Annons:
Etiketttips-råd-problemlösning
Läst 5918 ggr
PonCar
2009-01-11 14:07

Hur limma fotoets?

Dags för en praktik fråga igen: Snart nog börjar det bli dags för mig att försöka montera de pyttesmå fotoetsrelingarna från White Ensign Models på min "Hawaiian Pilot". Kan jag limma med vanligt CA-lim ("superlim") och måste det i så fall vara "plastrent" under, eller kan limmet fästa även ovanpå målningen? Själva relingarna tänker jag måla först när de är på plats. Om CA lim inte är bra, vad skall jag då använda?

Tacksam för tips!

Pontus

Annons:
kurre-93
2009-01-11 14:45
#1

super lim e nog ett bra alternativ eftersom de fäster vid metal å inte smälter plasten så som revells lim gör..

och det med färgen. det fäster ju men ja e osäker på om det sitter lika bra som direct på plasten.. limmet sitter ju fast mer än färgen..

inga super duper kunniga svar här men men..

Mvh Rasmus.

JaguarMkVII
2009-01-11 14:49
#2

Jag har tidigare kört med ca men har nu provat Gator Glue som bla Hobbybokhandeln har och det var så bra att jag kommer nog att köra med det i fortsättningen generellt.

http://www.hobbybokhandeln.se/verktyg.php

johannespanzer
2009-01-11 14:56
#3

ycket ets blir det! Jag har läst en del om detta hos "Dr Gjutstam" på hobbybokhandeln. om jag minns rätt, var superlim och klarlack (?) de bästa alternativen, men lödning var också bra (fast inte ets mot plast då…)

generellt om ets

http://www.hobbybokhandeln.se/z_drg_070313.php

här äär testerna med olika "klister" för ets

http://www.hobbybokhandeln.se/z_drg_070614.php

Själv har jag "aldrig" satt min fot i "etsträsket", det ser skrämmande ut! Våga vägra ets säger jag… Flört

johannespanzer
2009-01-11 14:57
#4

JaguarMkVII din jädra bov! Flört

Du hann före mig! Skrattande

ElLobo
2009-01-11 15:36
#5

I de enstaka fall då jag har använt fotoetsade detaljer så har använt mig av superlim eller klarlack.

starhawk
2009-01-11 16:40
#6

#3: Intressant test, tyvärr var ju inte Gator med i testen. Själv är jag anti-CA, gillar epoxy men den är ju som sagt allt annat än drygt, funderar starkt på att skaffa det där Canopy-limmet, undrar hur det är att limma resin med det

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
gigabyte
2009-01-11 16:56
#7

Kör med  Gator Glue , köp den från hobbybokhandeln !!

starhawk
2009-01-11 17:58
#8

Åh jag har redan en Gator Glue från Hobbybokhandeln stående hemma, men jag har bara testat den på Vinyl än så länge, fungerade inget bra

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[Henke29]
2009-01-11 18:19
#9

Då får man testa Gator Glue framöver Skrattande
Ska bara inhandla det först hehe..

Henke

PonCar
2009-01-11 18:23
#10

Ok. "Gator Glue" verkar vara det hetaste tipset. Kan ju testa med CA-limmet jag har först, men om det är struligt beställa från Hobbybokhandeln. Tack för er hjälp!

Pontus

NBISaladin
2009-01-12 17:23
#11

#3: Nej, nej, nej… Våga Vägra Superlim istället!

Jag lovar, med Gators Glue så blir det en baggis att leka med fotoets, inga hoplimmade fingrar o ögonlock längre.

#6: Jag vet, det är dags att göra en rejäl guide- och tipssida för Gators, eftersom jag tjatar så om dess förträfflighet… det kommer. Ska bara bygga klart 1:16 Kungstigern, beställningsjobben gör före.

#8: Vinyl är en av få material som nog inte funkar så bra. Men plast mot plast, ets mot plast, resin mot plast/resin/ets osv i alla kombinationer funkar jättebra. Trä oxå, i princip alla icke oljiga ytor.

/Hasse

Hasse - Medarbetare på Modellbygge iFokus

karlrobert78
2009-01-12 18:02
#12

Jag som håller på just nu i ets-träsket använder mig av Gator och Eduards egna CA-lim för just ets. Ibland vill man att det ska bita på första försöket och i bland vill man kunna finjustera innan det biter. Gator torkar inte snabbt och ger en möjlighet att justera lite. Fogen blir stark tycker jag. Eduards lim biter direkt och är väl vanligt snabbhärdande superlim. Gator går också givetvis alldelses utmärkt att limma resin, faktiskt att föredra framför vanligt CA.

//Marcus

[Orso]
2009-01-12 18:12
#13

Jag såg Hasses provlimning med Gator glue av en bit reling på en skiva.

En bok hade ramlat över den så etsdelen var  bucklig men den satt

kvar på plats ändå. Hade den varit limmad med superglue hade den lossnat om man tittat på den. Superlim togs fram för att limma ihop sår och på huden fäster det förträffligt. Som hobbylim "stinker" det. Svårt och hantera och dålig hållbarhet på bitar som limmats med det.

Annons:
[Tunnan]
2009-01-12 19:31
#14

Jag testade att limma min huv på Puman med Gator´s Grip Glue, och det funkar utmärkt.
Det biter ju bättre än trälimmet

PonCar
2009-01-12 19:36
#15

Blev ju intressant tråd det här… Men, men hur var det nu att limma etsen direkt på en redan målad yta -funkar det? Eller måste man först skrapa bort all färg ner till plasten där etsdelen skall fästa? Nån som vet?Obestämd

Pontus

karlrobert78
2009-01-12 22:29
#16

Du limma på en redan målad yta om du använder ex. Gator eller trad. CA-lim! Det är inte som plastlim som behöver en ren yta för att få bästa fästa - då man kan säga att det nästan smälter i hop!

//Marcus

starhawk
2009-01-13 08:34
#17

#11: Våga vägra superlim! det låter ju bra! Glad fast det gör jag ju redan Obestämd jag köpte Gator främst för att limma resinpiloter skala 1/72-1/48 som ett alternativ till att slösa en massa epoxy, så funkar det bra så är jag nöjd

#14: Bra då kanske jag inte behöver något speciellt Canopy Glue, fast jag vet inte … jag vill att dom ska sitta fast rejält, och trälimmet är värdelöst i min mening, möjligen för att hålla kabinen på plats medan man applicerar ett "riktigt" lim (har använt den metoden på fönster)

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

NBISaladin
2009-01-14 00:22
#18

#15: Visst går det att limma Gator (och även superlim) på målad yta.
Det du ska vara medveten om är att fogen blir aldrig starkare än färgens vidhäftning mot modellen. Alltså, du limmar ju faktiskt på färgen, och sitter färgen dåligt på modellen, ja då lär både färg o reling ramla av om du bryter av en del reling.
Nu utsätts ju knappast elingen för några påfrestningar eller belastning, så jag tycker du kan limma på målad yta om du känner att färgen sitter ok.

#17: Du behöver nog inte nån Canopy Glue (misstänkt likt trälim fast lite bitigare). Gator funkar bra som huvlim, blir väldigt stark fog, torkar glasklart och verkar inte gulna.
Vore kul om nån orkade göra ett långtidstest av gulning o tejpa upp en plasticardremsa med Gator i ett solfönster?

/Hasse

Hasse - Medarbetare på Modellbygge iFokus

kurre-93
2009-01-14 00:45
#19

#18 låter som ett spännande test de där.. frågan e bara vem som blir offret ;)

Mvh Trött Rasmus.. godnatt allesammans.

StefanW
2009-01-14 00:52
#20

#18.2 Hur vill du ha den? Har limmet hemma så det går att fixa!

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Annons:
NBISaladin
2009-01-14 11:41
#21

#20: Coolt! En liten remsa vit plasticard räcker, säg 5-10 cm lång/bred. Stryk på Gator med en pensel, låt torka. Tejpa fast på fönstret med limmet utåt.

Är det sol emellanåt borde det väl räcka med 2-3 veckor i fönstret. Har det inte gulnat då kan man nog lugnt använda det som huvlim.

/Hasse

Hasse - Medarbetare på Modellbygge iFokus

StefanW
2009-01-14 15:17
#22

#21 Återkommer med foto "före och efter"

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

PonCar
2009-01-14 15:33
#23

Tack för alla tips o råd! Fick mitt Gator Glue från Hobbybokhandeln redan i går. Snacka om snabb handläggning -mailade beställningen i söndags kväll! Har varit rätt så utslagen i influensa dagarna som gått, så det har tyvärr inte blivit mycke bygge även om man är hemma från jobbet… Något bättre idag -bara 38.4 i temp. Jag "går" för närvarande på Alvedon.

Låter bra det där att man faktiskt kan använda Gatorlimmet på målad yta -blir ju träligt annars att behöva skrapa o skrapa och att sätta dit tex fotoetsreling innan målning av däck o skrov osv verkar ju lite vanskligt med tanke på risken att knyckla till det hela.

Får se när jag orkar bänka mig vid byggbordet igen -ska bli spännande att testa Gatorlimmet!

Pontus

Upp till toppen
Annons: