Annons:
Etikettairbrush-färg-lack
Läst 6939 ggr
Karlitos
1/21/09, 5:42 PM

Kompressor/airbrush-råd?

Hej allihopa! Har efter ett 10-15 år långt uppehåll blivit intresserad av modellbygge igen och är mitt uppe i inköp av utrustning.

Har läst på en del om kompressorer/airbrush (bla några inlägg här) och känner att man bör satsa på en komressor med tank för att undvika oregelbundet färgflöde. Funderar på att köpa en Hansa 20A-kompressor och Evo Silverline Two-In-One airbrush (som har en 0.15mm-nål integrerad + en extra 0.4mm). Kommer nog enbart bygga i skala 1/35. Nu undrar jag:

#1 Om någon äger kompressorn och/eller arbrushen, och vad ni tycker om dom? Lite för-/nackdelar i en vanlig airbrush-session.

#2 Fungerar det att använda större nålar i airbrushen än vad kompressorn klarar av eller är det helt kört? (I det här fallet en 0.4mm-nål med Hansa 20A som, enligt specen, bara klarar nålar upp till 0.3mm)

Tack på förhand!

Annons:
denstore
1/21/09, 6:00 PM
#1

Kompressorn klarar lätt av en 0.4mm, ifall du inte ska spruta kontinuerligt under lång tid med högsta tryck.

Kompressorn är helt OK, även om jag tror att det är trevligare med en som har lite större tank.

Personligen gillar jag inte H&S. Evon är poppis, men jag tycker de är lite överreklamerade. Visst kan det kanske vara trevligt med olika nålstorlekar o.s.v, men jag tycker det är mer meningsfullt att köpa en bra 0.3mm, som bör klara allt du vill. Men det är ju en smaksak. Dock så kan du ju läsa airbrushartikeln jag skrev i höstas.

Exelon
1/21/09, 6:02 PM
#2

Hej!

Har nyss fått min evo så kan inte svara på den frågan nu. Men kompressorn borde klara 0.4 nålen utan problem. Hur mycket pumpar den i minuten? och i vilket tryck. Det är nog mer intressant. För om du uppnår 6-8 bar, så är det inget problem med trycket(kör 2 bar max) så då borde nålstorleken vara av mindre betydelse.

Finns många kunniga här om airbrush och tillbehör som säkert kan ge dej ett bättre svar.Skrattande

[Hayabusa]
1/21/09, 6:14 PM
#3

Hej, välkommen hit! Jag köpte själv en Hansa HTC 20A i somras och är väldigt nöjd. Den funkar kanon. Den är verkligen tyst och fri från vibrationer, vilket gör att man kan jobba när som helst på dygnet utan att störa omgivningen. Dessutom är det ju väldigt skönt att slippa en massa oväsen när man ska koncentrera sig på airbrushing…

Jag rekommenderar att du läser artikeln som finns här på Modellbygge i Fokus. En utmärkt artikel, skriven av denstore. Jag har ingen egen erfarenhet av Evo 2-in-1, men frågan är om du verkligen behöver en 0.4 mm nål?

Själv har jag en Badger 155 Anthem som jag är mycket nöjd med.

/Stefan

Mann
1/21/09, 6:42 PM
#4

Stora fördelar med Evolution airbrush är att det går att använda många olika nåldim. 0,15, 0,2, 0,4 och 0,6 mm. Enkelheten att rengöra och hålla verktyget i perfekt ordning är det viktigaste med en airbrush. Jag har sålt Harder & Steenbecks produkter de senaste 8 åren och den airbrush som toppar försäljningen är Evolution 2 in 1. Jag har sålt ca: 50 st och inga reklamationer. En av de duktigaste tävlingsbyggarna i Sverige har nu använt sin Evolutio 2 in 1 under 8 år och jag kan lova att den används flitigt. Du får gärna kontakta mig för ytterligare information.

Hälsningar

Christer Mann

Modellhuset Liden          www.modellhuset.com
Mariestad

Karlitos
1/21/09, 7:23 PM
#5

Wow, schysst med alla snabba svar!

#1 Ja, jag anade att man ska ta tillverkarens rekommendationer med en nypa salt. Och man kommer ju inte sitta flera timmar i sträck…

Tack för länken till artikeln! Hade missat den.

Har funderat på IWATA HP-BR som har 0.3mm, men koppen verkar tyvärr vara lite liten…

#2 Hiitade inget tryck per minut, men specen säger 6 bar/87.02 psi. Som du säger, och vad jag har läst, ligger man väl mellan 1-2 bar…

#3 Skönt att höra att kompressorn är tyst.

Ja, efter en titt på en demonstration på YouTube verkar en 0.4mm-nål vara lite overkill… Man ska ju inte måla väggarna hemma…

[Hayabusa]
1/21/09, 8:38 PM
#6

#5 Kompressorn räcker mer än väl för "normalbyggaren", skulle jag vilja påstå. Den är otroligt tyst och vibrerar knappt alls. Tanken är liten, det är sant, men är egentligen inget som stör i någon stor utsträckning. Tanken fungerar bara som "buffert" för att man ska få ett jämnt luftflöde. Att kompressorn slår av & på med jämna mellanrum, för att fylla lufttanken, märker man knappt. Så tyst är den!

Som sagt, läs denstores artikel - den är bra och jag skriver under på allt som står i den.

Ska man nämna professionella Airbrushers i Sverige…gå in på www.daveart.com  eller www.flickan.com

/Stefan

Annons:
[Henke29]
1/21/09, 10:25 PM
#7

Synd att dom är så dyra kompresson Rynkar på näsan
Skulle också vilja ha en sånn perfekt till lägenheten..
Då den är väldit tyst.

Henke

leo-
1/21/09, 10:37 PM
#8

http://www.harder-airbrush.de/english/index.html

på denna länken står det lite om maskinen

det finns även en download sida med instruktionsböcker till både Airbrushar och kompressorer i deras sortiment

maskinen 20 A räcker hur bra som helst och om det är en maskin som bytt namn eller en återförsäljarmaskin vilket det verkar vara så är den bra  

annars som sagt man ska ta tillverkarens uppgifter bara som en hänvisning för det finns ett par olika sätt att mäta hur mycket luft maskinen ger och tyvärr kan jag just nu inte ge er några generella uppgifter om tryck i förhållande till flöde men jag kan säkert leta upp nån tabell om ni vill

johannespanzer
1/21/09, 11:24 PM
#9

Det här verkar intressant, tyvärr hänger jag inte med riktigt är ju noob på airbrush, vad är skillnaden (effekten) av olika nålar? Kan man spruta finare linjer eller? Är det nån nackdel, finare nål, kanske sätter igen lättare?

Hur ungefär funkar det där med olika tryck för olika nålar, trodde att man alltid körde på 1,5-2 bar (som sagt, jag vet inte mycket!) Skrattande

NBISaladin
1/22/09, 1:44 AM
#10

Karlitos o Johannespa:
Kompressorn duger utmärkt för allt tänkbart modellbygge.
Arbetstryck man behöver rör sig mellan 0,5 till max 2,5 bar.
Ju finare nål (0,15 - 0,20) ju finare linjer. Kräver mer förtunnad färg, lägre tryck, enkelt uttryckt. fin nål sätter igen lättare, men man lär sig snart rutinerna för att förhindra det (vispa runt med en blöt tops i utblåset regelbundet, gör fullt utslag med nålen då o då).
Högre tryck, större nål (0,3 - 0,4 - 0,6): du kan använda lite mindre utspädd färg, täcka större ytor effektivare än med fina nålarna. Rekommenderar även större nål för typ matt/klarlackning av hela modellen.

/Hasse

Hasse - Medarbetare på Modellbygge iFokus

denstore
1/22/09, 1:52 AM
#11

Som regel kan man säga att en finare nål/munstycke-kombination har ett mindre spann det klarar av att spruta, men kan också prestera finare linjer. T.ex. kan kanske en 0.15 eller 0.20mm-setup göra hårstråtunna linjer upp till 1.5cm, medan en 0.4 klarar från millimetern upp till runt 4-5cm sprutbild. Det gör ju att om man vill fixa med detaljer, så tar man ett mindre munstycke, och vill man måla större färgytor, så väljer man ett större munstycke. Dock så är det oftast så att att de stora munstycken har sina nackdelar, och de små andra. Som exempel så brukar stora munstycken ha en förmåga att ha mer overspray, och små munstycken atomisera, alltså finfördela färgen lite sämre. Undantag finns dock, men det brukar också betyda att man får lägga mer pengar. T.ex. så presterar Micron-sprutorna väldigt fina detaljer, och atomiserar underbart. Dock så kostar de ju ungefär som en villa-amortering… Glad

Angående luftkraven för olika sprutor, så är det så att ju större munstycke, desto större luftåtgång. Säger sig själv, egentligen. Öppnar man dörren på vid gavel, så vädrar man ut huset snabbare än om man ställer fönstret på glänt. Glad

Tryckbehovet är lite samma sak. För en spruta med stort munstycke att atomisera färgen riktigt fint och bra, kräver ofta högre tryck

Personligen tycker jag inte att airbrushar med dubbla nåluppsättningar är så meningsfulla. Jag har hellre två sprutor, som var och en är byggda för att prestera bra på en sak. Men sånt är en smaksak.

NBISaladin
1/22/09, 10:46 AM
#12

#11: Apropå Rolls-Royce i airbrushvärlden: Vad var det för spruta som hade roterande nål (= ingen igensättning, i teorin i alla fall)?

Visst är det schmuckt å ha två sprutor. Men för de flesta normalanvändare - o speciellt förstagångsköpare - gör det ont redan vid köpet av en kvalitets-airbrush!

/Hasse

Hasse - Medarbetare på Modellbygge iFokus

[Hayabusa]
1/22/09, 11:28 AM
#13

#12 Jovisst kostar det på att köpa en airbrush, men det som denstore menar är; Är det verkligen ett argument att man KAN byta nål/munstycke?

OK, bra att kunna kanske…men, är det inte så att man i de allra flesta fall faktiskt klarar sig med en storlek på nål/munstycke? Pratar vi normalanvändaren så är jag övertygad om att det är så. Sedan är det ju inget unikt just för H&S Evo, att man kan byta nål/munstycke.

Jag har också hellre två sprutor som presterar bra på en sak vardera. Absolut!

Den optimala färgsprutan existera förmodligen inte. En enkel regel, enligt mig åtminstone, är att bestämma sig för hur stor summa jag vill lägga ut på en färgspruta och därefter kolla upp vad som finns inom just det prissegmentet. Det finns flera mycket bra alternativ till H&S Evo.

/Stefan

Annons:
Mann
1/22/09, 11:38 AM
#14

Att börja använda airbrush går till viss del att jämföra med att köpa en kamera. Efter ett tag upptäcker man att det här med att använda airbrush är mycket trevligt och användbart. Frugan eller du själv upptäcker att det går fantastiskt bra att spruta karamellfärg på tårtan. Att göra en häftig garnering på tårtan kan vara nog så effektfullt. Att airbrush används av en konditor är inte ovanligt idag. Min dotter fick lära sig detta under sin utbildning. Häftig nageldekor är inte att förringa.
Jag tror att de flesta är nöjda med sina val och självklart försvarar sitt köp. Som nybörjare tycker jag att den egna ekonomin är avgörande men att satsa på en modell/märke där du kan få god service är en stor och viktig del. Att stuka en nål vid rengöring har med all säkerhet de flesta modellbyggare gjort. Vissa märken kan vara svårt att få reservdelar till. Kolla gärna priser och tillgång på reservdelar innan du gör ditt köp. Detta gäller alla märken oavsett prisklass. Troligtvis kommer du att upptäcka att en bra airbrush ligger mellan 1000:- - 1500:-. Om du satsar på denna prisklass kommer du med all säkerhet att vara nöjd. Att kunna anpassa nålstorlek efter behov är lika självklart som att kunna växla bilen.
Jag tror att de flesta modellbyggare uppskattar denna möjlighet.

Lycka till med ditt val!

Christer Mann
Modellhuset Liden                 www.modellhuset.com
Mariestad

PS. Har du möjlighet är du naturligtvis välkommen till "Modellbyggarträffen" den 28/2 i Mariestad. Du har då möjligheten att se Evolution och Infinity sprutorna.

denstore
1/22/09, 1:21 PM
#15

#12 Är du säker på roterande? Paasche Turbo har en luftdriven turbin, som låter nålen ha en pulserande rörelse. Ska vara det ultimata för tusch och liknande, men lär också vara hyffsat krävande av användaren. Jag vill ha en, men kanske mest för att de ser så knasiga ut…..

Visst kan det vara dyrt med sprutor, men som jag ser det, så är det kanske bättre att lägga lite mer på två sprutor, och de fördelar man har av att ha två, än att lägga mycket på en spruta där man kan byta munstycken. Exepelvis kan man ju börja med en Rich/Richpen/Peak/Gunze/Tamiya (alla har samma tillverkare) med gravity feed och 0.3mm munstycke. En sån spruta kan man hitta på nätet för mellan 800 och 1200 kronor, och räcker garanterat för det mesta som vi modellbyggare sysslar med. Om man sedan vill ha lite bättre detaljmöjligheter, så är det inte så svårt att antingen komplettera med en 0.2mm nål, eller i min mening ännu bättre, ytterligare en spruta, med mindre färgkopp och 0.2mm munstycke. Har man då letat reda på de billigaste alternativen, så har man kanske två sprutor för runt 1600-2000kr, istället för en för några hundringar mindre.

[Hayabusa]
1/22/09, 2:12 PM
#16

#15 Håller med till punkt och pricka.

Angående airbrushanvändning till diverse bakverk eller nageldekor…så finns det säkert lämpligare forum än detta, eller?

/Stefan

ElLobo
1/22/09, 2:18 PM
#17

#16-2: Kanske det, men å andra sidan visar det ju bara mångsidigheten med en airbrush, precis som många använder airbrush inom bl a sun-tanning. Någon utsvävande diskussion handlade det ju knappast om, eller hur? Och inte ens var det OT, tycker jag.

[Hayabusa]
1/22/09, 2:35 PM
#18

#17 Alla får vädra sina åsikter & synpunkter. Det respekterar jag till fullo. Men, jag får känslan av att själva ämnet glidit iväg lite. Vår nye medlem, Karlitos, sökte råd om ett ev. köp av kompressor/airbrush till modellbygge. Då tycker åtminstone jag att det känns aningen tokigt att blanda in bakverk och nageldekor. Visst, det belyser olika användningsområde för en airbrush, men för Karlitos torde ju ändå modellbygge stå i fokus?

Mitt råd till Karlitos är att, om han inte redan gjort det, läsa denstores utmärkta artikel och sedan själv utvärdera de olika alternativ som finns.

/Stefan

ElLobo
1/22/09, 2:43 PM
#19

#18: Jodå, jag kan förstå hur du menar, men de flesta trådar brukar ju spåra ur eller glida iväg lite. Glad 

Men denstores artikel är utmärkt och väl värd att läsa, och rekommenderas mycket. Om Karlitos eller någon annan vill få fler synpunkter och intryck, så är det ju bara att sätta sig och läsa igenom trådarna som ligger under inläggsgruppen Airbrush och färg eller artikelgruppen med samma namn, där det t o m finns sprängskisser på en del sprutor.

Karlitos
1/22/09, 3:13 PM
#20

Ja, det är en djungel av olika airbrush-märken där ute! Jag antar att man får väl dels bestämma sig för en prisklass och sedan vad man ska använda den till. Som nybörjare lär jag nog bara spraya primer, heltäckande färger (tex "panzer grey" eller "olive drab"), samt större kamoflagemönster (tex Tiger-pansarvagn). Vädringseffekter kommer nog senare…

Annons:
Mann
1/22/09, 4:10 PM
#21

#16
Din syn är tråkigt nog lite snäv. Möjligheterna med en airbrush är väldigt stor och kan man intressera hela familjen i arbetet med en airbrush så tycker inte jag att det är fel. Det bara ökar kunskapen
när man får lite andra infallsvinklar. Jag tycker att detta forum är bra och framför allt att medlemmar vågar uttrycka sina åsikter och tankar. Kreativitet är inte farligt utan en stor tillgång.

Christer Mann

GeeKen
1/22/09, 5:12 PM
#22

#19: Skyll inte på mig den här gången! Jag har inte skrivit i den här tråden än!

Glad

/ GeeKen

________________________________________

>>  GeeKen - Medarbetare på Modellbygge iFokus

GeeKen
1/22/09, 5:20 PM
#23

Själv har jag nästan fått låsa in såväl kompressor som airbrush eftersom mina äldre sönder börjat slänga lystna blickar efter dem. Äldste grabben vill låna ut kompressorn till garaget för något arbete med bilen och hans yngre bror vill motivlacka sitt datorchassi och skärm.
Dessutom kom min fru på den briljanta idén att inhandla en liten tryckluftsdriven spikpistol som vi kan skjuta fast alla golvlister med (och spara de ungefär 10000 kalorier som min gamla 1900-talshammare skulle kosta mig). Hon är skarp, den där tjejen alltså!

Glad

Så nog har Christer rätt alltid, airbrush (och kompressorn) kan bli ett brett intresse för hela familjen där endast fantasin sätter begränsningar.

/ GeeKen

________________________________________

>>  GeeKen - Medarbetare på Modellbygge iFokus

karlrobert78
1/22/09, 7:40 PM
#24

Den här frågan kan vi älta till dödagar vilken spruta och kompressor som är bäst och till vilka ändamål de kan användas. Jag tycker själv att det är viktigt att ha en spruta som jag kan använda fin som grov nål i. Att köpa 2 sprutor med olika storlekar tycker jag känns overkill! Däremot har jag funderat på en till endast för metallförg, men det är ett annat ämne. När jag köpte min spruta fanns det ingen återförsäljare av min spruta utan jag köpte den via nätet. Nackdelen var just detta med reservdelar, jag var tvungen att veta vilken del jag skulle beställa, istället för att ta med mig sprutan och peka och säga att just den delen behöver jag ha! Nu bor jag i ett område där det finns en återförsäljarare som har de flesta delar hemma och bra priser, detta tycker jag är guld… Sen ska man ha klart för sig att resultatet blir aldrig bättre än det som finns bakom sprutan! Att köpa en spruta 2000+ kronor och tro på kanon resultat är fel! Det är du och inte sprutan som oftast sätter gränserna!

PS. Jag har en Evo och har en känd återföräjare nära mig(som också figurerar i denna trådTyst)

//Marcus

denstore
1/22/09, 8:51 PM
#25

#24 Det jag menar är kanske att med lite smart shoppande, så kan man nästan köpa två airbrushar till samma pris som en Two in One-uppsättning går loss på. Och då kan man till på köpet dela kostnaden till två tillfällen, om man tycker det är för dyrt vid ett och samma tillfälle. Men visst, Evon är säkert prisvärd i mångas ögon.

Visst är det så att det sällan är så att det är sprutan som avgör resultatet. Men ibland finns det också en ganska skön känsla i att veta att det är ens eget fel, och inte airbrushens. För mig, så kan det vara värt ganska mycket att ha det bästa. Inte för att det gör mig bättre, utan för att jag inte ska sitta och grunna på var den felande faktorn fanns. I mitt sökande efter den känslan har jag betat av ganska många airbrushar, och alla har haft sina egna egenskaper. Vissa har jag uppskattat, och vissa har inte fallit i lika god jord. Aldrig någonsin har jag känt ett behov av att ha flera nåluppsättningar i en airbrush. Ska jag måla detaljer, så vill jag ha en airbrush avsedd för detta, och ska jag måla täckande ytor, så tar jag något som är avsett för det. Rätt vektyg för rätt jobb, helt enkelt. I min mening så är det sällan så att det finns något universalverktyg som funkar till allt. Framförallt inte där jag behöver montera om sakerna för att att få olika egenskaper.

För skoj skull så surfade jag in på www.bearair.com och plockade ihop två paket, som ligger i närheten av den prisnivå som Evolution och Infinity ligger i. I det ena paketet får man två airbrushar, en för större ytor och en för detaljer, vilket borde kunna vara ett alternativ till Evon:

Richpen 112b

Peak X-5

Eller samma som ovan, men lägger även med en trevlig allroundairbrush, för att komma till Infinityns prisnivå:

Richpen 112b

Peak X-5

Peak C-5

Vill man kombinera runt, och prova lite olika, så går det också bra. T.ex. en Richpen 213C i kombination med någon billigare airbrush för stora ytor om man nu vill. Man är inte låst till något specifikt märke eller typ.

I min mening är det här betydligt mycket prisvärdare än att satsa på en airbrush med två nålar. Jag har testat alla ovan nämnda sprutor, och har inget att tjäna på ifall folk köper därifrån eller inte, men jag tycker det kan vara intressant att låta folk fundera över vilka alternativ som finns. På det sättet som Evon har presenterats under de senaste åren, så skulle man kunna tro att den är guds gåva till modellbyggaren. Jag instämmer inte i den kritiken. För mig är Evon, och kanske ännu mer Infinityn klart överskattade. Det är OK airbrushar, men inte mer än det. Däremot är det vad som rekommenderas ute i handeln idag, och ofta med superlativen staplade på varandra.

Detta är mina åsikter som forummedlem, och ska inte ses som någon uppmaning att man måste köpa det ena eller det andra. Dock så känner jag att man bör vara medveten om att det finns klart acceptabla alternativ till vad handlare säger är bäst för dem. För inte allt för länge sedan blev man rekommenderad Azteks airbrushar nästan oavsett vilken butik man klev in i…..Flört

karlrobert78
1/22/09, 9:14 PM
#26

Jo allt är relativt… Jag köper dina argument! Men om vi ska gå till mitt kunskapsområde - val av bil! Jag kan lista säkert 100 punkter till varför jag anser att Saab är en bättre bil än Volvo. Det jag använt min Saab till är att utbilda körkortselever. För eleven spelar det ingen roll vilket dom kör - de blir inte bättre/sämre förare för att de kör Saab! Allt handlar om vad man tycker, jag sitter skönare, har bättre sikt, bra servicenätverk och en trevlig försäljare - därför väljer jag Saab!

Är du med på resonemanget? Jag tror, som Christer skrev, att köper du en spruta i prisklassen 1000-1500 kronor så får du en hygglig spruta! Sen är smaken som baken… Sen visst, någon skillnad måste det väl vara om du ger x antal tusen mer för en spruta - men är det värt det? Saab duger gott att utbilda i jmft med en Mercerders!

//Marcus

denstore
1/22/09, 9:26 PM
#27

Visst är det så. Dock vill jag påstå att om man kan få två airbrushar av god kvalité till samma pris som en med två nålar, så vinner det senare alternativet varje gång.

Annons:
Sven-Erik
1/22/09, 9:35 PM
#28

Får nog hålla med "Denstore" här… Har själv en "Evo" och är väl inte helt lyrisk över den..Känns lite som "sådär"…..trögt avtryck och en väldigt diffus sprutbild oavsett hur jag blandat färgen. Finns nog bättre alternativ. Ska börja kolla efter någon/ några andra sprutor!

[Hayabusa]
1/22/09, 9:55 PM
#29

#16 Jag måste säja att jag blir något förvånad över Christer Manns uttalande.

Att jag har en snäv syn. Han antyder dessutom att jag inte låter andra forummedlemmar tycka vad dom vill och att jag ser kreativitet som något farligt.

Särskilt förvånande är det eftersom Christer Mann är en handlare som råkar sälja just H&S…Med all respekt, men vilken objektivitet ger det?

Allt jag har sagt är:

1: Läs denstores artikel

2: Utvärdera de olika alternativ som finns

/Stefan

GeeKen
1/22/09, 10:51 PM
#30

Ehum… Man ska alltid tänka på att det skrivna språket alltid är mycket, mycket lättare att misstolka än det talade.

Läsaren av ett inlägg kan, utan att vara medveten om det, utläsa helt andra budskap och värderingar än vad avsändaren hade för avsikt att sända.

Personligen (!) anser jag att det här är en av de mest kreativa trådarna på länge och jag har lärt mig otroligt mycket nytt (förutom att jag är skeptisk till att jämföra Volvo och SAAB rätt av, utan att ange vilka modeller av bilmärkena som avses. En turbo-SAAB går inte att jämföra rättvist med en C30 BiFuel liksom).

Det viktigaste är inte vad man har i näven, utan att man sprutar… Som flickan sa!

Skrattande

/ GeeKen

________________________________________

>>  GeeKen - Medarbetare på Modellbygge iFokus

Mann
1/22/09, 10:51 PM
#31

#29

Jag har försökt tala om för "Karlito" några saker som han bör beakta när han väljer någon modell av airbrush. Det torde med all tydlighet vara klarlagt att jag valde att sälja Harder & Steenbecks produkter på grund av bla. god tillgång av reservdelar (tillverkas i Tyskland) och att det är en bra och enkel spruta i rätt prisklass. En liten ton av förlöjligande då jag även påpekar att användningsområdet för en airbrush är rätt stor går inte att ta miste på. I samma andetag
 undrar du "bakverk" och "nageldekor" hör hemma på detta forum.
Kreativiteten utvecklar hobbyn och hotar ingen modellbyggare. Du kanske bör titta på vad du tidigare presenterat på forumet. Den presentation av olika airbrush som "denstore" gjort tycker jag är mycket bra och bör läsas. Att som nybörjare satsa på en extremt dyr airbrush anser jag fortfarande inte är att förorda.
Uppfattningarna är olika och kommer så att vara. Vilken tur att det finns så många märken att välja på.

Christer Mann

karlrobert78
1/22/09, 11:15 PM
#32

#30 Skrattande Allt det står Saab på är gott… Sen att Saab bara har turbomotorer (utan 1,8i i 9-3) gör att den hamnar på pluslistan! Men skulle vi ha en diskution om vilken dator plattform man ska använda så tror jag att du skulle förespråka äpple datorer - eller?

//Marcus

[Hayabusa]
1/22/09, 11:19 PM
#33

#31 Vad är det som jag tidigare presenterat? Kan inte dra mig till minnes att jag presenterat något kontroversiellt. Men, du får gärna uppdatera mig…

/Stefan

Mann
1/23/09, 8:47 AM
#34

#33

Diskussionen börjar kännas meningslös och bör nog sluta här.

Christer Mann

Annons:
GeeKen
1/23/09, 9:04 AM
#35

Nåväl, ni ska alla ha ett riktigt stort tack för all intressant information.

Och som några nämnt tidigare i den här tråden, Denstores Airbrush-guide går inte av för hackor! Den kan varmt rekommenderas.

Jag har sugit åt mig så mycket att jag blivit alldeles svettig om hjärnbarken.
Ni (vi) sitter inne med otroligt mycket kunnande här på Modellbygge i fokus och jag är verkligen glad att jag hittat hit och blivit välkommen.

/ GeeKen (inne på tredje kaffekoppen tack vare Der Untergan inatt)

________________________________________

>>  GeeKen - Medarbetare på Modellbygge iFokus

Karlitos
1/24/09, 8:00 PM
#36

Vet inte om den här tråden har dött helt, men jag undrar om någon har kört med Iwata Revolution HP-BR och/eller Revolution HP-CR? Funderar att köpa någon av dessa, men är lite osäker på hur fin spraybild man får med HP-CR. Klarar den av att köra acceptabelt camo eller är dess 0.5mm-nål för stor för det?

/Karlitos

GeeKen
1/24/09, 10:36 PM
#37

Den dör aldrig, som flickan sa!

Skrattande

/ GeeKen

Ps. Denstore kan säkert ge dig besked! Ds.

________________________________________

>>  GeeKen - Medarbetare på Modellbygge iFokus

GeeKen
1/24/09, 10:36 PM
#38

Hoppsan, det blev visst dubbelpostat…

Vettefanken vad flickan sa om det, men det blev lite galet!

Flört

/ Rödvins-GeeKen

________________________________________

>>  GeeKen - Medarbetare på Modellbygge iFokus

denstore
1/24/09, 10:43 PM
#39

Den fungerar bra, och om du senare skulle tycka du behöver finare, så kan du byta till BR:ens 0.3mm nål och munstycke. Dock inte tvärt om.

Exelon
1/25/09, 12:01 AM
#40

#39 Host.. Var det inte nån som sa att två sprutor var bättre än två nål set??Flört 

Nu tog jag dej på bargärning med fingarna i kakburken Denstore!Skrattande

denstore
1/25/09, 1:26 AM
#41

Jo, men jag har inte påstått något annat heller. Däremot kan det vara bra att veta att man kan byta ut nålar på sina sprutor. Och i fallet Revolution så kan man byta till en mindre på en HP-CR, men inte till en större på en HP-BR. Min poäng är att 2 nålar inte är ett försäljningsargument. Köp vad du tror du ska använda, och byt om du tycker den inte passar dig. Att man konverterar sin airbrush till en annan munstyckesstorlek är knappast något nytt eller avvikande. Jag har gjort det på många av mina sprutor. Dock så tror jag inte att man har någon glädje av att hålla på att meckla med nålbyten hela tiden. Idén med Two in One skulle vara att det är som att det skulle vara som att ha två airbrushar i en. Så blir det aldrig, bara för att man skickar med en extra nål.

Annons:
Exelon
1/25/09, 2:01 AM
#42

Nej det är helt klart att det aldrig blir två. och i evon´s fall så kostar ju ett nål "kit" runt 3-400 spänn. Så för min del så köpte jag den endast för jag ska nångång börja bygga lite bilar och annat med stor målning. Sen kanske köper jag en billig evo (om den jag har håller i mina ögon) och har då .4mm nålen till den och får en reservnål (.2mm) till fpc´n.

Om man ska sälja det som två sprutor i ett så skulle det i princip bara vara att byta munstycken, tycker iaf jag. För annars så kan man ju säga att Iwatan HP-CR är en two in one med?

[Hayabusa]
1/25/09, 11:16 AM
#43

#42 Exakt. Faktum är att det inte är en unik egenskap för just H&S Evo. Exempelvis Badger erbjuder flera av sina färgsprutor med tre olika nålar/munstycke. Har gjort så i flera år t om. Det skulle ju göra dessa till en "Three in One"..Glad

Jag håller med denstore, det är inte ett försäljningsargument.

Åhh…hela denna tråd gör att jag blir sååå sugen på att köpa en ny airbrush.

/Stefan

Exelon
1/25/09, 1:15 PM
#44

Men inte att glömma, vad en tycker behöver inte betyda att sprutan är vädelös. Han kan ha fått ett måndag eller fredags ex. Är lite som bilar, skulle aldrig köpa en Saab eller en Volvo(ford) sista riktiga bilen Volvo gjorde var 940. Eller någon fransos som ramlar isär som om dom var ihop limmade.  Nej kör helst tyskt men kan tänka mej en japansk för deras driftsäkerhet. Så nu kommer någon att säga att jag har helt fel. Samma sak med sprutorna.

Så till Karlitos, prova om du har möjlighet och välj också efter lättheten att fixa reservdelar och eget tycke. Och som sagt Denstores airbrush guide är riktigt bra.

Finns även evon med enkla nålar och är billigare än two in one, om nu det har någon betydelse.

Karlitos
1/25/09, 1:18 PM
#45

Ja, det börjar nog luta mot HP-CR. Tror det blir en bra start på airbrushandet…

Förresten, hur gör ni när ni kör klarlack? Använder ni airbrush eller sprayburk? Läste att Iwata har packningar i teflon till skillnad från andra tillverkare vars packningar är i plast. Detta skulle förlänga airbrushens livslängd. Ligger det nåt i det eller är det mest försäljningssnack?

/Karlitos

starhawk
1/25/09, 1:39 PM
#46

#45: Tja det beror ju på vad det är för plast, för teflon är också en plast!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[Hayabusa]
1/25/09, 2:04 PM
#47

#44 Nej, absolut inte. Var och en har ju rätt att ha sina synpunkter. Gillar jag färgspruta A, så behöver det ju inte betyda att alla andra också ska göra det. Vice versa, gäller såklart också…

Vad det handlar om, på ett forum som detta, är att dela med sig av erfarenheter till andra. Sedan behöver det ju inte betyda att det representerar en absolut sanning för den sakens skull. Til syvende og sist så är det ju upp till varje indvid att fatta ett eget beslut.

#45 Vad jag vet, så är det flera tillverkare som använder tätningar i Teflon. Klarlack kör jag i min airbrush, men sprayburk funkar också. Nu använder jag personligen oftast Johnson Klar Polish, då är man ju hänvisad till färgspruta (finns ej som sprayburk).

/Stefan

GeeKen
1/25/09, 2:10 PM
#48

Btw, jag har läst på nätet att det bara är gamla kärringar med stödstrumpor och stockholmsfrisörer som kör SAAB… Och jag tror det stämmer!

Glad

Själv kör jag Volvo!

/ GeeKen

________________________________________

>>  GeeKen - Medarbetare på Modellbygge iFokus

Annons:
Karlitos
1/25/09, 2:25 PM
#49

# 46: Aha, ja det stod inget om det. Det var en artikel jag läste i Tamiyas tidning där dom jämförde HP-CR, Premair G35 och Paasche Talon. Det här är inte ett exakt citat men dom menade att;

"… övertaget CR har över de andra är teflonpackningen. "Solvent paints" kommer aldrig skapa problem för denna spruta, så dess livslängd kommer vara lång".

"Solvent paint" antar jag är färg som innehåller lösningsmedel (rätta mig om det är fel). Dessa lär väl slita på metallen i sprutan till skillnad mot akrylfärg med vatten. Jag antar att även lack kommer slita på sprutan, men om teflon kommer skydda den bättre än andra kan det vara en grej att ha i åtanke vid airbrushköp. Det här lär nog vara en spruta som jag kommer använda länge för priming, grundmålning, lack, camo, diorama m.m. En airbrush för detaljarbete kommer jag nog köpa senare när blivit lite varm i kläderna.

denstore
1/25/09, 2:33 PM
#50

Det är nog så att alternativen är teflon-packning, eller gummipackning, som många använde förr. Ska man inte köra thinnerbas, så kan man strunta i det, men annars kan man byta packningarna till teflon i de flesta airbrushar.

Jag har airbrushar med både och. Gummipackningarna håller faktiskt ganska länge även med thinnerbas, om man undviker att lägga dem i bad. En snabb genomsprutning för rengöring, är inga problem. Tror också att de flesta kvalitétsmärken har bytt ut till teflon eller liknande packningar idag, så det är inget unikt för Iwata. Men visst, det är ju skönt att veta.

HP-CR kommer nog att funka hur bra som helst. Det är en OK spruta, med härlig kvalitétskänsla, till ett ganska överkomligt pris. Priset beror mycket på den totalt värdelösa kronkursen nu. I våras kunde man hitta revolution för runt en 6-700 momsat och färdigt från USA. Jag ångrar lite att jag inte köpte på mig ett par.

Exelon
1/25/09, 3:11 PM
#51

Vet att min Sliverline har teflonpackingar vet dock inte hur det ligger till med vanliga evon.

#47 Jo det är väl det som är kanon med forum att dela med sig av erfarenheter och hjälpa folk så dom inte köper något som inte fungerar eller håller dålig klass.

 #48 Har du köpt Volvo´s deluxe/uppgraderingspaket??

Det som ingår är större bakdäck kraftuttag bak och större stänkskärmar och sist men inte minst deras chromade avgasrör som kommer ur huven.

starhawk
1/25/09, 4:32 PM
#52

#48: Aha GeeKen! nu har du avslöjat dig, för det är bara gamla gubbar som kör Volvo!

Och nej, jag kör inte SAAB, jag kör kommunalt. Det är mycket enklare, man kan sitta och läsa tidningen medans en annan kör en till jobbet Cool

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

GeeKen
1/25/09, 4:33 PM
#53

#51 Du, den programidén skulle du kunna sälja dyrt till Discovery Channel: PIMP MY VOLVO!

Skrattande

/ GeeKen

________________________________________

>>  GeeKen - Medarbetare på Modellbygge iFokus

karlrobert78
1/26/09, 8:33 AM
#54

# 48 GeeKen - du är på min minuslista… Jag har inte Sthlm-frissa (har inget hår alls!) och inte stödstrumpor heller… SAAB är den bästa bilen som byggts, utom just mitt exemplar som jag måste byta till ett nyare - detta tycker min fru INTE…

Nej skämt osido… Alla är vi olika och många här inne sitter inne på stor kunskap vad det gäller airbrusch (läs den store!) Men alla har olika tycken och smak och f*n vore annars… Skulle vara trist om marknaden skulle bara erbjuda en sort. Det bästa vore om man kunde prova produkten innan man köper den. Detta försöker jag gör med det mesta jag köper, dock ville inte Beijer Bygg att jag  skulle provskita den nya toalätt stolen jag funderade på att köpa! Det samma gäller mobiler och abonemang, där får man nästan heller aldrig testa funktioner och täckning…

Så intressant vore att göra ett airbrushtest som visar vad den klarar av… Någon som vill/kan?

//Marcys

denstore
1/26/09, 11:51 AM
#55

#54 Om man bara är ute efter tunna linjer, så måste man inte upp på lite i nivå, för att klara dem. Jag har gjort en jämförelse mellan de dyra jag hade, och den föll ut så här:

Iwata Custom Micron Plus

+  Bra avtryck

+  Bekvämt med MAV-ventilen

++Linjer på runt halv millimeter blir skarpa och jämna

+  Atomisering vid största sprutbilden bra

--  Obekvämt lång nos. Känns lite obalanserad. Man hittar inte rätt

Olympos MP-200b (föregångaren till Iwata CM-B)

++ Underbart avtryck

++ Perfekt balans och känsla. Man kommer rätt

++ Linjer på runt halvmillimeter blir skarpa och jämna

+  Atomisering vid största sprutbilden bra

Mike Learn Mojo (trimmad Richpen 213C)

+  Bra avtryck

++Mycket bra känsla. Man hittar rätt direkt och linjer känns enkelt.

+  Linjer på halvmillimetern blir jämna, men inte riktigt skarpa

++ Atomiserar största sprutbilden mycket bra

H&S Infinity (0.15mm munstycke)

-- Dåligt avtryck. Skrangligt men ändå trögt och svårt att komma rätt

++  Bra balans i sprutan, trots tekno-gismos. FPc-funktionen är bra.

+  Linjer på halmillimetern blir skarpa men ojämna i färg

-  Atomiserar dåligt på största sprutbilden

Dock så ska man tänka på att man för det mesta kan göra tunna linjer även med billigare modeller. Skillnaden är att de oftast inte har lika väl fungerande avtryck, så det är svårare att hitta till det där riktigt tunna strecket, och ännu svårare att hitta dit igen, när du t.ex. ska göra det på nästa vinge, eller liknande. Oftast är det också så att de dyrare har större bredd, så de klarar både tunna och någorlunda breda linjer med samma nåluppsättning. Det är därför jag inte gillar H&S egentligen. De löser bredden med multipla nålar, istället för att ha balans mellan tunt och brett från början. Och i kombination med det inexakta avtrycket, så är de inget för mig. Själv klarar jag mig på min Mojo. Resten har jag sålt. Hade nog behållt Olympos-sprutan istället om det inte vore att jag fick ett bra pris för den.

Annons:
[Henke29]
1/26/09, 12:01 PM
#56

Jag kommer ta me mitt både kompressor och Airbrusch till Locketorp.
Har en Peak C 5 som ja köpte från denstore.
Tyvärr har jag inte använt den så mycke än då ja är lite av den att inte våga hålla på me att mixtra.
Men ska ta tag i det nu.
Som sakt den känns ju väldit bra annars..
När de gäller Vattenbaserad färg så är det då Ajax Fönsterputs som gäller för rengöring ??
Sen har jag även en flaska T röd hemma.

[Hayabusa]
1/26/09, 1:42 PM
#57

#55 Tack! Bra information. Är själv sugen på en ny airbrush…funderar på en Badger Renegade. Vi får se om det blir nå´t.

#56 Till Tamiya och Gunze fungerar Ajax fönsterputs mycket bra som rengöring. Även intorkad färg löses upp direkt. Vad det gäller Vallejo Model Air, så ser det lite annorlunda ut. Torkad färg löses inte alls lika lätt upp av Ajax. Isopropanol fungerar bättre som rengöring till VMA, men inte lika bra som kombinationen Ajax/Tamiya/Gunze. Vallejo har en egen Airbrush Cleaner, men den har jag inte testat (ännu).

Däremot är Vallejo Model Air, som färg betraktat, riktigt bra! Tycker personligen att det är ganska jämt skägg mellan VMA, Tamiya och Gunze. Svårt att kora någon definitiv vinnare av dessa tre. Observera att detta är enbart mina egna personliga uppfattningar och erfarenheter. Gäller också endast airbrush/akrylfärg.

/Stefan

Upp till toppen
Annons: