Annons:
Etikettairbrush-färg-lack
Läst 2695 ggr
Rodastjarnan-com
2009-04-17 11:39

Disskusion kring färger

Kanske finns en tråd men jag hittade ingen som sammanfattar och jämför bra. Tänkte bara kolla vilka färger ni tycker bäst om och vad ni har för tankar kring dem. Här kommer mitt 5 cent i alla fall

Enamel; Har alltid kört med Humbrol. Täcker bra men lite jobbiga burkar och man måste röra om/ skaka en massa.Luktar ju så man trillar av stolen. Bra pris också.

Akryl; Citadel (warhammer) är riktigt bra, men hutlöst dyra. Har hittat mitt nya favoritmärke; Vallejo model colour. Riktigt bra och till ett bra pris.

Tamiya; Nästan lite av ett mellanting. Luktfria men späds med sprit. Inte avänt så mycket, mest i airbrushen. Fler kommentarer på denna färg?

Annons:
[Hayabusa]
2009-04-17 12:41
#1

Det här med färger har varit uppe i olika trådar och är ett ständigt återkommande tema. Svårt att göra en riktigt vetenskaplig sammanfattning. Som med det mesta här i livet, så är tycke & smak olika.

Till penselmålning tycker jag personligen att Enamel (Humbrol, Model Master etc.) är det bästa. Färgen flyter ut på ett bra sätt och har en "längre" torktid som gör den lättare att jobba med. Akrylfärger som t ex Vallejo, Tamiya, Gunze etc. har sin styrka vid airbrushanvändning. Lätt att rengöra färgsprutan, inga otrevliga lösningsmedel och ger ett resultat som är bra. Dock inte BÄTTRE än Enamel, vad det gäller resultat dvs yta, finish etc. Att använda Enamel till airbrush gör jag bara i undantagsfall. Resultatet blir bra, men det extra jobbet med rengöring och otrevliga lösningsmedel gör att jag drar mig för det.

Sedan finns det ju än en färgtyp som kallas Laquer på engelska. T ex Alclad är en Laquer. Mycket starka & otrevliga ånger, men ger fantastisk fina resultat.

Därmed inte sagt att jag tycker att Akrylfärger ger dåligt resultat - inte alls. Men, jag tycker att de kräver mer övning/erfarenhet

Min personliga uppfattning:

Airbrush: Akryl

Penselmålning: Enamel

/Stefan

Tails
2009-04-17 12:57
#2

JAg tycker vallejon sitter lite dåligt men otroligt smidig att måla med.

[Hayabusa]
2009-04-17 13:15
#3

#2 Jag har bara använt Vallejo Model Air (airbrush). Den sitter som berget! Sprutmålade direkt på plasten och den sitter väldigt hårt. Akrylfärg tar längre tid på sig att härda än t ex Enamel. Beroende på färskiktets tjocklek, så kan det ta upp till 3-4 veckor innan färgen härdat ordentligt. Att rengöra färgsprutan efter att ha använt Vallejo Model Air är inte lika enkelt som med t ex Tamiya och Gunze. De två sistnämnda är otroligt lätta att få bort med Ajax fönsterputs. De löses upp på nolltid, medan V.M.A. visserligen reagerar men på ett helt annat sätt. Färgen lossnar i "flagor" och man får mekaniskt nöta bort färgen. Har den fått härda ordenligt så sitter den väldigt hårt. Dock så har Vallejo en speciell rengöringsvätska avsedd just för färgsprutan.

Vallejo Model Air är en mycket bra färg för airbrush, men Tamiya och Gunze är också bra. Hårfin skillnad, tycker jag.

/Stefan

starhawk
2009-04-17 14:01
#4

Jag föredrar enamel men målar även med akryl när man inte får tag i rätt kulör i enamel, jag använder företrädesvis Model Master, Humbrol undviker jag i görligaste mån beroende på deras burkar, jag vill har skruvlock på mina färger. Har testat Tamiya, Vallejo, Gunze, Polly och Citadel på akrylfronten, Vallejo har jag slutat med tycker inte alls om den, dom övriga är helt okey utom ljusa kulörer av Tamiya som täcker dåligt, Citadels Skull White täcker däremot överrasknde bra för att vara akryl. Jag har hittills bara sprayat enamel, men det har aldrig varit något problem med rengöringen eftersom jag körde med en Badger 250 som är praktiskt sett självrengörande, har skaffat ultraljudrengörare i samband med nya sprutan (Evolution) får de hur det blir.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[Hayabusa]
2009-04-17 15:38
#5

#4 Hur är det att rengöra en airbrush med ultraljudsregörare? Kan det finnas risk att något blir skadat? Ytskiktet på en airbrush brukar ju vara förkromat, kan det ta skada t ex? Likaså packningar och liknande.

Prova gärna att spruta Tamiya/Gunze/Vallejo med din Evolution, det är definitivt värt att testa. Se bara till att ha rätt lufttryck och rätt förtunnad färg.

Fast, som jag skrev innan…tycke & smak är olika. Så även med färger.

/Stefan

[Henke29]
2009-04-17 15:41
#6

Jag gillar TamiyaAkryl mest dom är lätta att blanda och täcker bra de lilla ja testat..
Likaså gillar jag skarpt Agama till min Airbrush även där lättblandat.
Tyvärr har ja haft svårt med just VallejoAir.
Men än så länge kan ja inte ställa in trycket till min Airbrush.

Henke

Annons:
[Hayabusa]
2009-04-17 16:00
#7

#6

Hej Henke,

när du väl får möjlighet att ställa in lufttrycket till din airbrush, så ska du se vilken skillnad det gör.

/Stefan

starhawk
2009-04-17 16:03
#8

#5: Ja det vet jag inte, just när jag funderade på att testa min Evolution så bröt jag högerarmen och sen dess har det inte hänt nåt, men jag har hört kommentarer från vana airbruschare att ultraljudsrengörare är det bästa som hänt dom. Kommer definitivt att spraya både Gunze och Tamiya

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Azgaron
2009-04-17 18:31
#9

Humbrol är väl den färg som hängt med från början och fanns i gömmorna när jag återupptog byggandet för några år sen.
Därför föll det sig rätt naturligt att fortsätta med dem, och de funkar ju fint både med pensel och spruta!

En period höll jag på mycket med figurmålning och använde Citadels färger och washer/inks i stor utsträckning!
Jag tycker de funkar väldigt fint till det syftet och flera av mina piloter är målade med dessa färger!

Agama är ett färgsortiment i akryl som jag blev lockad till att prova tack vare Sau! Glad
Funkar fint både med spruta och pensel. Deras sortiment är väl i första hand anpassat till flyg och färgerna stämmer bra tycker jag!

Inköpt är ett set Life Color, men det har jag inte testat än!

Tamiya, Vallejo och Alclad är färger som jag skulle vilja prova,och som står på tur i inköpslistan.

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

[Henke29]
2009-04-17 18:32
#10

Vilket tryck behöver VallejoAir färgen ??
Har hört runt 1,5bar eller nått sånt stämmer det eller är det beronde på kompressor också ??
Dumma frågor från mig nu.
Men man får väll se som att man är nybörjare..

Henke

[Hayabusa]
2009-04-17 18:50
#11

#10

Har för mig att du har en "Gravity Feed" airbrush, eller? Dvs, du har färgkoppen på ovansidan. Den kräver lägre tryck än en som är sugmatad.

Lufttrycket är beroende på hur mycket förtunnad färgen är.

Mycket förtunnad färg = Lågt tryck och vice versa.

Använder du t ex Vallejo Model Air direkt ur flaskan, så är 1,5 bar helt ok. Du kan nog ligga lite lägre t om. Jag spär mina Tamiya och Gunze cirka 50/50 och har ett tryck på 1,3-1,4 bar. Prova dig fram.

/Stefan

berfrund
2009-04-17 19:46
#12

#5 Nää packningar tar inte skada av ultraljudet utan av vätskan man rengör med dvs om man kör med starka kemikalier…

Finns alltid en risk att kromet lossnar men skulle tro att den är liten.

Min erfarenhet från de år som jag servat tandläkarinstrument i är att endast ett fåtal tappar kromet och då är det oftast fel gjort från fabriken.

Instrument gjorda i aluminum tappar mycket lättare en andra fråga mig inte varför men så är det.

#0 Håller själv på och funderar om man skall byta bort alla oljefärger man har då de stinker som f-n och är skadliga för en.

Nack delen jag hittils upplevt med akrylfärgerna är att de torkar jätte fort och de e lite trist när man blandar ihop en egen nyans.

Upp till toppen
Annons: