Annons:
Etikettallmänt
Läst 9117 ggr
berfrund
6/11/09, 10:55 PM

Lim och resin

Hej!  behöver lite hjälp av er andra…

Lim typer som passar till resin, gärna även var man kan inhandla dessa.

Annons:
Joppo
6/11/09, 11:11 PM
#1

Jag använder ett cyanoacrylatelim("superlim") som heter SLO-ZAP. Det härdar inte lika snabbt som vanligt superlim så man får lite längre tid på sig at passa ihop bitarna. Köpte det på Hobbybokhandeln

StefanW
6/11/09, 11:13 PM
#2

Kolla även in denna:

Lim - olika typer!

Stefan - Modellbyggare

[Hayabusa]
6/11/09, 11:39 PM
#3

Gator Glue funkar också till resin, lite beroende hur och var delarna sitter ihop. Gator Glue är också "non-toxic" vilket ju är en klar fördel i sammanhanget.

/Stefan

berfrund
6/11/09, 11:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

#2 kollade där först och hittade bara Epoxy-lim vilket är lite väl häftigt för att sitta o limma med i ett litet rum, har hobby/data hörnan i en ombygg garderob.

TommiN
6/11/09, 11:53 PM
#5

Det där ser ju otroligt mysigt ut Berfrund,lätt att hålla rent,jag har använt Gator Glue,funkar kanon.

starhawk
6/12/09, 9:22 AM
#6

#4: Epoxi går utmärkt att använda i ett litet rum, det luktar knappast alls, det är väl snarare en fråga om lämpliga fogar, att limma småpryttlar med epoxi kan vara lite vanskligt, men behöver man fylla ut fogen lite grann så är det suveränt. När man skall limma resin-gubbar modell mindre blir det väl lite väl mycket "spill" med epoxi, då är Gator att föredra, Cyanoakrylat luktar inget vidare och har som regel alldeles för bråttom att fastna, speciellt när det limmar ihop fingrar

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
berfrund
6/12/09, 1:56 PM
#7

#6  Epoxy-lim finns det någon typ som inte luktar så där starkt?

Det som är på bilden i tråden för limtyper luktar fränt ger mig huvudvärk så finns det annat så blir jag glad.

Visst är det mest figurer jag bygger tänkte prova på att bygga i resin också men hittade inget riktigt bra lim förutom epoxy-limet.

starhawk
6/12/09, 2:14 PM
#8

#7: Jag brukar använda Super-Epoxy, jag har aldrig tänkt på om den luktar, har aldrig noterat det. Däremot superlim, cyanoakrylat, har en stickig otäck lukt, vill man ha helt luktfritt så är nog Gator att föredra, det kan man dessutom applicera med dom praktiska sprutorna, så luktar det ännu mindre, om det nu luktar över huvud taget om det limmet

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

WildeSau
6/12/09, 3:11 PM
#9

Långsamt härdande epoxi är nästan lukt- och allergifri.

Snabb-epoxi däremot har oftast en stark irriterande lukt.


Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

TomasJ
6/12/09, 7:30 PM
#10

Hej

Jag använder också ZAP:s cyano-lim till mina resinmodeller. CA+ (trögflytande) och CA (lättflytande) beroende på behovet. Här är några ställen jag hittat dem på;

www.hannants.co.uk

www.hobbybokhandeln.se

www.mjhobby.se

www.modellhobby.se

En "debonder" (lim-upplösare) kan också vara bra att ha hemma när man jobbar med cynano-lim, förr eller senare kommer fingrarna att sitta ihop, jag lovar… ;-)

/Tomas

PAK43
6/13/09, 2:23 AM
#11

Tårarna brukar börja rinna på mig av cyano-lim. Gator-limmet som Stefan pratar om och hobby-bokhandeln säljer (och jag också använder) funkar bra dock och verkar inte innehålla några lättflyktiga saker.

berfrund
6/13/09, 1:46 PM
#12

Tack alla ser ut som det får bli ett besök hos hobby bokhandel inom kort!

Länge sen man var där sist så det är endå dax…för ett besök.

Messerschnitzel
7/29/23, 4:31 PM
#13

Tack för alla bra tips. Gator Glue verkarlovande. Det "vanliga modell limmet "MODEL MASTER Liquid cement for plastics, 34 ml" köpte jag för sådär 30 år sen. Fungerar utmärkt, med en nål kan jag öppna upp den igen å igen å igen och limmet fortsätter att fungera.
Jag har en fråga om Tamiyas lim. "The inner nerd" har en hel del att lära ut. Men hur i allsin dar kan han limma fast t ex pilotens stol UTAN att ta bort/maska av innan han sprutar allt svart grundfärg, silver, cookpitfärg, vädring, försegling av denna, på med Tamiya flytande lim och bara trycka fast stolen??? Dvs all fotoets/resin monterar han innan all bemålning, så långt det är möjligt. Eller har han hällt någon annan kemikalie i Tamiya burken?
Klarplast bäst är "Glue ´n´ Glaze" Deluxe Materials, tycker jag.
Bygger just nu, juli 2023 SAAB B17 Tarangus, att ställas ut i ett glasskåp Kalmar-Öland Airports avgångshall. Svagt av Maestro Models att inte lämna upplysningar om:
VAR exakt skall bombgaffeln fästas under flygkroppen?
Dito på 500kg bomben vilken färg skall bomben ha? Svart, stål eller ljust blågrå som undersidan av flygplanet?
Bar B17C fler bomber när en 500 eller 250 kg bomb var monterad?
I bombrum eller yttervingar eller båda? Finns det någon som vet?


Limma lugnt

Annons:
Upp till toppen
Annons: