Annons:
Etikettairbrush-färg-lack
Läst 3524 ggr
GeeKen
10/2/09, 12:22 AM

Problem med fett vid vaskning

Hej hopp!

Igår kväll började jag, med glatt humör, vaska min KV-1:a. När jag i eftermiddags, efter jobbet, kollade in resultatet blev jag rätt besviken.

Runt bultar och mellan plåtar syns min milda vask, men även fruktansvärt irriterande "fettringar", vilka med största sannolikhet beror på lacknaftan.

Går det på något sätt att få väck fettet, alternativt går det all lacka över det med matt vattenbaserad lack (beställt idag från Panduro)?

blytunga suckar *

/ GeeKen

________________________________________

>>  GeeKen - Medarbetare på Modellbygge iFokus

Annons:
GeeKen
10/2/09, 12:23 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Bild på fettet.

________________________________________

>>  GeeKen - Medarbetare på Modellbygge iFokus

GeeKen
10/2/09, 12:23 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Min lilla färgpalett.

________________________________________

>>  GeeKen - Medarbetare på Modellbygge iFokus

johannespanzer
10/2/09, 12:41 AM
#3

Ajajaj vad trist Geeken!Rynkar på näsan

Är långt ifrån 100 säker, men tror att just lacknafta (står det det på flaskan) skall undvikas, för det är lite fett (vet ej vad det är i, nån sorts olja eller harts kanske finkel? Flört) skall undvikas. Prova istället nåt "renare". Nu minns jag inte exakt vad de renare heter men det brukar heta odourless någonting. Förut rekommenderade jag äkta terpentin, men efter att ha provat det, kan jag inte längre, det luktade som nån sorts tjernobylskgrankåda!

Det finns ju olika medium också att prova.

Men nu slog det mig att du kanske använt oljefärg(!) utan att ha den på papper innan så oljan sögs bort?

möjliga felkällor

- lacknaftan

- oljefärgen hade för mycket olja

- naftan reagerade med underliggande färg?

oljan tar ju några dagar / en vecka på sig att härda, så du kan kanske ta bort den med torra tops, eller i värre fall, blöta med lite vatten+såpa på topsen?

johannespanzer
10/2/09, 12:45 AM
#4

Kom också på att Joppo visade att det var stor skillnad på om ytan var lackad innan eller ej, kanske kan det inverka på nåt vis? Inbilldar mig att det blir mindre "ringar" om den varit klarlackad innan?

När jag funderar på det, så om det vore klarlack under, så skulle ju fettfläckarna inte synas, för det vore blankt under, kan det vara svaret?

PAK43
10/2/09, 12:50 AM
#5

Du kan ju testa att blåsa på lite mattlack och se om det fortfarande ser knas ut och isåfall göra om med blanklack först och sen blask.

NBISaladin
10/2/09, 12:56 AM
#6

Det där var märkligt, har aldrig sett den typen av reaktion.

Jag kör med oljefärg o vanlig lacknafta och har som sagt inte varit med om att nåt sånt här händer. Var modellen klarlackad innan du laet jag på rak arm kan komma på är att det är antingen oljefärgen eller naftan som är undermålig. Vad är det för fabsrikat  på oljefärgen?

Hasse - Medarbetare på Modellbygge iFokus

Annons:
GeeKen
10/2/09, 1:15 AM
#7

Tusen tack ska ni ha för att ni engagerar er i mitt problem!

Modellen är sprutmålad med Tamiyas matta färger och den hade fått stå och torka/härda i lugn och rå åtminstone 1½ dygn.

Ingen lack har använts ovanpå färgen.

De oljefärger jag änvänder mig av är från en fransk tillverkare som heter Lefranc & Bourgeois.
De är väl inte de allra mest exklusiva, men fullt dugliga att måla med.

Som förtunning använder jag mig av lacknafta.

Jag klurar nu på vad som kan hända med fettet om jag sprutar över med vattenbaserad matt lack. I värsta fall blir det väl ännu värre, men jag funderar på att göra en test på undersidan av vagnen.

/ GeeKen

________________________________________

>>  GeeKen - Medarbetare på Modellbygge iFokus

GeeKen
10/2/09, 1:18 AM
#8

Jag har i alla fall lärt mig EN sak av det här - än så länge, och det är att alltid testa färger och tekniker på ex.vis undersidan av modellen innan man kör igång i skarpt läge.

Fy Fabian så retligt det här är…

Skrikandes

/ GeeKen

________________________________________

>>  GeeKen - Medarbetare på Modellbygge iFokus

NBISaladin
10/2/09, 1:22 AM
#9

GeeKen: Ok, då kan man utesluta att det är nåt fel på färg eller nafta i alla fall. KAN vara att du applicerat lite för flödigt på en matt yta. Bäst funkar washes/lavyrer på en halblank till blank yta. En väldigt matt yta suger åt sig för mycket: kan va så att pigmenten har sygit in i den matta grunden och lämnat sin oljebeståndsdel kvar uppe på ytan så att säga.

Tror det blir svårt att få bort helt, men testa o rapportera!!

Hasse - Medarbetare på Modellbygge iFokus

GeeKen
10/2/09, 9:42 AM
#10

Tusen tack Hasse!

Ahaaaa…

Nästa gång ska jag testa och lacka med klarlack först, innan washen, för med Tamiays färger blir ytan mattare än matt. Du har säkerligen helt rätt i det du säger om att ytan suger åt sig (och sprider ut) fettet från färgen och/eller naftan.
Man lär sig…

Jag har ett mirakelmedel hemma som jag ska testa att tvätta med, och det är Medicinskt ren bensin från Apoteket.
Har tidigare använt den bensinen för att avfetta (tro det eller ej) innan jag lackat MC-hjälmar, där plasten inte tålt cellulosaförtunning.
Jag är inte alls säker på att det fungerar, men det är värt ett försök.

Fungerar inte det så blir nästa försök att lacka över fettet, vilket jag är än mer tveksam till.

Kommer du på något annat så är jag öppen för alla förslag!

För att göra allt rätt från början så borde alltså arbetsgången se ut på följande sätt - rätta mig gärna om jag har fel:

1. Spruta primer

2. Spruta färg

3. Spruta halvblank lack

4. Lägg på wash

5. Lacka med matt lack

Hujedamig, det gäller att ha flera projekt på gång samtidigt!

Glad

/ GeeKen

________________________________________

>>  GeeKen - Medarbetare på Modellbygge iFokus

NBISaladin
10/2/09, 2:32 PM
#11

Geeken: Jajjemen, det är en utmärkt arbetsgång! Du kan peta in dekalering också mellan steg 3 o 4:

3.1 - Applicera dekaler

3.2 - Halvblank lack över dekalerna (som skydd mot washen, plus att det gör att dekalerna sitter mellan två blanka lager, gör att de ser så gott som målade ut, dekalfilmen blir näst intill osynlig).

Steg 5: Jag föröker undvika en "slentrianmässig" mattlackning. Det kan döda modellen rätt rejält. Ofta kan jag känna att det inte behövs nån mattlack, eller kanske bara på vissa för skinande delar. När det gäller pansar, tycker jag det ser schysstare ut med en lite flottig, oljig feeling.

Innan du går loss med bensinen, testa vad som händer om du tar o fuktar en ren pensel i ren lacknafta o lägg på ett av problemområdena, pensla ut lacknaftan, låt torka o se om fläckarna påverkats!

Hasse - Medarbetare på Modellbygge iFokus

GeeKen
10/2/09, 2:52 PM
#12

O'boy, deklarerna missade jag förstås!

När den här tråden är klar (om den någonsin blir det) har vi en komplett steg-för-steg-beskrivning för hur man ska/bör gå till väga när man målar, lackar, dekalerar och washar en modell!

Inte illa pinkat av en trähäst!

Jag satt och funderade lite på det här med naftan och färgerna under lunchen och kom fram till att jag ska göra ett litet experiment i helgen, nämligen att byta ut naftan mot medicinskt ren bensin.
Antingen fungerar det bra eller så, i värsta fall, exploderar mitt hobbyrum.
Så uppgiven som jag är nu så känns det som att jag inte har något att förlora!

* blink blink *

Tusen tack igen Hasse. Dina tips är GULD värda!

Jag återkommer med rapporter vartefter jag testar mig fram.

/ GeeKen (mätt som en borstbindare)

________________________________________

>>  GeeKen - Medarbetare på Modellbygge iFokus

PAK43
10/2/09, 4:28 PM
#13

Explosioner hör ju till pansar, så det kan ju inte bli mer än rätt! :)

Annons:
NBISaladin
10/3/09, 10:08 AM
#14

#12: Testat? Brutit ihop mentalt?

Hasse - Medarbetare på Modellbygge iFokus

GeeKen
10/3/09, 3:29 PM
#15

#14: Testat! Och jag har psyket kvar, någorlunda intakt… Än!

Det fungerar riktigt bra att tvätta bort fettet med den medicinska bensinen. Nästan all oljefärg och nafta försvann tämligen snabbt när jag gnuggade lite med en bensinindränkt tops på ett ställe på undersidan modellen.
Bensinen påverkar inte akrylfärgen, hur hårt jag än gnuggar.

När jag skrev "nästan all" så menar jag verkligen "nästan all". Det som återstår är en mycket svag nyans av oljefärgen, vilket i och för sig inte gör så värst mycket. Det viktigaste är att fettet försvinner.

Kontenta: Medicinsk bensin tar bort fettet från naftan/oljefärgen, men efterlämnar en svag nyansskillnad efter oljefärgen i washen.

Nästa försök var att byta ut naftan mot medicinsk bensin. Givetvis gick det rent åt helvete, vilket jag, med all min erfarenhet av färg, borde ha begripit.
Den rena bensinen innehåller ytterst lite fett och är dessutom (eller snarare tack vare det) mycket flyktig. Resultatet blev nästan detsamma som att blanda ut oljefärg med vatten: inte riktigt lyckat!
Gissa om jag blev förvånad när blandningen av färg och bensin torkade fullständigt på mindre än fem sekunder.

Jag kallar detta för "learning by doing"!

Glad

Jag kommer att testa att ta bort ännu mer av fettet i washen senare i eftermiddag, men nu lutar det åt att jag, efter att jag är färdig med bensinbehandlingen, kommer att sprutmåla modellen en gång till.
Jag vill inte lägga ner mer arbete på den för att om någon vecka upptäcka att det varit till ingen nytta.
Gör om - gör rätt!

Sen är det en sak till!
Jag har tidigare använt mig några gånger av nafta och Panduros XL-färger när jag washat. Då har jag inte stött på några problem alls och kommer fortsättningsvis - för säkerhets skull - att återgå till dessa färger.

Hela den här wash-soppan är mycket skum - men förbannat intressant. Problemlösning är kanonskoj!

Än en gång Hasse: Tack för all din hjälp!

/ GeeKen

________________________________________

>>  GeeKen - Medarbetare på Modellbygge iFokus

[Hayabusa]
10/3/09, 4:59 PM
#16

Intressant tråd…hoppas att det löser sig, GeeKen.

Har precis som du, även använt Panduros oljefärg "Pébéo XL". Funkar bra. Till dessa använde jag "Odourless Mineral Spirit" från samma tillverkare. Sedan finns det ju även vattenlöslig oljefärg från "Winsor & Newton", inte dum alls. Har flera tuber av detta fabrikat - kanonbra.

/Stefan

GeeKen
10/3/09, 5:40 PM
#17

Stefan, problem är till för att lösa - och jag älskar problemlösning!

Vet du om Odourless Mineral Sprit finns att köpa på Panduro också? Ska ner till Malmö om en dryg vecka och kommer då att göra en rejäl inköps-raid på Panduro… Visakortet kommer att få bekänna färg!

Skrattande

Jag har inte testat Winsor & Newton på modeller, men jag har målat mycket med deras färger - och de är underbara att jobba med!
Jag kollade precis min gamla målarlåda, och mycket riktigt - där fanns alla tuber kvar… Fullständigt intorkade och stenhårda!

/ GeeKen

________________________________________

>>  GeeKen - Medarbetare på Modellbygge iFokus

[Hayabusa]
10/3/09, 5:56 PM
#18

#17 Japp, så är det - problem är till för att lösas och efteråt är man (förhoppningsvis) lite klokare.

Jag köpte min Odourless Mineral Spirit på Panduro på Väla Centrum. Bör finnas i Malmö också, definitivt. Artikel no. 920803

När du ändå ska besöka Panduro - kolla in deras träplattor (för dio) art.no 451708 & 451709, inte helt fel…

Penseltvätt art.no 920808, funkar kanonbra till alla slags färg. Miljövänlig och Svanmärkt, dessutom. Se´n tycker jag att deras sortiment av penslar är helt ok.

Nej, jag jobbar inte på Panduro..Glad

/Stefan

GeeKen
10/3/09, 6:55 PM
#19

HAAHAHHAHAAA!!!

Du skulle kunna bli en förträfflig försäljare!

Jag kom precis fram till att mitt problem måste (?) bero på en reaktion mellan färgen (Lefranc & Bourgeois) och naftan.

Detta kom jag fram till genom att på undersidan av bygget göra ett par tester med enbart färg, såväl Lefranc & Bourgeois som Panduros XL. Dessutom målade jag på rikligt med ren nafta på en yta.

När jag sedan blandade nafta med de två olika färgerna, var för sig, syntes inget fett runt Panduros XL. Det gjorde det däremot där jag penslat på en blandning av nafta och Lefranc & Bourgeois.

Så var DET problemet löst…

Nu återstår att tvätta bort fettet på bygget med bensin och därefter sprutmåla ett nytt, tunnt lager med Tamiyas färger på de ställen jag vädrat på.
Hoppas nu bara att inte fettrester förstör akrylfärgen, men det BORDE inte vara något större problem.

Då var den här helgen räddad också!

Tusen tack för hjälpen så här långt. Jag återkommer med rapport när nytt lager färg sitter på bygget. Håll tummarna!

/ GeeKen

________________________________________

>>  GeeKen - Medarbetare på Modellbygge iFokus

Texxas
10/3/09, 9:23 PM
#20

Intressant tråd det här.
Tyvärr har jag inga tips till dig Geeken men det verkar som du har en lösning på problemet.

#16 Jag använder oxå Windsor & Newton oljefärg och späder med Mineral Spirit. Visste inte att de finns vattenlösliga oxå?
Olja och vatten låter ju inte som någon bra kombination.

För övrigt använder jag Mineral Spirit oxå till att späda mina enamel färger, funkar bra för mig.

Annons:
[Hayabusa]
10/3/09, 9:54 PM
#21

#20 Jodå, Winsor & Newton har en serie oljefärg som är vattenlöslig, "Artisan" heter serien. Funkar alldeles utmärkt, den går även att förtunna med Mineral Spirit. Färgen får lite olika karaktär, beroende på om du förtunnar med vatten eller Mineral Spirit. Tror att det har med vattnets ytspänning att göra. Men, att förtunna med vatten funkar hur bra som helst. Själva oljefärgen upplever jag som identisk med "vanlig" oljefärg, ingen märkbar skillnad. Det går även bra att blanda W&S "vanliga" oljefärg med den vattenlösliga - dock är den då inte längre vattenlöslig.

/Stefan

Upp till toppen
Annons: