Annons:
Etikettairbrush-färg-lack
Läst 5465 ggr
aventyrarn
8/8/09, 8:47 PM

Spädning av färg

Hej på er!

Om man ska airbrusha, hur mycket ska man då späda färgen och vad ska man späda med?

Behöver man späda överhuvudtaget?

Jag kör med tamiyas färger, funkar bra utan att späda, men det går åt mycket färgObestämd.

/Nybliven airbrushfantast

Annons:
Joppo
8/8/09, 8:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Hej! Jag späder mina tamiyafärger 50/50 färg/förtunning. Till detta använder jag Tamiyas egna förtunning. Har även använt mig av k-sprit för att förtunna färgen med, vilket också funkat bra.

aventyrarn
8/8/09, 9:11 PM
#2

Har kollat på en sån burk på hobbia.se.
Ska ta och köpa en sån nu när du rekomenderar en sådan.

Det blir ingen nyansskillnad på färgen efter man har spätt den?

Joppo
8/8/09, 9:16 PM
#3

Jag upplever inte att det blir någon nyansskillnad med thinner i färgen.

Mvh Joppo

[Hayabusa]
8/8/09, 9:20 PM
#4

#1 Japp, denna förtunning använder jag också.Sedan kan det säkert fungera med andra media också. K-sprit - varför inte? Vanligt kranvatten eller destillerat vatten funkar också. Men, jag resonerar som så att finns det en förtunning av farikat X för färg av samma fabrikat - varför inte använda den då?

En slags tumregel är att färgen ska ha en konsistens som påminner om mellanmjölk (ja, i konsistens alltså…). Sedan är det som så att man kan reglera förhållandet mellan färgens konsistens och lufftryck. Låter det knasigt? Jo, såhär menar jag;

Tjock färg - högt lufftryck

Tunn färg - lågt lufttryck

Vad är visten? Jo, med lite lägre lufttryck så får man mer kontroll och kan göra mer "finlir", så att säga.

/Stefan

aventyrarn
8/9/09, 12:28 AM
#5

#4

Det var lite nya tips man inte tänker på i första hand precis.

Tack så mycket!!

karlrobert78
8/9/09, 3:00 AM
#6

Jag hade inget hemma en dag så jag provade att späda med bensin och det gick riktigt bra! Jag använde dock aspen miljöbensin för hälsans skull… Funkar med både Tamiya och Humbrol.

//Marcus

Annons:
Upp till toppen
Annons: