Annons:
Etikettmodelljärnväg-mj
Läst 4407 ggr
ElLobo
2009-02-05 18:56

Märklin i konkurs, nu räddat

Märklins tåg är inne på sista varvet?

DN

WirtschaftsWoche

IPMS-Stockholms forum

Annons:
Azgaron
2009-02-05 19:07
#1

Trist!

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

StefanW
2009-02-05 20:27
#2

Tror att det handlar om att kunna göra en rekonstruktion av företaget. Det är ett så inarbetat varumärke, så om inte annat så finns det säkert andra aktörer som vill komma åt namnet. Jag tänker lite så bl.a. för att de inte för alls länge sedan presenterade en del intressanta nyheter för Svenska banor i H0 och då t.ex. det svarta Rc-loket. De får väl slå sig ihop med Roco! Mera på Financial Times

Stefan - Modellbyggare

NBISaladin
2009-02-05 21:04
#3

Ännu ett exempel på hur det går när man tar in psykopatiska kvartalskapitalister i ett stabilt företag som verkat i över 150 år…

De har haft 3-4 direktörer efter varann de senaste åren, rekryterade från konsultbyråer, som konsekvent sett till sig själva och varit fullständigt ointresserade av kärnverksamheten. sen har de hoppat i sina gyllene fallskärmar. Snubbar som inte ser skillnad på ett lok och ett flygplan typ.

Förre (eller om det var förr-förre) dirren tyckte han var värd 45.000 per dag, plus att han såg till att polarna i konsultfirman fick styrelseposter med liknande löner.
De gjorde en käck utredning om Märklins framtid för nätta 47 mille…
Man blir lätt illamående!

/Hasse

Hasse - Medarbetare på Modellbygge iFokus

Sven-Erik
2009-02-05 21:18
#4

För jäkligt att detta anrika företag har gått i konkurs! Hur många av oss har inte ägt en Märklinbana?  Då oftast bara en liten rundbana, men med drömmar om de stora anläggningarna.

#3. Huvudet rätt på spiken! Denna globala katastrofekonomi som undergräver hela västvärlden. Snabba, lätta jätteklipp för ett fåtal och ruin för de flesta! Jag tyckte intensivt illa om Sovjetkommunismen, men sedan den gick i graven har kapitalismen skenat iväg totalt. Det behövdes nog en motpol som höll detta i schakt!

Greenhorn
2009-02-05 21:25
#5

Trist att läsa…. dock tror jag som Stefan att det handlar om en rekonstruktion av företaget. Både Roco och Fleischmann har vandrat samma väg förut.

ElLobo
2009-02-05 21:30
#6

Ja, vi får hoppas att det på något sätt får leva vidare.

Annons:
berfrund
2009-02-05 21:42
#7

Vad ska man säga… när till o med ett sådant bolag går ner på knä hoppas de inte får bita i gräset…

Jaha lite glädje har man i alla fall kvar för i garderoben där ligger min bana och väntar på nästa kull av kids…

denstore
2009-02-05 23:22
#8

För att gnälla emot lite, så som jag så ofta gör, så anser jag att man som vanligt pekar finger åt fel håll. Är det direktörer och konsulters fel att styrelsen godkänner sånt här trams? Det som har gått fel i vår ekonomi idag är inte bara de snabba klippen, utan att så många i hög position sitter på många stolar, och därför godkänns alla de här förbannade vansinnesersättningarna. Dock så ska man också vara medveten om att det ofta är aktieägarna, folk som ni och jag, som faktiskt godkänner styrelsens ansvarsfrihet. Men tyvärr så är det så att även helt vanliga små aktieägare idag inte är intresserade i företaget, utan bara hur det ska gå för aktiekursen.

Finns det då någon lösning på de här problemen? Tja, man skulle kunna börja med att sluta ge styrelsemedlemmar lön i form av aktier eller optioner. Sånt ger enbart incitament för att se till att kursen är låg eller hög just när man vill. Man borde istället ge dem lön efter hur företaget gick två-tre år tidigare. Likadant borde styrelsemedlemmar inte få sitta i andra styrelser, där deras kollegor också är representerade. Frågan är om de borde få sitta i någon annan styrelse alls.

Sen när det kommer till Märklin, så kanske jag ska börja med att säga att jag hade Fleischmann när jag var liten. Vissa ränder går inte ur. GladDock så brukar jag sitta och kolla i kataloger när jag kan, oavsett om det är Märklin eller inte. Och mitt intryck är att de har tappat en del, när mycken annan entusiasthobby har sett en fantastisk kvalitétsökning. Jag menar, titta på hur detaljnivån på Tamiya har förändrats de sista 30 åren, och jämför med Märklin. Själv tycker jag nästan att en del 70-80-talsgrejer inom MJ ser minst lika bra ut, och ofta mindre plastigt.

NBISaladin
2009-02-06 01:00
#9

#8: Hehe, tänk jag hade på känn att du skulle vakna till Skrattande

Jag hade också en Fleischmannbana. Farsan var ju modellbyggare till yrket, så det var en "riktig en", med samhällen, skogar o berg.
Ahhh, Fleischmanns kataloger, ringbundna med skyddsomslag i styv genomskinlig plast. Spårplaner att drömma över där…

/Hasse

Hasse - Medarbetare på Modellbygge iFokus

denstore
2009-02-06 01:04
#10

#9 Jo, och framförallt satt man och fnös åt strömledaren i mitten på Märklin-rälsen, och tänkte, de fattar ju ingenting. Sådär ser det ju inte ut, för att sedan gå hem och putsa de fina kopparglänsande skenorna. Man kunde iofs putsa lite på den gamla typen Fleischmann också, med plåtskenor och presspapp-slipers. När försvann de egentligen?

WildeSau
2009-02-06 01:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

#10 Hur löser du det här med likström? Glad


Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

denstore
2009-02-06 01:22
#12

Jajaja, jag sade inte att det var bättre, men ofantligt mycket snyggare.Glad

WildeSau
2009-02-06 01:42
#13

Den tidiga M-plåträlsen med ovanliggande mittskena såg inget vidare värre ut.
Den senare är lite bättre med den underliggande mittledaren som endast stack upp i punkter.

Annars är ju K-rälsen i plast den snyggaste.

Man satt och drömde i katalogerna men körde ändå med sitt startset och utbyggnadsset med plåträls.

Här kördes det Märklin DA-lok med Lima SJ-vagnar + lite blandade Märklin tyska gods- och biltransportvagnar.

Märklin Sprint bilbana finns också i gömmorna.


Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

Annons:
Greenhorn
2009-02-06 02:44
#14

#11 No problemo, en LK 100 Reverse Loop Module från Lenz fixar det problemet för oss som svurit trohetsed till likström Flört

denstore
2009-02-06 10:35
#15

#14 Tack! Så fint, nu finns det ju knappt alls någon anledning att köra otäck växelström.Tungan ute

PonCar
2009-02-06 14:00
#16

Jaha -se så det går när konsultarvodena "skenar", det kan spåra ur fullständigt! skämt åsido -jättetråkigt att detta anrika företag har såna problem. Men jag tror ju som flera andra att själva varumärket nog kommer att leva vidare ändå. Även jag har ett förflutet som M-rälsrallare. Byggde landskap i gips på spånplatta som tog upp nästan halva mitt tonårs-rum. Farsan köpte det mesta av märklinet begagnat av nån jobbarkompis. Hans plan var att lillbrorsan o jag skulle få nåt lok och nån vagn i taget utportionerat sådär till födelsedag och jul. Men gissa vilka som snokade upp stora Märklinlådan i skrubben under trappan… Så var det med den överraskningen. Nu ligger alltihopa nedpackat i ett par lådor ute i föräldrarnas sommartorp för att kanske komma till heders igen när syskonbarnen uppnåt MJ-myndig ålder. Själv har jag faktiskt ett urverksdrivet Märklinlok med tender och tre vagnar + lite räls i en låda i källarn. Det är efter morbror (troligtvis 1940- eller 1950-tal). Loket har spakar för fram - back -och stoppfunktion.

GladVi modellbyggare håller väl ångan oppe så gott det går ändå!

Trevlig helg på er alla. Mvh Pontus

NBISaladin
2009-02-06 14:05
#17

#16: Oh, låter som en fin Märklingrej du har. Pensionen räddad! Det är Märklin man ska investera i, inte börsen…

/Hasse

Hasse - Medarbetare på Modellbygge iFokus

denstore
2009-02-06 14:23
#18

#17 Jo, och det är också något som känns ganska bedrövligt. Som jag har förstått det av en del MJ-folk man pratat med, så köps de korta serierna ofta i rent spekulationsyfte. Folk vill alltså tjäna en peng på loken, innan de ens har kommit ur kartongen. Känns det igen från börsvärden. Värdet är alltså inte det reela värdet, utan det förväntade framtida försäljningsvärdet…..

AlliN
2009-02-06 20:56
#19

ja vad ska man säga man blir aldeles tyst av att se rubriken och hoppades på att det skulle vara ett dåligt skämt men det var det inte. har aldrig hållit på med tåg, men man blir ledsen av att se detta.Gråter

//AlliN

ElLobo
2010-12-21 23:34
#20

Det rapporterades i morse att Märklins fordringsägare i dag skulle avgöra om de avskrev sina fordringar, eller skulle låta företaget gå i konkurs.

Märklin har så stor marknadsandel, att en konkurs skulle slå mycket hårt mot alltför många underleverantörer. Därmed hotas hela branschen, hette det.

Senare under dagen kom beskedet att fordringsägarna har skrivit ned skulderna med mellan 55 och 90 procent.

Märklin ägs nu av borgenärerna. En försäljning kan dock ändå komma att ske längre fram, när saneringen är helt avslutad, enligt konkursförvaltaren.

Tågbloggen

Tågbloggen

Annons:
[Hayabusa]
2010-12-22 10:06
#21

#20 Läste idag på Hamburger Abendblatts hemsida att Märklin kan andas ut.

Borgernärerna har godkänt Insolvenz-förvaltarens saneringsplan och man kan gå vidare, så att säga. Enligt tidningen så skall därmed 33 milj. Euro betalas ut till banker och enskilda borgernärer. Detta är pengar som Märklin tjänat de senaste två åren. 2010 når man förvisso inte den omsättning som sattes upp som mål (115 milj Euro), men gör en vinst (operativ) på 9 milj Euro före skatt.

Den ursprungliga tanken, från Insolvenz-förvaltaren, var att sälja företaget men efter gårdagens beslut så tillhör företaget numera borgenärerna. Förvaltaren; "Man måste först bota och rekonstruera patienten innan man kan sälja den".

Hela artikeln finns att läsa här:

http://www.abendblatt.de/wirtschaft/article1735534/Eine-neue-Zukunft-fuer-Maerklin.html

Upp till toppen
Annons: