Annons:
Etikettairbrush-färg-lack
Läst 5726 ggr
Rytox
2/17/09, 3:15 AM

Lackerar ni era modeller?

Jag läste en äldre tråd med samma fråga,svaren verkade vara svävande,en del gjorde det,en del inte.Nyligen så lackerade jag en modell med matt-lack(modellen är målad i matta färger),mest för att "försluta" dekalerna.Dekalerna blev förvisso förslutna,men tyckte att färgerna blev "oroliga" efter lackeringen,om ni förstår vad jag menar…Ärligt talat så ser modellen tristare ut nu,än vad den gjorde före lackeringen.Alla färger blev en ton mörkare.Vad jag har läst så bör man efter-lackera modeller som är målade i matta färger,men inte i blanka färger?Så handen på hjärtat,hur gör ni?

Annons:
Azgaron
2/17/09, 7:30 AM
#1

För min del beror det nog helt på vad det är för modell!
Jag använder mig ofta av Johnsons golvpolish både före och efter dekalerna, vilket ger en halvblank yta, såvida man inte drar på flera lager. Många av de plan jag bygger tycker jag oftast passar den lite halvblanka tonen.

Jag gjorde ett experiment på min F-117 som tyvärr blev tokmatt nästan lite vitt. Fast då använde jag mig av matt akrylfernissa, så det var kanske inte bästa alternativet!

Tanks däremot ser ju bättre ut ifall ytan är matt så där brukar jag dra ett tunt lager matt lack, men först efter att alla dekaler och vädring är gjord!

Jag vet inte hur Proosen och de andra som bygger mycket bilar här gör, men jag misstänker att de lackar och polerar ifall de vill ha en tokblank yta!

Har du nån bild på hur det blev?

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

Roca
2/17/09, 9:07 AM
#2

Jag har börjat använda blank klarlack eller Future golvpolish innan jag sätter dit dekalerna, för att få en blank yta att fästa på och undvika att man ser alltför mycket av dekalfilmen på sidan om. Därefter Future igen ovanpå och slutligen mattlack, har mest använt en på sprayflaska från Humbrol. Sen är det ju som Håkan säger, det beror nog på vad man bygger också, bilar är ju ofta blanka medan flygplan kanske kan vara både och. Mina gamla Messerschmittar osv är de flesta mattlackerade, förutom en knallblå Me 209, vilken var en rekordmaskin som jag utgick från skulle vara tokblank - där penslade jag på flera lager med Future både före och efter dekalerna.

//Peter

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Watten
2/17/09, 10:52 AM
#3

Fråga ang. golvpolish. Har bara sett den som är högblank i lanthandeln hemma, (är det den ni använder) gör ni något efter eller blir modellen blank. Vissa färger jag använder blir "olika" matta kan den saken rättas till med denna polish? kanske korkade frågor men frågar men får man inget veta.

TommiN
2/17/09, 12:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Är det här något som man använda,köpte det från ICA Maxi,?

TommiN
2/17/09, 12:46 PM
#5

Och vad ska man spä det med?Glad

Azgaron
2/17/09, 1:46 PM
#6

#4 Det är just den som avses! Spä, nja, den är så tunn att det funkar fint utan spädning!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

Annons:
Roca
2/17/09, 1:47 PM
#7

#3 Jag har ännu ingen erfarenhet av vad som finns här i Sverige, jag köpte mitt under namnet Future i en modellbutik i Wien i en pytteliten flaska och dyrt var det också, men den räcker än efter ca 3 år Glad

I övrigt så tror jag det kan bli problem om man mattlackar direkt på dekalerna, det blev det för mig när jag använde Tamiyas mattlack på sprayburk på det viset, då blev det "silvring" och så runt dekalerna, men då handlade jag iofs tvärt emot instruktionerna på burken Foten i munnen men med Humbrols mattlack gick det utmärkt direkt på dekalerna.

Har även, som på Defianten jag håller på och bygger, ibland använt blank klarlack på sprayburk, funkar också fint som fäste för dekalerna. När dom väl är där sprayar jag nog ett lager till och sen mattlack ovanpå.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

berfrund
2/22/09, 12:02 PM
#8

Golvpolish på modeller nu har man lärt sig något nytt!

Ha nu kan man gå in på gummans område och snoka i skåpen efter polish hon lär tro att man e tokig när jag öppnar städskåpet och frågar efter polish hahaha :-)

Hur blir det på en stridsvagn med vädringspigment o annat?

Går det att köra i en airbrush? eller är det bra pensel som gäller??

Har hänt mycket sen en annan byggde modeller i tonåren…

denstore
2/22/09, 12:12 PM
#9

Kom ihåg att det inte går med vilken golvpolish som helst. Det måste vara precis den här, då det egentligen är en akryllack. Anledningen att den började användas som golvpolish är att den någorlunda enkelt går att ta bort, då med t.ex. iso eller ammoniakbaserade, men för modellbyggare är utflytningsförmågan som är huvudpoängen.

bosnafly
2/22/09, 1:31 PM
#10

jag har golvpolish,fryspåsar,ugnsrenöring,nagelfilar,tandpetare,rulle med topapapper,ja nåt mer har jag men komme rinte ihåg vad det var,och kvinnan hemma undrar om jag verkligen använder dessa saker till modellbygge?ja såklart jag gör Obestämd

www.bosnafly.n.nu

Azgaron
2/22/09, 2:12 PM
#11

#8 Johnson Klar går fint att köra direkt i airbrush utan spädning!
Det funkar väldigt fint att stryka med pensel också då det flyter ut så himla bra!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

berfrund
2/22/09, 7:41 PM
#12

Grymt då ska vi kolla va gumman har i städskåpet hon e ute…heheGlad

Nix de hade hon inte får se vad vi kan göra åt det utan att man åker på golvvård…

Pajje
2/26/09, 6:05 PM
#13

Det här var intressant för en ny byggare som inte har hunnet lära sig alla trix ännu. Om jag har förstått det rätt så kan man mattlacka en modell och då komma undan problemet med blanka dekaler (vilket stör mig ganska mycket faktiskt)

Annons:
widen76
2/28/09, 4:33 PM
#14

#4: Jag använder samma, finns med olika namn men kallas för "Future" internationellt. Går fint att penselmåla på, mycket bra utflytning. Det behövs ett par-tre lager för att få riktig högglans. Har inte provat att airbrusha än, måste undersöka rengöringsalternativ, men det som rekommenderas för rengöring av airbrush efter sprutning av polish är ammoniakbaserat, typ Windex glasrengöring. Glöm inte att låta polishen torka under minst 24 timmar!

Yeltzin
7/8/09, 12:05 AM
#15

EHmm .. Angående Johnson polish… Vilken av dem??

Varianter

sponny
7/8/09, 12:24 AM
#16

Klarpolish för plastgolv om jag nu fått rätt för mig. Men det har varit personer som inte gillar den då den klackelerat med tiden.

ElLobo
7/8/09, 12:25 AM
#17

#15: Se #4 och #6Flört

ElLobo
7/8/09, 12:29 AM
#18

#15: Psst, din sajt är inte aktiverad.

Yeltzin

Yeltzin
7/8/09, 2:01 AM
#19

Inte öppen??

http://www.scjohnson.se/products/product.asp?idp=87&idb=6&idr=1

ska det vara .. där ser man alla varianter…

KlarPolish alltså..

Men läste på den i affären och där står "Högblank effekt" medan det finns en annan som har typ samma innehåll och ger "ger glans".. går den med?? Och får man den då aningen mattare?

ElLobo
7/8/09, 2:18 AM
#20

#19-1: Om Inte öppen?? var menat till mig så missförstod du mig. Det är sajten om dig som inte är aktiverad. Klicka på länken med ditt namn i #18 så får du se.

#19-2: Jag tror inte att jag har hört någon använda någon annan variant än Klar polish. Se även artikeln Att rädda en huv.

Annons:
Upp till toppen
Annons: