Annons:
Etikettallmänt
Läst 6379 ggr
zander
2009-04-06 15:04

Limfråga

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Attak superlim.

Är det ett bra lim till plastbyggen?

Jag tänkte investera i några flaskor inför det stundande plastbygget eftersom en flaska inte kostar mer än 20 kr/st i Ullared, dit jag ska imorron. Obestämd

I andra affärer kostar samma lim 45 kr.

Annons:
Exelon
2009-04-06 15:49
#1

fungerar fint, använde det jämnt förut men nu används det mest till etc och stora bitar som ska sitta som berget, och även målade bitar då det limmet fäster lika bra på det. Så köp ett gäng du,.uperlim kan man ha till allt.Skrattande 

Skulle rekommendera att du köper dej ett hobbylim också då har du mer tid på dej att fixera bitarna innan limmet blir hårt. Kör med tamiya´s vanligaflytande och deras tunna, ska även prova gatorglue och se om det är bra.

starhawk
2009-04-06 17:04
#2

Aldrig gillat superlim, har dock en flaska stånde i kylen, den får nog stå kvar där, tänker testa Gator där superlim rekommenderas, är fogen bred blir det ofta att jag tar till det kära gamla epoxilimmet

Hmm Tamiyas flytande har jag faktiskt aldrig prövat, har för övrigt inte sett det heller, det stod väl på någon undangömd plats, vad består det av? Gillar Model Masters flytande lim men det är så förbålt små burkar, till skillnad från Kibri så är ju penseln fast i locket vilket är en fördel

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

johannespanzer
2009-04-06 17:47
#3

Jo sånt använder jagprecis samma sort, 20 kr flaskan är ju bra kurs!

Ofta brukar det stelna i toppen, jag använder en anslagstavlenål (?) istället för korken, för det torkar i hålet.

Här kommer en lång harrang om superlim - ta med nypa salt! Flört

Om jag minns rätt är cyanoakrylat giftigt så in i h*e, så använd försiktigt, det mosar upp hjärnan rejält, har hört att det förstör balansen på nåt vis, fastän det är i stort sett luktfritt. Bl.a. dog en snickare på 90-talet after att han inandats limmet och föll från 9:e våningen eller nåt (minnet är ju sådar för mig…). Har för mig att limmet skulle förbjudas i Sverige, men så gick vi med i EU, så då var det fritt fram. Själv höll jag på att cykla in i en vägg en gång efter att ha limmat mycket med superlim, plötsligt lydde inte händerna hjärnan och jag kunde inte styra cykeln!   God vädring är viktigt som det heter. Ytterligare lösa rykten säger att limmet en gång togs fram av läkemedelsindustrin (?) för att limma ihop sår (det reagerar på hudens fukt tror jag).

Endera måsta anliggningen mellan de 2 föremålen som ska limmas vara nära 100%, då biter det direkt, eller så får du tillföra fukt (trälim använder jag ibland) andra använder cigarettrök(!) eller potatismjöl, eller bikarbonat för att fylla med. Har sett att utomlands finns det både speciella "filler" och "catalyst" (?) till superlim, tror det kallas crazy glue i USA?

berfrund
2009-04-06 20:33
#4

#0 kör med samma lim 20:- va ett bra pris ska komma ihåg det.

Ska dit i sommar gumman har släktingar i närheten som driver ett lantbruk så det brukar bli någon resa per år dit och G-kås står alltid med på listan.

Exelon
2009-04-07 03:03
#5

#3 Amerikanska armen fältläkare tror jag använde superlim till diverse skador, sen blev den även tillgängligt för civilt bruk.

Du vet att man inte ska stoppa den i näsan när man inte använder den fast den passar perfekt.Flört

Har alltid fönstret öppet (ca 40 cm från huvudet) när jag målar limmar osv, onödigt att bli ännu mer korkad än man redan är.Skrattande

starhawk
2009-04-07 09:28
#6

#3: Ojdå! jag har tydligen valt rätt väg när jag i stort sett bojkottar det limmet

Kommer ihåg en liten historia, det var en mamma som lagat sin sons leksaksgitarr med superlim, då klev hennes man ut från duschen och hon tog honom på snoppen, och fastnade! dom fick ringa efter ambulans som fraktade det hoplimmade paret till sjukhuset där dom efter ett antal tvåltvättar lyckades sära på paret

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
ElLobo
2009-04-07 11:55
#7

#3 och #5: Enligt uppgift ska detta om att det togs fram som flytande plåster vara en av de klassiska vandringssägnerna, utan ska egentligen ha varit framtaget till andra ändamål.

Jag kikade lite på Wikipedia (även om man inte ska lita på allt där) och såg att amerikanska FDA inte godkände CA-lim för civilt läkemedelsbruk förrän 1998. Där sägs också att etyl-CA (till skillnad mot metyl-CA) är ofarligt. Jag visste inte ens att det fanns två olika sorter. Förvånad

berfrund
2009-04-07 14:02
#8

#7 eeehh inte kan attak superlimet vara ofarligt man blir ju helt grogge om man sitter för länge med det där limmet…

misstag man gjorde i början när jag började använda detta…huvudvärk som satt i som bara sat.. mmm

zander
2009-04-07 19:11
#9

För sent ska syndaren vakna.

Det blev fyra flaskor. Men nu får flaskorna stå kvar på hyllan tills dom självtorkar.

Era svar har fått mig att inse attt det är limmet som gett mig ögonbesvären jag skrev om för nåt år sen, som jag trodde orsakades av epoxylimmet.

Jag tackar er.

Nu blir det annat lim och även en fläkt.

WildeSau
2009-04-07 19:35
#10

Loctite 460 (Alkoxyethyl-Cyanacrylat) är både luktlös samt att den inte "immar" på klara plastytor.

Priset ? Cool

Hrmblgrn ungefär


Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

Exelon
2009-04-07 20:07
#11

#9 Du kan nog vara lugn, så hälsofarligt är det inte, då är nog alla lösningsmedel som du späder färg med, både starkare och farligare i dom mängderna vi använder det, även enamelfärger innehåller massa junk, så man ska alltid sörja för god ventilation. Så limma på du med super attack. Så ska du vara hundra procent säker så limma med trälim och använd vattenbaserade färger!Flört

Upp till toppen
Annons: