Annons:
Etikettrecensioner
Läst 1800 ggr
Proosen
2009-02-10 17:56

Tom's SC430 Open Interface

Har snott åt mig lite tid för att få på första tunna lagret färg på denna Tamiyamodell. Köpte Zerofärg specifikt till denna och det är en dröm att jobba med dessa färger! Luktar starkt som attan men lägger sig så fint så fint.

Grundad med Tamiya fine white primer ett par vändor med slipning före, mellan och efter lagren.

Lite spackel gick det år vid framskärmarna som består av två lösa delar med en fog som inte ska finnas där men annars var det lite gjutskarvar som slipades bort och det var allt för att preparera karossen för lack.

En sån här är det tänkt att bli vad det lider i mitt splittrade byggande.

LexusOpenInterface_01.jpg picture by proosen

Å så silverfärgen som den tar sig ut nu, det är så tunnt att det blöder igenom här och där men det syns inte på bilderna. Ska som sagt på en vända till med silver innan maskering och målning av det röda som inte finns med på dekalarket.

Niclas

exterior01.jpg picture by proosen

exterior02.jpg picture by proosen

Annons:
StefanW
2009-02-10 18:19
#1

Härligt Niclas! Det skall bli spännande att se denna färdig. Skall du måla det röda eller är det dekaler?

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

[Henke29]
2009-02-10 19:27
#2

Härlig bil du håller på att bygger nu.
Snyggt Lackat också.
Ska bli intresant och se när du även lackat det röda.
Brukar du polerna bilarna sen efter lack ??

Henke

Sven-Erik
2009-02-10 19:29
#3

Ball modell Proosen! Min fd. arbetsgivare hade en sån där. Den var inte lika rå i originalskick, så att säga! Tjejerna på kontoret talade om för honom att den såg "feminin" ut! Då sålde han den! Skrattande

Men i den här versionen var den riktigt tuff!

Azgaron
2009-02-10 19:38
#4

Kul kärra Niclas! Ska bli intressant att se den färdigmålad!

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

GeeKen
2009-02-10 20:14
#5

WOW!!!

________________________________________

>>  GeeKen - Medarbetare på Modellbygge iFokus

AlliN
2009-02-10 20:25
#6

snyggt ska bli kul att följa.

//AlliN

Annons:
pelleb
2009-02-10 20:37
#7

#0 Den blir man nästan sugen på att skaffa ett ex av Glad

Och visst är Zero färgen helt underbar att jobba med!!!!

PeO

Proosen
2009-02-10 22:34
#8

Zero rules! Som vi säger i Sverige numera Skrattande

Tänkte mig ett bygge rätt ur lådan utan något extra alls. Det röda är både dekaler och färg. Det nedre på karossen ska lackas medan resten är dekaler.

Niclas

[Tunnan]
2009-02-10 22:44
#9

Snyggt silver du laggt proosen
Helläcker maskinTungan ute

Greenhorn
2009-02-11 00:05
#10

Läckert bygge! Vad är Zero färg för något? Har aldrig hört talas om den förut.

gismo76
2009-02-11 00:40
#11

Zero färgerna är dom färgerna som jag nämde för dig Greenhorn.

Dom säljs av www.hiroboy.com och är färdigblandade bara att köra direkt i färgsprutan. Men det är basfärger så man måste måla med klarlack över dom för att få framk en blank yta.

Mvh Putte

Proosen
2009-02-11 08:22
#12

En sak till som är tänkvärd med Zero är att de räcker längre än vad de anger. c:a tre 1/25-bilar säger de att en burk ska räcka till. Minst fyra kanske en eller två till får man ur på en burk och då blir det inte speciellt dyrt i längden. Visserligen går det åt primer och klarlack också men totalt sett tror jag inte en lack kostar mer än 40-50 k/bil och med Tamiyaspray har man gjort slut på de pengarna ganska snabbt.

Steven, som har Hiroboy är dessutom ganska snabb med leveranserna om det finns hemma i lager. Max en vecka med två dagar som rekord från honom i England till mig i Falun. Den gången var jag tvungen att kolla om det var sant för jag kunde inte riktigt förstå hur det gick till, tror inte jag förstår än hur han gjorde!?

Ska försöka snika åt mig lite tid idag igen för andra varvet silver efter lite lätt mellanslipning och sen ska det maskas av för det röda.

Niclas

PonCar
2009-02-11 17:00
#13

Ser hur läckert ut som helst Niclas! Ligger du i spurt inför CCM-Open nu eller? Mycket bra tips om Zero-sprayerna. Det måste jag kolla upp. Det tenderar ju att bli lite väl dyrbart i längden att blåsa på karosserna med Tamiyasprayer… Tyvärr hinner jag inte komma på CCM i årRynkar på näsanSvärmorsbesök i helgen… Hoppas nån tar bra bilder och kan lägga ut på forumet så småningom. Får bli en sväng till IPMS-open i april istället, men där brukar ju tyvärr inte vara så värst mycket bilar.

Lycka till i helgen! Ock med detta häftiga bygge förstås.

Pontus

Annons:
Proosen
2009-02-11 21:05
#14

Tackar Pontus!

Trist att du inte kan komma, du får väl smörja svärmor lite och ta med henne också. Ni kan ju alltid förlägga lunchen där då de brukar ha lite smaskens att erbjuda på Spiskroken.

Ingen spurt alls för CCM, har inget med mig på lördag utan det blir enbart som publik. Det ska bli skönt att bara gå omkring och glutta på alla andra byggen och komma igen stort nästa år istället.

Får se hur jag gör med IPMS-Open, troligen blir det inget alls med det i år. De senaste två åren har jag varit ned över dagen och kollat in alla fina byggen men det får nog anstå i år. Finns annat att lägga energi och pengar på som lockar mera.

Niclas

Exelon
2009-02-12 12:41
#15

Snygg bil Proosen! Hoppas bilen är i nyskick annars får du göra lite vädring på skärmar och dörrar(Rost Opels bästa vän)Skrattande

Proosen
2009-02-20 22:51
#16

Nu har det hänt en del igen, efter ytterligare 5 ml silverfärg blev det lite tejpande och så på med det röda i nederkanten.

Redison04.jpg picture by proosen

Redison02.jpg picture by proosen

När så det hade satt sig ordentligt vidtog tre dagars dekalerande, 39 dekaler senare är allt det röda på plats och nu ska det få torka till sig ordentligt innan tvätt och klarlack.

Det ytterligare några stycken som ska på efter klarlacken. Dessa ska få ligga olackade för att få lite vinylkänsla över dem.

Dekaldags06.jpg picture by proosen 

Första dekalen som jag lade på var inte ett dugg samarbetsvillig, dessutom lyckades jag komma åt den just när Micro Sol gjort den som mjukast. Nåja, lite bättringar att göra både här och där. Tur att jag har rätt nyans på det röda.

Dekaldags02.jpg picture by proosen

Nu ska den som sagt få vila ett tag innan klarlacken åker på och då hoppas jag slippa tråkiga överraskningar i form av uppätna dekaler och krackelerad lack. Fast det är Zero 2-k klarlack så det ska gå som en dans.

[Henke29]
2009-02-20 23:12
#17

Du börjar få den riktigit fin allstå Skrattande
Tråkigit att dekalerna ska va så dåliga..

Henke

Azgaron
2009-02-20 23:49
#18

Mycket snyggt Niclas! Synd på dekalen!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

Proosen
2009-02-21 08:35
#19

#17

Njae, inte dålig dekaler utan snarare jag som klantade till det. Det är Cartografdekaler med i lådan och det är nog det bästa som går att få. Mycket lättjobbade vanligtvis men sen finns det ju en faktor X med i spelet. I det här fallet liksom i det flesta fall med Cartograf är X = SBS (Skit Bakom Spakarna) Skäms

Borde gå att rätta till någorlunda med lite färg och merjobb.

gismo76
2009-02-21 22:25
#20

Hejsan Niclas

Snygg bil tråkigt med dekalerna bara men känner igen fenomenet. En fråga bara när du lägger på klarlacken nu försvinner märkena som blir i dekalerna då? Dekalvätskorna är ju bra men en del dekaler torkar ju inte ut jämt på ytan ändå utan blir skynkliga. Kan man jämna ut det med klarlack och polering nyfiken på hur Zeros lack klarar det med den skall ju vara ofarlig enligt Steve inte vågat prova själv ännu.

Gismo76

Annons:
Proosen
2009-02-22 21:26
#21

#20

Tror nog att om jag bara kör på med klarlack och mellanslipar så kommer vecken att synas duktigt mycket ändå. Har en idé om att försiktigt slipa bort vecken och bättra med pensel och zerofärgen innan klarlack. Borde bli mindre framträdande då.

Klarlacken i sig har jag fullt förtroende för efter att ha kört med den några vändor tidigare på både lack- och enamelfärger utan problem. Ofarlig är den nog tyvärr enbart för underliggande färg då den innehåller isocyanater, något som också framgår i varningstexten man får med.

Återkommer så fort något mera hänt på lackeringsfronten.

Tack ska ni ha!

AlliN
2009-02-22 22:10
#22

snygg bil synd på de stora röda dekalerna

//AlliN

gismo76
2009-02-23 00:06
#23

Förtydligande vad jag menade med ofarlig.

Ofarlig mot att spruta på dekaler och över andra färger.

Finns väl inte någon av dessa sprayfärger som är ofarlig för oss människor om vi andas in ångorna.

Har som sagt inte provat den själv ännu men skall snart göra det.

Lycka till Niclas och hoppas det löser sig. Hur går det att pensla Zerofärgen då den är ju väldigt tunn i sig.

Gismo76

Proosen
2009-02-23 08:11
#24

Förstod att du menade dekalsäker lack Gismo, fast jag kan ju inte låta bli att vrida och vända på allt så det blir något annat än vad folk menar. Inget illa menat med det, blir bara så. Ni får stå ut med min knepiga "humor" Flört

Att lägga i smala streck med pensel möter inga problem så den delen blir nog lätt att göra. Hur det ter sig i färdigt skick är höljt i dunkel ännu ett tag.

2-k lacken är trevlig att jobba med då den lägger sig spegelblankt och är inte heller särskilt pigg på att rinna heller om man kör med rekomenderad spädningsgrad.

gismo76
2009-02-23 16:31
#25

Förstod vad du menade med Niclas så det är inte någon fara humor är viktigt man måste kunna skoja lite blir så tråkigt annars.

Har som sagt inte provat 2-k lackan ännu bara köpt den ,,,hur fort härdar den då när man blandar den ,,,innan man måste blanda ny.

Skall bli intressant att se hur det blir när det blir klart.

Gismo76

Proosen
2009-02-23 20:34
#26

Har för mig att den är användbar i c:a 15 minuter så blanda hellre småslattar och gör slut på dem än för mycket som bara får slängas.

Om du blandar och späder enligt instruktionen så får du en ganska tjock lack som ter sig svårsprutad. Jag har dock inte haft några problem med min Infinity att få på lacken snyggt och prydligt. Inte heller min gamla Aztek hade problem med den. Första gången såg det lite suspekt ut med knottror å det grövsta. Tänkte att nu dj-lar! Så vräkte jag på mera lack så jag trodde att jag skulle få rinningar i massor. Men det gick vägen, inte en rinning och spegelblankt resultat.

Bästa tipset är då följande; var inte rädd att lägga på ganska tjockt på en gång!

Slipas och poleras ganska lätt om det skulle behövas på grund av damm och skräp annars lär det inte behövas.

Var nere och kollade in hur det såg ut idag innan jag gömmde den i sin låda tills nästa vecka när ungarna är tillbaka i skola/dagis igen så jag kan vara lite hälsovådlig utan dem hemma. Såg ganska bra ut men som sagt, lite bättringar här och där ska göras.

johannespanzer
2009-02-24 00:22
#27

spännande bygge, mycket vackert!

Shiny! Skrattande

Annons:
Upp till toppen
Annons: