Annons:
Etiketterfigurspelwarhammerflames-of-warthe-lord
Läst 5681 ggr
berfrund
2009-06-27 19:47

En liten Opel Blitz

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Senaste bygget blev en Opel Blitz från Flames Of War.

Annons:
Azgaron
2009-06-27 19:49
#1

Ser snyggt ut!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

Panzer
2009-06-27 21:43
#2

Berfrund, vad kostar dom per styck?

berfrund
2009-06-27 22:34
#3

#2 De är dyra enl min uppfattning den på bilden kostar 100:-

Då det är en Opel Blitz med radio antenn, annars kostar 2 st 100:-

Stridsvagnar kostar från 100:-/st till 150:-/st.

Kolla länken de har det mesta denna butiken ligger i Gôteborg men de finns även har i Stockholm enl personalen i butiken.

 http://www.wizard-games.com/index.php?cPath=517_256_258_294_434_462

Kom på att jag glömt att hämta boken hos er finns den kvar?

berfrund
2009-06-27 22:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

En bild till ljuset ger så olika färg på lastbilen så det ligger något i det som Hasse skrev om att bygga i rätt ljus…

 

berfrund
2009-06-27 22:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

en till här är han inte riktigt klar ännu

Panzer
2009-06-28 01:06
#6

Jodå, boken finns kvar.. det är bara och hämta.

Annons:
berfrund
2009-06-28 18:45
#7

#6 Gott de gör vi ett nytt försök nästa vecka!

berfrund
2012-03-05 15:04
#9

#8  Ööö de priserna gällde 2009!

Maelstrom är tyvärr inte att rekomendera de är allt för sega med sina leveranser på Fow

Staffordgames eller Waylands Games är snabbre och har i stort samma priser som Maelstrom!

AeroTech
2012-03-05 18:42
#10

Vilken skala?

Ninjapixel
2012-03-05 21:13
#11

Brukar handla mest från Maelstrom eftersom det ger mest - särskilt i det långa loppet med moneyback, gratis frakt och rejäla rea-perioder. De hade en på FOW i höstas vet jag, 17% eller något sådant. Då är inte konkurrenterna billigare.

I övrigt brukar precis som du säger Wayland ha hyggliga priser liksom http://giftsforgeeks.org.uk/ . Stafford kan jag inte uttrycka mig om eftersom jag inte har personlig erfarenhet av dem. Bäst kundbemötande har jag dock fått från Maelstom även om deras leveranstider inte precis är expressmärkta.

berfrund
2012-03-06 13:20
#12

#10 1/100 och flyg i 1/144

#11 Du är inte den förste som tror att du får 17% rabbat!

Du får endast 7% för rabbaten gäller på riktpriset och inte på de priser det står på varan i web-butiken så rea nää…

Rean Maelstrom hade på Fow var när de sålde ut hela lagret för att de slutade sälja Fow.

De har börjat sälja Fow igen för kort tid tillbaks och de har långa leveranstider medans way+staff kan leverera det mesta omgånde.

De har fraktfritt hos staff om du handlar för mer en 20£ och så har även Wayland till o från beställ deras e-post erbjudanden så får du dessa erbjudanden så jag kan rekomendera Stafford Games deras service är mycket bra.

AeroTech
2012-03-06 14:07
#13

Synd att det inte var 1/72. Det fanns många schyssta modeller

Annons:
Ninjapixel
2012-03-07 22:54
#14

#12 Stafford verkar vara något att spana närmare på. Oavsett vilket brukar jag jämföra när jag handlar. Min senaste order låg på £400.00 och efter jämförelse blev det bortåt 500.00 Kr billigar på just den ordern att köpa från Maelstrom än från tidigare nämnda alternativ - och då är inte moneybacken inräknad! Jag jämför och föreslår att andra gör detsamma.

[Tunnan]
2012-03-07 23:08
#15

Köpte också en Blitz i skala 1/100 idag av märket Zezda.
Pris: 49kr
Kommer bild på det senare i nytt i bygghögen.

Ninjapixel
2012-03-07 23:22
#16

Ju mer man kikar på FoW-prylarna dessto mera sugen blir man på att handla på sig… Men jag kan inte just nu - har massvis med Chaos-figurer att måla klart först. :P

http://ninjapixel.se/projekt-kaosfabriken/

berfrund
2012-03-08 18:48
#17

#14 spännade för då har du fått c:a12% rabbat och de är ingen rabbat sats som Maelstrom har… de e dubbel rabbat! men inget e omöjligt!

Här OSS@live.se dunka iväg en kopia på din order vi vill ha samma priser som du har hos Maelstrom, Här ska förhandlas Glad

Roca
2012-03-09 09:34
#18

Fin liten Blitz! Kommer något liknande från mig snart, fast i 1/72

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

berfrund
2012-03-09 21:21
#19

#18 Tack!    a spännade gillar de där små byggena ska försöka bli bättre på att lägga upp lite bilder på mina egna små byggen.

berfrund
2012-03-16 18:40
#20

Ninja… väntar fortfarande på lite info från dig det är fler i föreningen som är intresserade av den bättre rabbaten hos Maelstrom.

Annons:
Ninjapixel
2012-03-16 22:51
#21

Ursäkta, missade inläggen i tråden. Vad menar du nu berfrund? Det var inte FoW jag handlade på ordern jag nämnde. Rabattkoderna gäller olika delar av sortimentet under olika perioder. Jag brukar inte hänga upp mig på dessa men ibland kan man göra klipp…

Jag fick därtill ytterligare £10.00 i moneyback bara för att jag tyckte att leveranstiden tog för lång tid.

Ninjapixel
2012-03-17 00:51
#22

Förresten läste jag på Wayland att de har gratis frakt på FoW så länge man beställer för mer än £10; "Flames of War items have zero weight and ship worldwide for free.". Bra att veta…!

Dagens inköp gjorde jag däremot från Giftsforgeeks eftersom varan jag beställde blev billigast från dem.

Gifts for Geeks: £30,96 eller 318.93 Kr.
Maelstrom: £32.08 eller 330.47 Kr.
Stafford Games: £32,40 eller 333.76 Kr.
Wayland: £34.35 eller 353.85 Kr.
Game Maniacs: 389.00 Kr.
HobbyShopen: 400.00 Kr.

Hade jag - rent hypotetiskt - handlat tio stycken utav varan jag beställde skulle prisbilden ha sett ut såhär:

Gifts for Geeks: £294.90 eller 3037.91 Kr.
Maelstrom: £307.89 eller 3171.72 Kr.
Wayland: £318.45 eller 3280.51 Kr.
Stafford Games: £324,00 eller 3337.68 Kr.
Game Maniacs: 3890.00 Kr.
HobbyShopen: 3960.00 Kr.

Alla priser är inkluderar frakt.

Och det är ungefär så det brukar se ut när jag jämför. Skillnaderna blir på någon hundring om man beställer alltihopa från samma butik. Delar jag upp ordern brukar det sluta med att jag förlorar på det eftersom rabatterna är procentbaserade på summan och frakkostnader kan tillkomma.

Gifts for Geeks brukar vara billigast - särskilt när det kommer till att beställa enskilda figurer - men deras sortiment är heller inte så stort, därför landar mina ordrar oftare hos Maelstrom. Nackdelen med Maelstrom är slö leverans så det gäller att ha tålamod. Har man i åtanke att man tydligen kan maila dem och påpeka detta för att få ytterligare "tillgodo-slantar" blir det förstås bättre.

Stafford är (liksom jag nämnde i en post längre upp) nya för mig och dem skall jag hålla ett extra öga på fortsättningsvis. God service är enligt min åsikt värd några kronor extra. Jag dissar t.ex. en särskild butik i Uppsala på grund av snorkigt kundbemötande. Även om jag tycker att det är trevligt att gå in i en butik och titta på produkterna i verkligheten tänker jag inte tillåta någon handlare bemöter mig, eller någon i min umgängeskrets, illa.

Och som tidigare nämnt, när det finns tidsbegränsade erbjudanden kan man göra en del klipp - även om jag föredrar att handla när jag känner för det istället för att vänta på en eventuell rabattkod.

Ninjapixel
2012-03-17 01:56
#23

Edit till posten ovan. Rätt pris för 10st från Game Maniacs ska är 3501.00 Kr.

Ninjapixel
2012-03-17 02:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Eftersom snacket gällde FoW gjorde jag en prisjämförelse på "Königstiger Platoon".

x1 Königstiger Platoon
Maelstrom: £33.86 eller 348.8 Kr.
Gifts for Geeks, Wayland och Stafford Games: £34.20 eller 352.31 Kr.
Game Maniacs: 359.00 Kr.
Figurspel: 399.00 Kr.
HobbyShopen: 449.00 Kr.

x10 Königstiger Platoon
Game Maniacs: 3283.00 Kr.
Maelstrom: £338.58 eller 3487.88 Kr.
Wayland: £339.15 eller 3493.75 Kr.
Gifts for Geeks och Stafford Games: £342.00 eller 3523.11 Kr.
Figurspel: 3990.00 Kr.
HobbyShopen: 4050.00 Kr.

Det man kan lära sig av detta är att Game Maniacs har ett riktigt bra rabattsystem (10%) om man handlar för över 3500.00 Kr - oavsett produkt! Då är det dessutom fraktfritt. Det som näthandlare såsom Maelstrom lider av när det gäller FoW är att Battlefront Miniatures kräver att huvudverksamheten skall vara försäljning i butik, om återförsäljaren skall få köpa in deras produkter till lägre pris (http://www.maelstromgames.co.uk/downloads/Public_Statement_Regarding_Battlefront_Miniatures.pdf).

berfrund
2012-03-18 16:59
#25

Jaja snacka går ju…

Tråden handlar om Fow och du tror jag frågar efter andra figurer jösses

Hade mina misstankar därför Maelstrom har aldrig tidigare gett rabbat på Fow, de har haft en utförsäljning då de tillfälligt slutade sälja Fow

De lungt trodde en stund att du hade fått en bra rabbat hos dom på Fow vilket hade varit riktigt grymt.

Ninjapixel
2012-03-18 17:07
#26

Hördu, jag konstaterade endast att jag brukar handla från Maelstrom eftersom de varit det billigaste alternativet för mig. Jag såg att det sålde FoW och antog att man kunde göra kap på detta där också. Tydligen inte. Huruvida man kan bygga upp en samling med figurer från Forged in battle till vettigt pris låter jag förbli osagt, jag orkar inte jämföra just nu.

Däremot lär man få tiered discount på dem eftersom de inte har något med Battlefront att göra. Kanske finns fler tillverkare med snygga modeller?

berfrund
2012-03-18 21:17
#27

#26 Jaja leta upp en tråd från 2009 o gnälla om priser när du inte har koll på läget då är det väl jag som ska säga Hördu…Flört nog om det strida det får vi göra på spelbrädet det är roligare.

PSC plastic soldier company där kan du köpa riktigt billigt om du ska bygga en armé, Zvesta har även en del i 1/100

Då båda kommer att släppa fler modeller framför allt PSC kommer med en massa nytt.

Forge in battle deras modeller är väldigt olika i storlekarna och kommer med baser under vilket gör att de många gånger blir högre en andra tillverkares modeller.

Peter Pig är en annan bra tillverkare av figurer serien där heter PBI, de har mycket udda figurer i sitt sortiment.

Vill du ha tips på terräng o andra till behör så säg till så kommer de mer!

Annons:
Ninjapixel
2012-03-18 23:47
#28

Ärligt talat slog det mig inte först hur gammal tråden faktiskt var. Jag insåg inte inaktiviteten på denna underkategori. My bad. Skäms

Reggade mig hur som helst på 25mm.se idag och har redan fått en del bra info. Tummen upp.

PSC ser ut att vara mycket intressant, särskilt ur infanterivinkel. En och en halv krona per figur är klart överkomligt, i alla lägen! Sedan kan man ju alltid komplettera med lite "fin-figurer". De bilder som jag googlade fram visade att även fordonen ser bra ut.

Zvezda och skala 1/100 är väl något större än just 15mm? Kanske inte något som stör…? Får lov att hålla ögonen på dem. Läste på Warseer att fler har intresserat sig för Zvezda.

Tack för infon om Forged in Battle. Då kan jag nästan avskriva dem som intressanta. Jag håller mig gärna till rätt storlek - om möjligt - och baserna under låter lagom kul. Även om det förstås går att kapa bort de här extra baserna är det ju bra mycket smidigare att köpa rätt från början.

PBI hade en Maus! Grymt! Cool

---

Så, över till terräng och annat som kan vara bra att ha. Var köpa / hur göra?

berfrund
2012-03-19 09:40
#29

#28 japp såg dig på 15mm.se gott!

1/100 är den skalan som man pratar om när det är 15mm idag sen finns det lite o säga om det.

Tillverkarna ser lite olika på det hela, de flesta som spelar Fow utgår från Battlefronts (BF) figurer/fordon vad det gäller storleken sen e de fritt att köpa och spela med vilken tillverkare som man själv önskar.

Hus och terräng säljs även av BF det säljs färdig målat till mycket bra priser från dom.

Annars finns en rad tillverkare det som man gärna vill det är att taken ska gå att lyfta av på husen vilket alla tillverkare inte har!

Ironclad miniatures ryska hus och numer även Normandie hus de skyttegravar i 15mm passar inte Fow baser!

Kerr & King hus för alla fronter gjutningarna kan va dåliga ibland de över använder sina formar…

Field Works riktigt gryma hus frakten kostar en del

PGsenics bunkrar + ökenhus husen något små men passar Fow

rifrafminiatures ryska + Italien de har en riktigt fin ryskkyrka målade hus till riktigt bra priser vill man ha omålat så går det också bra!

Skytrex figur tillverkare rätt fina vagnar helt i tenn.

Flyg är i skalan 1/144 dock om man ska ha krachade plan på brädet så blir det 1/100.

Ninjapixel
2012-03-19 19:19
#30

#29

Är det kanske som med många andra figurspel att modellerna tenderar att bli lite lite större med tiden?

Jag hittade (efter en snabb genomsökning) bara några få byggnader - Pre-painted terrain - varav endast en ask innehöll två egentligen hela byggnader som skulle funka i ett europeiskt tema (läs östeuropeiskt). Ser ut som att jag får leta vidare här… Det där med taken läste jag om i en tråd på 15mm, och är just sådan där "bra" information man gärna vill ha innan man börjar storhandla.

Ironclad ser ut att ha mycket av just sådana kåkar jag är intresserad av. Synd på skyttegravarna men gruppbaser tar ju sin plats.

Jag är inte mycket för varken tenn elle white metall - tycker att färgen alldeles för lätt lossnar från figurer gjorda av detta. Däremot såg jag att Skytrex har en del intressanta produkter som jag skulle kunna använda till terräng a'la diorama. :)

Har du något tips på järnväg i rätt storlek? Visst har Battlefront själv lite rälsbitar och militära järnvägsfordon men jag tänkte mer som just terrängutstyrsel. Det tycks mig som att skalan "TT" är vad jag söker. Dyrt som tusan om man inte kikar på Tradera…

berfrund
2012-03-20 20:59
#31

TT är den skalan som BF valt till Fow Tradera är klart billigast har köpt all min räls där.

BF räls är faktiskt rikigt fin men de är lätt att bygga egen se länken.

http://www.15mm.se/forum/viewtopic.php?f=23&t=3884&p=41798&hilit=j%C3%A4rnv%C3%A4g#p41798

Antar att det är ryska stadshus du är ute efter då finns de inte så många tillverkare, de som ironclade har med trappan framför tyckte jag va lite tråkiga så de byggde jag om så de fick balkong istället och körde källardörren som entredörr.

Ninjapixel
2012-03-21 00:30
#32

Mjo, husen tål att grubblas över en stund till. Det blir nog bra i slutändan - även om man skulle fuska lite med västfrontshus… Så länge vi inte snackar lerhyddor med halmtak tror jag man kommer rätt långt.

Jag var rädd för att BF hade en egen standard men om de kör TT-storlek är det ju guld. För att förtydliga, är BF:s räls densamma storleksmässigt som TT eller skiljer de? Jag menar, passar FoW:s spårbundna stridsfordon på "vanlig" TT-bana och vice versa?

Jag spanade in guiden du länkade till och det var väl ungefär som terräng i allmänhet. Just liggunderlag kanske jag själv inte skulle välja eftersom det är mjukt, men ungefär samma upplägg med någon vanlig terrängbyggar-foam lär fungera suveränt.

Eftersom jag är lokförare till yrket har jag en del förstahandsinformation om hur järnväg ser ut. Värt att notera är att jag inte är något järnvägsfreak så jag kan inte mycket mer om fordon och vagnar än vad jag snubblat över i mitt arbetsliv. Mitt intresse sträcker sig föga längre än så. :)

Sist men inte minst, har du bilder på ditt modifierade hus månne?

Ninjapixel
2012-03-21 01:52
#33

Förresten, sett dessa? Kanske inte vrålbilligt men klart intressant alternativ (eller?).

http://www.jrminiatures.net/

http://www.oldgloryminiatures.com/index.asp

berfrund
2012-03-21 13:13
#34

#33 Jr har mycket terräng men tycker att det mesta inte ser något vidare ut, deras hus är solida med något undantag.

Old Glory har en del kul men jag föredrar Skytrex en deras, Kan varna dig för QRF bra priser men figurerna ser ut som de levet på vatten o bröd i månader…

Foam kostar pengar skräpar ner vid tillverkningen liggunderlaget är gratis och skräpar inte ner rätt mått bara till att skära till sidorna o grunden är klar, mjuk nää de kan jag inte hålla med om får skicka ett prov på liggunderlaget till dig vår e-post har du i tidigare tråd.

BF har en tråd där de presenterar sitt första tåg och den står det att de använder samma måt som det är till TT räls, har själv inget tåg från BF men de lär komma m,en de e framtid de…

Känner till Fransk 40 tals järnväg så är det intressant!

Annons:
Ninjapixel
2012-03-21 23:26
#35

#34 Jag ser på JR med blandade ögon. Vissa saker ser klart bättre ut än andra.

En stor fördel med Skytrex om man skall jämföra dem mot Old Glory är - för mig - att Skytrexfigurerna inte är av metall (?). Visst känns tyngden i en metallfigur skön i handen, men ärligt talat föredrar jag verkligen att måla plast eller resin. För att inte tala om att jag absolut avskyr att fila och bearbeta metallstycken. Whitemetal från GW har iofs varit ganska hyggligt att arbeta med men tenn ogillar jag skarpt. Kanske kunde jag dock däremot överleva att blanda in någon figur i metall här och var för variationens skull. Hur är det för dig, föredrar du något material före något annat? Den enda solklara fördelen med en metallfigur - i mina ögon - är förstås att färgborttagning är avsevärt lättare. Metallen tillåter ordentligt mycket kraftfullare kemikalier än de plaster jag har haft hand om.

Visst är foamen skräpig men inte är väl liggunderlaget gratis? Kan kika på det här med prov längre fram när det på allvar blir aktuellt?

Är det som de säger att måtten håller som TT-standard är det ju riktigt bra. Då borde det inte bli alltför svårt att skaka fram lite godvagnar och liknande.

Somligt järnvägsintresserat folk och seriösa trainspotters hänger på ett forum som kallas Postvagnen. Kanske finns där någon som har stenkoll på fransk järnväg från 40-talet.

berfrund
2012-03-22 20:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

Hepp skytrex figurer är i metall/tenn

För egen del så före drar jag metall/tenn figurer ger en annan känsla en plasten vikten är halva grejen för min del.

Japp liggunderlaget är från mitt egna lilla förråd kostnad 0:-

Rengöring av figurer o annat i plast så kör jag ungsrengöring "mr Muscle" i med allt i en påse spraya knyt igen och spola av det mesta med vatten dagen efter…

Bild på ett av de ryska husen med balkong i stället för front trappa blir nog även fönster i gatuplanet  när jag provat klart, balkongen är köpt hos Panduro i påsen ligger en som de ser ut när man köper dessa.

Ninjapixel
2012-03-22 21:13
#37

Ser helt okej ut faktiskt. Kommer att bli prima med lite färg på.

Anledningen till att jag inte riktigt gillar metall är att de lätta blir stötta så att färgsläp lyser igenom. Förvisso kan man lösa det delvis genom att efterlacka dem med någon genomskinlig lack men enligt min erfarenhet har plastfigurna varit mera tåliga. Iofs skulle kanske metallfigurerna klara sig bättre om jag gjorde slag i saken och skaffade ordentliga väskor till grejorna. Sedan slutligen, detaljrikedom och kvalité går före material. Är en metallfigur mycket snyggare än en i plast så blir det den i metall.

Mr Muscle har jag läst om förut men aldrig testat själv. Kanske på tiden att jag gör det… :) Vet du om det funkar lika bra på resin som på plats? Vissa kemikalier har en tendens att göra resin till gelé.

Ditt egna "lilla" förråd? Haha! Utveckla!

berfrund
2012-03-23 20:01
#38

Vet inte hur de går med resin inte testat ännu men de lär man göra för eller senare…

Fd soldat! men o andra sidan så liggunderlaget i detta fallet är mitt privata Cool

Ninjapixel
2012-03-23 23:22
#39

Sedärja, jag har gjort mig av med mycket av arméprylarna. Liggunderlagen jag har kvar är sådana som vecklar upp sig själva i atmosfäriskt tryck så de har jag ingen glädje av i detta sammanhang. :)

Upp till toppen
Annons: