Tips & Råd

Italeri Putty, torktid 10 sekunder

2009-05-04 07:26 #0 av: VresiBerba

Jag igen, och det känns som jag behöver viss hjälp då jag är komplett novis på området, om man bortser från ålder 0-12 förstås, men det var ju 25-37 år sedan.

Putty, ja, det verkar ju vara en bra grej, men som en före detta finsnickare, målare och diverse andra allt'i'allo, är jag ju knappast obekant begreppet 'spackel'. Därför förefaller det närmast idiotiskt att ett spackel, som dessutom är till för extremt små tillämpningar, har en torktid på, i bästa fall, tio sekunder!

Hur i hel...e! Har jag fått tag i ett måndagsexemplar av Italeris Putty (No. 3995) eller skall den spädas ut på något sätt? För som det är nu, är det stört omöjligt att applicera spacklet, ens på en såpass stor yta som en snusdosa utan att det torkar under processen, och hur man skulle kunna applicera det i ett 'sink-hole' på en 1/72 Spitfire utan att gegga ner hela modellen, verkar ha astronomiska odds.

Fel. Vad. Är.

Anmäl
2009-05-04 09:18 #1 av: starhawk

Är inte bekant med Italeris Putty, jag använder för närvarande Squadrons Putty men skall pröva med Tamiyas eftersom jag tycker att Squadrons torkar för fort, och då är den betydligt långsammare än ditt. Vet inte om det är ett måndagsexemplar du fått eller om det är Italeris "vanliga" men om det fungerar på det viset är det ju inte mycket att ha, jag skulle råda dig att pröva med ett annat märke

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2009-05-04 09:27 #2 av: Fisken33

Jag har provar både Italeris och Tamiyas och dom är i stort sett lika snabb torkande, men dom är bra tycker jag, lätta att slipa och få bra yta med.

Anmäl
2009-05-04 10:06 #3 av: starhawk

#2: Hur lång torktid har du på dom då?

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2009-05-04 13:56 #4 av: Fisken33

Ja mitt spackel blir inte genomtort på den tiden, men det blir "skin" eller hur man ska säga bara jag skruvar på korken igen, men sedan är det bara att smeta ut det där man vill ha det.

Anmäl
2009-05-04 14:34 #5 av: Hayabusa

Jag har använt flera olika fabrikat av spackel genom tiderna. Alla har väl sina för- & nackdelar, men själva torkningsprocessen är liknande för samtliga som jag använt. Så fort spacklet exponeras för luften, så börjar det torka. Det vill säga - tiden man har på sig då spacklet är lättarbetat är relativt kort. Redan efter några sekunder så börjar det ändra konsistens. Själv torkningen/härdningen tar däremot längre tid än några sekunder. Det kan ta upp till ett dygn innan spacklet har härdat ordentligt.

Spackel ska i regel inte förtunnas, men själv brukar jag göra ett "flytspackel" av spackel och Humbrols (tunn)flytande lim. Användbart i vissa läge, tycker jag.

Vet inte vad man ske ge för råd när det gäller spackling. Övning ger färdighet. Det gäller att jobba snabbt och ta små område i taget. Att maskera runt själv spacklingsområdet är en teknik som inte är så dum.

/Stefan

Anmäl
2009-11-03 20:39 #6 av: Bergamott

Har hört om att man kan använda etylacetat för att förtunna spackel, men för det första är det inte så lätt att få tag på, för det andra kräver det mycket välventilerat utrymme och för det tredje kan det ju finnas något bättre sätt? Hur ska man göra med spackel? Kan inte de med erfarenhet lägga upp sitt bästa spackeltips inklusive ev förtunning, appliceringsverktyg och teknik, här i denna tråd?

Glad

Anmäl
2009-11-03 20:51 #7 av: ElLobo

#6: Det finns många återkommande tips angående spackel och dess applicering i många andra trådar, så att söka är ett bra förslag. Glad  Men jag ska plocka ihop några trådar som du kanske kan ha användning av.

 

Anmäl
2009-11-03 20:57 #8 av: ElLobo

#6:

Spackling?    

Flytspackel    

Hjälp med spackel?    

Spackel    

Lim, spackel och slip?    

Användbara små knep    

Ombörjare..     
 

 

Anmäl
2009-11-03 21:39 #9 av: Hayabusa

#6 Jag brukar förtunna Squadrons White Putty med Humbrols flytande lim, Liquid Poly. Funkar kanon, tycker jag. Jag testade även att använda Tamiyas flytande lim, Extra Thin, men det fungerade mindre bra. Lösningen av spackel/lim blev för "aggressiv", eller vad man ska kalla det. Hur som helst, med rätt konsistens på den förstnämnda blandningen får man en utmärkt form av "flytspackel". 

Visst är det otrevliga ångor, men det är det ju generellt med spackel & lim.

 

/Stefan

PS Tack, ElLobo Glad

Anmäl
2009-11-03 23:20 #10 av: linusorn

Jag brukar förtunna med Gripens aceton, men man måste blanda det i glasburk, för innan man jobbat innan det i spacklet är det inte så snällt mot plast...

Anmäl
2009-11-04 08:22 #11 av: starhawk

Beträffande flytspackel så har ju Vallejo ett utmärkt, med konsistens som gräddfil ungefär, så slipper man sitta och blanda till småportioner, och det är snällt mot plasten också

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.