Annons:
Etikettfartyg-båtar
Läst 11637 ggr
rikardengdahl
8/7/09, 1:30 PM

Ostindiefararen Göteborg

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Japp då har lådan kommit

Annons:
rikardengdahl
8/7/09, 1:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Sommaren har ju kommit tillbaka men efter en dag på stranden var jag tvungen att börja liteSkrattande

rikardengdahl
8/7/09, 1:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Medans spanten torkar så tog jag mig en titt på däcket, ja det fick bli att lägga lite däcksplankor

Exelon
8/7/09, 1:55 PM
#3

Ser otroligt kul ut det där Rikard. Blir mer och mer sugen på lite trä att arbeta med. Är det vitlim och superlim som används eller har ni något bättre än dessa limsorter?

Azgaron
8/7/09, 3:28 PM
#4

Kul! Ska bli spännande att följa!

Om det är samma skuta, vilket jag antar, så tog jag lite bilder på Marinfestivalen förra helgen!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

Jonssonligan
8/7/09, 3:54 PM
#5

Spännande. Blir kul att följa bygget av en så fantastisk vacker båt.

Jag är också lite nyfiken på olika limsorter. Jag kör uteslutande med vitlim, men skulle vilja ha något mer snabbtorkande. Fungerar superlim på trä? Mina tester visar att det gör det inte, men jag har kanske använt fel sort.

Finns det tips om detta, tar jag tacksamt emot det.

Mattias-A
8/7/09, 4:18 PM
#6

Det skall bli riktigt spännande att följa detta bygge! Osten(Cool) är ett otroligt vackert skepp!!

Vad fick du ge för hela härligheten?

Annons:
Byman83
8/7/09, 4:35 PM
#7

Oj, det där ser inte ut att vara det lättaste pysslet direkt.

Lyckatill med bygget av skutan Tungan ute

Proosen
8/7/09, 5:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Ytterligare en skönhet i vardande, kör hårt!

Själv har jag limmat ihop en hel båt med undantag av en bottendel som jag inte kom åt att limma med superlimmet. Den har hittills hållit för lite vild och snabb körning också.

Inte riktigt samma division som Göteborg men rolig på ett annat plan.

Niclas

Exelon
8/7/09, 6:10 PM
#9

#5 Borde inte Gatorglue fungera den suger ju inte in sig i trädet lika snabbt som superlim. Eller kanske gamla hedliga Karlssons klister fungerar??Skrattande

rikardengdahl
8/7/09, 9:55 PM
#10

#3 #5 Jag kör med Panduros "panokitt Quik" det är ett vitlim men torkar snabbt. Sen där jag vill ha lite mer styrka som insidan efter borfläggningen penslar jag "aliphatic resin" det är ett gult lim som blir stenhårt´.

#4 Var där och fotade jag med, härlig skuta.

#6 2012kr inkl frakt

Azgaron
8/7/09, 11:47 PM
#11

Ja, visst var den snygg! Hade ju glömt min egen kamera så jag fick låna grabbens mobil!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

Texxas
8/8/09, 3:05 AM
#12

Ser fram emot att följa detta bygge.

vackert skepp!

StefanW
8/8/09, 9:20 AM
#13

#5 Slå en signal så kan jag komma över med lite Gator Glue så du kan prova!

Stefan - Modellbyggare

Annons:
[Henke29]
8/8/09, 10:30 AM
#14

Du har gett dig in på riktigit härligit bygge.
Snygg skuta måste ja säga Skrattande
De blir skoj att följa detta projeckt.

Henke

zander
8/8/09, 1:57 PM
#15

Ska bli kul att följa o förhoppningsvis få ta del av svårigheter o dra lärdomar av en som har det i fingrarna. Det är ju inte precis det lättaste bygget som finns.

Jag skulle ju köra till Halmstad o plåta flytetyget men när jag kom ihåg det hade båten seglat iväg. Jag har nog för många järn i elden.

Jonssonligan
8/8/09, 5:27 PM
#16

#9, 10 och 13.

Tack för tips.

#9 Gatorglue verkar intressant. Nappar nog på Stefans inbjudan vid tillfälle. Karlssons klister är nog inte så dumt….det skulle falla på lukten då kanske….

#10 Jag kör med Slöjddetaljers "All-Lim", nåt vit smörja som är misstänkt likt vanligt trälim. Sitter som berget, men torkar som sagt var lite långsamt. Får prova panduros lim vid tillfälle. Skövde saknar dock återförsäljare för panduro (igen)Rynkar på näsan

#13 Ja, det är ju inte så långt borta, så det borde man ju prova. Kan ju bli en kväll när du har din "byggkväll" kanske. Får återkomma.

#10 (igen) 2000kr är förvisso mycket pengar, men är inte det ruskigt billigt för en fullriggare? Hade jag fått gissa, hade jag trott 5-6000kr. Det har jag sett att andra Billing boats byggsatser kostar. Är det extra billigt där du köpte den, eller kostar de inte "mer"?

Exelon
8/8/09, 5:40 PM
#17

#16 Tror dom har olika nivåer på byggstatserna, den här ligger mitt i så därav priset du har ju Vasa som ligger i den prisklassen du nämner och går som Expert. Priserna är ju inte så farliga om man tänker efter du får 2st 1:16 kungstigrar för det priset, men i jämnförelse med en 70cm långt Vasa av trä så tar jag träbåten utan tvekan.

Jonssonligan
8/8/09, 5:59 PM
#18

#17

Att de har olika prisklass, det vet jag, men inte att en fullriggare var så "billig". Jag gav 1200 kr för Oseberg för ett antal år sedan och i jämförelse med en fullriggare, så har den inte så mycket delar. Men det är alltid kul att bli positivt överaskad. Kanske dags att köpa sig en båt till…

rikardengdahl
8/8/09, 6:40 PM
#19

#16

Där jag köpte mina 2 senaste har bra priser, betydligt billigare än återföräljaren för billing boats.

Men den här känns liten om jag jämför med mina 2 tidigare byggen.

Jonssonligan
8/8/09, 6:52 PM
#20

#19

Då kanske de får bli "hovleverantörer" för det "Jonssonska huset" Skrattande

Annons:
StefanW
8/8/09, 9:13 PM
#21

#16.3 Nu har jag semester, så jag försöker ha byggkväll varje kväll! Skrattande

Stefan - Modellbyggare

[Henke29]
8/8/09, 10:17 PM
#22

Låter härligit StefanW byggkvällar nu framöver Flört
Då kommer du få mycke gjort..

Henke

StefanW
8/8/09, 11:04 PM
#23

#22 Jajemensan…Flört

Stefan - Modellbyggare

Jonssonligan
8/9/09, 6:59 PM
#24

#21

LyxputteTungan ute

zander
8/9/09, 8:59 PM
#25

#5. Jodå, superlim fungerar på trä också. Åtminstone Super Attack som jag använder. Men det krävs att träbitarna har en perfekt passning o att man fixerar bitarna innan. Det finns inga ångermarginaler för det hugger direkt o har man rubbat bitarna under limningen så har man ingen andra chans för då fungerar limmet inte på samma ställe. Tyvärr missfärgas trä o annat en aning av limmet men om man ska måla gör ju inte det nåt.

Jonssonligan
8/9/09, 10:12 PM
#26

#25

Då ska jag testa det igen. Fast jag tycker balsa suger åt sig så förbaskat. Men jag såg att det fanns något som heter Super Attack Flexigel. Den kanske passar bättre.

Ska prova det och det där krokodil-limmet ni pratar om.

zander
8/11/09, 2:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

# 26. Förr när jag hjälpte mina söner med segelflygplan var det superepoxy som gällde. Men det var ganska kladdigt o omständigt eftersom det var tvåkomponentlim.

Nu har jag testat attack på balsaträ.

Limmade ihop två skivor genom att dutta några droppar attack på den ena skivan. Det gick bra.

Försökte skarva två skivor i ändträet. Det gick inte.

Så tog jag två nya skivor, fuktade ändarna under kranen, lade dom tillsammans så att det inte fanns nån spalt. Duttade attack o då högg limmet .

Annons:
ElLobo
8/11/09, 2:21 PM
#28

I forntiden, när jag byggde några balsaplan, använde vi Humbrols balsalim. Kommer inte ihåg hur bra det var men jag såg att det fortfarande finns i sortimentet.

24ML BALSA CEMENT (TUBE) 24ml  Adhesives/Glues

Exelon
8/11/09, 2:22 PM
#29

Du fick säkert fiberresning då fungerar superlimmet. För bara torkat trä fäster dåligt för har man torkat det så vill man inte att det ska återfukta sig så man brukar basa viket med vatten och högvärme tills man har bränt ihop fibrerna. Så rubbar man upp virket så får du mycket bättre fäste med lim/färg.

Jonssonligan
8/11/09, 4:44 PM
#30

#27

Då har jag alltså gjort något fel när jag provat. Jag ger mig på detta igen.

Vill prova på bordläggningen, då det är den som tar sån evinnerlig tid att torka. Limmar en planka, surfar lite, kollar tv, limmar lite igen, fasen, det tar ju flera dagar bara för en sida…

Tack alla för limtips.

Nu känns det lite som om man skulle behöva ett lim för den här tråden också, eftersom den blivit kapad…..

Hur går det med båten, Rickard?

rikardengdahl
8/11/09, 9:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Alltid kul att höra andras åsikter om lim eller olika tekniker.

Jodå jag ångar plankor till bordläggningen i fören, på dom andra byggena har det inte varit så snävt så det har behövts. Ska ge mig på att göra lite bordläggning ikväll kanske om inte det händer nåt annat

sponny
8/11/09, 9:53 PM
#32

Några snabba frågor, rikard. Nämde denna modellen för farsan som alltid varit intresserad av att bygga en "riktig" båtmodell men aldrig kommit sig för att göra det.

För det priset du nämnde, 2012:- är den då komplett? Mao allt vad gäller ritningar, virke, rep ingår. Eller är det något som du redan nu märkt som behöver kompletteras? Var är den beställd, om man får fråga?

rikardengdahl
8/11/09, 10:17 PM
#33

#32

Jodå allt ingår utom färg och lim. Jag köpte min här http://www.modellhobby.se/

Be farsan kolla lite på mina andra byggen så ser han lite vad det handlar om. Finns andra här inne som bygger grymt fina skutor med, så titta runt lite. Frågor och tips finns det gott

rikardengdahl
8/11/09, 10:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

Ja mycket nålar blir de Skrattande

Annons:
sponny
8/11/09, 10:57 PM
#35

#33 Då ska jag vidarbefodra informationen. Tack för hjälpen.

Och det ska hur som helst bli kul att se ditt bygge ta form. Man kanske skulle testa trä nån gång…Skrattande

Jonssonligan
8/11/09, 11:13 PM
#36

#34

Om du jämför knappnålar och dessa byggnålar, är de då väldigt mycket bättre, och vad kan ett sånt där knippe kosta?

Jag lurar på några sådana till mina båtar, men eftersom de är i sådan relativt liten skala och dessutom klinkerbyggda, är jag rädd att de kommer att spräcka mina "bordläggningsplank".

Att spackla är inte att tänka på, så nål-hålen måste komma under nästa planka. Risken att det spricker är mycket stor, eftersom det hamnar så nära kanten. Har provat med knappnålar, men de böjer sig för lätt eftersom spanten givetvis är stenhård i jämförelse med de ömtåliga balsaplanken (usch, vad jag gnäller)

Så vad tycker du, är de värda sitt pris(vad de nu kostar)?

rikardengdahl
8/12/09, 2:25 AM
#37

#36

Byggde min första med knappnålar och det kändes i pekfingret bra länge efteråt. Tycker dessa är bra. Köpte mina här

http://skanehobby.se/x/index.php

Jonssonligan
8/12/09, 2:31 AM
#38

#37

Helt ok pris. Det blir nog till att reflektera över ett gäng sådana. Tackar.

zander
8/12/09, 4:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39

När jag köpte Cuttysark för ett antal år sen var jag tvungen att köpa till fittingsatsen för nästan lika mycket som grundsatsen kostade. Det har dom tydligen ändrat på nu o säljer bara kompletta satser. Eller?

Här en bild på innehållet i fittingssatsen.

rikardengdahl
8/12/09, 7:11 PM
#40

På dom flesta så ingår fittings idag, men till en del får man köpa dom extra. har ju ostindiefararen nu så jag väntar med att kolla fittings till "mary ann"

linusorn
8/13/09, 5:52 PM
#41

Passa på och köp den nu Sponny, den kostar 1867:- på samma site just nu.

Annons:
sponny
8/13/09, 6:41 PM
#42

Tack för tipset, ska slå en signal till farsan! Skrattande

rikardengdahl
8/14/09, 12:11 AM
#43

#42

Tjena sponny

Är det din farsas första träbåtsbygge?

Vill inte påstå att jag är nån mästare men tycker nog han skall börja med nåt lite lättare, vilket jag märker nu. Fören på den här är inte det lättaste direkt, men vill  man "knepa å knåpa" så är de ju helt ok. Jag gillar det för det ger lite utmaning.

rikardengdahl
8/20/09, 12:15 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#44

Har inte varit så mycket byggande nu, men lite bordläggning har det varit, och medans det torkar så fick jag för mig att måla lite.

zander
8/20/09, 2:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#45

Det ser fint ut.

Det här med färgsättning tycker jag är jättesvårt.

Jag följde billingboats färgläggningsråd för rårna på Cutty Sark o följden blev katastrofal. 16 rår att måla om så småningom, huuuu.

rikardengdahl
8/20/09, 5:32 PM
#46

Ja det där va ingen höjdare. Har betsat mina med hälften herdins mörka och hälften t-röd. Ska ha dom ganska ljusa. För sen ska ju en del av bordläggningen inte målas utan den ska jag betsa, ska försöka få till det så det ser ut som tjära som dom hade på den tiden. Kommer inte hålla mig helt till BB färgsättning

Exelon
8/20/09, 7:51 PM
#47

#46 En utspädd bets på ljust(nytt) trä och mörkfärg på använd båt. Ta typ ebenholssvart som finns på pulver som är vattenbaserat och späd det som en wash. prova på någon spillbit först.Skrattande

rikardengdahl
9/7/09, 4:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#48

Ja då kommer hösten, dax att göra lite mer på projektet. Har gjort lite smågrejer. Men nu får det bli att fortsätta med bordläggningen.

Annons:
Jonssonligan
9/7/09, 4:37 PM
#49

Ahh, härligt.

Den ljusbruna färgen du har där, hur fick du till den ?

rikardengdahl
9/7/09, 5:32 PM
#50

Det är Herdins lackbets nr 706

Jonssonligan
9/7/09, 5:47 PM
#51

Ah, ett färgnummer rätt upp och ner. Och inget krångel med 2% sånt och 34% sånt och 100% tålamod, utröres med 212% t-sprit eller hur det nu brukar stå

(inget illa menatTungan ute)

Perfekt, tackar (ska nog fan får lite färg på båtarna så småning om…)

rikardengdahl
9/7/09, 6:56 PM
#52

hehe

ja de brukar vara en del krångel, där har jag målat outspätt en strykning, men på masterna har jag spätt 3ggr.

Funderar på att ha dom ytorna som är typ rent trä på förlagan, med en ljusbrun/svart färg. För jag tror knappast dom körde med rent trä och när götheborg byggdes så var de nog inte så mycke klarlack *hehe*

zander
9/7/09, 8:41 PM
#53

#48. Snygga pinaler. Är delarna ovan däck av rent trä? Nagelbänkarna o ankarstocken ser iallafall ut att va det.

rikardengdahl
9/7/09, 11:36 PM
#54

Dom är det gamla vanliga i billingboats modellerna. plywood, lite svårt att få bort "lagerna" med bets

rikardengdahl
9/7/09, 11:38 PM
#55

ja stolparna är rent trä

Annons:
rikardengdahl
9/29/09, 11:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#56

Hejsan i höstmörkret.

Har blivit lite knåpande bordläggning, så nu är det klart. Har slängt på lite färg och spackel nedanför vattenlinjen.

rikardengdahl
9/29/09, 11:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#57

Sen var det bara att vända skutan och börja sätta dit den svartmålade vattenlinjen. Slängde dit lite blått när jag ändå fick vänta på limmet

rikardengdahl
9/29/09, 11:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#58

Ja det har blivit lite mer målande och pillande. Som ni ser har jag betsat ner det trävita. Försent att fråga om vilket som är snyggastFoten i munnen

Jonssonligan
9/30/09, 8:27 PM
#59

Här har det hänt saker.

Tycker det ser väldigt trevligt ut.

Hade du frågat vilket som var snyggast, så hade du ju ändå behövt målat något för att visa skillnaderna. Jag tycker i alla fall att det ser bra ut med bets. Så pass bra att jag får drista mig till att fråga min standardfråga igen:

Vad är det för bets? Skrattande

rikardengdahl
9/30/09, 9:51 PM
#60

Jo de ju sant, har själv haft ett par provbitar. Och tyckte det verkade ok. Ja den här gången har jag blandat samma herdins nr 706 och blandat den med Saman nr 108. Det är en vattenbaserad bets men gick bra att blanda med herdins + t-röd.

Proosen
9/30/09, 10:01 PM
#61

Det tar sig fint det här, ser mycket sobert ut med det blå upptill.

Niclas

rikardengdahl
9/30/09, 10:14 PM
#62

Ja den är kanske lite för blank tyvärr, men  ville måla så det fick bli den blanka jag hade hemma.

Annons:
Jonssonligan
9/30/09, 11:33 PM
#63

#60

SamaN 108 är en svart bets, stämmer det?

I så fall verkar det ju kunna gå att blanda med nåt annat mörkt jag har här hemma. Tackar.

Exelon
10/1/09, 12:39 AM
#64

Det ser väldigt bra ut med betsen. trä i vatten brukar ju få en mörkare färg så det var nog ett gott val.

rikardengdahl
10/1/09, 1:06 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#65

#63

Japp den är svart, var lite pilligt att få till de rätt. Den svarta krävs det inte mycket av för att den ska ge resultat. Sen är det ju synd att dom säljs i så stora förpackningar, kan nog betsa ett helt möbelemang.

#64

Ja det blev helt ok.

Kommer en bild till med lite mer gjort

zander
10/1/09, 3:54 PM
#66

Snyggt jobbat. Som jag sagt tidigare: Du har det i fingrarna o vilken tjusig bets. Riktigt lyckad.

rikardengdahl
10/1/09, 5:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#67

Tackar för de zander.

Kommer en bild till där det mesta är gjort innan det är dax för riggningen. Sätter inte dit vissa detaljer innan masterna är uppe och det är dax att dra lite tåtar, ritningarna är ju inte alltid dom bästa så vissa saker kommer fel. Vilket jag lärt mig genom tidigare byggen.

Är lite kluven hur jag skall göra med färgval på tråden, då tänker jag på den tjockare som skall lindas runt master och göra "klätterstegarna" av. Har ju fått med vit tråd men ser man på bilden på lådan är det svart.  Tror själv det blir snyggare med svart. Va tror ni? ska jag försöka färga den om det är så eller besöka sybutiken? eller köra med vit?

Det heter inte klätterstegar men nån båtmänniska här inne kanske vet?

zander
10/1/09, 7:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#68

Göteborg har mörkare tågvirke i linorna. Jag tror oxo att det blir bättre med mörka linor så jag hade försökt färga. Definitivt inte vitt.

Jag tror det heter vantstegar men är inte säker på det.

Jag sätter in en bild på göteborg här. Den är konverterad till jpeg från bmp- format. Tyvärr är bmp- bilden på 14 meg o för stor att sätta in här tror jag. Annars hade den varit bra för att studera detaljer eftersom man kan zooma in mera.

rikardengdahl
10/1/09, 8:15 PM
#69

Tog ju lite foton när den var i halmstad, och där ser man helt klart att de grövre är mörka. Men de lite tunnare är ljusare. Får försöka färga det grova svart och det tunnare lite mörkare än vitt

Annons:
rikardengdahl
10/1/09, 10:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#70

Kunde inte släppa det där med färgen, så jag hällde lite av min svarta bets i ett glas och tryckte ner lite riggtråd. Får torka så tror jag det blir bra. Men får nog komma på en bättre lösning när ja ska färga mycket. Får ta hjälp så en håller tråden och en färgar. *tur den är vattenlöslig"

Proosen
10/1/09, 10:23 PM
#71

Klätterstegarna ville inte lämna mig ifred, vet att de har ett speciellt namn men kan inte hitta det via google.

Det jag däremot hittade i ämnet var följande:

vevling - mellan vanten var sträck vevlingar, som tjänstgjorde som trappsteg när man sprang upp i riggen, vilket alltid skedde i lovart, aldrig i lä. Tåg mellan vanten som tillsammans bildar repstegar för äntring av riggen.

Göteborg i din tappning börjar se fantastisk ut, ska bli skoj att se henne med riggen uppe. Fick förresten i min jakt på svar lära mig att masten endast är den första grova biten, resten är diverse bommar, spröt och gud vet vad alltsammans hette!?

Niclas

rikardengdahl
10/1/09, 11:02 PM
#72

#71

Tackar för ditt gnetande å letande. Jo jag tycker att man kan sätta lite egen prägel. Ja det är en massa termer och namn jag inte har en aning om men det är ju alltid skoj att lära sig mer

zander
10/1/09, 11:11 PM
#73

Termer o sånt.

Kanske till nytta på denna länk.

http://www.choir.chs.chalmers.se/skutan/ordlista.htm

rikardengdahl
11/5/09, 11:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#74

Är nu tillbaka när höstrusket har kommit. Har blivit en del gjort. Har fått färga riggtråd svart och donat lite.

rikardengdahl
11/5/09, 11:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#75

Är ju in helt klart skepp än, lite småpill och segel. Har satt dit block på råna, och mallat upp seglen. Så nu blir det fram med symaskinen och sen dra tågvirke kors och tvärrs. Sen har jag  ju vanten och vevlingarna kvar med.

Azgaron
11/6/09, 12:22 AM
#76

Tjusigt Rikard!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

Annons:
zander
11/6/09, 5:00 PM
#77

Gratulerar. Det ser riktigt fint ut med svart riggtråd.

Tänk så det kan bli. Jag gnällde över tjocka linjer på Billings segelduk när jag istället bara behövde kopiera över till ny duk.

Kalla det vad man vill, men nog var det ett hjärnsläpp.

Så tack för att du fick mina båda hjärnceller att samarbeta igenFlört.

Jonssonligan
11/6/09, 7:29 PM
#78

Ahh…

Så härligt det ser ut. Mycket fint.

rikardengdahl
11/16/09, 7:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#79

Har börjat med lite vevlingar, är tur det finns läsglasögon Skrattande

rikardengdahl
11/16/09, 7:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#80

Lite avbrott från riggen med att börja sy lite segel

zander
11/17/09, 3:43 PM
#81

Va snyggt det blir.

Blir lite sugen på segel men har tyvärr inte förberett riggen för det.

rikardengdahl
11/19/09, 1:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#82

Jodå jag är nöjd än så länge. Här kommer en bild på ett färdigt segel påsatt på sitt rå. Ett av elva *phu*

Jonssonligan
11/19/09, 9:39 PM
#83

Tjusigt. Kommer att bli hur fint som helst när allt är klart.

Annons:
Krille55
11/20/09, 12:26 PM
#84

Hej där.

Ville du har bilder på Göteborg?

Tog en del bilder på den när jag jobbade på Nordiska Museet och båten var här i Sthlm.

Kan maila dej om du vill med bilderna?

krille.

[Henke29]
11/20/09, 11:28 PM
#85

Vilket härligit bygge Skrattande
Den här skutan kommer bli riktigit fin..

rikardengdahl
11/27/09, 7:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#86

#84

Tog massa bilder när den va i Halmstad i sommras :)

Såja nu är master med vant och vevlingar klara, och lite småpill gjort. Så nu väntar seglen på mig :)

Proosen
11/27/09, 7:21 PM
#87

Vacker skuta!

Vet inte vart ni segelmakare uppbringar tålamod att knyta upp riggen ifrån?

Fint blir det i alla fall.

Niclas

rikardengdahl
11/27/09, 9:25 PM
#88

#87 Ja lite tålamod krävs de allt, kan bli lite långtråkigt ibland men då får man ta en annan del att jobba på. Men är jag som sagt inne på att sätta segel och då ser jag slutet på denna timödande process men roligt är det.

rikardengdahl
11/28/09, 10:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#89

Har hissat flaggan men funderar på hur och om jag ska göra så den hänger. Blåser ju knappast i montern den ska stå i. Eller ska ja ha den som den är? Några förslag? De är i nåt syntet mtrl

Är tre vimplar som skall på med

Proosen
11/28/09, 11:39 PM
#90

Om seglen mer eller mindre hänger slaka så borde flaggorna göra det också. Ser lite skumt ut med en helt slät och sträckt fana tycker jag nog, så något slags "fladder" skulle sitta fint.

Niclas

Annons:
rikardengdahl
11/28/09, 11:48 PM
#91

#90 Tycker med det ser lite illa ut, funderar på hur jag ska få den lagom mjuk

Exelon
11/29/09, 12:53 AM
#92

Mycket vackert skepp du byggt. Vad är flaggan gjord i?

För om den var gjord av papper eller liknande så borde du ju kunna blöta/ånga den och vika ihop den blöt och sen låta den torka. Och du ska absolut skära bort den vita kanten runt flaggan.Skrattande

rikardengdahl
11/29/09, 10:39 AM
#93

#92 Tackar, kommer bilder när den är helt klar med segel och allt. Flaggan är gjord i nåt syntet mtrl, måste komma på nåt sätt att "stärka" den när den fått rätt form

rikardengdahl
11/29/09, 11:32 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#94

Här kommer version två på flaggan, nu är det ingen återvändo. Strök den med klarlack och höll den i formen och blåste så de torka. Ser lite bättre ut nu?

Joppo
11/29/09, 1:42 PM
#95

Yeah… Mycket bättre… Ser mycket naturligare ut

Proosen
11/29/09, 7:59 PM
#96

Den flaggan blev mycket trevligare än version 1.0

Ser fram emot färdigt riggjobb.

Niclas

Varvarvirre
3/11/20, 11:29 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#97

Hej Rickard! Haha nu ska ni få höra något. Jag har kommit över denna modell obyggt och ska försöka mig på att bygga den lika fin som din 😀. Är mitt uppe i inventeringen och har en fråga: Var är riggen? Kan inte hitta själva masterna. Din första bild ser ut att ha det jag har i mitt paket också. Men jag ser inte masterna på din bild heller. Kan det vara så att de är så små och ligger i påsen bland råer och andra rundstavar? Masterna bör väl vara större än så? Mvh Victor Ett långskott att fråga såhär 11 år senare haha!

Annons:
ubjs
3/13/20, 9:57 AM
#98

Jag har oxå den här byggsatsen och masterna sätts ihop med flera kortare bitar av rundstav. Det syns rätt bra på ritningen tycker jag.

Upp till toppen
Annons: