Annons:
Etikettairbrush-färg-lack
Läst 6987 ggr
[Eimmot]
9/9/09, 8:08 PM

koppling till airbrush! Hjälp!

Hej. Behöver hjälp med en koppling mellan min airbrush-slang och airbrushen. Har kollat runt så jag blivit helt snurrig och behöver hjälp för att reda ut vad jag behöver. Bifogar bild.

Annons:
Monster-Mad
9/9/09, 8:15 PM
#1

Ta med båda till en VVS grossist. Jag fixade mina på Oninenn

[Hayabusa]
9/9/09, 8:26 PM
#2

1/8" utvändig gänga på din airbrush - det är väldigt vanligt. Frågan är hur den luftslang du har ser ut i andra änden? Ska man säja något generellt, så ser en "standard" luftslang ut på följande sätt:

Ände A) 1/4" invändig gänga, här skruvar man exemplevis på en handel för snabbkoppling (typ CEJN). Kopplas till kompressorn.

Ände B) 1/8" invändig gänga, här skruvar man helt enkelt på airbrushen. Det går att ha en snabbkoppling på airbrushen också, men är inte nödvändigt.

/Stefan

[Eimmot]
9/9/09, 8:45 PM
#3

Hej. Tack för svaren.

Jo, min slang är 1/8" i ena änden och 1/4" i den andra.

Både airbrushen och kompressorn är 1/8" så det krävs en koppling i vilket fall.

Kompressorn är en Eurotec 16A från Hansa.

GeeKen
9/9/09, 9:25 PM
#4

Jag hade ungefär samma problem förra året, men efter tips här tog jag en tur till Clas Ohlson. Där fanns allt jag behövde i deras sortiment.

/ GeeKen

________________________________________

>>  GeeKen - Medarbetare på Modellbygge iFokus

[Hayabusa]
9/9/09, 9:26 PM
#5

#3 Ok, du får köpa ny slang, med 1/8" invändig gänga i båda ändar. Finns på Puma Hobby, art. nr. AR-30120 á 160,- SEK.

Puma Hobby hittar du på www.pumahobby.se

/Stefan

[Eimmot]
9/10/09, 12:07 AM
#6

Så det är så alltså. Köpte kompressorn på Puma Hobby, hade jag vetat detta hade jag bett dom slänga med en slang också.

Förmodligen dålig research från min sida. Antog bara att 1/4" var standard som anslutning på kompressor sidan.

#4 Har tittat hos Jula, Biltema och Clas Ohlson, och de har massvis av gängor och sådana kopplingar i olika storlekar FÖRUTOM utvändig 1/4" och invändig 1/8".

Annons:
[Hayabusa]
9/10/09, 1:14 AM
#7

#6 Jag har kollat lite till på detta problem…

Att hitta en förskruvning som går från utv. 1/4" till inv. 1/8" är nog svårt, minst sagt.

Jag tycker också att det är lite udda att kompressorn har den anslutningen. En utvändig 1/4" gänga är det absolut vanligaste.

Det finns en lösning till:

Montera en snabbkoppling, typ CEJN, på kompressorn. Den ska ha inv. gänga 1/8" och flödesdiameter 5,0 mm. På luftslangens 1/4"-ände monterar du sedan en handel med utv. gänga 1/4" och flödesdiameter 5,0 mm. Det är den absolut snyggaste lösningen (men kanske dyrare). Det är smidigt att koppla til luftslangen och det finns en backventil som gör att luften INTE töms ur lufttanken, även om du kopplar bort luftslangen.

På t ex www.dieduese.de har de art.nr.KHS 106373 (snabbkoppling) & KHS 106253 (handel)

Prata med Johan på Puma Hobby, det är en bra kille och han känner ttill dessa prylar.

/Stefan

johannespanzer
9/10/09, 12:20 PM
#8

Har jag förstått rätt om du har 1/8 del hanar i båda ändarna som du vill koppla ihop? Artistica.nu har en sån slang också (sök på Airbrushspruta), ca 200 kronor har en själv och den är väldigt smal och rätt flexig.

Annars kan du ju själv möjligen operera om en jula slang till dubbla 1/8 om du har en extra sån där "insticksdel" som ofta följer med sprutorna.

Men problemet med att behålla luften i tanken finns kvar, så där måste du kolla in Hayabusas tips om små backventiler.

[Eimmot]
9/15/09, 5:43 PM
#9

Tack för svaren.

Jag mejlade Puma Hobby förra veckan, fick inget svar så antog att han inte brydde sig om mitt lilla problem. Men så fel jag hade! Idag damp det ner ett brev i lådan från PH innehållandes en liten koppling! Problemet löst! Här ska det sprutas! Glad

[Hayabusa]
9/15/09, 5:51 PM
#10

#9 Låter bra! Som jag skrev tidigare, så är Johan på Puma Hobby en bra & schysst kille. Han har ett bra sortiment av kopplingar och liknande. Inte alltid så enkelt hitta i Sverige, faktiskt.

/Stefan

[Eimmot]
9/15/09, 6:06 PM
#11

Ja, och nämnas kan att jag fick den helt gratis också. Mycket fin kundservice. Dit blir det fler beställningar.

Upp till toppen
Annons: