Annons:
Etikettairbrush-färg-lack
Läst 8558 ggr
aventyrarn
7/23/09, 3:29 PM

Nybörjare på airbrush

Nu har jag tagit mitt förnuft till fånga och ska gå och köpa mig en airbrush inom de närmsta dagarna.

En fundering jag har! Hur rengör man airbrushen. Har
hört många olika förslag här på forumet.

Finns något "bästa" sätt att göra det på? Någon läste jag körde igenom den med fönsterputs och sen vatten. Någon annan körde den i ultraljudstvätt.

Hur gör ni?

Vilket färgfabrikat är bäst?
Många kör med Vallejo och Tamiya har jag läst.

Annons:
Bamseplaster
7/23/09, 5:28 PM
#1

Tja jag kan ju säga hur jag gör. Använde Humbrol i min ungdom men har helt gått över till akrylfärg pga ångorna. Tamiya används mest och då tillsammans med Tamiyas egen thinner, har även provat att förtunna med T-röd och K-sprit och dessa funkade med. Rengör min Evolution airbrush med Ajax, funkar utmärkt. Har nyss börjat testa Vallejofärgerna och har fått ett bra resultat med dessa. Förtunnade Vallejo med destillerat vatten och en gnutta diskmedel. Hade inte deras egen thinner. Rengjorde airbrushen med Vallejos egen Airbrush Cleaner. Väntar på några Model Air färger och Vallejos thinner som jag beställt. Då blir det mera test.

Det finns väldigt många trådar om färg och airbrush här på forumet under "Airbrush och färg" Läs och begrunda, köp några olika färgmärken och testa dig fram. Alla är vi olika. Köp en en kvalitetsairbrush om du har råd, finns begagnade till bra pris. Samt så rekommenderar jag en riktig kompressor. Har själv en Jula "byggkompressor" med 24l tank. Nackdelen är att när den fyller tanken så väsnas den i vad som känns som 90 decibel. Sen kan man måla i lugn och ro ca 20-25 min. Jag har min i ett angränsande rum så jag blir inte så störd. Fördelen är priset ca 900 kr. Det finns tysta kompressorer på ca 40 db som du kan ha under byggbordet, dessa kostar från 3000 kr.

Vattenavskiljare för att säkerställa ren luft samt manometer för att justera lufttrycket behövs också.

aventyrarn
7/23/09, 10:28 PM
#2

Tack för tipsen!

Jo, jag har sett massa olika trådar här på forumet om färg och airbrush. Fått många bra tips.
Hur gör du när du rengör den med ajax. Du "målar" med ajaxen och kör den genom systemet?

Bamseplaster
7/23/09, 10:42 PM
#3

Javisst i med Ajax i färgkoppen vispa runt med pensel häll ut så allla ev färgklumpar åker ut, i med ny Ajax och spruta tills det är tomt. Är det färg kvar i koppen kör en gång till. Jag brukar ta isär sprutan och rengöra nål och munstycken när jag målat färdigt för dagen.

aventyrarn
7/24/09, 8:37 AM
#4

#3 OK Klockrent!

Måste provas när jag väl köpt brushen och sitter och lär mig den!

Tack åter igen!

[Hayabusa]
7/24/09, 12:06 PM
#5

Använder du Tamiya eller Gunze akrylfärg, så fungerar Ajax fönsterputs väldigt bra. Vallejo, sisådär. Ska du använda Vallejo så köp deras "Airbrush Cleaner".

Fördelen med Akrylfärger är att man slipper ohälsosamma lösningsmedel samt att de, innan de torkat/härdat, är vattenlösliga. Det luktar heller inte alls lika kraftigt som t ex enamel när man använder akrylfärg.

Ok, akrylfärg, Ajax och Isopropanol (används att förtunna akrylfärg med) är säkert inga hälsopreparat, men det är en väsentlig skillnad mot t ex Lacquer och cellulosaförtunning.

Det finns nog inget som är "bäst" när det gäller färg. Alla fabrikat och typer har sina för- och nackdelar.

Någon borde skriva ihop en slags "färgguide", för dessa frågor återkommer med jämna mellanrum. Något för sajtvärdarna att ta tag i? Finns intresse, så kan jag gärna bistå med min ringa kunskap och erfarenhet.

/Stefan

Upp till toppen
Annons: