Annons:
Etikettdekaler
Läst 3789 ggr
Magnuzk
2009-08-22 01:42

Hemmagjorda dekaler?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har planer på att bygga en YB-40, men det finns inga dekaler vad jag vet, jag har inte hittat några alls till 327th Sqd så jag får försöka göra själv, möjligtvis hitta på egna Sqd/BG märken och nose art.

Är det någon av er som har gjort egna dekaler och isåfall hur har det funkat och hur gör man dem?

Undrar,

Magnus.

Annons:
johannespanzer
2009-08-22 01:49
#1

Jag har inte gjort det själv, men har hört talas om att det ska finnas att köpa liknande "färgprinterpapper" som är dekalpapper.

Trublbet här då är att om dekalerna innehåller vitt, så kan du ju inte printa den färgen. Du får spara ut den och grunda under dekalen med vitt.

Någon annan här vet säkert mer om det. Skrattande

En annan variant är att göra en spraymask, beror ju lite på hur avancerad dekalen är och storleken också spelar ju in.

Annars är det ju som vanligt på datorn i nåt grafiskt program. Allra bäst är ju att göra dekalen som vektor (illustrator eller flash mfl) så den går att skala utan kvalitetsförlust, då kan du dela med dig till kompisar i andra skalor också! Glad

Magnuzk
2009-08-22 01:59
#2

Johannes, så har man en bild så kan få ut den som om det var ett foto alltså, fast på ett speciellt papper? Jag har ju bara enkla bildredigeringsprogram så kanske att det bästa är spraymask, men för nose art kan det nog bli för komplicerat.

Stjärnor och IDnummer finns ju i separata dekalset kom jag på nu så det ska väl vara det minsta problemet. Skulle ju vilja ha någon nose art från 327th och då skulle jag nog behöva göra dekalen själv om jag hittar en bra bild som kan bli dekal vill säga. Annars får det bli en påhittad sak tror jag.

Blir de här hemmagjorda dekalerna bra?

ElLobo
2009-08-22 02:07
#3

Två andra trådar om egna dekaler:

Dekaler  

Dekaltillverkning   

Kanske du kan få lite hjälp där också.

Azgaron
2009-08-22 02:08
#4

Jag vet iofs inte så mycket om det här, men vad jag vet så ska det finnas vita dekalpapper man kan trycka på. Bra ifall det finns vitt i dekalen!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

johannespanzer
2009-08-22 02:11
#5

Ah, tackar vargen!

#4 Azgaron / HåkanAh, det var bra, men då blir det å andra sidan pilligt att skära ut den, så man inte får vit kant på allt. Skrattande

Har tyvärr inte provat själv att göra dem, tror de blev godkända (om minnet funkar efter allt superlim), men inte toppenbra. Kanske de behövde mycket av såna där olika mjukmedel för dekaler (allt vad det heter micromark hit & dit). Skrattande

Om dekalen inte är vansinnigt knepig kan jag göra den åt dig i illustrator, det är nästan bara kul tycker jag!

Jag har provat att gjort spraymasker av overheadplast som jag printat ut (obs - speciell värmetålig overheadplast, annars blir det en svart smet i printern bara.. hehe).

Men att skära ut dem var hemskt pilligt och inte så kul. Resultatet blev sådär - siffror på ett zimmeritat tanktorn, där det är knepigt att sätta dekaler.

ElLobo
2009-08-22 02:19
#6

#5: >Om dekalen inte är vansinnigt knepig kan jag göra den åt dig i illustrator, det är nästan bara kul tycker jag!

Det där ska vi minsann lägga på minnet! Skrattande  Det kan vara bra att komma ihåg!

Annons:
johannespanzer
2009-08-22 02:23
#7

#6 Inga problem! Skrattande

ElLobo
2009-08-22 02:26
#8

#7: Du kommer att få fullt upp om du inte passar dig! Du får nog starta Y Decals, eller kanske Klyktattardekaler AB … Flört

johannespanzer
2009-08-22 02:42
#9

# 8 Ja det förståss.. Vi säger väl att jag måste ha en muta eller 2 då för en dekal! Flört

ElLobo
2009-08-22 02:54
#10

#9: Så ska det låta!

Magnuzk
2009-08-22 14:44
#11

Skulle en muta kunna vara Kexchoklad eller två?

ElLobo
2009-08-22 14:48
#12

#11: bra

johannespanzer
2009-08-22 15:23
#13

Oh, kexchoklad! Jag PM:ar dig! Flört

Annons:
Upp till toppen
Annons: