Annons:
Etikettflyg
Läst 6268 ggr
Dennis-612
2009-02-28 13:37

Röd Hasegawa Viggen "show must go on"

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Idag så fick jag en viggenmodell av märket Hasegawa och när jag öppnar lådan så är alla bitar röda.

Ska det vara så? För jag trodde att man skulle måla bitarna själv? Måste ju bli väldigt svårt när man ska måla vitt, då kommer ju det röda att synas igenom.

Undrar också om det är en bra modell överlag?

Annons:
denstore
2009-02-28 13:48
#1

Tyvärr så gör modelltillverkarna på det här sättet ibland. Vansinne, men de tror kanske att det ska vinna dem någon extra kund i de yngre åldrarna. Det enda man kan säga om det, är att primer funkar bra för att täcka färgad plast.

Modellen är väl inte direkt den bästa på marknaden. Har för mig att Hellers ska vara bättre, fast jag är inte så insatt i varken Viggen eller 1/72, så det är en ren gissning.

gismo76
2009-02-28 16:09
#2

Hejsan Just denna viggen skall se ut som den gör på lådan.Den är från F 10 i Ängelholm där dom hade en del kul saker för sig med alla sina plan när dom flög sista gången med dom. Detta plan är det sista viggenplan som flög där. Den skall vara röd med vita spöken på vingarna och fenan.Och var jag vet om Hasegawas modeller så är det bland dom bästa på marknaden.

Spökena är väl dekaler som är med i lådan eller så jag tror inte det kommer lysa igenom.

Gismo 76

Proosen
2009-02-28 18:55
#3

Jodå, den ska vara röd så det skriker om det. En märkning som passar en bilbyggare som mig väldigt bra. Kolla filmen så får du se hur den såg ut i luften.

Niclas

berfrund
2009-03-01 11:25
#4

läcker film den tackar vi för.

[Orso]
2009-03-01 13:21
#5

#1 Jo Hellers Viggen är bättre eftersom den är nyare och avbildar produktionsmaskinen. Hasegawas (och Airfix) Viggen byggsats kom väl ut sent 60-tidigt 70-tal och är prototypen.

#2 "Hejsan Just denna viggen skall se ut som den gör på lådan"

beror lite hur man ser på saken. Det fanns en röd Viggen mmed vita spöken det stämmer men ska man vara petig är Hasegawas plan av fel typ Den går egentligen bara bygga som dom tre första prototyperna. Sedan gjordes vingarna om och fick "sågtanden" och senare byggde man även om ryggåsen som blev högre. Jag har samma byggsats liggande men tänkte använda dekalerna på en Hellerbyggsats istället.

[Tunnan]
2009-03-02 16:28
#6

Är inte Hasegawas byggsats samma som Frog?
Eller om det rent av är en Frogsats man får när man köper dennaObestämd

Annons:
[Orso]
2009-03-02 20:21
#7

Det ska vara samma men jag vet inte om det är en Frogbyggsats som även getts ut av Hasegawa eller tvärtom.

WildeSau
2009-03-02 22:18
#8

Hasegawa och Frog samproducerade ett antal byggsatser.

Efter det att samarbetet slutade fortsatte de på varsitt håll att tillverka byggsatserna. En del av formarna ska ha förbättrats, så de kan skilja sig i utformningen och detaljeringen.

När AJ 37 s/n: 37027 kod: F10-57 målades röd var den AJS-modifierad.

Den har aldrig varit en SH 37 som det står på kartongen utan ursprungligen en ren attackkärra.

I kartongen ligger en Viggenprototyp. Orso har f.ö redan räknat upp de prototypspecifika kännetecknen i #5

Så, det ligger en 50-kronorsbyggsats i den där kartongen som inte går att bygga till något annat än en prototyp.


Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

karlrobert78
2009-03-02 23:49
#9

Jag blev uppriktig förbannad när jag fick se denna sats. Jag har fått för mig att det är samma Viggen som ligger i Airfix lådor - men det kanske också är Frog? Enda anledningen att köpa denna sats är för dekalarket, men den märkningen finns som eftermarknadsdekaler - så varför? Så tro att man köper en fin Hasegawasats ála Draken - då har man blivit blåst…

//Marcus

[Orso]
2009-03-03 01:13
#10

Nej. Airfix gjorde en egen Viggen så det är inte samma byggsats som Hasegawa/Frog även om det är samma prototypmaskin som avbildas.

Jag har ett svagt minne om att jag läst att Frogs maskin var lite mindre än Airfix men det kan vara något jag har inbillat mig.

Jag köpte min röda för 75:- och det tyckte jag var OK för dekalerna. Jag tror inte att eftermarknadsdekalerna går att få tag på längre.

Rytox
2009-03-28 01:24
#11

JAS Gripen i all ära,men för mig smärtar det lite att jag aldrig kommer att få se Viggen flyga igen…För en Viggen är alltid en Viggen.Men "the show must go on"…

Dioramabyggare
2012-01-09 00:51
#12

#0:

"Färdigfärgade" plastmodeller ger mig massor av "Matchbox"-varning… Obestämd

ElLobo
2012-01-09 01:02
#13

Matchbox är inte färdigmålade, det är bara att de är gjutna i tre olika färger. Glad

Och Matchbox är nostalgi, precis som med gamla Frog, och …

Annons:
Dioramabyggare
2012-01-09 01:14
#14

#13: Ja, jag menade "gjutna i tre olika färger". Hjärnan tänkte annat än det fingrarna skrev Flört… samma hjärna som borde säga till mina fötter att gå och lägga mig… i natt blir det inget modellbyggande… Rynkar på näsan

ElLobo
2012-01-09 01:37
#15

Flört

[Tunnan]
2017-01-21 22:10
#16

Hej på er. Det passar ju bra här att Special Hobby släpper denna kärran i februari, och då skala 1/48. Men priset lär ju ligga runt 5-600kr och kanske ännu mer.

[Tunnan]
2017-01-21 22:15
#17

Försökte lägga upp en bild, men jag lyckas inte varken ifrån mobilen eller surfplattan. Vad är orsaken till detta, någon som kan och vet får hemskt gärna hjälpa mig.

ElLobo
2017-01-21 22:44
#18

Hej på dig och kul att höra från dig igen!👋

Jag kan tyvärr inte säga vad det kan bero på, jag använder enbart datorn när jag ska ladda upp bilder. Någon annan som kan bistå med goda råd?

Upp till toppen
Annons: