Annons:
Etikettallmänt
Läst 4825 ggr
dm-4
2009-07-31 14:20

Ombörjare..

Tjenare,

Tänkte ta upp modellbyggnadet igen, då företrädesvis plastmodeller av flygplan i 1/72 skala.  Senast det begav sig var 25 år sedan så jag antar att det hänt en del sedan dess. Min fråga är nog ganska omfattande men alla synpynkter är uppskattade. Vad behöver jag för att börja bygga igen? (dvs, typ av lim, verktyg, färgspruta etc)?

Vad kan man inte klara sig utan?

Mvh

Annons:
Azgaron
2009-07-31 15:50
#1

När det gäller lim använder jag Revell blå flaska med pip, och etylacetat!
Verktyg som är bra att ha är hobbykniv eller skalpell, en fin sidavbitare, nålfilar och ett gäng bra penslar!

Utöver detta har jag manikyrfilar och nagelpoler"filar" och fint våtslippapper i grader från 400-3000.
Tandpetare och tops är också bra att ha!

Färgspruta är inget måste, men ger ju efter lite övning snyggare resultat, och efter ytterligare övning kan man ge sig på kuligheter som preshade mm.

Spackel är också bra att ha till fogar etc. Själv använder jag Hagmans enkomponents akrylspackel!

Har nog missat nått och det finns säkert de som har fler bra tips!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

Azgaron
2009-07-31 15:52
#2

Välkommen hit och tillbaka till hobbyn förresten! Glad

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

Bamseplaster
2009-07-31 16:36
#3

Välkommen tillbaka till byggandet. Har själv återfallit till hobbyn i vintras. Jag använder Tamiyas grå spackel som är lite tjockare och deras vita som är krämigare mer finkornigt och penslingsbart. Tamiyas etylacetat i bred glasflaska som står stadigt, grönt lock. Ska du skaffa fotoetsset att detaljera med, köp Gators Grip ett mycket bra lim som ger dig mer tid än det sekundsnabba superlimmet.

Du har säkert kvar Humbrolfärger från tiden då det begav sig. Du blir nog förvånad när du upptäcker att de flesta fortfarande fungerar. Nackdelen är ju den starkt luktande förtunning dessa färger kräver. Nu finns det akrylfärger som är i stort sett luktfria som förtunnas med vatten eller isopropanol. Finns många olika märken Tamiya, Gunze, Vallejo, ModelMaster. Läs de olika färgtrådarna på detta forum, det finns mycket kunskap här.

dm-4
2009-07-31 21:08
#4

Tackar..

Känns som det finns en del att sätta sig in i, weathering teknik etc. Har skummat lite här på forumet och det verkar finns mycket kunskap. Har hittat en sida med teknik och tips, denna (http://www.bigscalemodels.com/links/links.html). Någon som har fler länkar?

Mvh

ElLobo
2009-07-31 22:21
#5

#0/#4: Välkommen hit! Se om du inte kan ta dig tid att titta igenom de olika trådar som finns länkade i tråden Bra-att-ha-trådar som ligger under Läsvärt! på förstasidans tredje kolumn. Där får du många bra tips om olika saker.

StefanW
2009-08-01 01:03
#6

#4 Välkommen hit! Det var en bra länk du gav. Om du tittar under länkar i övre menyraden så hittar du våran länksamling med mycket smått och gott under olika rubriker

Stefan - Modellbyggare

Annons:
dm-4
2009-08-01 10:35
#7

#6

Tackar, nu har jag att läsa på en stund, mycket information.

Mvh

dm-4
2009-08-01 18:22
#8

Vad använder ni för att applicera lim? Tänkte använda etylacetat vilket finns på apoteket i större förpackning men vad skall man lämpligvis applicera med?

Mvh

StefanW
2009-08-01 18:25
#9

#8 Pensel

Stefan - Modellbyggare

starhawk
2009-08-01 18:41
#10

#6: Definitivt pensel! Bra apotek du har förresten, dom jag har kollat med vägrar sälja etylacetat om man inte kan bevisa att det är för en firmas räkning, undrar hur det blir nu då apoteksmonopolet upphör Obestämd

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

ElLobo
2009-08-01 19:16
#11

#6 och #10: Här hos oss så vägrar de att sälja oavsett om det är till företag eller privat.

dm-4
2009-08-01 20:39
#12

#10 #11

Sedär, har ännu inte försökt, ett tips jag fick. Då kan man alltså avfärda apoteket och köpa vanliga mindre förpackningar hos lokala hobbyhandlaren..

Pensel skall provas..

Mvh

ElLobo
2009-08-01 20:45
#13

#12: En del apotek säljer fortfarande även till privatpersoner, andra apotek vägrar hårdnackat, men det kan vara värt ett försök.

Annons:
starhawk
2009-08-01 20:52
#14

#12: Och om apoteket vägrar så finns det hos en del färghandlare, fast det är visst rätt stora behållare det är frågan om. Om du köper dom mindre förpackningarna från hobbyhandlarna så följer som regel en pensel med

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

J35B
2009-08-01 21:44
#15

Hej på er alla från en annan nykomling!

Tog också upp hobbyn igen häromåret efter runt tjugo års uppehåll. Mycket har hänt, men den främsta utvecklingen skulle jag nog säga är Internet. Här finns massor av bildmaterial för referens, man kan se hur andra byggt och - framför allt - få kontakt med andra byggare på ett sätt som var svårt på 70- och 80-talet, åtminstone om man bodde på en mindre ort.

Å andra sidan var byggarna ju fler då… Men jag tycker nog att plastmodellhobbyn klarat sig riktigt bra trots konkurrensen av andra tidsfördriv. Enda problemet är väl att återväxten inte är särskilt god.

Vad gäller lim, kan jag också rekommendera etylacetat. Men man behöver inte leta på apotek, det finns i vanliga ICA-affärer i form av acetonfri nagellacksborttagning. Själv använder jag fabrikatet Gripen (!) Remover som funkar hur bra som helst. Applicera med en tunn pensel.

ElLobo
2009-08-01 23:07
#16

#15: Välkommen! Alltid roligt när någon hittar tillbaka till hobbyn.

ElLobo
2009-08-01 23:13
#17

#15: Jag ser i din profil att du bor i Närke. Får man fråga i vilken ort?

[Hayabusa]
2009-08-01 23:56
#18

Håller definitivt med J35B, vad det gäller Internet. Vilken otrolig hjälp och inspiration det är för vår hobby!

När det gäller lim så använder jag själv Tamiyas Extra Thin (grön skruvkork). Det är lite mer "aggresivt" än t ex Revell eller Humbrol, så det tog några vändor innan jag lärde mig använda det rätt. Fantastiskt bra lim. Använder Humbrol flytande (jo, alla lim är ju flytande…men, nu tänker jag på det tunnflytande) till att göra en slags flytspackel. Revells Contacta Professional med pip/nål använder jag också, då och då. Bra till olika saker, helt enkelt.

Om man nu ska återvända till hobbyn (välkommen!) och ska börja från scratch vad det gäller verktyg etc, så finns det verktygsset som kanske inte är så dumma. Bl a Rebell Hobby säljer ett från Modelcraft.

Måste fråga er som använder etylacetat; Vad är fördelen jämfört med flytande lim från Tamiya, Revell, Humbrol etc. ?

/Stefan

Bamseplaster
2009-08-02 02:14
#19

Man kan väl sägs att Tamiyas Extra Thin i stort sett är etylacetat.

dm-4
2009-08-02 11:44
#20

Ok, tackar för alla svar. Ytterligare fråga. Nu när jag skall investera i nya färger, vilket märke skall jag välja? Behöver färger för att återskapa RLM's färgskala (Tyska WW2 plan) och någon sorts primer. Detta är tänkt att använda med airbrush. Finns det någon tabell över hur man blandar ihop RLM skalan?

Mvh

Annons:
[Hayabusa]
2009-08-02 12:09
#21

#20 Gunze akrylfärger finns i de flesta RLM-kulörer som Luftwaffe använde.

Att blanda kulörer själv är inte lätt. För att få exakt rätt nyans & kulör, så måste man nästan ha en karta med färgprov. Känns som lite överkurs. Sedan måste man ju också komma ihåg att färgerna, som de riktiga flygplanen målades med, förändrades med tiden pga väder & vind, smuts etc.

www.ipmsstockholm.org finns det utförliga "Color Reference Charts".

/Stefan

[Henke29]
2009-08-02 12:31
#22

Välkommen in till Limångorna Skrattande

J35B
2009-08-02 21:44
#23

#17: Klart man får fråga! Svaret är Kumla, sedan ett par år (bodde tidigare i Örebro). Men jag jobbar i Örebro, så det blir många besök på Modellex…

ElLobo
2009-08-03 03:49
#24

#23: Där ser man. Vi har ju byggmöten i Örebro och Lindesberg emellanåt, du får väl komma dit om det passar in.

dm-4
2009-08-19 21:17
#25

Happ,

Ytterligare en nybörjarfråga, vad är plasticard och var får man tag på det? Ser i en del inlägg på nätet att man med fördel kan använda detta till t.ex större glipor innan spacket etc.

Mvh

PonCar
2009-08-19 22:22
#26

Hej dm-4 och J35B. Vill också passa på att välkomna er in på detta fantastiskt givande modellbyggarforum. Byggde själv mycket WWII-flyg i mina inte så vilda tonår (när andra hängde på ungdomsgården eller krökade folköl hängde en annan över byggbordet och sniffade in limångorna…). Sedan blev det ett låångt uppehåll i byggandet pga av jobb, giftemål mm, men så för ca 8 år sedan fick jag en "nytändning" och återföll i modellträsket. Men nu har det mest blivit bilar i 1:24/25-skala. Men inspirerad av andra byggare på forumet så blev mitt senaste projekt faktiskt ett rejält handelsfartyg från Revell -"Hawaiian Pilot" som jag också passade på att experimentera fram ett havsdiorama till. Hur kul som helst -men nog det mest tålamodsprövande bygget så långt…

Till målning använder jag mest Humbrolfärger, även om jag har samlat på mig ett litet lager Tamiya akrylfärg också (har ej testat dem ej dock) och för lackering av bilkarosser har det blivit en del airbrush-målning (fast jag har ingen höjdarspruta - en plastig "Aztek" och kompressor från Clas Ohlsson) men på senare tid oftare Tamiyas sprayfärger, som jag tycker är riktigt smidiga att använda, fastän tämligen dyra i längden.

Apropå #25 om Plasticard. Jag har bla köpt från Hobbybokhandeln i Sthlm och från Virago-Hobby (postorder) i Skåne.

Hoppas ni skall trivas med oss övriga styrengökar här! Fast nu finns även flera riktigt skickliga träbåtmodellbyggare ibland oss också. Kul!!Glad

widen76
2009-08-20 00:41
#27

Jag firar snart ettårs-dag som "ombörjare" och det största steget framåt i utvecklingen var att gå från skala 1/72 till 1/48. På något vis är 1/48 en mer "förlåtande" skala och i mitt tycke en trevligare skala. Bygger dock fortfarande i 1/72 men det blir mest Heller-Viggens då Glad

Jag använder en Harder&Steenbeck Evolution 2-in-1 airbrush och till den Tamiya/Gunze/Vallejo Model Air färger. Thinner är Tamiyas A-20A. En Hansa-kompressor från H&S ger bra och stabilt luftflöde.

När det gäller filar så gillar jag Mastercasters filar och slipkuddar starkt, finns på www.ministuff.se

Lim jag använder är Tamiya Extra Thin och Zap-a-Gap superlim.

Spackel: Tamiya White och Squadron Green Putty.

Verktyg såsom pincetter, sandpapper och annat hittas på Biltema om inget annat.

Ha kul med byggandet!

Annons:
Upp till toppen
Annons: