Annons:
Etikettsajten-och-ifokus
Läst 1840 ggr
[Tunnan]
4/8/09, 3:23 PM

Vad är det som händer ???

Känner att jag måste skriva lite om en sak som oroa mig på många sätt
Jag har märkt att det är många som har lämnat detta forumet och många flera håller en mycke lägre profil än tidigare
Detta är ju ingen bra tendens.
Iof så har det tillkommit många nya också

Måste ju finnas någon anledning till att några försvinner.
Visst…det kanske kan vara av personliga själ.
Men är det pajkastning och skitsnack bakom ryggarna som är orsaken…då är det illa…mycke illa
Sånt får inte förekomma

Detta skriver jag med all risk att får mina gliringar
Men det tar jag med ro

Annons:
NBISaladin
4/8/09, 4:03 PM
#1

Jo, det är väl en nedgång i aktiviteten.
Men det tycker jag iofs att det är på t.ex. IPMS Stockholms forum också, och även ett internationellt forum som Missing Lynx som jag ofta frekventerar är ganska så dött nu.

Du tror inte det har med årstdn att göra? Eller är det den ekonomiska recessionen som gör folk håglösa?

Nån elak pajkastning tycker jag mig inte märkt här.

Hasse - Medarbetare på Modellbygge iFokus

Exelon
4/8/09, 4:12 PM
#2

Ja nog är det nergång så det skriker om det. Ser ju själv mina "poäng" sjunker som en sten pga att jag hittar få trådar som jag har intresse för och lägger in kommentarer.(kollar nästan alla trådar pga nyfikenhet)Flört. Härligt vår väder är det oxå(snöslask/regn).

Har själv tappat lite motivation att bygga, men ska snart på semester så då kommer säkert motivationen tillbaka en liten time out.Skrattande

[Hayabusa]
4/8/09, 4:12 PM
#3

Hej Tunnan,

tyvärr har du nog i rätt i ditt antagande. Jag är fullt medveten om att det inte är en lätt uppgift att hålla samman ett forum. Dessutom ska det göras på fritid med begränsade resurser. Men, med det sagt så är min känsla att det saknas "styrning". Vad  ska detta forum handla om? Vilka olika frågor & tema ska tas upp. Vad vill medlemmarna läsa om?

Som det är nu, så känns det som att det "flyter" lite väl mycket. Utan någon specifik inriktning. Men, det är kanske så det ska vara?

Personligen tycker jag att det är intressant att läsa om andras erfarenheter, tips & råd etc. Det är också roligt att kunna visa upp sina bygge på ett relativt anspråkslöst sätt. Lika roligt att läsa om andra medlemmars bygge.

Tyvärr misstänker jag skarpt att det funnits/finns diverse pajkastningar och liknande som gjort att vissa valt att lämna detta forum. Mycket trist.

Jag är inte ute efter att kritisera någon, absolut inte. Som sagt, jag är medveten om hur svårt det är att driva ett forum men tycker samtidigt att det är oerhört tråkigt om detta forum skulle "ebba ut".

Detta är min personliga uppfattning och jag är givetvis inte språkrör för alla andra - absolut inte. Men, jag delar Tunnans farhågor…

Vill trots det avsluta med något postivt! Enligt rykte (relativt säkra sådana) så kommer AZ Models och Special Hobby/MPM att släppa var sin J29 Tunnan i skala 1/48!

/Stefan

pelleb
4/8/09, 4:49 PM
#4

Det är nog naturligt att det går upp och ner. Det finns ju trots allt saker som är viktigare (tror jag Tungan ute). Det är väl som livet i övrigt, upp och ner. Jag har väl inte varit så aktiv pga jobbet, jag håller på att avveckla lagret jag jobbar på. Så nu blir man ofrivilligt av med jobbet, men det finns alltid något att göra det gäller väl bara att komma på vad man vill göra.

Det blir i alla fall lite mer tid till modellbyggande ett tag framöver så det kommer nog att startas en hel del nya trådar av mig.

SOLEN SKINER, ta vara på dom små roliga sakerna i livet, det hjälper.

PeO

Proosen
4/8/09, 5:08 PM
#5

Att aktiviteten är lite låg både här och på IPMS-Stockholm kan ha förra helgens begivenhet som skuld till viss del. Jag har alltid upplevt det som lite lugnare på Stockholmsiten runt Open varje år och det har kanske del i att våren är på väg med allt vad det innebär med trädgårdsarbete och sommarstugefixande.

Att det skulle saknas styrning tycker inte jag, det är väl också så att det här forumet precis som många andra styrs av vad vi, medlemmarna vill skriva om.

Det hjälper inte att gnälla över att det saknas än det ena än det andra. Skriv ihop något själv och sätt bollen i rullning, är ämnet tillräckligt engagerande så kommer det att växa och leva vidare.

Jag tycker att civila fordon är underrepresenterade men istället för att påtala den bristen gör jag så gott jag kan och presenterar mina alster och synpunkter för att fylla den luckan i viss mån.

Nu tycker jag iofs att allt som har med modellbygge är skojigt även om jag inte kan/vill bygga vad som helst så den här siten är guld värd med en massa input om allt mellan himmel och jord.

Stefan och ElLobo gör ett strålande jobb tycker jag som överhuvudtaget orkar pyssla med det här. Det är enormt tidskrävande att sitta ute på nätet och spana av vad som händer i vår miniatyrvärld av styren.

Niclas

WildeSau
4/8/09, 5:59 PM
#6

Årstiden gör säkert sitt till med trädgårdsarbete i skala 1/1 och andra uteaktiviteter.

Kritik och meningsskiljaktigheter måste också få finnas. Det medför att forumet blir aktivare, men helst utan pajkastning. Det vinner ingen på.

Frågor är aldrig för dumma att svara på och en liten regel är väl att ett startat inlägg aldrig ska ha noll svar. Då kanske personen tröttnar för att kanske aldrig mer titta in hit.

Intressena är ju olika och även förutsättningarna för att kunna bygga.
En del bygger för att ställa ut och andra bara för att få en avkoppling från vardagen. Om ni ger negativ kritik på en modell eller byggsätt, ge även då förslag på hur man kan göra istället för att få ett bättre resultat.

// Janne, flygbyggare och -historiker.


Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

Annons:
[Tunnan]
4/8/09, 6:11 PM
#7

Tack för era svar
Mycke uppskattat ska ni veta

Nej jag är inte heller ute efter att alla ska bygga jämt eller hela tiden vara aktiva med sina byggen.
För bygget går ju som ni alla vet lite som en bergodalbana, upp & ner.
Här är det lite stiltje just nu Skäms

Och nu när det fina vårvädret kommer, så ska man ju givetvis ägna sin tid med att njuta av det.

Och, Ja..ElLobo och Stefan gör ett enastående arbete med att hålla uppe denna sidan på en bra nivå, och det ska dom har stort beröm för
Och, givetvis ni alla medhjälpare också (Kan icke räkna dem alla). Flört

För det är nog inte det lättaste att hålla i tyglarna.

Alla människor går inte ihop, så är det bara.
Men det ska för den skull inte får förekomma otrevligheter personer emellan här.
Jag hoppas att det inte gör det heller, för det skapar bara en massa otrivsel och elände.
För som jag sa tidigare så har ju en del lämna forumet här av olika anledningar.
Några tröttnade på att sidan inte funkade så bra i början, men sen har det också varit lite språkförbistringar.
Det är det sistnämnda som gör mig lite nervös.

Men Men, det är kanske jag själv som är det största felet, jag vet inte.
Jag kände bara att jag var tvungen och tala ut om detta, för jag har grubblat mycke på detta den senaste tiden.
Ni får ursäkta mig om jag verkar gnällig, Obestämd

Proosen
4/8/09, 6:15 PM
#8

Äsch, inte uppfattade jag det som gnäll Tunnan. Funderingar kallar jag det och inget annat. Jag funderar själv en hel del om tingens ordning och varför det är som det är.

Niclas

[Tunnan]
4/8/09, 6:17 PM
#9

Tack Niclas
Då är jag ju inte ensam om den saken Flört

/Tunnan

berfrund
4/8/09, 6:23 PM
#10

hepp! 

Jag som inte har varit medlem så himla länge känner mig väl bemött av er andra… visst kan det vara lite grabbig stämning men den har jag inget imot så länge denna inte riktas direkt mot våra kvinnliga medlemar.

Visst har man andra intressen som drar nu mot våren…

starhawk
4/8/09, 6:24 PM
#11

Jo aktivitet kan ha gått ner en del men någon pajkastning tycker jag inte att det förekommit, i alla fall inte på det här forumet. En from förhoppning skulle vara att alla sitter och knåpar med sina modeller, det har ju varit rätt många gruppbyggen på sistone. Sedan har vi den ekonomiska recesionen med många som förlorat jobbet och det lyfter ju inte humöret precis, själv har jag klarat mig men brorsan blev friställd och vandrar omkring här hemma

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Tails
4/8/09, 6:25 PM
#12

Jag har nog inte funderart så mycket på det. Men jag tror, som redan skrivet, att det har med vår och solsken att göra. Jag själv har någon anledning alltid fått till ketchupeffekten på mitt byggande.

Ska försöka bli bättre på att fota och lägga upp. Kan ju bli ett tips till alla andra med, som har saker på G. Fota, skriv och lägg upp Glad

Mvh Hampus

bosnafly
4/8/09, 6:26 PM
#13

tjenna tunnan

själv så har jag haft fullt upp med att flytta tillbakas till borås från falköping,en massa att göra,och så började grabben på nya dagis,inskolning o sådant,sen håller jag på med min hobbyrum som görs iordning några timmar o dagen,ska snart skriva om den så läs där mera o se bilder,saknar byggandet som fan ska du veta.

sani

www.bosnafly.n.nu

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Elmis
4/8/09, 10:09 PM
#15

Aktiviteten är lite lägre just nu så är det. Varför? Ja, våren brukar ju innebära att man har annat att syssla med. Vad gäller stämningen på forumet tycker jag att den är god. Framförallt när man jämför med en del andra forum här på iFokus som lätt spårar ur till stora gräl. Här tycker jag mest att det är positiva kommentarer och en stor portion humor.

Innehållet bestämmer vi mycket över själva och det är bra. precis som sagts innan så är det intressant att läsa om sånt som man kanske inte själv skulle bygga i första taget.

Själv skall har jag känt en downperiod nu när jag hft mycket att göra som lagledareinom hockeyn , men känner att jag nu är på gång med byggandet igen. Och därmed aktiviteten på forumet.

berfrund
4/8/09, 10:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Själv har man fått en ny leverans på ett av ens andra intressen.

Så där vart man 500:- fattigare men desto rikare på annat.

Nu kanske ryssarna har en chans mot tyskarna….heheSkrattande

PonCar
4/8/09, 10:41 PM
#17

Själv upplever jag stämningen här i detta forumet som mycket positiv medlemmarna emellan. Imellanåt litet rå men hjärtlig humor och det måste man ju kunna ta, eller hur? Att trådarna ibland spårar lite hit å dit tycker jag inte gör någonting alls -det är väl bara spännande att se vart det kan bära hän och man får ju lära sig de mest oväntade saker. Vet med mig själv att det blir mycket mindre tid och mindre skrivet från min sida i dessa vårdagar men förklaringen är att våren överhuvudtaget är en bråd tid och helt naturligt tillbringar man väl i regel mera tid utomhus efter en lång, vadmalsfuktig grå vinter.

Har inte upplevt att någon uppträder som "besserwisser", utan tvärt om tycker jag att de råd och tips som ges är mycket kreativa och i den här hobbyn blir man ju aldrig nånsin fullärd, vilket är en del av dess tjusning!

Att det ibland blir litet dippar i forumaktiviteten (liksom i byggivern) tror jag är n helt naturlig sak som man får leva med. Inget att hänga läpp för. Känns det för segt får man väl själv spotta ur sig nån riktig brandfackla till inlägg, så brasan tar fart igen! (idag har vi eldat en jättehög med sly på jobbet -klart stimulerande!).

Cheer Up Lads! SkrattandePontus

Emo
4/8/09, 10:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Jag tassade in här lite försiktigt Glad för jag visste inte om jag skulle passa in, men än har jag bara träffat vänliga och hjälpsamma människor här.  Hoppas det fortsätter så, för det är alltid roligt med annorlunda impulser.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

PonCar
4/8/09, 10:56 PM
#19

Ja, Emo tex, med sina härliga plastpärlebyggen är ju ett jättebra exempel på vilken kreativ spännvidd forumet har!! GladSå ska det va!

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
[Hayabusa]
4/8/09, 11:48 PM
#21

Allt verkar vara frid & fröjd…Stämningen och tonläget är väldigt bra, men det är en medlem som jag saknar. Tyvärr, valde han att "stiga ur" detta forum. Förhoppningsvis kommer han tillbaka.

/Stefan

sponny
4/8/09, 11:59 PM
#22

Jag har inte varit medlem här speciellt länge så ännu har jag väl inte drabbats av den "hemmablindhet" som man kan drabbas av om man varit på ett ställe länge. Men jag måste säga att jag trivs väldigt bra här. Tips och trix, inspiration, bra länkar, snygga bilder och en Allmänt trevlig ton på forumet.

Ok, våren är på väg och tiden här och vid byggbordet kommer att minska en del men jag kommer att stanna som medlem om forumet förblir som det är.

Franke
4/9/09, 12:45 AM
#23

Tycker inte du ska känna gnällig Tunnan , man måste kunna vädra vad man tycker i ett forum , se bara vad denna tråden satte fart på folk.

Jag hittade hit för några veckor sedan och tycker att forumet är kanon. Man får bra tips , samt se vad andra bygger.

Angående tonen så har jag faktiskt tänkt på den innan Tunnan startade denna tråd , kommentarerna är väldigt snäll och trevlig .

Nästan för trevlig Förvånad.

Om vissa inte kommer överens eller om det förekommer hårda ord , sa har dem banne mig döljt det bra.

Som nån sa tidigare ; forum ansvariga håller med påskägget men vi måste fylla det med godis.

GLAD PÅSK Cool

gismo76
4/9/09, 1:19 AM
#24

Hejsan på er

Kan bara tala för mig själv nu anledningen till att jag inte varit så aktiv på en period är att jag varit massor på sjukhus det senaste.

Dock inte sjuk själv men en pappa som varit riktigt dålig han är hemma igen nu ,,,men det gör ju att bygglusten och aktiviteten försvinner. Har dock kollat in här ibland men inte skrivit något eller så. Lovade ju även att fixa lite bilder osv på fotoets delar som säkerhetsbälten till bilar. Detta kommer skall ta tag i detta efter Påsk nu när det har blivit lite lugnare.

Annars gillar jag stämningen och alla bra ideer och förslag som folk delar med sig av. Har ju även träffat 1 av er här inne i verkligeten mycket trevlig kille Greenhorn.

Så jag lovar återkomma med mera bilder osv på mina projekt och byggen frampå här.

Glad Påsk på er alla

Gismo

[Tunnan]
4/9/09, 2:43 AM
#25

Varför jag tog upp det här var att jag vet att det har knakat lite i fogarna här o där.
Några har då lämnat och andra håller lägre profil

Kanske var dumt av mig att ta upp det här, men gjort är gjort och det står jag för.Obestämd

Men då så är ju allt bra nu då verkar det som Flört
Alla är glada och nöjda
Då är Tunnan det också
Glad Påsk på er allihop Skrattande

TommiN
4/9/09, 3:08 AM
#26

Oj Oj..skoja baraGlad,har inget ont att säga om denna sajt,har varit länge aktiv här,kanske inte svarar på alla inlägg,men det är ju som någon sa här tidigare att vissa inlägg kanske inte är vad man själv är ute efter,sen tycker jag personligen att det är en vida skara byggare här,från amatör till proffs,och det jag tycker är kanon här är alla tips och råd,har sett på andra sajter hur dom attackerar varann riktigt fult,visst har det varit någon enstaka munhugg här,men under den tiden som jag har varit här så är det väldigt lite,och ofta så har det bara varit missuppfattningar folk emellan,men avslutar denna inlägg med att säga att det första jag gör när jag kopplar upp mig på nätet,är att klicka in på denna sajt och kolla allt roligt här,och det sista jag gör innan jag stänger av datan,är att ta mig en sista titt om det har inkommit något nytt här.

Glad påsk Glad

Och nu tillbaks till bygget.

ElLobo
4/9/09, 5:25 AM
#27

Till att börja med får jag tacka för berömmet, men som vissa skrivit så är det ju ALLA medlemmarna som tillsammans gör sajten till vad den är. Att StefanW, jag och resten av medarbetarna ensamma skulle hålla liv i sajten fungerar inte i längden, utan vi hoppas naturligtvis att den som hittar något intressant tar sig tid att skriva några rader. Och ingenting är för ointressant att dela med sig av!

StefanW hade redan från början den inriktningen att sajten skulle vara en bred sajt och försöka täcka alla olika delar av modellbygge. Att plastmodellbyggare dominerar är sant, men vi hoppas att RC-folk, järnvägsbyggare och alla andra typer av modellbyggare ska känna sig välkomna och trivas bland oss plastnördar. Vi kan ju alla lära oss saker av varandra och det ena utesluter absolut inte det andra. I jämförelse med de flesta andra modellbyggarsajter så tycker jag att Modellbygge iFokus är en klart vänligare och trivsammare sajt, och tonläget medlemmar emellan är i de allra flesta fall glatt. Att det kan vara svårt att utläsa ironi och liknande i det skrivna ordet är saker vi får leva med.

iFokus har haft en hel del strul och trassel men det är ju egentligen inget nytt när det gäller datorer och olika plattformar. Som vanligt så går det inte att optimera systemen så att de även ska fungera smärtfritt med äldre program. En del av orsakerna till de avhopp bland medlemmar som vi har haft kan nog hittas där. Själv hade jag nästan givit upp hoppet efter senaste uppdateringarna då allt var segt, eländigt och bara strulade. Då satt jag med en gammal stenkross med Win98 och IE6. Med den nya burken har det blivit stor skillnad, jag märker knappt några strul eller trassel numera. Att köra XP eller Vista och använda nyare webbläsare förändrar allt! Nu är det ju roligt att vara inne på sajten igen!

Jag gör som de andra och önskar alla en glad påsk!

Annons:
[Hayabusa]
4/9/09, 1:54 PM
#28

På det stora hela, så tycker jag att detta forum fungerar väldigt bra. Visst, det finns alltid utrymme för förändringar & förbättringar men så är det ju med det mesta här i livet.

Jag tycker att det var bra att Tunnan tog upp sina funderingar. Det är inget fel med det, absolut inte. Bättre det än att sitta och grubbla och inte "våga" säja sin mening.

När jag själv skrev att jag kan tycka att det saknas "styrning" så menade jag såhär; Hur vill vi medlemmar att detta Forum ska se ut? Är det bra som det är, eller finns det specifika önskemål? Saknas det något, vad vill folk se mer av etc. Vad kan jag själv bidra med?

Det var en uppmaning till alla medlemmar, helt enkelt. Inte kritik. Ellobo, Stefan W och övriga Medarbetare gör ett jättebra jobb! Stort tack till alla & Glad Påsk Glad

/Stefan

Nicke70
4/9/09, 2:38 PM
#29

Hej Tunnan och alla andra!

Som nykomling här på forumet måste jag bara säga att det känns på något sätt befriande att titta in här! Det är nästan så att man känner doften av plast och limGlad. Ovanligt högt i tak är det också för att vara ett forum på nätet. Jag har mina erfarenheter från andra forum där man nästan kan bli idiotförklarad om man har "fel" utrustning eller inte håller med majoriteten av deltagarna. jag syftar då särskilt på sveriges största forum för friluftsliv…

Jag vet inte, men någon pajkastning har jag aldrig sett i forumet, och jag hoppas att jag inte har gjort mig skyldig till det heller för det har aldrig varit min avsikt.

Som nykomling uppskattar jag oerhört att kunna läsa mig till eller fråga veteranerna om tips och råd, och värdefulla tips brukar komma snabbt, så jag tycker nog överlag att det är ett rätt levande forum.

Sen håller jag helt med Hayabusa i #28, diskussioner om utveckling är aldrig fel, det är bara hur snacket förs som kan landa fel.

[Orso]
4/9/09, 4:46 PM
#30

Jag håller en väldigt låg profil och loggar väldigt sällan in och det beror på att det fungerat dåligt med webläsaren Opera så jag orkar inte med krånglet. Jag tittar in ibland men bryr mig inte om att skriva något. Ingen pajkastning eller andra elakheter har jagat bort mig.

Emo
7/23/20, 6:30 PM
#31

Så bra att denna sajt är så bra. 🙂
Nu, i dessa corona-tider med karantän och mycket tråkigt, har jag (ännu en gång) tillbringat några timmar med att kolla många gamla trådar. Den vänlighet jag mött här gör så gott att återuppleva.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

JaGa
7/23/20, 11:16 PM
#32

Hej Emo, Jag blir alltid glad att se dig titta in här på forumet ( ja det gäller ju naturligtvis många andra av er här också….😉) Det är kul med dina lite annorlunda byggen och trevliga inlägg här, så uppskattat av mig…😃 I dessa Corona tider är alla olika data-forum än viktigare, eftersom många föreningsaktiviteter är inställda på obestämd framtid. Här på https://ipmsuppsala.se/ har vi också ställt in byggmötena p.g.a det. Men vi kommer förhoppningsvis starta upp igen snart. Lite mer Corona anpassat bara. För vi alla saknar också det sociala samkvämet oerhört som man har när man träffas! Trevlig sommar Emo & alla andra här…😎

Emo
7/24/20, 5:12 AM
#33

#32 Tack! Jag hoppas på bättre tider (även om det är svårt). Jag saknar tid för mycket som förr var så roligt.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Upp till toppen
Annons: