Annons:
Etikettairbrush-färg-lack
Läst 21691 ggr
Joppo
2009-06-11 22:21

Akrylfärg=farligt?

Hej forumet!

Har en liten fundering angående akrylfärg… Hur farligt är det egentligen?

Hittills har jag inte använt någon andningsmask när jag använt den… Borde jag det? Hur gör ni?

//Joppo

Annons:
sponny
2009-06-11 22:58
#1

Vet inget säkert men bara en tanke som slog mig. Ångorna är kanske inte farliga i jämförelse med enamel, men när du sprutar… det är ju aldrig bra att dra in färg i lungorna. Även om det är en "snäll" sorts färg. Så, som så många andra sagt tidigare, bra dragskåp, välventilerat utrymme eller för den delen ansiktsmask. Det kan ju inte skada, eller hur?

Joppo
2009-06-11 23:16
#2

Du har nog rätt Sponny… Det kan ju inte skada med mask…

StefanW
2009-06-11 23:19
#3

Försök att alltid sörja för god ventilation, en mask är en billig investering och går att ha vid fler tillfällen i hemmet…

Stefan - Modellbyggare

TommiN
2009-06-11 23:50
#4

Japp,det är inte så hälsosamt att dra i sig ångor,så ansiktsmask är att rekommendera,och som Stefan säger,god ventilation.

starhawk
2009-06-12 09:27
#5

Hmmm…Obestämd det påminner mig att jag borde färdigställa det där spraybox-bygget som gick i stå när jag bröt armen

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

bosnafly
2009-06-12 10:45
#6

ska skaffa en smidig mask,så har man det iaf.

sani

www.bosnafly.n.nu

Annons:
NBISaladin
2009-06-12 12:10
#7

Vad föreslår ni att man ska ha för mask då?

Hasse - Medarbetare på Modellbygge iFokus

StefanW
2009-06-12 15:32
#8

Själv har jag en Sundström Halvmask SR 100, som jag har kol och partikelfilter på, då klarar man mycket. Jag förvarar min i en tät liten plastlåda, så håller filterna mycket längre.

Gasfilter 217 A1

Dammfilter Partikelfilter till halvmask Sundström skyddar mot partikelföroreningar

Clas Ohlson har en Halvmask Sundström SR 90-2 som kan vara en bra investering

Jag har först ett tunt partikelfiltret ytterst på dammfiltret som tar mycket skräp och som man kan byta ofta (kostar inte många kronor)  och sedan kolfiltret.

Sedan finns det säkert många fler alternativ som kan vara billigare i inköp. 

Gasfilter till halvmask sundström skyddar mot organiska ångor

Dammfilter 510 P3

Stefan - Modellbyggare

bosnafly
2009-06-12 16:42
#9
  1. ¤8   använder du deb hela tiden medan du bygge eller är det bara vid vissa tillfälle?

sani

www.bosnafly.n.nu

JaguarMkVII
2009-06-12 16:46
#10

Penselmålar jag med Vallejo så använder jag inte mask eller utsug. Sprutar jag Tamiya så lägger jag tidningar på spisen och kör fläkten på fullt. Det har inte varit några klagomål om lukt etc med det upplägget. Fläktens filter tar lite stryk av färgdammet men det bryr jag mig inte om i dagsläget då vi ligger i startgroparna för en köksrenovering. (I varje fall enligt hustrun men jag känner att vi skall prata mer om den tidplanen….)

zander
2009-06-12 17:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Skyddsmask
Ansiktsformad halvmask av antiallergiframkallande gummi. Med 2 gasfilter, klass A1, för organiska ångor från lösningsmedel. Dubbla justerbara spännband från biltema.

Fullt nöjd med den. Jag använder mest starkt osande färger och när jag har den på så finns det inte ett uns av färglukt.

Proosen
2009-06-12 22:09
#12

#11

Kör med en liknande mask som Clas Ohlson sålde tidigare, partikel och gasfilter gör att billacker inte känns av alls trots att rummet stinker under lackeringen.

Partiklarna är nog den största faran med akrylfärger då lösningsmedlen oftast är någon form av alkohol.

Niclas

TommiN
2009-06-13 00:50
#13

Jag har en likadan mask som Stefan,funkar kanon,klarlackade syrrans bil med den på skallen,suverän.

Annons:
starhawk
2009-06-13 15:32
#14

Har aldrig använt något dyligt (vi från 50-talet är hårdhudade gossar!) fast jag har ju inte sprayat så mycke precis, nu är ju i alla fall en spray-box på gång… så snart man skakat loss tårna

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[Hayabusa]
2009-06-13 16:04
#15

Tror förvisso att akrylfärg är tämligen harmlös jämfört med många andra färgtyper. Precis som det tidigare påpekats, så verkar det inte vara några "stygga" lösningsmedel med i bilden. Jämfört med förtunning för enamel eller cellulosaförtunning, så är det två skilda världar. Det räcker ju att öppna en burk Gunze Mr. Surfacer för att det ska "snurra till" i skallen…

Självklart ska man undvika att få ner själva färgdammet i andningsvägarna. Jag använder köksfläkten som utsug och har en helt vanlig kartong som "sprutbox". Själva filtret går att ta bort (såklart…) och när jag rengör det så kan jag inte påstå att det är mycket färg som fastnat. Med det sagt, så tror jag att överskottet av färgdamm/partiklar är relativt begränsat. Ja, jag skriver "tror" för någon vetenskaplig undersökning har jag inte gjort.

Hur som helst, så fungerar detta "köksfläkt-koncept" väldigt bra i mitt tycke. Ska dock tillägga att jag enbart airbrushar med akrylfärg. Möjligt att det inte är lika effektivt med andra färgtyper.

/Stefan

widen76
2009-06-13 17:52
#16

Jag airbrushar mest Tamiya-akrylfärg och jag använder en mindre sprutbox köpt på moduni.com, denna drar effektivt bort ångor och färgdamm, men vid längre pass brukar jag använda en skyddsmask från Biltema (se #11 Zanders bild). Den är väldigt effektiv och man kan sitta oberörd och måla i timmar. Innan jag skaffade sprutbox försökte jag med en tom pappkartong men det funkar inte utan någon form av utsug. Effekten blev att färgdamm koncentrerades och blåste rakt mot mig. När man märker att man blir torr i näsan och "dammig" i näsan så bör man nog ha haft masken på sig Cool

Det är bättre att ha lite säkerhetsmarginal så även om akrylfärger inte är cyanid-farligt så kanske man förkortar tiden man kan hålla på med hobbyn, så jag kör det säkra före det osäkra! Glad

[Hayabusa]
2009-06-13 18:01
#17

#16 Hur har du monterat utsuget och vart leder du det? Ut i friska luften, eller?

Mest nyfiken på hur man löser just den biten.

/Stefan

widen76
2009-06-13 18:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

@Stefan: Den sprutbox jag har har inget utsug för att leda bort ångorna, utan det sitter en ca 200mm fläkt på baksidan som blåser ut luften. Filtreringen är effektiv men för att minimera eventuell förorening så har jag tagit och satt ett extra filter bak vid fläkten (på utsidan) som fångar upp det allra sista.

Så här ser "boxen" ut (se bild)

[Hayabusa]
2009-06-13 18:26
#19

#18 Ok, då förstår jag. Helst skulle man ju vilja leda ut "avgaserna" helt och hållet, men det blir ju genast mer komplicerat.

/Stefan

widen76
2009-06-13 18:37
#20

#19: Ja, det hade varit det ideala ock kan lösas med ett rör som man har till t.e.x torkskåp, men det är klumpigt och längre sträckor kräver kraftigare fläkt. De lite större sprutboxarna har stöd för det dock, men jag väntar med att lägga upp 6-7000 kr på en sprutbox, då får man bli proffs i modellbygge först Glad

Annons:
StefanW
2009-06-13 23:03
#21

#8 Bara medan jag håller på och målar med airbrushen…

Stefan - Modellbyggare

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
johannespanzer
2009-08-22 18:16
#25

Alltid spännande med personligt skydd. Apropå alrylfärg så är det väl eventuella antimögelgifter i den som är det farliga, förutom att damm i lungorna aldrig är bra?

Har en fråga också som jag aldrig tänkt på riktigt förrän idag (grundade just 8stycken gubbs), hur vet man om kolfiltret i masken tagit slut? Har en sundströmare  "flugsnabeln" som jag tycker det luktar igenom mer och mer. Är det så man gör?

Sen funderar jag, kör med det tunna förfiltret. Kanske är det ide att köra partikelfilter också - förfilter, partikelfilter, kolfilter? Fast det blir lite klumpigare.

johannespanzer
2009-08-23 03:10
#26

Hittade svaret, kör samma mask som stefan i #8, fast den äldre modellen med bara en utsläppsventil, SR62

Enligt instruktionerna skall man vid spray painting, använda både partikelfilter (som inte är samma som förfiltret, detta är en kraftigare tjock doning som tar partiklarna) och gasfilter, så nu kör jag med förfilter 221, partikelfilter P3 och gasfilter  218 A2.

Och gasfiltret skall bytas när lukten känns igenom, läsate jag också.

Om masken blir lite äcklig, tar man bara bort filtrena och tvättar den i ljumet vatten.

[Hayabusa]
2009-08-23 11:29
#27

Intressant läsning, men om vi ska återgå till denna tråds egentliga fråga - är akrylfärg farligt?

Personligen tror jag inte att den är speciellt farlig/skadlig.

Sedan är det ju förvisso säkerligen helt rätt att damm, oavsett typ, inte är bra att andas in. Långvarig exponering av damm är helt klart skadligt för lungorna. Sand, t ex, är ju ett helt ofarligt ämne men att andas in damm från sand i långa perioder är säkert inte hälsosamt

Vill man skydda sig från det färgdamm som uppstår då man airbrushar akrylfärg, så tror jag att ett relativt enkelt skydd duger mer än väl. Däremot har jag stor respekt för t ex lim och skarpa lösningsmedel. Det är nog betydligt värre än lite färgdamm från akrylfärg.

Men, var och gör som de vill. Osvuret är bäst och det är ju aldrig fel att skydda sig.

/Stefan

Annons:
johannespanzer
2009-08-23 20:50
#28

Ja Hayabusa / Stefan,  det blev en liten utsvävning där om masken, men nu tycker jag jag hittat ett bra setup på den.

Åter till akrylen (vattenspädbar färg)

Har försökt bena upp de möjliga problemen lite:

Så vi har möjliga problem i 3 områden för alla färger:

1 pigment

2 bindemedel

3 förtunning / spädmedel (?)

sen unikt för vissa vattenspädbarafärger - fungiciter = antimögelmedel

Orsakar problem genom olika kontaktformer bl.a. :

1 inandning både mekaniska problem och ångor -  slemhinnekontakt)

2 hudkontakt 

3 förtäring

Pigmenten - flera färger fås genom tungmetaller och dessa bör man ej få i sig. Kadmium, titan, (zink) Många tungmetaller är genotoxiska - de förstör generna i flera generationer framåt (!).

Bindemedel, akryl, akrylat, latex m.fl.ex latex, eksemframkallande

förtunningen, om det är vatten är det ju ok, men ofta är det sprit också och då blir det ju symtom som yrhet, dåligt minne mm

fungiciter är otrevliga gifter som dödar mögel, låter otrevligt men jag har inte hittat så mycket om det.

pdf om konstärsfärg - gav inte så mycket, det verkar som nästan allt är dåligt märkt

Joppo
2009-08-23 21:41
#29

Kul att denna tråd tog fart igen… Helt klart ett intressant ämne som jag gärna skulle vilja få ett definitvit svar på.

Tidigare i morse skickade jag faktiskt iväg två mejl till Vallejo och Tamiya där jag frågade dem vilka skyddsåtgärder de rekommenderar… Får se vad det ger…

Personligen har jag i alla fall börjat att använda en enkel andningsmask som skydd mot luftburna partiklar samtidigt som jag sitter under köksfläkten… Så tänker jag fortsätta tills någon riktigt insatt person säger att det är onödigt…

johannespanzer
2009-08-23 22:28
#30

Ja det gör du nog rätt i Joppo. Och så kan den ju användas i dessa svininfluensatider också! Flört

Ska bli spännande att höra vad de svarar från tillverkarna, bra nitiativ, hoppas de hör av sig snabbt, jag mejlade ju sc johnson om nagellackksremover och de tog ju en 6 veckor på sig att svara.

Det skulle ju vara toppen om någon billackerare eller någon färghandelsförsäljare kunde titta in med lite tips från deras synvinkel!

[Hayabusa]
2009-08-23 22:35
#31

#29 Ja, det är ett intressant ämne. Ska bli spännande och se om det kommer något svar.

/Stefan

Joppo
2009-08-24 18:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

Nu har jag fått svar från Vallejo… Det är vad jag kallar snabb serviceSkrattande

Först mitt mejl:

Hi Vallejo!

My name is Jesper and I´m a modelbuilder from Sweden. I really like and frequently use your Model Air and Model Color range.

I´ve got a question regarding the safety of your products: When I´m airbrushing, do you consider it necessary to use a gasmask?

_Or is it enough to use a simply protection like the one I´ve attached to the e-mail?(se den bifogade bilden)
_

Kind Regards

Jesper

Svar:

Dear Jesper,

The mask- you call it simple protection - you are wearing is fine. In truth, Model Air has been developed especially for airbrushing and although most people don't bother with the mask, it is better to use it. Anything foreign in the air we breathe, even dust and pollen, is best not inhaled, and pigment particles even if not toxic, are still foreign matter

.If you use Model Color which is not intended for airbrushing, please check the label, a few colors contain traces of cadmium. The Model Color label will state: Does not Contain As,Cd,Co,Cr,Hg,Pb,Sb and Se. These are known toxic agents. If the element Cd is not included in this phrase, the color may contain a trace of Cadmium, and it would be best to wear a mask like your photograph shows.. Please also see our web page, www.acrylicosvallejo.com, under Model Colors, Safety, for more information.

With cordial regards,

ACRYLICOS VALLEJO S.L.

Intressant läsning tycker jag… Skönt att veta att deras färger i princip anses ofarliga…

Nu återstår att se vad(om?) Tamiya svarar

johannespanzer
2009-08-24 18:43
#33

Det var snabba bud, kul!

Ska bli intressant vad tamiya svarar.

[Hayabusa]
2009-08-24 19:00
#34

Se där - ett intressant svar! Dessutom intressant att läsa att det kan finnas en skillnad i innehåll mellan Model Color och Model Air.

/Stefan

Annons:
Azgaron
2009-08-24 19:58
#35

Ja, det var intressant information!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

starhawk
2009-08-25 13:47
#36

Intressant info, även om jag inte använder Vallejo, så är ju dessa råd även applicerbara till viss del på andra färger

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Joppo
2009-08-25 15:34
#37

Nu har jag fått svar från Ebertoys(Generalagent för Tamiya i Sverige).

Först mitt mail:

_Hej Eber Toys!

Mitt namn är Jesper och jag är en modellbyggare. Nyligen hamnade jag i en diskussion om hur giftig er akrylfärg är. Tydligen finns det en del delade meningar om huruvida man behöver använda mask eller inte samt farligheten i lösningsmedlen i färgen… Eftersom jag ofta använder era färger skulle jag vilja veta hur man bäst skyddar sig mot eventuella farligheter. Därför skulle jag vilja ha svar på följande frågor:

1. Ska man använda en gasmask eller räcker det med ett enkelt munskydd?
2. Anser ni att man skall använda någon slags sprutbox med fläkt när man använder era akrylfärger? Eller räcker det att hålla sig under köksfläkten?
3. Har ni någon övrig säkerhetsmässig information som är bra att känna till?

Jag skulle vara mycket tacksam om ni kunde svara på dessa frågor!

Med vänlig hälsning

Jesper B._

Ebertoys svarar:

_Hej ,   Som du säkert vet kan Tamiyas färger förtunnas även  med vatten. Tamiya hävdar att deras färger är inte farliga ,varken för miljö eller för hälsan. Ändå tycker vi att man ska ha vissa  försigtighetsåtgärder när man målar med färgspruta. Med det menar jag att alltid när man använder färgspruta och blandar färgen med isopropanol(Tamiyas thinner) ska man ha tillräckligt med utrymme som ska tillåta luften att strömma in.Man ska inte sprutmåla när man lagar mat eller när köksplatorna er heta!  (Isopropanol är en sort alkohol- mycket brandfarlig -  som används även som desinficering) En sprutbox med fläkt kan vara bra .Har man plats i hemmet då ska man använda en sprutbox med fläkt - obligatoriskt! .Jag själv använder min airbrush på balkongen. Munskydd kan man ha också om utrymmet är liten och stängd.Man ska  ha alltid öppna fönster - du vet själv att det bildas ett moln av små färgpartiklar och det ska man undvika att andas in.   Mer kan jag inte rekomendera.
__
Mvh,   Christian  _

Ett lite tvetydigt svar. Tamiya sägeren sak och Ebertoys en annan. Dock ställer jag mig nog på Ebertoys sida i denna fråga. Att färgpartiklar är farligt att andas in verkar ju vara ganska tydligt känt. Alkoholen i färgen bedömer jag som en mindre risk såvida man inte använder Tamiyas färger väldigt mycket. Men hursomhelst så är det nog bäst att vistas i ett väl ventilerat rum, helst med en något typ av utsug samt med munskydd…

starhawk
2009-08-25 17:07
#38

Både munskydd och utsug? tror du inte en spraybox räcker?

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Joppo
2009-08-25 18:01
#39

#38 Det kan du nog ha rätt i… Med utsug avsåg jag en köksfläkt eller liknande icke specialanpassad ventalationsutrustningGlad.  Jag känner i alla fall viss färglukt när jag står vid min spis och målar och då antar jag det är bäst med ett munskydd.

starhawk
2009-08-25 18:52
#40

#39: Jo, spisfläkten i all ära men visst känner man färglukten där, en spraybox är väl betydligt effektivare föreställer jag mig, om man bara får eländet färdigt nån gång, var till en järnhandlare idag som bara hade en av de fyra grejor jag behövde till bygget

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

vedran
2010-02-05 23:41
#41

Hej,

Jag jobbar som doktoran i organisk kemi. Jag har utvecklat alergi, så fort jag går in i labbet får jag en inflammerad näsa. Jag tänkte använda en mask som liknar dem som ni beskriver i denna intressanta tråd. Arbetstiden för mig är ca 5 timmar om dagen. Under den tiden tänkte jag ha masken på mig. Vet någon av er som läser detta hur lägre ett filter varar? Hur ofta ska man byta?

Tack i förväg.

Annons:
Vermil
2010-03-20 18:51
#42

Hej, jag är en Ny medlem. Jag sökte mig hit därför att jag har börjat bygga igen, efter ett par årtionden av huvudsakligen overksamhet. Jag är osäker och förvirrad om valen av färg nuförtiden. På min tid var det Humbrol Enamels (syntetharts, polyurethane), Tamiya Acrylics och Gunze Mr Color (också något syntetharts) och jag hann stifta bekantskap med Hannant's Xtracolor som tycks vara (osäker) nån sorts oljealkydfärg.

Frågan är alltså vad jag skall satsa på nu? Har en del Xtracolor, Humbrol och även Tamiya i lager. Osäker på hur fräscha en del av burkarna är dock.

Humrol var ofta suveräna för penselmålning och lätta at få tag i. jag gillade Xtracolor bäst (jag bygger flyg), men numera verkar de vara svåra att få tag i. MrColor var också väldigt bra, men hopplösa att få tag i. Tamiya dög bara till airbrush och fäste inte så bra, men var rena, snabba och bekväma att arbeta med.

Mitt intresse för färg styrde mig till denna thread. Pga mitt intresse även för konstmålning och färger generellt, tror jag mig kunna bidra.

Det är alltså så att vattenbaserade färger är väl så farliga som lösningsmedelsbaserade, -> vid direkt kontakt och inandning. Orsaken är mögelgifterna och andra tillsatser (ofta så små att de inte behövs deklareras). Problemet, som jag har fått för mig, är främst att de, även om de inte ger nervskador (som lösningsmedlen) är allergiframkallande, men de kan antagligen även ha andra okända men otrevliga egenskaper.

Det samma gäller de komponenter som vid torkning bildar acrylbasen. Dessa är också allergiframkallande. (mycket små partiklar av urethan/phenol/epoxi hartser är ännu farligare att andas in, så sprutar ni enamel under högt tryck skall ni vara verkligt försiktiga. Akryl är antagligen bättre, trots allt)

Pigment slutligen: De verkliga skurkarna, pigment baserade på bly, kvicksilver och kromat salter, är i stort sett helt borta från färg numera, pga förbud i nästan alla länder. Förutom att de är jävligt giftiga, var även blykromat färger ordentligt cancerframkallande. Allierade flygplan under WW2 var typiskt ofta målade i sådana färger (gröna och gula). Benämningen "NonToxic" betyder typiskt bara att färgen är fri från dessa gamla klassiska men giftiga pigment, blyvitt, blyrött, kvicksilverrött, kromgult (blykromat) och arsenikgrönt. Det betyder inte att färgen verkligen är "giftfri" i modern betydelse.

En del av de organiska pigment, som ersatt rena gifter, kan vara milt cancerframkallande. Andra återigen allergiframkallande.

Det finns alltså all anledning att fortfarande använda sprutbox med utsug, köksfäkt, balkong och mask. Eller pensel! Cool  Var försiktiga.

StefanW
2010-03-20 20:29
#43

Välkommen hit! Det skadar aldrig att vara försiktig och sörja för god ventilation när man både målar och slipar. Själv så använder jag en halvmask och då med partikelfilter ytterst för att fånga upp de största partiklarna och innanför de ett kolfilter för ångorna. De yttre partikelfiltret byter jag ofta, då det syns tydligt när det sitter för mycket i det. Kolfiltret däremot är inte så lätt att se, utan man märker när det inte släpper igenom så bra längre eller man tycker att det inte "fångar upp" ångorna så bra. Grunden är att förvara det i något tätslutande då man inte använder det, då håller det längre.

Stefan - Modellbyggare

starhawk
2010-03-20 21:05
#44

Föredrar penseln men i en del lägen så är ju sprayen att föredra, och det luktar en hel del. Körde först med uppskuren flyttlåda under köksfläkten men det luktade fortfarande färg i hela köket. Numera har jag en hembyggd spraybox med utsugning via en ventil i fönstret. Det luktar lite grann när man sprayar men sen luktar det inte alls, denna lösning är nog bättre än masken eftersom man inte behöver evakuera hela rummet vid sprayning. Funderar på om man skulle använda sprayboxen som "limbox" också vi har ju en del limmer som luktar

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Joppo
2010-03-20 23:05
#45

Hej Vermil och välkommen hit. Du kommer med intressanta tilllägg till detta något komplicerade ämne.

Personligen använder jag mig av halvmask precis som Stefan när jag sprayar. Kanske är det lite overkill, men jag tar hellre det säkra före det osäkra. Dessutom störs jag inte nämnvärt av den heller.

Angående färgerna så nämner du inte Vallejo akrylfärg, vilket enligt mitt tycke är mycket bra att penselmåla med samtidigt som de inte innehåller några starka lösningsmedel. De har tre olika ranges: Model color, Game color och Model air. Rekommenderas dels för den trevliga lukten(typ citrondiskmedel), jämnt resultat och bra flaskor.

Personligen använder jag mig uteslutande av Tamiya/Gunze till airbrushen och Vallejo till penselmålning.

Dock upplever jag det ganska personligt vilken färg man gillar. Vissa är t.ex helinne i Vallejos model air, medans vissa inte alls gillar den.

Jag råder dig nog till att testa runt lite, och se vad som passar dig bäst. Här är förresten tråd med mycket bra info om du ska spruta Vallejofärg:

Airbrusha Vallejo Model color

PS. Vad har du för modell du ska ge dig på härnäst? .DS

/Jesper

johannespanzer
2010-03-20 23:56
#46

#42 Vermil - Hej och välkommen!

Jag är helt inne på din linje, så det är kul att få lite mer information.

Personligen har hjag en äldre kusin som är målare och har träffat några av hans kompisar som har några rent förskräckliga ticks, inte kul att se (kan inte hålla händerna och huvudet stilla, man kan säga att modellbygge i det stadiet är helt finito).

"Tyvärr" (eller kanske turligt nog) är ju både cancer och allergi helt individuellt. Siffrorna baseras på nåt konstigt vis på "risken" att få allergi eller cancer per 1000 personer (eller är det högre siffra, 10000?) . Vissa röker hela livet och klarar sig. Andra drar ett bloss och det är kört. Sitter brevid en som är allergisk mot lim. Häromveckan kom hon och pekfingret såg nästan flått ut. Hon hade försökt limmat något och fått lite på fingret. Halva fingret helt illrött, såg ut som hon doppat det i en fritös. Andra har "tvättat" sig för ofta i lacknafta och nu kan de inte ens känna lukten utan att bli helt röda i ansiktet.

[Hayabusa]
2010-03-21 00:14
#47

Det är nog inte bara färg som kan anses som en hälsorisk vid modellbygge. Lim, spackel, förtunningar och diverse slipdamm är nog inte direkt "skogsluft" att exponera sig för.

Det skulle inte skada med en opartisk & mer vetenskaplig undersökning om hälsoriskerna kring modellbygge. Personligen tror jag att hälsoriskerna är relativt små. Innebär ju dock inte att man inte bör vara uppmärksam och vara försiktig.

När det gäller färger, så är min känsla att de vattenbaserade färgerna t ex Tamiya, Gunze, Vallejo m. fl. är att föredra. Åtminstone ur en hälsosynpunkt.

/Stefan

Vermil
2010-03-21 01:23
#48

Hej igen. Tack för alla synpunkter.

Först ett par ytterligare kommentarer rörande hälsorisker:

Såg, fil och slipdamm från resin-delar skall man akta sig särskilt för.

Jag brukade alltid slipa och fila nästan uteslutande vått. Jag använde en stor fotoskål, en sådan som man framkallade bilder i förr i tiden. Jag hade en glasskiva som våtpapper automatiskt klibbade fast vid när det var blött, och blev till en flat slipyta. Och så vatten, och ytterst lite Yes diskmedel. Jag pratar då om att slipa vanlig polystyrene. Jag byggde inte resin och det fanns inte så mycket resindelar på den tiden. Jag var främst ute efter att slippa dammet som en städolägenhet. Men jag skall nog göra likadant numera, och jag tror det är en mycket god ide för just resindelar.

Russinfingrar? Faktum är att jag aldrig hade mycket problem. Vet inte varför, men antagligen var mina fingrar aldrig blöta tillräckligt länge.

Superlim skall man också ta det lugnt med. En gammal kompis till mig som älskade skiten, och använde det ständigt, blev våldsamt allergisk. Och det är en farlig och besvärlig allergi.

----

Nåväl, till angenämare ämnen. Vallejos modelfärger har jag ju aldrig hört talas om innan. Där ser ni hur 'bortkopplad' från modellbygge jag är. Jag har nog alltid tyckt att enamels är tekniskt bättre än acrylics. Men samtidigt kan ingen föneka att akryl är mycket bekväma att spruta och rengöra. Nåväl, jag gick till deras websida och blev mycket imponerad:

Vallejo är en riktig konstnärsmaterial tillverkare. Även om de specialiserar sig på acryl. Modell färger är en sidonäring. Det betyder någonting viktigt som jag alltid undrat över beträffande Tamiya, Humbrol o co: Nämligen att färgerna är mycket permanenta!

Det här gillar jag så mycket att jag måste prova Vallejo på allvar. Jag gillade också att de erkänner att färgerna tar flera veckor för att hårdna och fästa ordentligt. Det osar seriös teknisk kompetens lång väg.

Vad jag kanske inte gillade så mycket är den matta finishen. Jag gillade verkligen Xtracolors blanka finish för decaler. Förstår inte riktigt varför man skall måla matt, fernissa blankt, fästa decaler, fernissa matt igen. Nåväl, jag måste nog ändå prova Vallejo. Så, var kan jag köpa dem?

Några andra nya färger jag aldrig hört talas om?

Modell härnäst? Tja, jag tänkte göra en del gamla påbörjade synder färdiga. En 1:48 Boomerang, gammal primitiv lågvolymbyggsats från Kiwi Wings, som kräver massor med arbete, men som förefaller utmärkt exakt och elegant i detaljer. Ett par 1:48 Spit V från Airfix. Jag har nog fördärvat dem lite, men jag kan lika gärna göra dem färdiga, och experimentera lite med finish. En gammal 1:48 Typhoon från Monogram. Slutligen en Vacum från Falcon - 1:48 Seafang, halvbyggd och jag är inte helt nöjd med allt jag gjort, men igen, jag kan nog lika gärna göra den färdig.

Annons:
Vermil
2010-03-21 11:38
#50

Tack så hemskt mycket för länkarna.

 Game Maniacs hade jag nog aldrig hittat själv (har försökt med både Google o Bing, men moderna sökmotorer hittar aldrig det man är ute efter, bara 'mest besökta', skulle kanske provat AltaVista).

Och de verkar vara de mest välsorterade och smidigaste att handla online-postorder från. Så det blir väl dem. Och det blir väl Model Color till att börja med, eftersom jag gillar pensel och tänker försöka dra ner på airbrushandet denna gången. Tror en av Spit'arna skall bli helt penselmålad, så får vi se hur den ser ut…

[Hayabusa]
2010-03-21 12:29
#51

#49 Även Alfa Hobby, Ministuff.se och Hobbybokhandeln har ett stort sortiment Vallejo. Finns säkert fler.

/Stefan

Vermil
2010-03-21 13:11
#52

En kommentar till, beträffande huvudämnet för den här tråden.

Någonstans ovan såg jag att någon drog slutsatsen att Vallejos Model Color betraktas som i stort sett ofarliga. Jag måste då poängtera VID PENSELMÅLNING .  Airbrushar man dem, och tillverkaren har sagt att de inte är till för airbrush, då är liksom alla bets off.

Jag gör den här kommentaren med anledning av personlig spekulation om dessa färgerna. Inte så att jag tror de innehåller särskilt farliga ämnen, nej, de här färgerna är säkert inte farligare än andra. Men de är formulerade med en konstnärsmaterialtillverkares krav på permanens mot blekning och annat. Samtidigt som man eftersträvar maximal täckkraft. Det blir inte så många möjliga pigment kvar efter såna krav, och det är knappast livsmedelsfärger, om ni förstår vad jag menar. Säkert helt ofarliga,  …så länge man inte andas in dem.

Permanenta täckande färger skulle typiskt innehålla järnoxider och järnhydroxider ("giftfritt" men fortfarande inte nyttigt i mängd i lungorna, järnarbetare brukade dö i järndammlunga förr i världen), en speciell kristall variant av titandioxid som antagligen inte är jättevävnadsvänlig, då den är bakteriedödande, kopparftalocyanid och halogeniserad kopparftalocyanid, diverse naftol AS, diverse diAzo, möjligen diverse quinacridoner, pyrroler, perylener. Allt det här är i princip fullständigt ofarligt, ända tills man börjar äta dem i mängd, eller långtidsförvara det i lungorna. I det fallet skulle jag räkna med att en del av det här kan vara milt cancerframkallande.

De innehåller tydligen också kadmiumsulfid och kadmiumselenid, antagligen som 'toner' för en färskiftning mot mer mättad röd eller gul, där organiska pigment skulle ha blekts av de andra pigmenten och låg koncentration (många organiska röda och gula fungerar så, liten koncentration = bleks, kraftigare blandning = permanent.) Personligen är jag inte så oroad över kadmium pigment. De är uppmärksammade därför att de lagras permanent i kroppen, och får man i sig tillräckligt går njurarna åt helvete på sikt. Vid penselmålning får man dock knappast i sig nåt, så det är ingen fara. Jag skulle tänka mer på miljön. Var tar kadmiumet vägen när ni spolar ner sköljvattnet? Nåväl, det är förhoppningsvis mycket små mängder.

Återigen, jag tror inte de är farligare än andra färger, snarare är det så att jag menar att det finns fortfarande anledning att vara försiktig vid airbrushing. Alltid.

denstore
2010-03-21 13:18
#53

Som vanligt så skulle jag vilja tillägga att allt sånt här handlar om exponering.

Målar man en modell i månaden med airbrush, så är det försvinnande små risker. Ser man dessutom till att ha ett någorlunda andninsskydd, så är det större chans att bli överkörd på trottoaren än att skadas av akrylfärger vid modellbygge.

burns
2010-03-22 17:05
#54

Jag undrar om ett sådant enkelt munskydd mot partiklar klarar av att fånga dom ev supersmå färgpartiklar som blir luftburna som kommer ut ur airbrushen. Eller måste man ha kolfiltret mot det damm som blivit luftburet?

Joppo
2010-03-22 17:16
#55

Enligt Vallejo räcker det… Kolla #32.

Mvh Jesper

Annons:
Vermil
2010-03-22 20:17
#56

Förstå det här rätt, för det är viktigt, och gäller generellt för alla typer av partiklar och droppar, i alla sammanhang:

Enkla pappersmasker och munskydd, skyddar INTE lungorna ALLS! För det, om det eftersträvas, krävs alltid en mask med partikelfilter.

Pappersmaskerna skyddar din näsa och dina slemhinnor i övre luftvägarna. Och de skyddar dig från att få kvantiteter av ett otrevligt ämne i dig.

Så här fungerar det: Bara mycket, mycket små partiklar kommer ner i lungorna. Större partiklar fastnar på vägen i vårt naturliga filtersystem. En del av det här snyter du ut, en del hostar du upp, men en avsevärd del glider ner i svalget eller transporteras dit med slem av cilier. Du får alltså i dig skiten. Om det är lite giftigt, så skyddar alltså pappersmasken mot att du får i dig kvantiteter, och som jag sa, den skyddar också dina slemhinnor.

Däremot är det så att de partiklarna, som verkligen går ner i lungorna, går rakt igenom ett sådant munskydd! Det har ingen som helst effekt på hur mycket partiklar som kommer ner i dina lungor. Det är det samma.

Som tur är är det väldigt svårt att få till sådana riktigt små partiklar, och ytterst få sådana bildas vid airbrushing. (Ni bör inte experimentera med väldigt höga lufttryck, högre än högst rekommenderat, och särskilt inte tillsammans med väldigt förtunnad färg.)

Så pappersmasken skyddar dig alltså från att få kvantiteter med färg i dig. Men skyddar inte alls dina lungor, i den mån de är utsatta.

denstore
2010-03-22 20:35
#57

#56 Alltså, något i det där resonemanget stämmer inte. Självklart skyddar pappersmasken lungorna. Som du säger, så skyddar den mot kvantiteten, och det är just det man kanske vill först och främst. Som jag skrev tidigare, så är det exponering man vill minska i första hand. Det gör även en andningsmask ála munskydd. Att säga att den inte skyddar alls, är definitivt fel.

Skyddar den helt och hållet? Fullgott? Nej, men det är en annan sak. Alternativet tunn pappersmask eller ingenting är garanterat stor skillnad.

Vermil
2010-03-22 23:06
#58

#57. Resonemanget stämmer. Läs om. Det handlar om partikelstorleken. Inte mängd. Pappersmask gör skillnad för vad du får ner i magen. Ingen skillnad alls för vad du får ner i lungorna.

Den stora mängden är naturligtvis de större partiklarna,- vad du får ner i magen, så naturligtvis gör en pappersmask nytta för att begränsa intaget i kroppen. Men lungorna får inget skydd. För dem är det desamma. Förhoppningsvis finns det nästan inga tillräckligt små partiklar, och förhoppningsvis är substansen inte farlig för lungorna i vilket fall som.

Men handlar det om att skydda lungorna från nåt som är specifikt skadligt för lungorna, gör en pappersmask ingen skilnad alls. Den minskar alltså inte kvantiteten av det som når lungorna.

denstore
2010-03-22 23:14
#59

Alltså, du kan andas ner sandkorn, vätska, brandrök eller oboy-pulver om man verkligen vill. Flimmerhår och slemhinnor tar vissa bitar, men definitivt inte bara stora partiklar. Inte heller bara små.

Men att säga att en mask inte gör någon skillnad är bara fel.

Jag försöker alltså inte säga att en tunn pappersmask är ett fullgott skydd vid t.ex. airbrushning, men det är bättre än ingenting. Att säga att den inte skyddar alls mot farliga partiklar är att bortse från t.ex. medelstora partiklar som resindamm eller just akrylpartiklar. Det är inte bara de minsta partiklarna som är farliga.

Joppo
2010-03-23 00:14
#60

#58 Jag hänger inte med alls här…

_"#57. Resonemanget stämmer. Läs om. Det handlar om partikelstorleken. Inte mängd. Pappersmask gör skillnad för vad du får ner i magen. Ingen skillnad alls för vad du får ner i lungorna."
_

Detta låter i mina öron  jättekonstigt. Självklart skyddar en pappersmask mot partiklar. Har du inte använt en sån när du slipat spackel eller likn. ? Självklart inte lika bra som en gasmask med ett riktigt dammfilter, men att säga att det bara hindrar partiklar från att hamna i magen är bara konstigt.

Kanske handlar det om något slags missförstånd… Pratar vi om en sån mask som finns i post #32?

denstore
2010-03-23 00:18
#61

#60 Jag tror det pratas om ansiktsmask ala vårdcentral.

Dock så vill jag fortfarande hävda att oavsett om det är ett kaffefilter man hänger framför näsan, så är det bättre än ingenting. Att hävda att den filtrerar noll är ett konstigt resonemang.

Vermil
2010-03-23 00:52
#62

Det trevliga är ju att ni inte riktigt förstår vad jag säger.  Glad Jag vet inte riktigt varför…  Jag får försöka igen.

Alltså, som jag tror jag tydligt har sagt, minskar en pappersmask intaget i kroppen. Riktigt avsevärt t.o.m.

Den minskar däremot inte intaget i lungorna nämnvärt. (Är det detta ni inte får ihop?)

Varför inte? - jo därför att den bara filtrerar bort partiklar som ändå inte skulle ha nått lungorna (lungblåsorna för att vara noga) i alla fall.

Antag t.ex att vi har ett damm eller en aerosol som är giftigt eller allergiframkallande. Drastiskt exempel, nåt tungmetalldamm. I detta fallet hjälper en pappersmask genom att den reducerar intaget i kroppen ganska så rejält.

Om vi däremot har ett damm som är specifikt skadligt för just lungorna, men annars egentligen inte giftigt, järndamm i ett järnbruk, kiseldamm i ett stenhuggeri eller spränggruva, så gör pappersmasken inte mycket skillnad.

Andningorganens egen filtrering är mycket effektiv. Det är egentligen bara väldigt små partiklar som slipper igenom. Luften spolas turbolent över klibbiga slemhinnor. Partiklarna skiljs av genom sin massa och tröghet. Men mycket små partiklar förmår följa med luftens alla virvlar. Det är dessa små partiklar som också går rakt igenom pappersmasken.

Det är möjligt det har kommit nya generationer pappersmasker, jag har inte tittat på specifikationer, men jag tvivlar. Sist jag såg en undersökning var de fortfarande värdelösa i detta avseende. (Det var dock rätt längesen. Å andra sidan igen, har jag tydligt märkt att kolleger som borde vara upplysta inte ändrat uppfattning om pappersmasker: "Filtrerar bort flugor, gråsparvar, mopedister och bussar. ")

"Jag försöker alltså inte säga att en tunn pappersmask är ett fullgott skydd vid t.ex. airbrushning, men det är bättre än ingenting. Att säga att den inte skyddar alls mot farliga partiklar är att bortse från t.ex. medelstora partiklar som resindamm eller just akrylpartiklar. Det är inte bara de minsta partiklarna som är farliga."

Ovanstående citat är ett missförstånd. En pappersmask kan mycket väl ge fullgott skydd vid airbrushing. Jag vet inte. Jag vet däremot att det är mycket svårt att framställa partiklar små nog att nå lungblåsorna med ett aerosolförfarande, så det ser inte hopplöst ut. Och det är också helt klart att den skyddar rejält mot intag av skadliga ämnen.

Jag sa heller aldrig att den inte skyddade mot farliga partiklar. Läs om. Jag sa att den inte skyddade mot partiklar farliga för lungorna. Och då menade jag partiklar som kan vara farliga för lungorna. Även om jag inte uttryckte det så. Alla små partiklar är naturligtvis inte farliga. En del ämnen bara löses upp, andra transporteras bort av vita blodkroppar. Men asbets…

Annons:
denstore
2010-03-23 01:07
#63

Du menar ut i blod och vävnader, via lungorna? Som sagt, stenpartiklar, damm och liknande kan nå bra långt ner i lungorna. I alla fall fram till bronkiolerna, vilket sist jag kollade var en del av lungorna.

Du säger rakt igenom. Jag säger att det fortfarande är en filtrering. Vad tester kallar värdelöst, är t.ex. när man har mindre än 80% filtrering. Det jag tror både jag och Joppo reagerar på är användandet av "skyddar INTE lungorna ALLS". Det är varken sant eller ens konstruktivt. Det är som att säga att man ska ta av bilbältet på motorvägen, för det hjälper i alla fall inte om man krockar.

WildeSau
2010-03-23 01:13
#64

#62 "Det trevliga är ju att ni inte riktigt förstår vad jag säger. Glad Jag vet inte riktigt varför… Jag får försöka igen."

Kanske vi ska kalla den för en egen åsikt, som kanske inte överenstämmer med din?

Frågan är om vi kommer så mycket längre i den här diskussionen?


Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

Vermil
2010-03-23 02:27
#65

Jag har googlat lite, och pappersmaskerna förefaller ha betydligt bättre partikelfilter nuförtiden. Det finns tom en del FFP3S masker som skyddar mot partiklar runt en um.

De partiklar som jag tidigare kallade mycket små, och som passerar ganska fritt ner i nedre luftvägarna är ungefär mindre än 3-4 um.  (Runt 2um når 60% ner i alveolerna om man andas genom munnen. Runt 8-10 um ca 10% eller mindre, fortfarande genom munnen. Näsan filtrerar naturligtvis bort ännu mer, men hur mycket, hittar jag ingen uppgift om.)

Så fel av mig. De små partiklarna går inte "rätt igenom" en modern pappersmask.

Mer intressant:

Det finns standarder som heter EN149:2001, NIOSH 42CFR84, och AS1716. De här använder något som kallas Most Penetrating Particle Size, när de bestämmer filtreringgraden. Denna är 0.6 um. Tydligen är det så att just denna partikelstorlek är den svåraste att stoppa, svårare än mindre partiklar hur underligt det än låter.

FFP1 släpper igenom 20%, FFP2 6% och FFP3S 3%, FFP3 1%

S och L, som i tex. FFP2S är en lite äldre standard som skiljer mellan S=solid och L=aerosol. De är nu sammanbakade i den nya standarden som blir bara FFP2, tex.  FFP2 släpper alltså bara igenom 6% av 0.6 um partiklar oavsett om de är solida eller aerosol.

NBISaladin
2010-03-23 11:19
#66

Den här tråden har blivit mer o mer och underlig. Kul i början…

Om jag hade byggt 8 timmar om dan skulle jag vara nogrann med skydd, men så länge jag sitter o pular 1 timma om dan (I wish, snarare 2-3 timmar i veckan i snitt väl…) så oroar jag mig inte särskilt mycket. Jag får förmodligen i mig dubbelt så mycket sk*t från Mamma Scan-middan…

Självklart har jag alla skydd jag kan om jag måste använda cellulosa osv, sunt förnuft brukar räcka långt :-)

Hasse - Medarbetare på Modellbygge iFokus

StefanW
2010-03-23 11:46
#67

Känner att vi nu har nått vägs ende med denna tråd så därför väljer jag att låsa tråden för fler inlägg, då de flesta nu har haft möjlighet att lämna sin kommentar.

Stefan - Modellbyggare

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: