Annons:
Etikettgruppbyggen
Läst 949 ggr
Buran
2009-03-22 22:05

GB 12: Jupiter C

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det här bygget fick en dålig start, flera av delarna är ordentligt ur form eller inte i form haha. Har svarvat till stålhylsor och slipat bort alla knoppar invändigt i plasten, så att dom passar.

"den här är en annan, en Airfix"

Annons:
Buran
2009-03-22 22:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Tanken är att hålla delarna i rätt form runt hylsan och med gummisnoddar som håller delarna på plats. Sen ska jag stoppa ner det hela i tillräckligt varmt vatten så att plasten ändrar form, förhoppningsvis. Är lite fundersam över om snoddarna kommer att göra märken i plasten. Är det någon som har erfarenhet av att rätta till delar är jag tacksam för tips.

"den här är en annan, en Airfix"

Proosen
2009-03-22 22:40
#2

Har inte kört något sådant räjs som du ska göra, men en tanke är att om du oroar dig för märken efter snoddarna kanske du ska skära till PC-remsor och lägga mellan så du fördelar trycket över större yta.

Hoppas det fungerar för de såg inte vackra ut de där halvorna, nästa så du skulle svarvat till hela kroppen och flyttat över ytdetaljerna från plastbitarna.

Niclas

Buran
2009-03-22 22:48
#3

Tack för tipset Proosen, ska stoppa remsor i mellan. Imorgon blir det att laga plast vid spisen. Funderade faktiskt på att använda tub istället, men det ska vara svetsfogar på kroppen så jag la ner det.

"den här är en annan, en Airfix"

Proosen
2009-03-23 07:01
#4

Du kan få ett Olfa P-cutterblad av mig om du vill Flört så har du något att göra i slutet av nästa månad när du landat i Ornäs.

Niclas

Denna kommentar har tagits bort.
bosnafly
2009-03-23 10:20
#6

det är ju inte lätt att åka upp i rymden!!!

saniCool

www.bosnafly.n.nu

Annons:
pelleb
2009-03-23 11:02
#7

#0 Glencoe kan vara lite struliga. Den påminner om deras rymdstation som jag byggde för några år sen. Det ser ut som du har kommit på en bra metod i alla fall. Lycka till med badandet.

Nu får jag nästan lite dåligt samvete Glad, men jag har börjat lite med Pioneer 10 modellen. Tråd kommer.

PeO

johannespanzer
2009-03-23 13:33
#8

Attans, vilken tråkig start! Men här verkar det finnas resurser med svarv och grejer. Lite tunn "gods" på plasten kanske för så stora delar? Men jag vet inte kanske är det nära maxtjocklek ändå?

Hur gör du med en sån stor raket, kommer den att få nåt invändigt stöd så den håller bra? Den stora raketen jag såg på lekplaneten skulle väl bli ca 1 meter och då funderade jag på hur man gör för att få en sån stor pjäs lite "hållbar" - armeringsjärn tvärs igenom och fyll med cement? ;)

[Tunnan]
2009-03-23 18:29
#9

Ska blir kul att följa detta bygget
Men det var ju ingen vidare start på bygget då du redan får tillverka egna verktyg för att får det bra.
Men du är en profsbyggare Buran, så det här kommer att blir kanonbra till slut. Flört

Buran
2009-03-23 19:56
#10

Nä, det gick åt pipan Rynkar på näsan Plasten blev varmare i ändorna där stålröret inte gick ända ut och krympte. Så nu får jag beställa tub istället Obestämd

"den här är en annan, en Airfix"

ElLobo
2009-03-23 20:00
#11

#10: Himla otur, men det var ju i alla fall värt ett försök.

[Tunnan]
2009-03-23 20:01
#12

Nää, sicken otur Rynkar på näsan
Ja det här med att bygga modeller är bra nervpåfrestande ibland
Hoppas det löser sig med tuben. Glad

Proosen
2009-03-23 20:45
#13

Plasten gjorde precis så där som vi pratade om idag, jädra osis!

Är det nu jag ska skicka verktyget åt dig? Flört

Niclas

Annons:
Buran
2009-03-23 21:37
#14

#13 Haha, vi får nog vänta tills jag har fått hem ett rakt rör Obestämd

"den här är en annan, en Airfix"

Upp till toppen
Annons: