Annons:
Etikettdekaler
Läst 4149 ggr
Fisken33
2009-07-10 09:38

Hur använder jag Mr.Mark setter?

Ja hur gör jag på bästa sätt, ska dekalerna dit som vanligt först och sedan torka sen på med Mr, eller?

Fisken33

Annons:
[Hayabusa]
2009-07-10 20:43
#1

Har aldrig använt Mr. Mark Setter själv, men så som du beskriver det ska vara korrekt procedur. Det är vad jag har hört & läst, åtminstone. Använd med måtta, eftersom den KAN påverka färgen negativt. Använder du Johnson Klar golvpolish (Future) så låt den torka ordentligt innan du använder Mr. Mark Setter.

Själv använder jag Micro set & sol, men Mr. Mark Setter & Softer har fått goda vitsord på diverse forum.

/Stefan

Proosen
2009-07-10 21:46
#2

Olika dekalvätskor funkar olika bra till olika dekaler/tillverkare. Själv kör jag också med Set & Sol då de funkar bra på de flesta dekaler. En del Tamiyadekaler är dock som pansarplåt och vägrar mjukna. Tidigare fanns det något som hette Solvaset som tydligen var grymt elakt och mjukade upp de mest envisa dekaler. Annars är det bästa tipset att ta en dekal från arket du inte kommer att använda och testa hur det funkar/reagerar på just Mr's produkter.

Skulle tro att det funkar lika som Microscales produkter, först på med setter i det här fallet. Dit med dekalen och om det sen är nödvändigt på med softer för att få dekalen att mjukna och krypa ned och runt oregelbundna ytor. Några få snitt med ett nytt blad till skalpellen här och var kan vara nödvändigt om det är mycket komplicerade former som ska täckas av dekalen.

Är ytan så pass plan att den mer eller mindre lägger sig slätt och fint redan med setter skulle jag pensla på lite mera av samma vara istället för softer.

Sen jag började använda dekalvätskor kan jag inte tänka mig att vara utan dem. Ett bra exempel på en bil där det var mycket skönt att ha mjukgörare var denna Merca som har det blå fram och det vita lackerat, resten är dekaler. Ett ark något större än A3-formatet till en och samma bil! Förvånad

CLK01.jpg picture by Nickelilltroll

Lycka till med plaskandet och slaskandet på dekalerna!

Niclas

Fisken33
2009-07-11 07:42
#3

Tackar för dom svaren, då är det väll bara att sätta igång då.

Fisken33

karlrobert78
2009-07-12 12:59
#4

Jag använder mig av Mr Hobbys/Gunzes dekalvätskor. För att få bästa resultat måste ytan vara blank. Olika dekaltillverkare har olika kvalitet och jag upplever att det kan vara bra att ha både Gunzes Mark Setter och Mark Softer plus Microset/sol.

  1. Jag brukar alltid ta några droppar med Ättika i dekalvattnet, får samma effekt som Microset/Mr Mark Setter.
  2. Penslar på lite Mr Setter på det stället som jag vill ha dekalen.
  3. Löser upp dekalen i vatten och låter dekal med papper vila ett par sekunder på hushållspapper för att bli av med den värsta fukten.
  4. Applicerar dekalen på modelen, Mr Settern gör att den lättare går att justera och att det går att få ut underliggande vatten under dekalen lättare.
  5. Sen lägger jag på Mr Mark Softer som gör att dekalen mjuknar (löses upp) vilket gör att du garanterat slipper ringar runt dekalen.

Min erfarenhet är att Micro Sol är betydligt snällare och mildare mot dekalerna än Mr. Mark Softer. Bygger man mycket Tamigawa modeller med dekaler som är ganska hårda så är Gunzes vätskor kanon. Mot 2:a parts dekaler är Micro set/sol betydligt bättre. Så var försiktig när du använder Gunzes dekalvätskor, för har du otur kan resultatet bli riktigt skrynkliga dekaler.

Lycka till!

//Marcus

berfrund
2009-07-12 13:55
#5

#4 de tackar vi för stod priecis inför inköp av vätskor och nu vet jag vilka jag ska satsa på!

bosnafly
2009-07-12 14:26
#6

nån som testat humbrols dekalvätska?och hur gör ni med de?

sani

www.bosnafly.n.nu

Annons:
johannespanzer
2009-08-22 02:18
#7

"2 Proosen & #4 karlrobert det var matiga tips, tacker!

Egizzz
2012-06-30 23:48
#8

Hello!

Är HELT rudis på detta med dekaler!
Snälla! hjälp mig här! Nybörjare som jag är!

Förklara för mig vad jag behöver för grejor och hur man går tillväga med att på ett enkelt sätt föra över dekaler till modellen man bygger!

Det känns MER än darrigt att få till det! Blurrar man till det så får man ju ALDRIG till dekalen igen! Gråter Då står man ju utan dekaler till slut!

Hur gör jag för att LYCKAS! Jag vill ju få dit dekalerna lika nice som ni proffs!

// Egis Cool

Upp till toppen
Annons: