går ur marken ska jag gräva upp några stycken och inspektera.

[Henke29]
1/11/09, 12:41 PM
#8

Riktigit bra gjort allstå Skrattande
Tack för tipsen också..
Tåls att tänka på om man ska bygga dio framöver..

Henke

gigabyte
1/11/09, 1:27 PM
#9

snygga träd , skall bli intressant att se dom lövade o klara

Sven-Erik
1/11/09, 1:31 PM
#10

Ja, verkligen snyggt! Nyttig info inför kommande dioramaprojekt!

ElLobo
1/11/09, 1:47 PM
#11

#0 och #6: Det ska vi väl kunna ordna! Jag lägger upp gruppen Diorama.

GeeKen
1/11/09, 1:57 PM
#12

applåd @ ElLobo

Glad

/ GeeKen

________________________________________

>>  GeeKen - Medarbetare på Modellbygge iFokus

ElLobo
1/11/09, 2:03 PM
#13

Flört

Annons:
johannespanzer
1/12/09, 10:16 PM
#14

Superbra ElLobo!

Tack alla för de glada tillropen, experimenten har fortsatt idag och färgen torkar nu, plus att jag laddar kamerabatterierna (jag tror den äter batterier…), men snart kommer mer bilder.

kurre-93
1/12/09, 10:48 PM
#15

*väntar ivirigt* ;)

/rasmus

johannespanzer
1/12/09, 11:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

nu ska vi se!

johannespanzer
1/12/09, 11:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

dom har ynglat av sig och är nu 5stycken, i olika stadier

johannespanzer
1/12/09, 11:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

med lite färg

johannespanzer
1/12/09, 11:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

materialet

johannespanzer
1/12/09, 11:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

helmålat, jag har lagt ull överallt, ibland bara en bit uppepå metalltråden, och smetat in med trälim

sen målat allt med kraftigt utspådd vit akryl

Annons:
johannespanzer
1/12/09, 11:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

oj, det blir fel kommentar mest hela tiden, men jag hoppas ni hänger med! Skrattande

här är ett naket metallträd, nederdelen är trälimmad och lindad med blött hushållspapper - billigt ska de va!

StefanW
1/12/09, 11:44 PM
#22

Det var många fina tips! Tackar och bockar! (la in bilderna i inläggen åt dig)

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

johannespanzer
1/12/09, 11:45 PM
#23

nu hände det mycket här med experimenterandet, jag tog ullgarnet och delade det i 3 tåtar. hängde upp dessa 3 tåtar och smetade in dem med trälim. När de torkat hade de rätt bra styrsel.

Med en nål gjorde jag hål i trädets garn "bark" och superlimmade (ville inte vänta länge) fast avklippta "ulltåtsgrenar"

Sen på lämpliga ställen, vid fäsena tjockade jag till dessa ullgrenar med ännu mer trälim.

Redan det såg bra ut, för ett heldött träd, men sen limmade jag dit tunn, tunn utspridd stålull , "trollull"

johannespanzer
1/12/09, 11:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

nu ska jag fundera om jag är nöjd med detta, ser ut som ett vintrigt dött plågad fjällbjörk eller nåt (kanske?).

johannespanzer
1/12/09, 11:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

alla träden som de är just nu, i olika stadier

johannespanzer
1/12/09, 11:52 PM
#26

och en "affisch" på det finaste av dem just nu med marscherande armlös inspektör Flört

johannespanzer
1/12/09, 11:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

haha, glömde bilden

Annons:
johannespanzer
1/12/09, 11:55 PM
#28

#22 Tackar stefan! Jag vet inte hur jag får bilden att bli "stor" sådär direkt i inlägget?

#20 fel bild, jag glömde ta bild på detta steg.

GeeKen
1/13/09, 12:13 AM
#29

Johannespanzer - du och jag skulle kunna anordna "syjuntor" där vi sitter och pillar ihop små träd med en massa ståltråd, garn, kompresser, hushållspapper o.dyl. under tiden vi skvallrar och dricker kaffe på fat!

Skrattande

Jag ska testa dina experiment så fort jag får lite lugn och ro. De verkar kunna fungera riktigt bra!

Snyggt jobbat!

/ GeeKen

________________________________________

>>  GeeKen - Medarbetare på Modellbygge iFokus

Azgaron
1/13/09, 12:41 AM
#30

Mycket intressant det här! Blir fina träd!

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

Exelon
1/13/09, 2:41 AM
#31

Ska heltklart prova ett raggsocksträd. Dom ser bra ut Johannespanzer.

Sven-Erik
1/13/09, 8:33 AM
#32

Väldigt intressant tråd! Kul att se laborerandet med dessa träd. Tycker att du lyckas bra med uppgiften! Glad

johannespanzer
1/13/09, 1:06 PM
#33

#29 Låter toppen det GeeKen, blir det socker på bit också! Skrattande

#30 Tackar Az!

#31 Tackar Exelon!

#32 Tack och bock Sven-Erik!

Måste säga att jag fått "träningsvärk" i fingrarna nu, mest i tummarna, väldigt knepigt, aldrig hänt förut! Tydligen har jag inga "bonna-fingrar"!

Dagens projekt är att gå och fota några träd. Jag läste att det bästa sättet attse hur träd funkar är på vintern, när de är nakna. Löv och sånt kan man fixa lätt i senare skede om grunden är sund.

Har en burk med kryddan "mejram" och en burk med oregano, som jag tänkte låta tjänstgöra som löv. Men jag tänkte göra "klar" alla 5 trådens grenverk först och sen se vilket som passar bäst i löv, troligen det fulaste, hehe.

Men jag har en svag aning om att sommarträd i full prakt är enklare att göra på enklare sätt, bara en pinne och en tuss stålull, sen sprej, sen löv uppepå.

Exelon
1/13/09, 1:29 PM
#34

Finns en krydda(kom inte på vad den hette) som ser ut som minilöv och är hela. ca 2-4mm skulle jag tro att dom är.

Annons:
ElLobo
1/13/09, 1:37 PM
#35

#34: Många använder oregano, basilika och liknande.

johannespanzer
1/18/09, 10:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

#34 / #35 Exelon & ElLobo. Ah, yes, det visade sig att jag hade oregano i mejramburken också!

OREGANOTRÄDET

Igår när jag var på väg från lite skridskoåkning snodde jag med mig lite buskar och grenar. Ingen aning vad det var för sorter tyvärr. En var gul, och den var ihålig inuti.

På kvällskvisten kände jag inspirationen komma över mig. Jag tog en hyfsad bit, borrade extra hål i den och stack in extra bitar på lämpliga ställen, de var lite väl grova dock. Sen sprejade grenverkat svart. Sen Snodde jag in allt i stålull, väldigt försiktigt, försökte tänka "träd". Sprejade adetta svart också (det går inte att se stålullen alls tycker jag, om den inte sprekas). Begrundade verket en stund, sen sprejlimmade jag alltet och strödde oregano över och runt.

Överdrev lite tycker jag (3 omgångar, blev aningen mycket löv, faktiskt). Iallafall  här är resultatet!

GeeKen
1/18/09, 10:45 PM
#37

Det ser riktigt bra och verklighetstroget ut ju!

Och jag gissar att det luktar rätt fräscht också!

Skrattande

Stålull och kryddor, det ska testas!

Det ska bli intressant att se dina träd i dioramabyggen.

/ GeeKen

________________________________________

>>  GeeKen - Medarbetare på Modellbygge iFokus

Exelon
1/18/09, 11:41 PM
#38

#36 Yes sa diskmaskinen! Det var kryddan jag letade efter…Skrattande

GeeKen gör terapi jobb och gör en björk och limma dit varje enskilt löv.

(Troligen kommer ett erbjudande om en tröja med extra långa ärmar och med tillhörande personal)Skrattande

Men tror det kan se **** bra ut.

GeeKen
1/18/09, 11:56 PM
#39

Om sanningen ska fram så försökte jag mig faktiskt på något liknande för en vecka sedan. Efter en halvtimme gav jag upp då jag upptäckte att mina händer, täckta med trälim och kryddor, fick mig att se ut som ett träskmonster.

Man ska inte tillåta sig att dö nyfiken!

Skrattande

/ GeeKen

________________________________________

>>  GeeKen - Medarbetare på Modellbygge iFokus

johannespanzer
1/19/09, 12:13 AM
#40

#37 Liten fördel där faktiskt GeeKen! Skrattande

#38 Super Exelon! Det finns nån annan också, men ingen jag har, , är väldigt dålig på båda träd, buskar och kryddor tyvärr! möjligen skall jag ställa mig och skaka alla kryddburkarna nästa gång i affären! Skrattande

#39 Mycket skoj blir det, jag ser inte så snygg ut antar jag när jag går med hockeyklubban i ena handen och plockar grenar på gångstråket! Och här i stan ligger ju "Klinik 3" det är ju sinnessjukhuset där alla Sveriges värsta dårar sitter inne(?), så det är ju nära iallafall för mig! Flört

Exelon
1/19/09, 12:15 AM
#41

Du vet att det går att spruta trälim på trädet och använda pincett eller ströa över "löven" så dom hamnar på grenverket.Skrattande Ett litet tips bara!Flört

Annons:
Azgaron
1/19/09, 12:29 AM
#42

#36 Ser mycket fint ut Johannes!

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

gigabyte
1/19/09, 12:41 PM
#43

Ser jätte bra ut, skall kopiera den vid nästa dio Glad

[Tunnan]
1/20/09, 12:02 PM
#44

Snyggt Johannes
Jag ska också ta o göra ett dio framöver, kanske kan blir en början i år.
Det blir mitt första i så fall
Så den här tråden ger en del lärdom om träd o buskar

johannespanzer
2/27/09, 3:29 PM
#45

#44 Kul att höra tunnan! Du som gör så fina modeller har potential till fantastiska dioramor! Glad

Faantomen
9/26/09, 12:22 AM
#46

Det där var kul o se…..o trädet vart ju kanon…byggde du detsen i nåt dio eller ?

 Ioch med ditt system så kan man ju faktiskt välja om man vill bygga trädet till sommar höst  eller vinter allt beroende på ……….

Snyggt

Faantis

johannespanzer
9/26/09, 1:04 AM
#47

Tackar och bockar Faantomen! Skrattande

Precis vad jag tänkte, jag gör dem för vinter, så blir de ännu bättre för sommar! Ett tips nu framåt hösten / vintern är att ta bilder, för nu ser man ju bättre hur de är "byggda".

För mig personligen är träden, det som liksom kan "göra eller förstöra" ett diorama. Med ett "snyggt" träd ser det genast otroligt mycket snyggare ut.

Inget dio klart ännu med träden. Dock har jag ju nu sådär en 15 nästan färdiga träd, så det är "bara" resten kvar. En vintrig skog med en tiger II står högt upp på önskelistan (jag tänker mig kanske Ardennerskogen, påfyllning av ammo & bränsle i nåt gömsle).

Faantomen
9/26/09, 1:22 AM
#48

Huu, ardenneroffenskiven…o med så många trän klara, ja jävlar på med KINGsen o attack…hehe. Tror nog att det blir jäkligt bra med träna o tanksen a la bastogne o vidare.."mot den slutgiltiga segern"

En sak ska säga, gjorde lumpen för ca 15 år sen ok, idag är det en bråkdel av våra unga som får den chansen…o  svenska folket tiger still…I Finland spenderar man ca 20 miljarder på försvar o kal mobilisera ca 300 000 man, i sverige spenderar vi ca 40 miljarder per år och kan mobilisera 12 000 ? eller nåt…..hallå

Detta var ju nåt som  man bara dök upp men ändå tål att tänkas på, vart går våra skattepengar nånstans egentligen…

faantis

Annons:
Faantomen
9/26/09, 1:29 AM
#49

Sorry att jag tog upp det här nu, fick nån negativ impuls med allt detsom finns runt omkring oss…men trots allt det är fakta….hmmm låt oss bygga på med en massa skojsimoijsi på det………..hmmm

johannespanzer
9/26/09, 12:45 PM
#50

Ja försvarets vara eller inte vara och storlek är alltid ett jättehett ämne! Som Anna Anka ungefär!

Niemas problemas! Glad

berfrund
9/26/09, 5:57 PM
#51

#48 hehe ja Försvaret kan vi diskutera länge runt 12'+35' i Nationella skyddsstyrkorna är inte mycket för de pengarna…

Upp till toppen
Annons: