Annons:
Etiketttips-råd-problemlösning
Läst 2807 ggr
johannespanzer
2009-04-09 13:04

tradera och fraktpriserna

Halloj

Köper ganska ofta modeller på tradera, men fraktpriserna skiljer så hemskt. Ofta känner jag mig "lurad" på frakten som blir så dyr. Men det är knepigt att veta riktigt, jag vill ju att utgifterna skall bli betalda för säljaren.

Nu senast fick jag ett litet paket tamiya gubbar (det där fyrkantga paketet) i tunnaste vita "jiffy" för 36 kr frakt, kändes lite dyrt.

Men nu har jag fått rekordet - ett paket dragongubbar i standardpaketet, och han begär 45 i frakt, det måste vara för dyrt, eller?

Ett sätt är ju att räkna frimärkena påpaketet när jag fått paketet, men då är det liksom för sent. Hur gör ni?

Annons:
ElLobo
2009-04-09 13:12
#1

Helt enkelt att kolla med säljaren innan köp vad frakten går på. Det gör jag både på Tradera, eBay och andra sajter. Riktigt seriösa säljare tar ju med både vikt och fraktkostnad i annonserna.

Kollar man inte upp frakten innan köp så får man i princip skylla sig själv eftersom det i annonserna står att köperen betalar frakten. En del lägger på extra för emallage, hantering och annat. Många mer oseriösa säljare har låga priser men tar igen det på dyra fraktkostnader.

johannespanzer
2009-04-09 13:29
#2

#1 Ja att ta reda på det först är ju ett sätt. Och de "etablerade" har ju frakten redan inskriven. Kanske jag håller mig till dem i framtiden.

[Hayabusa]
2009-04-09 13:44
#3

Tyvärr är det ju så att frakten är dyr idag. Många gånger kan ju faktiskt frakten stå för en stor del totala priset.

/Stefan

[Tunnan]
2009-04-09 14:19
#4

Japp, fraktkostnaderna är hutalösa idag…Tyvärr

Här är postens prislista som gäller idag

Vikt upp till       Pris
20g                  6kr
100g                12kr
250g                24kr
500g                36kr
1000g              48kr
2000g              72kr

Sen om paketet är bredare än 250mm eller tjockare än 30mm så tillkommer en avgift för skrymmande paket på 12kr

starhawk
2009-04-09 14:46
#5

Som framgår av ElLobos lista så är det vad frakten kostar, och alla har ju inte möjlighet att "nalla" en Jiffy på jobbet så då tillkommer den kostnaden också, man får helt enkelt räkna med det

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[Tunnan]
2009-04-09 15:25
#6

Japp, allternativet är ju annars att hämta själv.
Kan ju blir bra mycke dyrareObestämd

Annons:
berfrund
2009-04-09 16:53
#7

hepp!  alla vilkor ska framgå i annonsen och inte en massa konstiga hänvisningar hit o dit.

Handlar aldrig av någon med konstiga specialavtal blir bara en massa problem man kan nästan alltid utläsa av annonsen va det är för knepiga typer man har att göra med sen e omdömena ett klart kvitto på om uppfattning är riktig eller ej.

Själv så skriver jag alltid att frakten betalas av köparen.

Packar aldrig något i förväg köparen kan finnas i min närhet och vilja hämta själv, Lägger då inte en massa tid på att packa för att sen packa upp igen…

Det ska framgå av auktionen vilka vilkor som gäller står det porto 45:- så är det 45:- som gäller.

Att komma med ett hutlöst pris i efterhand och gnäll om att man ska betala embalage och körkostnad till posten.

Så bryter det mot avtalet er i mellan och ger från min sida negativt omdöme samt en anmälan till Tradera och gissa om jag sen blockar den säljaren från att bjuda på mina auktioner…

Azgaron
2009-04-10 14:57
#8

Jag kollar alltid att angivet porto stämmer, vilket det gjort i alla fall utom ett. Dels hade han tagit för mycket i frakt och dessutom tagit betalt för emballage, vilket bestod av gratis reklamblad!!!

Jag skrev till honom och klagade och fick efter nån vända faktiskt pengar tillbaka!

Är det större paket så brukar jag fråga om det går att skicka med bussgods.

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

[Tunnan]
2009-04-10 18:06
#9

Sålde en skiva nyss på tradera
Köparen ville endast att jag skickade skivan och häftet, bara för att spara portokostnader
han sparade endast 12kr

Jag drog av dom kronorna på priset och skickade en komplett skiva istället

johannespanzer
2009-04-10 18:36
#10

#9 Tunnan - du är nästan för snäll! Skrattande

Jag har mejlat min säljare jag också, och han ska skaffa en mindre påse = lite lättare, kanske mindre frakt, fast kanske den påsen kostar mer, man vet aldrig.

[Tunnan]
2009-04-10 19:06
#11

#10 Tja, skulle man bara skicka skivorna så finge man ju en drös med tomma fodral liggandes Flört

Ja sen är det ju det att man vill fraktar så säkert som möjligt
Många modellaskar går ju att skicka som dom är, men tex så är Revells askar inte så särkilt kraftiga, så då tarvas det en kraftigare kartong att lägga den i
Och då blir det lite tyngre vilket kan leda till högre porto
Jag vill hellre får hem prylarna hela, så jag betalar gärna en extra slant för en säkrare leverans

Emo
2009-04-10 22:45
#12

När det gäller Tamiyas låda med gubbar, så gäller det väl att vara rädd om kartongen också. Där är ju så mycket användbart på den, så det vore tråkigt om den blev kantstött. Det kan ju vara sådant säljaren tagit hänsyn till.

Jag skulle inte våga skicka en sådan ask.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Tunnan]
2009-04-10 23:06
#13

Nej inte som den är.
Utan då bör man lägga den i en kraftigare passande låda eller kartong

Annons:
bosnafly
2009-04-10 23:39
#14

det var en snubbe som säljer en brandbil på tradera,han skulle ha 200kr i frakt!!!!!!!!!!!!vad är det för fel på han undrar jag??en revell vaar det i skala 1/24,kan inte kosta 200 i frakt,omöjligt…

sani

www.bosnafly.n.nu

[Tunnan]
2009-04-11 00:21
#15

Antagligen har han köpt en utav postens wadderade postpåsar med frakt och allt i ett.
Då blir det dyrtObestämd

ElLobo
2009-04-11 02:00
#16

Är det stora saker, eller tunga, så föredrar jag att använda mig av Bussgods. På allt över 2 kg är de billigare än posten och dessutom har de inte de måttbegränsningar posten har.

Nackdelen är att de har färre ombud och man kan få åka en bit för att lämna eller hämta sina paket.

berfrund
2009-04-11 11:36
#17

#16 japp man får åka en bra bit om det vill sig illa i Stockholm får man åka till centralstationen i mitt fall 1,5mil.

Upp till toppen
Annons: