Annons:
Etiketttips-råd-problemlösning
Läst 5001 ggr
kotchak
2009-10-01 19:32

vad menas med chipping?

okej ännu en nybörjar fråga…

vad menas med chipping? har läst lite här o där på forumet, men inte förstått vad det är.

och hur gör man "chipping" ?

ursäkta min okunnighet :)

Mvh

Annons:
johannespanzer
2009-10-01 21:13
#1

Är ju långt ifrån expert, men det har ju inte hindrat mig från att skriva mina åsikter förut! Skrattande

Enkla exempel från verkligheten är cykelramar, vikter eller grävskopor. De är målade, men har fått slag, släppts i backen eller fått utstå slitage så att underliggande färg, eller t.om. metallen har tittat fram. Den metallen har kanske sen rostat. Misstänker att namnet kommer från att lacken "chippats" alltså så stora skador att hela färgflagor försvunnit.

Det ser m.a.o. rejält slitet ut!

Detta kan ju härmas i modellvärlden med olika metoder.

Litet försök till struktur:

A: chippning först

B: chippning sist.

A: Chippning först metoderna går ut på att man först grundar modellen med rost eller metallfärg. Sen på olika sätt (metoder) ordnar man så att efterpåliggande färg (alltså modellens själva lack, kamoflage eller vad det kan vara) lätt kan tas av.

Metodexempel:

marmitemetoden

sockervattenmetoden

saltmetoden

maskolmetoden

hårsprejsmetoden

B: Chippning sist

Modellen byggs och målas som vanligt, men på slutet målas med någon färg som slitits eller slagits fram ur undre lager - metall eller annat, ev. rostig metall, grundfärg, färglager, eventuellt ommålad färglager. För modellbyggaren oftast metall eller rostbrunt/rött/beige/gult. Detta handmålas oftast med pensel i olika lager. Kan utföras i olika steg av finishen, men jag skulle tro att det är bra nära slutet, t.om. efter lackning, dekalsättning och efterlackning, för att få maximal effekt på chippningen över dekaler och så. Jag tror att en sista wash efter detta steg kan vara en ytterligare fördel.

over and out! Skrattande

Azgaron
2009-10-01 21:58
#2

Bra förklaring Johan!

Kan väl lägga till vaselinmetoden då! I princip funkar de likadant genom att man som du säger lägger på nått som hindrar färgen från att fästa, så att den underliggande färgen syns när skyddet torkas bort!

Jag upplever nog att det blir lite skillnader i resultaten iaf mellan salt och vaselin, där salt ofta ger en mer stenskotkänsla och vaselinet mer åt skav.
Sen är väl hårsprey den metod som ger störst frihet av före metoderna att bestämma var chippingen ska vara!

OBS! detta är min helt subjektiva uppfattning! Flört

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

johannespanzer
2009-10-01 22:35
#3

Tackar Håkan. Skrattande

Ja just det, det blir ju lite olika resultat av de olika A: chippning först metoderna. Men jag har inte provat dem så jag kan inte säga riktigt hur de blir.

Om någon känner sig hågad så är det ju bara att fylla på i tråden. Glad

Vet att du Håkan testad vaselinmetoden (som jag glömde) med utmärkt resultat på din Zero.

Sen har (tror jag) Henke testat chippning efter på en panzer4 som bra exempel.

Hårsprejsmetoden har jag också sett här någonstans på forumet, var det Joppo som provade den på en rysstank, möjligen nån KV? Minns inte riktigt annat än att den skyldige snodde extra hold sprej från sin flickvän! Styggt! Flört

J35B
2009-10-01 23:47
#4

De objekt jag vill chippa lite mer brukar jag grundmåla med aluminiumfärg, t ex Tamiyas spray eller Humbrol, som inte är vattenbaserad. Därefter airbrushar jag akrylfärger och skrapar sedan försiktigt bort akrylfärgen på valda ställen med en inte alltför vass kniv eller en bit vässad gjutstam.

Akrylfärgen fäster ju betydligt sämre än lacknaftebaserad färg, så därför funkar det att göra så här. Men man får inte skrapa för hårt…

GeeKen
2009-10-02 00:08
#5

Det här var häftigt!

Kan ni inte visa bilder/exempel på slutresultaten?

/ GeeKen

________________________________________

>>  GeeKen - Medarbetare på Modellbygge iFokus

Azgaron
2009-10-02 01:30
#6

Så gärna så! Glad

Här är min färdiga Zero!

Och här är bygget!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

Annons:
Joppo
2009-10-02 02:18
#7

#4 Smart… Skulle vara kul med en bild

Intressant trådGlad Personligen tycker jag nog att detta moment är det roligaste av alla…

De metoder som jag brukar använda är att måla med pensel och tvättsvamp samt hårspraysmetoden…

Min senaste modell chippade jag med pensel och tvättsvamp, och det är nog den metod som jag gillar mest eftersom man omedelbart ser resultatet. Dessutom är det enkelt att variera färgen på chippningarna vilket jag upplever som svårt med någon av "övertäckningsmetoderna". Minuset är väl att man inte får 3D-effekten som det blir med någon av övertäckningsmetoderna. Dock så tycker jag att man kan fuska fram lite 3D-effekt genom att måla en kanterna på chippen med en lite ljusare kulör av bottenfärgen.

Här är en länk till mitt senaste bygge där jag använda mig av ovan nämnda metod. Ni får scrolla ner en bit för att komma till chippningsdelen.

Joppo
2009-10-02 02:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Här ett test jag gjorde med Hårspraysmetoden… Kanske inte jättespektakulärt, men det har helt klart sina användningsområden. Om jag nån gång i framtiden ska göra ett "whitewash"-fordon som kommer jag nog att använda mig av denna teknik.

Det finns även en jättelång tråd på Migforumet med massor av übersnygga byggen som är gjorde med hårspraysmetoden. Här är länken.

Är det förresten nån som testat Marmiten ännu? Och då menar jag både som chippningsmetod och som påläggSkrattande

kotchak
2009-10-03 01:31
#9

@ #1 Hej! johannespan mkt bra svar, de tackar jag för.

vad hade du rekomenderat för mig som nybörjare? vilken metod?

jag e lite inne i hårspraysmetoden… men hur går man tillväga?

@ #4

Hej! J35B

går de bra att grunda med Tamiyas "Surface Primer/Plastic Metal" ?

J35B
2009-10-03 19:49
#10

#9: Tja, bara den inte är vattenbaserad, dvs akrylfärg, så borde det gå bra. Sedan ska man inte använda ett alltför vasst verktyg när man chippar.

Å andra sidan, bygger man i 1/72, och plasten är grå kan små chippningar som går igenom grundfärgen faktiskt funka ändå.

Här finns en länk till min S 17BS där jag använt tekniken att grundmåla och sedan skrapa bort akrylfärgen med en halvslö kniv. Främst syns det på vingarna, men även på flottörerna där den avskavda färgen gör mycket för helhetsintrycket. På trolleyn har jag däremot kört den andra tekniken, dvs att simulera avskavd färg genom att måla dit aluminiumfärg med en tunn pensel i efterhand.

kotchak
2009-10-05 15:14
#11

@ #10

hehe tack så mkt för tipse! :D

Upp till toppen
Annons: