Annons:
Etiketttips-råd-problemlösning
Läst 1835 ggr
[Orso]
2009-08-23 02:54

Tamiyablandning till brittiska fordon

Apropå Tamiyalänken så har Mike Starmer som skrivit artiklar om brittiska färger med recept för Humbrol har börjat med Tamiyarecept på Missing Lynx Braille scale.

Tamiya mix : BS.24 Deep Bronze Green

Tamiya mix : Desert Pink

Tamiya mix : BS.34 Slate

Tamiya colour for SCC 14 Black is XF69 Nato Black

Tamiya mix : Dark Tarmac No.4

Tamiya mix : BS.28 Silver Grey

Tamiya mix : SCC No.7 green

Tamiya mix : Nobels Khaki Green No.3/ G3 & Dark Green

Tamiya mix :  SCC 1A dark brown

Tamiya mix :  SCC 13

Tamiya mix :  Light Mud

Tamiya mix :  BS 64 Portland Stone

Tamiya mix :  BS 61 Light Stone

Tamiya mix :  BS. 33 & 633 R.A.F. Blue Grey

Annons:
StefanW
2009-08-23 11:07
#1

Tackar för sammanställningen, det var mycket värdefull information.

Stefan - Modellbyggare

Azgaron
2009-08-23 13:20
#2

Mycket användbart! Var hittar man de brittiska Humbrolrecepten?

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

starhawk
2009-08-23 14:12
#3

Beträffande Desert Pink så tycker jag dom har krånglat till det i onödan, Jag blandade en burk XF59 med en burk X17 Pink. Jag har jämfört resultatet med "orginalfärgen" och det är nästan exakt samma. Resultatet blir inte matt färg förstås, men det är lätt att fixa med lite mattlack, och kanske lite mattgörare? I vilket fall som helst så måste man ju blanklacka innan dekalerna kommer på så det spelar ju knappast någon roll

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[Hayabusa]
2009-08-23 14:38
#4

#3 Av ren nyfikenhet - hur kom du över orginalfärgen? Eller har du jämfört med något fordon?

/Stefan

starhawk
2009-08-23 15:04
#5

Dels var det tryckt på "instruktionen" som följde med Gulf War dekalerna, dels har jag studerat diverse foton bl. a. mina egna foton av en Buccaneer som varit med, den var visserligen ganska solblekt men kulören verkade ändå stämma

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2009-08-23 15:23
#6

#2: Det sista receptet var ju ett Humbrolrecept

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
[Hayabusa]
2009-08-23 15:48
#7

#5 Förvisso vet jag inte hur Mike Starmer har gått till väga för att komma fram till dessa färgmixer. Har han använt orginal färgchip eller jämfört med artifekter från fordon? Hur som helst, så är det ett känt fakta att färg sällan/aldrig bibehåller sin kulör över tid. Speciellt inte med tanke på att gått över 60 år…Ingen enkel uppgift, med andra ord.

Att försöka bestämma en kulör med hjälp av färgfoto tror jag är på tok för osäkert. Allt ifrån utrustning, ljussättning, typ av ljus etc. gör det mer eller mindre omöjligt.

Den "Desert Pink" som Mike Starmer menar, är den som användes på brittiska stridsfordon under WWII. Är det samma kulör som användes av RAF i modern tid?

/Stefan

starhawk
2009-08-23 16:21
#8

#7: Bra fråga, jag har inte sett några WW II fordon i annat än "Desert Yellow" typ färg när det gäller ökenfordon, Jag är medveten om att färg kan se konstig ut på foton speciellt när man använder blixt men jag använder ett "genomsnitt" av färgen på foton och Buccaneeren hade jag ju framför näsan när jag fotograferade den, och kollade just att det blev samma färg på fotot, plus att jag kollade ordentligt på själva kärran eftersom den färgen var lite på tapeten just då. Sen jämförde jag mitt eget Buccaneerbygge med den färg som Model Alliance anger på sit decal-set och det är väldigt nära, kanske några droppar vitt bara

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[Hayabusa]
2009-08-23 17:59
#9

#8 Det fanns flera olika kulörer på de fordon som användes i Nordafrika under WWII. Skulle nog vilja påstå att den kulör som Mike Starmer menar inte är den samma som RAF använde på t ex Buccaneer.

Med andra ord; Det är inte alls säkert att han (Mike Starmer) "krånglat till det".

/Stefan

Azgaron
2009-08-23 19:17
#10

Det finns ju om inte annat den där modellen som Tamiya gett ut "SAS Pink Panther" som ska vara i nån slags sandrosa!

#6 Kollade ju inte alla länkarna, då det stod Tamiya mix! Skäms

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

[Hayabusa]
2009-08-23 20:07
#11

#10 Exakt! Mike Starmer är nog tämligen kunnig inom just detta område. Bl a har han skrivit ett häfte som behandlar "The Caunter Scheme" som fanns på t ex Matilda.

Den "Desert Pink" som RAF använde sig av 91-92 motsvarade FS 30279. Om jag har rätt för mig….

/Stefan

johannespanzer
2009-08-23 22:20
#13

Spännande, tackar Orso.

Annons:
starhawk
2009-08-23 22:25
#14

#9: Okey! du får som du vill så gråter du inte!

#10; SAS Pink panther, inte bara heter det den är rosa! fast det är i kamoflage mönster med lite andra färger förstås, en läskig egenhet med Tamiyas modell är att den är gjuten i rosa plast

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[Hayabusa]
2009-08-23 22:29
#15

#14 Exakt vad menar du med det?

/Stefan

starhawk
2009-08-23 22:43
#16

#15: Att jag inte vet särskilt mycket om WW II Desert Pink, jag stirrade mig blind på den Desert Pink som britterna använde i Gulfen. Så då förutsätter jag att du har rätt på den punkten!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Azgaron
2009-08-24 01:25
#17

#12 Tack Orso!

#14 Hehe, har byggt den ett par gånger i min ungdom! Glad

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

[Hayabusa]
2009-08-24 09:41
#18

#17 Instämmer - tack Orso för bra information.

#16 Starhawk, den typen av kommentar som du lämnar i #14 gör mig riktigt arg. Orso har, vänligt nog, lagt upp bra & intressant information. Trots att det tydligt framgår i texten att det rör sig om fordon från WWII (och att orginalkulören blandades på plats) så dissar du författaren med att säja att han "krånglat till det i onödan".

Visst ska man få komma med negativ kritik, men då bör man ju lämpligen vara påläst i ämnet och inte bara skjuta från höften.

Det är sällan jag blir arg, men nu blev jag ordentligt förb-d!

/Stefan

starhawk
2009-08-24 10:05
#19

#18: Så så! Jag antog att "Desert Pink" var en fastställd kulör, att den var heterogen över tiden var en nyhet för mig, men man lär så länge man lever.

Uttrycket "Du får som du vill så gråter du inte" är hos oss detsamma som att erkänna sig besegrad, är det inte så hos er ? Förvånad

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

johannespanzer
2009-08-24 14:31
#20

Oj, detta var ett hett ämne.

Är det bara jag som tycker stämingen blev lite tryckt?

Skaka tass och bli sams gò vänner! I svartvitt är alla rosa nyanser gråa! Skrattande

Annons:
starhawk
2009-08-25 14:08
#21

Att olika utryck får olika betydelse i olika kretsar är lite störande, om Hayabusa känner sig stött så får jag väl säga förlåt så mycke, det var inte illa ment

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[Henke29]
2009-09-06 12:27
#22

Tack för länkarna Orso Skrattande
Alltid bra med sånna..

Henke

Upp till toppen
Annons: