Annons:
Etikettgruppbyggen
Läst 7847 ggr
Exelon
2009-08-07 02:16

GB 17: Alkett Stug III "sturmi"

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja då sätter jag scalpellen i Tamiyas 35197.

Blir en finsk stug med deras egna camo och nummer. Även så ska uppgraderingarna göras med betongpansar och stockar,extra sidopansar trälådor bakpå och extra band och flyttning av dom extra väghjulen position.

Men har ett  par problem. Vart kan man få tag i finska dekaler, till flyget finns det ju hur mycket som helst men har inte sett något ark för pansar. Även söker jag efter ryska DT maskingevär om det finns något "russian tank tools" eller dyligt där det kan finnas dessa.

Annons:
bosnafly
2009-08-07 02:22
#1

har du nån bild på den ryska gäveret,kan ha nåt rysk över

sani

www.bosnafly.n.nu

ElLobo
2009-08-07 02:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Jag vet inte om du kan ha nytta av dekaler till T34/85, men Hannants har i alla fall ett set från Bison Decals.

Hannants

ElLobo
2009-08-07 02:34
#3

#0: Du kan ju alltid lägga ut en fråga på Andreas Lärkas forum.

www.andreaslarka.net/phpBB3/

Greenhorn
2009-08-07 02:42
#4

Det finns en dekalfirma som heter Wiking. Dom har ark med finska "hakaristi". Det ska även finnas målningsschabloner men jag minns ej vad tillverkaren heter.

Exelon
2009-08-07 02:54
#5

#3 Har läst hans sida grundligt mycket bra och matnyttigt finns där.

#4 Ja jag var in där men dom saknar vagnarnas nummer.

Men har hittat ett ark från Echelon Fine Details  "Finnish Stug III (Sturmi)" som har det jag behöver men vet inte vilken som säljer dessa dekaler.

#1  det ser ut som det vanliga ryska DP maskingeväret. Är bara för den sitter på fordon den heter DT. Ser ut så här.

Joppo
2009-08-07 02:59
#6

Låter som ett kul bygge Exelon… Ska bli kul att följa

Annons:
Exelon
2009-08-07 02:59
#7

Någon som har handlat från Jadarhobby?? Dom hade billiga dekaler.

Joppo
2009-08-07 03:02
#8

Jag har köpt lite prylar därifrån… Det funkade bra

ElLobo
2009-08-07 03:13
#9

#5-3: Vet inte vad Jadar tar, men Kuivalainen  tar EUR 6 (= SEK 62).

Airconnection tar CAD 12 (= SEK 80).

Det finns även något dekalark (Decalcomaniacs) på eBay  USA för USD 12 (= SEK 86).

Joppo
2009-08-07 03:46
#10

Finsk stug på MIG-forumet

Hade för mig att jag sett en finsk stug på MIG-forumet för ett tag sen och det stämde… Tänkte att du kanske ville ha lite inspiratonSkrattande

Exelon
2009-08-07 04:13
#11

Jo det fanns väl något att snappa upp men efter som jag bygger en tidig en så får den camo och den har inte "grisnosen".  OCH saknar zimmerit(Tacka gudarna för det) . Stockarna var inte helt fel men lite för fina och släta för en nordiskfura.Skrattande

Även att han använde zimmeriten och sen satte pansaret över borde se lite för skumt ut. Hade varit intresserad hur han har fixat bultarna/pinnarna för sidopansaret.

#9 Tack för alla bra länkar, men drar en tur på Jadar för dom hade billiga gubbar som ska konvertera till finnar priset ligger ganska lika.

Azgaron
2009-08-07 09:11
#12

Ska bli kul att följa det här bygget! Alltid kul med lite annorlunda versioner!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

bosnafly
2009-08-07 09:55
#13

jadarhobby har bra service beställde påen måndag hade saker på fredag,kanonbra och välpackade var de

sani

www.bosnafly.n.nu

Annons:
IKV91
2009-08-07 18:52
#14

Hej!

Stugen från Tamiya är en mycket trevlig vagn. Jag har byggt en och har en kvar så jag följer ditt bygge med stort intresse.

Roger

ElLobo
2009-08-07 21:30
#15

#12: Det är ALLTID de annorlunda versionerna som är kul! Glad   Sedan kan man ju alltid hoppa emellan med de vanliga som omväxling.

Exelon
2009-08-07 22:18
#16

#14 Jo den går an inge större fel än så länge Är inte allt för mycket saker som ska på dessa så det går ganska fint och man kommer någovart.

Här är en tur med Magic sculp

Snuskit lättarbetat material som blir slät som en babyrumpa med lite vatten på fingret.

Exelon
2009-08-07 22:22
#17

Sen var det sidopansaret.

Stockarna är på "torkning"

Sen fixade jag det extra pansaret på underdelen med lite plasticcard

 

Sen en bild på fronten. Stockarna är bara dit satta med häftmassa. Dom ska filas lite på och ådras som jag har gjort på en av dom.

Azgaron
2009-08-07 23:48
#18

Ser snyggt ut så långt!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

[Henke29]
2009-08-08 01:20
#19

Det här bygget ser väldit intresant ut Skrattande
Ska bli kul att få se fortsättningen på det..

Henke

Joppo
2009-08-08 17:06
#20

Ser nice utSkrattande Magic sculp verkar vara en bra produkt. Själv använder jag Tamiya epoxy putty till liknande arbeten, men jag tycker det är lite för kladdigt att hålla på med. Du har möjligtvis inte erfarenhet av båda dessa produkter? Vilken upplever du isf som minst kladdig?

Annons:
Exelon
2009-08-08 17:45
#21

#20 Jodå jag har använt båda och ska man spackla småsaker eller dyligt så är Tamiya bättre men att använda till scratch byggning så är magic sculp mycket bättre. Det är ju inge spackel utan epoxi lera så det är tjockare och stabilare att arbeta med. Kladdar det gör det men inte mer än vanlig "leklera" och har man lite vatten i händerna eller redskapet så kladdar det inte alls och man "putsa" ytan med fingret och den blir helt slät och spricker inte. Ska prova leran att göra zimmerit med den. För du har ca 3 timmars "arbetstid" med leran innan den blir för hård.

aventyrarn
2009-08-08 18:17
#22

Spännande!

Ser fram emot kommande rapporter om bygget!

Exelon
2009-08-09 00:12
#23

Tack för alla positiva kommentarer

#22 Jo då den kommer nu.Skrattande

Har gjort det tråkigaste med alla fordon med band. Att fixa larvbanden och vädrat dessa lite. Och eftersom jag inte tycker om det så tog jag även banden på jagdpanthern och Tigern av bara farten.Skrattande

Sen Efter dom har fått färg på sig så är det dags att lorta ner dom.

Sen var det dags för att få en sliten yta. Och resultatet blev ja det duger ska på mer slitning är banden är monterade.

Sen var det hjulen som skulle fixas

 

Azgaron
2009-08-09 01:52
#24

Ser bra ut så långt Exelon!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

Exelon
2009-08-13 04:32
#25

Ja nu har jag suttit och byggt lite saker av makrillslock och plastic card.

Lådan ska putsas och fixas lite mer med, ska delas upp till två förvaringslådor. "krokarna" som stockarna ligger mot är av en räkosttub, lite mjukare att jobba med. Men på tok för mjuk att på lådan att hålla sig uppe så då hittade jag locket som är av lite tjockare gods perfekt att bocka och göra vinkeljärn av. Är lite fel på måtten på grinden det ska vara högre bak än fram, men det såg lite konstigt ut. Och dom refrensbilder jag har är från gamla lådan innan den sänktes ner/kapades för en lägre profil. Så jag får dra en gissning.

Azgaron
2009-08-13 09:01
#26

Ser bra ut Exelon

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

Joppo
2009-08-13 13:57
#27

Good work dudeSkrattande Kul att se att det går framåt

Annons:
Exelon
2009-08-15 04:02
#28

Ja efter har försökt rikta ner det felaktiga med lådorna så fick jag nog. Nu blev det plastic card så det skreck om det. Ska kanske göra om övrekanten på sidorna och så ska det ut en vinkel på sidorna. Men det blev rakare och ser bättre och stabilare ut.

Exelon
2009-08-17 23:02
#29

Nu är allt klart för målning. sätter dit alla verktyg efter jag har målat den. Det är ju som sagt skarpkants camo så det blir bäst om det är så lite delar som möjligt. Sen blir det maskering med maskol och tejp.

IKV91
2009-08-17 23:23
#30

Jätte roligt att följa bygget!

Skall bli kul och se hur det blir med stockarna.

Roger

Exelon
2009-08-17 23:52
#31

Nu hittar jag inte vilka tamiya färger jag ska använda.

mossgrönt. sandbrunt och ljusgrått ska det tydligen vara.

Tänkte mej lite vitt+XF-58 som grönt och Xf-52 + lite brunt som bruna färgen och antingen XF-19 eller Xf-20 som det gråa men det kanske ha lite vitt i sig med för att bli ljusare.

Azgaron
2009-08-18 01:28
#32

Ser bra ut Exelon! Fina stockar! Lycka till med målningen!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

IKV91
2009-08-18 09:46
#33

Kul att se hur du jobbar med plastic card och magic sculpt. Har du köpt de på Hobbybokhandeln?

Jag antar att du har sett Filmen Tali-ihantala. Där finns det finska stug som rullar mm.

Roger

Exelon
2009-08-18 19:24
#34

#32 Tack Håkan! Det hoppas jag med…Skrattande

#33 Magic sculpt köpte jag på Ebay. Har hobbybokhandeln det med?

Japp men inte med svensk text(fattar ca 10%) så ska göra en liten DVD beställning och då åker den med. Jodå den renoverade dom endast för den filmen. Finnarna har massor av stug3ór som är kompletta det dom säljer är skrot från diverse skjutbanor och sånt som har varit nergrävda på flygplatser.

Annons:
Exelon
2009-08-19 00:15
#35

Edit:  Heter Apoxie sculpt inget annat magic sculpt är något annat…Skrattande

Exelon
2009-08-20 00:15
#36

Nu har jag gjort klart sidopansaret och det får duga nästa gång blir det bättre.

Har även grundat vagnen i den gråa nyansen sen maskerat camot med maskol och nu har det fått sin gröna färg. Ska få torka sen ska maskol på igen och sen åker den bruna färgen på. Sen hoppas jag verkligen att jag inte har fuskat med maskolen….Skrattande

Azgaron
2009-08-20 01:13
#37

Ser snyggt ut Exelon!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

Joppo
2009-08-20 01:34
#38

Ser nice ut Exelon… Hoppas maskolen gör sitt jobbGlad

GeeKen
2009-08-20 09:49
#39

Vilket kanon(!)bygge!

Det ska bli riktigt kul att följa detta!

________________________________________

>>  GeeKen - Medarbetare på Modellbygge iFokus

Exelon
2009-08-20 19:54
#40

Tackar ja det får vi hoppas nu ska andra lagret på.Skrattande

#39 Kan tänka att du tycker det….Skrattande 

Har även köpt lite "tyskar" som ska få konventera till finnar, blir ett litet dio ska bland annat prova min vatteneffekt.

Det tråkiga var att jag det enda jag verkligen behövde saknades nämligen dekalarket till vagnen och målarmasken som man fick med. Har skickat mail iaf får ju hoppas på det bästa…Gråter

Exelon
2009-08-21 01:16
#41

Det gick så snett det bara kunde. Så använd inte maskol till att fixa camo med. det satt så in i h-vete att färgen följde med. och så fick man inte av skiten. Fast det blev bra kanter så helt värdelös är den inte. men inget att ha i några större mängder. Ska nog ge mej på häftmassa. Nu är iaf färgen borta men maskolen hänger i vattnet som alger. men har lagt den i bad igen med ungsrengöring så det borde ta sista dödstöten.

Annons:
Joppo
2009-08-21 01:44
#42

Surt… Inte kul när saker harvar ihop… Skrikandes

Men du verkar ju ta det ganska bra i alla fallCool… Hoppas det funkar bättre med häftmassa… Bara det inte blir fettfläckar eller nåt… Har inte använt det själv, men det kanske är bäst att testa på nåt gammalt skrot först?

Lycka till med bygget… Det är mitt favvobygge på denna sajt för tillfället.

//Mvh Jeppe

pelleb
2009-08-21 16:19
#43

#41 Använd handskar när du knådar ut häftmassan. Fettfläckarna som uppstår kommer i minst 99% av fallen från händerna, fastnar i häftmassan och sen blir det överfört till modellen.

Sedan jag började använda handskar har jag aldrig fått problem med fläckar igen.

PeO

Exelon
2009-08-21 21:53
#44

#42 jo nog är det sur men hade nästan räknat med det. använde bara färg som primer så det var väl inte tillräckligt starkt. Det gick finare att få bort maskolen där det var riktigt tjock då följde allt med (även färg ibland).Skrattande 

Tack för tipset. Tror sambon har en låda läkarhandskar som borde passa mina fingrar.

 Tänkte prova tipex om det skulle kunna fungera. Ska göra ett prov på ett skrot offer först. Skrattande Ska ut i garaget och grunda vagnen och offret.

Exelon
2009-08-22 18:34
#45

Ja nu har jag hittat något att använda. Hade ju MR.Masking Sol Neo. det fungarede mycket finare än den vanliga Mr.Masking Sol som sitter som f-n. Läste att Neo var mycket mildare mot färgen och det blir lite som mjukt gummi när den torkar. Så ska göra ett nytt test på stug´en. Prova på mitt test objekt med väldigt bra resultat. Mycket skarpare kanter än med häftmassan. Tipex blev hårt som sten och ramla av med våld(även färgen under).

Exelon
2009-08-24 01:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#46

Ja efter 7 bakslag och en hel hög med bedrövelser så är färgen äntligen där iaf. Ska montera ihop resten, och sen ska klarlacken på. Kanske så ska jag lägga på färg så det vita blir jämnare. Det bruna blev väldigt rött i kameran. Är inte lika rött i verkligheten, är flat bown med vit och lite wooden deck tan för att få den ljusare.

Joppo
2009-08-24 02:41
#47

Skönt att se att du fått på färgen nuSkrattande Ser bra ut också… Mycket intressant färgkombo tycker jag. Det kommer definitivt att bli en tank som står ut från mängden…

Azgaron
2009-08-24 02:52
#48

Ser bra ut Exelon! Ovanligt kammo!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

Annons:
Exelon
2009-08-31 00:01
#49

Tack Joppo och Azgaron. Ja den är lite udda.Skrattande

Nu har larvbanden kommit på plus lite luckor skyddsplåt. Ska monteras lite verktyg här och var.

Exelon
2009-08-31 00:10
#50

Har även monterat stockarna på ena sidan. Kommentera gärna vad ni tycker.

Har även planer på att kapa bort dom där tamiya snoddarna till band och köpa frulleband ist. det förstör helhetsbilden tycker iaf jag.

Azgaron
2009-08-31 00:25
#51

Ser bra ut Exelon!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

Joppo
2009-08-31 01:26
#52

Ser nice utGlad Håller med dig om att ett par frulleband skulle förhöja intrycket… De kostar ju tyvärr en del och tar lite tid att sätta ihop, men de blir ju så snyggaSkrattande

Kanske den översta stocken borde fästas lite bättre? Det ser ut som den skulle kunna trilla av…

Snyggt slitage på hjulen btw…

// Mvh Joppo

wingman
2009-08-31 11:33
#53

Snyggt, jag väntar på att se den färdiga vagnen.

Jag har en fråga, vilken nummer kommer vagnen att ha?

Mvh Rickard

johannespanzer
2009-08-31 14:58
#54

Oj.hur har jag kunnat missa detta bygge? Supermaffigt! Snyggt kammo också!Skrattande

Kanske kedjor för att hålla fast stockarna, tror det skulle se grymt ut.

Den där sculpten (apoxie?) verkar ju klart intressant.

Kul att läsa att det inte bara är jag som är sjuk nog att samla makrillock… Flört

WildeSau
2009-08-31 15:13
#55

Snyggt bygge, men är det inte lite fusk att använda handrullade kubanska cigarrer som ballast? Flört


Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

Annons:
Exelon
2009-08-31 19:40
#56

Tack Azgaron!

#52 Jag följde dit råd och en beställning på frulleband är iväg skickad.Skrattande Ska slipa ner den övre lite så glipan inte blir så jätte stor.

#53 Det blir troligen Ps.531-12 "Lea" eller Ps.531-10 "Bubi" eller Ps.531-18 "Kirsti"(är väl mest lik hon i camot). Vilken av dom det blir beror på vilka dekaler som följer med med deras "nick" för numren är målningsmasker så det kan man välja vilken man vill.

#54 Nejdå allt som är av tunnplåt ska sparas, markrilllock är bra till lite stadigare saker. annars fungerar räkosttuber kanonbra.

Måste göra dej besviken finnarna använde stålwire för att ankra fast stockarna med. Bilden är dålig men det är faktiskt en egen händigt "spunnen" wire som sitter där.

#55 Ja dom är säkert inte mer hälsofarliga än orginalen.Skrattande

Exelon
2009-09-06 02:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#57

Efter som dekalerna inte har kommit så måste man ju underhålla sig lite med andra saker, har börjat lite på finsk 109´an men nu har jag gett mej i kast med dioplattan till stug´en.

 

Ska förställa att vagnen är parkerad bredvid en skogväg och besättningen har paus med diverse intressen. Kommer att prova på lite realistiskvatten och även blötmyr(det är ju trots allt finland).  Och det ska var i en skog så det blir väl massa ris och annat bröte som ligger där. Ska bli kul att prova lite diobygge då jag inte har provat på seriös nivå än.Cool

johannespanzer
2009-09-06 03:28
#58

Nice Exelon! Träd på gång ser jag, underbart, det ser jag mycket fram emot! Skrattande

Ser tydliga "gammgran" tendenser på den vänstra. De andra mer osäker på.

Gör du rötterna direkt där på marken, eller är det mest för stadgan? Själv borrar jag nästan alltid ner träden 2cm eller så, men det klart, din platta ser inte så tjock ut, så det är troligen anledningen.

Nej nu är det för sent, svammelvarning utfärdas! Natti Exelon!

[Henke29]
2009-09-06 12:44
#59

Vilket läckert bygge detta är..
Har kollat oh läst allt nu..
Du har verkligen udda färg som sakt på camo men de är sånt som sticker ut..
Mycke snygg Stug IIIa
Ska bli kul att få se det färdiga diot sen.

GeeKen
2009-09-06 15:37
#60

Jag följer detta bygge med spänning… Snyggt jobbat!

/ GeeKen

________________________________________

>>  GeeKen - Medarbetare på Modellbygge iFokus

Exelon
2009-09-06 16:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#61

#58 japp en äkta lusgran bredvid myrar brukar alla träd se förj-liga ut, det andra ska likna kragtallar(tror det heter så) såna brukar ju vara populär som fågeltallar vid köksfönstret. Dom kommer att vara så för allt kommer att bli täckt med foliage som jag har i alla möjliga sorter. Funderar på att spraya typ husfix på dom med gamla airbrushen. sen på med färg och löverk.

#59 Tejnnare Henke! Här är väl den som jag har gjort camot efter. Kameran gör att färgerna ser blank och konstiga ut. kanske blir bättre när lack och wash är på.

#60 var inte du och byggde träd förut? söker lite efter vad man kan spraya på dom för olika sorter.

Exelon
2009-09-08 14:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#62

Nu äntligen så kan jag fortsätta med vagnen då dessa delar har kommit.

 

Annons:
Azgaron
2009-09-08 14:53
#63

Ser trevligt ut!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

[Hayabusa]
2009-09-08 15:06
#64

Mycket snyggt bygge!

/Stefan

PatrickAnders
2009-09-08 16:08
#65

Jag håller med övriga..ett mycket snyggt bygge Exelon..

När man ser detta börjar det allt klia i byggfingrarna igen Glad

Exelon
2009-09-12 05:17
#66

Tack för dom positiva kommentarerna.

Har blivit lite gjort iaf på den, Blev tvugen att modifiera drivhjulen då dessa frulle band var lite smalare än gummisnoddarna.

Har fått ihop en sida och andra sidan är på g, får köpa en ny .5mm borr då den jag har nu är helslut.Skrattande Borde få ihop andra bandet imorrn. Vet inte om jag ska ta bort en länk till på det färdiga bandet.

IKV91
2009-09-12 11:05
#67

Hej!

Du har byggt en mycket trevlig vagn och jag beundrar din modifering av vagnen. Jag tycker att du bör ta bort en eller två bandlänkar. Det slacket är inte vanligt på Panzer III/stug.

Roger

GeeKen
2009-09-12 11:30
#68

Instämmer helt och hållet med IKV91!

Ta bort en eller två länkar, så blir det nog i stort sett perfekt vettu!

Good job!

/ GeeKen

________________________________________

>>  GeeKen - Medarbetare på Modellbygge iFokus

Joppo
2009-09-12 15:30
#69

Ahh… Nice… Frullebanden ser göttiga ut… Men som sagt lite hängiga… Men är ju ganska enkelt fixatGlad

Annons:
Exelon
2009-09-13 01:01
#70

Ja nu har jag fixat banden och dom har blivit tvättade och grundade.

Ska göra det sista målningen av verktygen. Och sen ska allt lackas.

Men nu har jag en fråga: Vilken färg ska en tysksotningsats vara?? Är handtagen av trä eller?? Har inte hittat någon bild. Även vilken färg har wiretackel´n? har målat den i grått med lite flat alu i.

johannespanzer
2009-09-13 02:18
#71

Tjusigt bygge Exelon!

Jo, om jag fattat rätt är det träskaft (men hittar inga bilder på detta alls faktiskt, vad kan de hete egentligen?), med liksom skruvinsatser i ändarna av metall (som jag tror är pansargrå i färgen). Men de ser lite olika ut på olika kits (på tiger t.ex. är de jättelånga hylsorna, på de 2 kits jag sett), olika långa ändhylsor eller vad jag skall säga.

 Men jag har tänkt att kanska besättningen ofta målade över träet om de fick färg över, för vem vill ljus utrustning hängande på den annars kamouflerade tanken?

Tyvärr vet jag inte vad en wiretackel är? Wire målar jag typ pansargrå, med lite röd rost och kanske lite ljusgrå drybrush?

Jag vet att Hasse är grym på sånt här, han kanske kan kika förbi här i tråden? Skrattande

Exelon
2009-09-13 03:33
#72

#71 Misstänker det jag med. Och "tussen" som man rensar med är ju oftast täckt med något sorts tygpåse. Jo det är S´en man får med det låser wiren.

Azgaron
2009-09-13 12:53
#73

Ser bra ut Exelon!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

johannespanzer
2009-09-13 14:04
#74

#72 Exelon -  Aha! Då har jag lärt mig nåt nytt! Glad

 Jag har inte sett de S:en men de som liknar 3:or (C-lås eller nåt?). De har jag sett (på andra fint byggda byggsatser, ej verkligheten) röda (rostskyddsröd), gula (som sån 43 gul) och gröna (fältgröna). Jag håller fortfarande på med min färglista och det ligger nära till hands, jag misstänker att de ändrade färg på utrustningen efter standardfärgen. Men i verkligeheten gör jag hellre lite kontrast, en gul grej mot grönt blir fint, vem vet, de kanske lånade den från en annan tank?

Exelon
2009-09-14 00:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#75

#74 Eller fixa en ny efter den andra ramlat av eller gått sönder. Det där är lite som "smaken är som baken" när det gäller sånt. Det är byggarn som bestämmer. Såg en bra "serie" på National Geographic som hette Apokalyps: andra världskriget: Mardrömmens slut. Riktigt "fina" filmer där om man kan säga så. 90% är i färg så då såg man mycket man kan ha som referens.

Hitta föresten den här! Ett bra diorama. Tippar på att den här var en "pain in the ass" för ryssarna som det verkar.

Ska kasta min i det sen när stugen och 109án är klar.

Exelon
2009-09-14 00:54
#76

Nu har jag monterat alla dekaler och det fick faktiskt riktigt bra.

Ska lackas över sen ska det på wash och mattlackas. Har ytterst lite kvar av målning.

Baken på damen

Och själv klart ska "Lea" få sitt täcke…Skrattande

Och om någon märker det så har "bara" Lea 7kills det pga av detta dio blir efter segern 29 juni 44 då hon knäppte en T34 och vilar tills hennes nästa offer som blev den 12 juli 44 som var två ISU-152.

Annons:
Azgaron
2009-09-14 01:53
#77

Tjusigt Exelon!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

[Henke29]
2009-09-14 11:01
#78

Mycke fint Skrattande

Hadde tyskarna dom där ringarna på alla deras stridsvagnar för att se hur många dom har skjutit ner ??
Eller var de bara en fix ide dom hade?

Henke

Azgaron
2009-09-14 15:59
#79

Det är väl rätt vanligt att det märks upp sk kills lite här och var, både på plan och pansar, och inte bara tyskarna.
Den här ska ju föreställa en finsk vagn!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

Exelon
2009-09-15 00:22
#80

Tack Henke,Azgaron! Ja det gjorde iaf 88 dom körde med killrings.

Har washat men är inte riktigt nöjd då washen gav sig på klarlacken.

Men det gick bra då jag har sprayat flera lager med klarlack så det blev inge allvarligt. Ska nog hålla mej från Mig´s wash och köra med oljefärgwash.

Hur som helst så har jag vädrat och fixat banden.

Och sen har dom kommit på ena sidan.

Såg att bandet hade fasnat på en returrulle så tog en ny bild.

Joppo
2009-09-15 00:48
#81

Ser nice ut Exelon… Skulle vara kul att se lite mer högupplösta bilderGlad Av nån anledning kan jag inte klicka på dina bilder… Men det kanske är för att du "fulhackat" in dom i inlägget?

Skumt att MIG-washen angrep din klarlack… Vad lackade du med?

BjarneS
2009-09-15 00:51
#82

Mycket timmer nerlagt på den modellen. Man blir helt betongen…eh, betagen skulle det visst varaSkrattande.

Snyggt bygge, jag följer det noga. Man blir ju nästan sugen på att börja bygga finskt istället. Men jag har ju mina rötter på andra sidan udden och det danska motståndet varade ju inte så många timmar.

Bjarne

Exelon
2009-09-15 18:25
#83

#81Tack! Ja inte är det hackad utan Sm i dubbelarbete från iFokus sida. Du ska får högupplösta bilder men ska fixa skit på vagnen först innan dom kommer. Det är modelmaster Klarlack. Ska göra sista finputsen på washen och sen blir det mattlack(samma märke).

#82 Tack BjarneS. Ja inte var det mycket till motstånd kanske lika bra så inte tyskarna hade bombat sönder danmark. Ja finnarna var riktigt hårda mot ryssarna och för varje finne som stupade tog med sig bra många ryssar i graven. Hade varit kul att bygga en tidig T34 erövrad av finnarna då den hade tretons camo samma som Stumi hade.

Annons:
WildeSau
2009-09-15 20:39
#84

#76, 80 Mycket snyggt och det är nästan att man börjar skaka lite på sin egna StuG-kartong. Det kommer att bli en liknande förebild här.

#81, 83 Jag fulhackade lite till och lade till länkar på bilderna, så nu går de att se i fullformat istället för fulformat. Glad

(När du lagt in bilden, högerklicka och välj redigera bild, kopiera URL, högerklicka på bilden igen och välj redigera länk, klistra in url)

Hur omständigt som helst och varför envisas med att använda .NET till ett forum och inte t.ex vBulletin eller liknande.


Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

Joppo
2009-09-15 21:19
#85

#84 Tack för ytterligare fulhack WildesauFlört Snygg wash Exelon… Detaljerna i hjulen poppade fram riktigt snyggt.

Exelon
2009-09-15 22:34
#86

#84 Ja det är inte en enkelmatch att få in bilder på detta forum.

#85 Ja det fungerade fint men som du ser så finns maskol kvar lite här och där men det ska jag fixa med lite lera. Även så lyser det igenom på länkhållarna tackvare washen..Skrikandes

Ska mattlacka den ikväll sen är det lortning som gäller imorrn.

Texxas
2009-09-15 22:59
#87

Very nice ! Exceleon

Exelon
2009-09-16 00:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#88

Ja mattlackning får det bli imorgon. Hållit på med det destruktiva arbetet att "nöta" vagen och lorta ner den. "jorden" kommer att bli matt och vara torr och gammal. Mest blir det på nedre delen av vagnen. Och ska tvätta av lite lort på hjul och sånt när allt har torkat.

Exelon
2009-09-16 00:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#89

Lite på skärmen med.

Azgaron
2009-09-16 08:52
#90

Ser snyggt ut Exelon! Ska bli kul att se den helt färdig!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

Annons:
Joppo
2009-11-13 19:51
#91

Hur går det med detta bygge Exelon? Blir det nåt snyggt dio?

Mvh Jesper

Exelon
2010-01-30 20:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#92

Man arbetar bäst under press.Skrattande

 Blev inte riktigt nöjd med plattan så jag tog en mindre och började om.

Har gjort besättningen klar och fyllt upp lådan med diverse saker.

Väntar att gipset ska torka lite innan färgen kommer på.

Ska vara efter slaget vid Portinhoikka Tali-Ihantala Juni 29th 1944. Innan dom blev förflyttade till Vuosalmi. Där av att "Lea" är skitig efter strider och förflyttningar. Enda rena är pipan där den sjunde killring´n har kommit dit.

ElLobo
2010-01-30 20:59
#93

Snyggt! Glad

Exelon
2010-01-31 16:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#94

Nu är jag klar med detta bygge. Som vanligt tar jag kort som dom blinda slåss.

Exelon
2010-01-31 16:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#95

Exelon
2010-01-31 16:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#96

Baksidan

Exelon
2010-01-31 16:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#97

Annan vinkel.

Annons:
Exelon
2010-01-31 17:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#98

Andra sidan.

Exelon
2010-01-31 17:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#99

Översikt

Exelon
2010-01-31 17:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#100

Glömde en sak i all hast, nämligen handduken som ska hänga på pipan.

PonCar
2010-01-31 17:20
#101

Otroligt fint bygge och diorama! Filmen Tali-Ihantala är verkligen sevärd. Lite "ryckig" handling kanske och så irriterar jag mig på att finnarna alltid måste lägga på sån där pompös "fosterländskt vemodig" musik… Jämför tex m Band of Brothers-serien där det inte används musik till handlingen -man får en klart mycket mer "dokumentär" känsla.

IKV91
2010-01-31 20:17
#102

Mycket snyggt bygge och dio.

Mycket intressant att följa ditt bygge.

Roger

WilcoX
2010-02-01 01:15
#103

Oj oj vad bra det blev !

Mycke fint !

Roca
2010-02-01 01:20
#104

Mycket fint bygge och diorama Exelon!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Annons:
Exelon
2010-02-01 04:18
#105

Tack alla för era positiva kommentarer.

#101 Den är bra men har bara sett den på finska så vad dom snackar om det har jag ingen aning om. Håller med dej angående musiken den är lite "hajen" stuck så fort det händer något kommer musiken.

GeeKen
2010-02-01 09:04
#106

Mycket snyggt!
Det har varit kul att följa utvecklingen av detta bygge.

________________________________________

>>  GeeKen - Medarbetare på Modellbygge iFokus

johannespanzer
2010-02-01 21:17
#107

Otroligt tjusigt och fint! Skrattande

Det allra finaste i mina ögon är stockarna, otoligt välgjorda! Jag skulle tro hela diot är några snäpp ännu finare i verkligheten!

Vad är det för gubbkits du använt ? Kortspelarna  från? Och den rakande gubben är ju underbar!

WildeSau
2010-02-01 23:16
#108

Mycket snyggt bygge. Det verkar som om de har haft tvättdag för skjortorna är alldeles vita. Glad


Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

Exelon
2010-02-01 23:43
#109

#106 Tack. Synd att du inte fick igång handen, du får väl lära dej använda den andra.

#107 Tack. Det är miniart  han som rakar sig och  kortspelarna är Mb Master box. Jo den kameran jag har är väl långt ifrån bra och han som är bakom kameran är inte mycket bättre..Flört

#108 Dom är lite lortiga men det syns inte så bra, och finska stug förare hade oftast en overall i fint grått tyg. Så dom borde inte blivit allt för skitiga.

Fanders
2010-02-02 00:43
#110

Ja vad säger man.. kalasgrymt bygge!

Upp till toppen
Annons: