Annons:
Etikettairbrush-färg-lack
Läst 9963 ggr
kotchak
2009-09-28 22:34

matt lack?

hej hej.. detta har jag aldrig fått riktigt kläm på med den slutliga coaten.

nu har jag byggt och målat klart min kv-1 med airbrush och jag är toknöjd med resultatet, blev förvånad över mig själv. Komihåg att jag är nybörjare.

så här gick det till

* byggde modelen klart

* tvättade modellen innan lack.

* grundade kroppen och tornet för sig med tamiyas primer

* pre shading

* målade modellen med tamiyas Dark Green

* blev toknöjd över resultatet.

nu undrar jag, vad ska den avslutas med? hur ser den sista processen ut? jag vill applicera dekaler men tydligen ska man inte göra det innan man har "klarlackat" om jag har förstått de rätt. Varför ska jag klarlacka nånting som jag vill att den ska va matt? vissa snackar om de där johnson golvpolish, att man använder det innan man applicerar dekalen och efter man jag applicerat dekalen. Men hur gör man? airbrushar man över med golvpolish? vad ska man spä det med? hur mkt ska de spädas?

hoppas ni förstår mig, va inte rädda och fråga om ni inte förstår mig, här e de endå jag som gör bort mig hehe :)

mvh

nu har jag inte

Annons:
pentti01
2009-09-28 23:03
#1

Jag är oxå nybörjare här men det jag lärt mig är att golvpolishen du nämner behöver ej spädas. Jag använder den själv och det som jag tycker är lite lurigt är att ställa in sprutan rätt, annars blir det liksom regndroppar över hela ytan ( iaf för mig..) men dom slätar ut sig!

Det finns matt klarlack att köpa, jag har provat Vallejos modelvarnish "air", med gott resultat. Den är färdig att spruta men jag har tillsatt lite vatten..

//pentti

Joppo
2009-09-28 23:08
#2

Kul att du blir nöjd med din modellGlad

Anledningen till att man klarlackar skulle jag säga har två anledningar:

1. Våtdekaler kräver en blank yta för fästa ordentligt. Annars kan resultatet bli såhär. Effekten kallas silvering och är inte så snygg.

Vill du slippa att blanklacka innan dekalerna kan du antingen köpa sk. dry transfers eller schabloner. Archer har massor av dry transers samt billigt porto.

2. Vissa blanklackar för att "washningen" blir enklare att applicera. Här är en länk som förklarar vad jag menar på ett lite mer ingående sätt. Kolla längst ner.

Johnson golvpolish använder jag inte själv. Detta pga att Orso här på forumet haft problem med att den krackelerat. Dock vet jag MÅNGA andra använder den utan problem… Jag personligen vill dock inte ta den risken och använder Vallejo Air Satin Varnish istället.

Är något oklart  tveka inte att fråga…

Mvh Jesper

GeeKen
2009-09-28 23:10
#3

Toppen att den här frågan kom upp (igen)!

Jag sitter med samma frågeställning med min KV-1:a.

Har precis som ovan sprutat med Tamiyas färg och ska nu smälla på dekaler.

Måste man verkligen polera upp med golvpolish först?

Hur tusan får man lacken matt sen?

Och en sak till: hur undviker man de fula kanterna på dekalerna som ibland syns när de torkat?

Håhåjaja… Livet är en strid!

/ GeeKen

________________________________________

>>  GeeKen - Medarbetare på Modellbygge iFokus

[Eimmot]
2009-09-28 23:14
#4

Vad jag vet så lackar du de ställen där det behövs dekaler med klarlack. Efter att dekal-fasen är klar, så lackar du hela modellen med en mattlack.

kotchak
2009-09-28 23:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

ok ok, så den behöver inte spädas , där ser man. får ta o handla en sån imorgon o testa. Nåt annat man behöver tänka på med johnson´s innan man förstör modellen helt hehe :) ?

kotchak
2009-09-28 23:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

här e en till bild på resultatet.

jag har redan satt dekaler ,men dem blev inte bra, fäste dem med humbrols decalfix och nu har de blivit ett fult fläck på färgen :( efter decalfixen :(

Annons:
GeeKen
2009-09-28 23:33
#7

Kotchak: Den KV-versionen du bygger, den med alla bultade plåtar, är grymt snygg!
Själv bygger jag den tidigare versionen, utan extra pansar på sidor och torn.
Jag tycker du fått till målningen mycket fint, och lycka till med dekalerna.

#4: Okej, jag ska alltså spruta på Tamiyas klarlack (om det finns sådan) och sedan dynga fast dekalerna… Och därefter spruta med Tamiyas mattlack (om det finns sådan också).
Har jag fattat korrekt?!

Allmän fråga: varför i hela skogen kan inget vara enkelt?

Obestämd

/ GeeKen

________________________________________

>>  GeeKen - Medarbetare på Modellbygge iFokus

kotchak
2009-09-28 23:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Joppo, mkt bra svar! tack!

1. okej, det har jag förstått, jo tyvärr så blev mitt resultat exakt som enligt din länk. och det är inte så snyggt.

2. det där med washningen, ahh vill så gärna lära mig det, men vågar inte riktigt, är rädd för att sabba modellen och i ärlighetens namn vet jag inte hur man gör, hade varit kul om nån orkade göra en guide här på forumet.

okej, ang de med johnson polish, bra att du sa det,
ska både köpa det och Valejo Air satin,

vet ngn här om model craft i malmö säljer vallejo färger? 

jo en fråga till Joppe, det där med mig produkter, om man ska vädra o så, var kan jag köpa det? vet att puma hobby har men tycker hans/deras hemsida är riktig klydig, förstår inte riktigt hur man beställer där. Var kan jag köpa det nånstans? hittar bara i utländska affärer och är inte så sugen på att beställa.

mvh

kotchak
2009-09-28 23:46
#9

#4 , tack för svar.

men det är där min fråga är hehe, vilken sorts matt lack?

kotchak
2009-09-28 23:50
#10

@ #7

hehe tack så mkt, är grymt nöjd då jag är en ny börjare och airbrushat kanske 2-3 gånger innan med halvtaskig resultat. Späde färgen med isopropanol och tyckte det var bäst.

har tamiya matt lack? om ja, vad heter den ?

Proosen
2009-09-28 23:56
#11

#10

Tamiya har ingen färdig akrylklarlack men däremot ett mattningsmedel (Flate Base X-21) som man blandar i den blanka klarlacken. Största problemet är att testa fram hur mycket för önskad effekt som behöver blandas i. Annars funkar det bra och kan användas i alla deras blanka färger för att skapa matta nyanser som annars inte finns.

Niclas

kotchak
2009-09-29 00:01
#12

hej Proosen!

jag har den där x-21 och lekte med den på en skrot modell t-80, det som hände var att modellen såg ut som om det var frost på den… typ snö..

vet att tamiya har x-22 clear acrylic, (har inte den själv) men då är frågan, hur kommer modellen se ut efter behandlingen? gloss? satin?, jag vill få den till halvmatt, men är rädd att den ska bli för blank.

kotchak
2009-09-29 00:02
#13

jaha okej, nu är jag med, du menar alltså att man ska blanda x-21 och x-22:an?

Annons:
Joppo
2009-09-29 00:35
#14

#8 Hej igen!

Modelcraft säljer Vallejo, båda Model color och Air.

Vad jag vet så är det Pumahobby och Hobbybokhandeln som säljer Mig-prylar i Sverige. Dock har ingen av dem Migs fulla sortiment… Men Hobbybokhandeln kanske kan ta hem mer saker än som visas på deras hemsida? Om Hasse(Ägaren till HBH) läser detta kanske han kan klargöra denna fråga?

Annars får du söka dig utomlands… Jag har handlat en del av detta företag: Creative Models . Det har funkat felfritt hittills. Portot är heller inte speciellt dyrt från Storbritanien… Det kostar ungefär lika mycket som att skicka inom Sverige… Dock får man vänta lite längre såklart. Men det är väl egentligen enda minuset.

kotchak
2009-09-29 00:54
#15

tack för svar Joppo!

får ta o titta på den hemsidan som du länkade till.

tack än en gång :)

Proosen
2009-09-29 08:49
#16

#13

Just så, X-21 ska blandas i blank färg/lack för att göra den matt. Om du kör på bara X-21 blir det som frost kvar och inget annat.

Hur matt ytan blir är upp till dig, mer eller mindre iblandat styr effekten från något mindre lyster till dödsmatt.

Niclas

Exelon
2009-09-29 17:05
#17

Använder modelmaster klar/matt lack späder den med vanlig förtunning.

Gjorde samma misstag som dej Kotchak men på en nästan färdig halvbandare. Gissa om man blir förbannad.

Efter det så har jag inte använt den mer.

Det har inte nämns men en dekal vätska är väl investerade pengar. För då lägger sig dekalen bra och i vissa fall måste man lösa upp den lite för att få ner den på ojämnheter osv.

GeeKen
2009-09-29 17:46
#18

#17: Går Modelmasters färger att använda på en modell som redan är målad med Tamiyas färger.

Vad menar du med "vanlig förtunning"? Fungerar Tamiyas förtunning även till MMs färger?

Behövs något speciellt medel för att rengöra sprutan för dessa fäger?

Herre Gud vad vuxen, praktisk och tråkig jag är… Usch!

/ GeeKen (vuxenpoängssamlaren)

________________________________________

>>  GeeKen - Medarbetare på Modellbygge iFokus

kotchak
2009-09-29 21:37
#19

köpte Vallejo satin varnsih air idag och det gick inte så bra :( , min airbrush klarade inte att spruta det, det var avbrott hela tiden och fick ingen bra spridarbild, preciss som om vätskan var för tjock, nu är modellen förstörd :( och min airbrush behöver nog rengöras också…

som ovan nämnt är jag nybörjare och kör med en billig jula spruta som ska enligt uppgift vara ngn badger liknande, rätta mig om jag har fel.

kotchak
2009-09-29 21:46
#20

vad gjorde jag för fel? skulle jag ha tunnat ut den mer? Vallejo Air ska man väl köra med direkt i sprutan har jag förstått? utan att behöva tunna ut ?

mvh

Annons:
GeeKen
2009-09-29 22:00
#21

Själv använder jag bara Tamiyas färger, men jag vet att jag stötte på liknande problem när jag började förra året. Efter tips om att tunna färgen och justera trycket på kompressorn så fick jag ett sjuhelvets fint resultat.

När det gäller Tamiyas färger så ska åtminstone de vara "tunna som mjölk" (fråga inte om det är lätt-, mellan- eller fetmjölk, för jag har ingen aning).
När jag sedan fick minskat trycket på kompressorn (tryckutjämnaren) så blev det kanon. Som nybörjare tror jag att man lätt använder sig av för högt tryck, vilket gör att det blir en "rälig" sprutbild, med mycket stänk. Dessutom hinner en hel del av färgen torka i luften mellan sprutmunstycket och modellen, vilket ger en ojämn och ful (apelsin)yta.

Ungefär så tror jag att det är…

Hoppas att någon som är bekant med den typ av färger som du använder dig av kan korrigera mig om jag har fel rörande färgförtunningen.

/ GeeKen

________________________________________

>>  GeeKen - Medarbetare på Modellbygge iFokus

Joppo
2009-09-29 22:12
#22

Jag har använt Vallejo Satin Varnish i Julas "proffsspruta". Jag gjorde såhär:

Först spädde jag färgen med Vallejos egna förtunning. Ratio: 50/50.
Såhär ser flaskan ut

Ställde in trycket på kompressorn på 2 bar.

Sen målade jag…

Hoppas detta hjälper…

Mvh Jesper

kotchak
2009-09-29 22:44
#23

@ #22

jaha så man ska spä trots allt, jag hade fått för mig att man inte behövde spä Vallejos air färger, där ser man…. om jag hade vetat detta.

Vallejos egna förtunning, hmm är den spritbaserad?

tack så mkt för svar.

Joppo
2009-09-29 23:08
#24

#23 Enligt Vallejo ska man inte behöva späda, men jag gör det i alla fall… Annars får jag de problem som du skrev om tidigare…

Jag tror inte att den är spritbaserad… Den luktar ungefär som citron och är inte lika lättflytande som sprit…Det är inget "flammable"-märke på flaskan heller…

Synd att din tank blev förstörd… Om det är nån tröst så går det säkert att fixa den genom att bada den i T-röd och måla om den… Men jag kan förstå om du inte vill dettaObestämd

Mvh Jesper

J35B
2009-09-29 23:22
#25

Jag bygger visserligen flyg, men hantverket och principerna är ju samma. Jag använder mig enbart av Oceanlack, en vattenbaserad lack som finns på Panduro Hobby. Låter kanske inte så spännande, Panduro är ju allt annat än modellbygge, men det funkar kanon. Finns i blank, halvblank och matt.

Jag späder den med vatten och airbrushar först ett lager blank lack, dels för att få dekalerna att fästa ordentligt, dels för att det blir lättare med wash. Därefter lackar jag med matt, eller halvblank (beroende på hur förebilden ser ut) och jag kan garantera att den matta är verkligen matt. Rena drömmen för pansarbyggare. ;-)

Första gången är det svårt att tro att så blankt kan bli så matt med bara ett tunt lager, men så blir det, tro mig.

Johnson använder jag enbart till huvar. Har provat den en gång på en bilkaross och visst funkade det, men det känns tryggare med Ocean blank, har också hört om krackeleringar.

PS. Jag kör akrylfärger (Gunze, snarlika Tamiya) och har aldrig haft problem.

[Eimmot]
2009-09-30 00:29
#26

Ett tips till alla som testar nya tekniker och dylikt är att inte använda den nya produkten på sitt favorit- eller påbörjade modellbygge utan att man testar först på en plastbit, gammal modell, eller köper en billig modell som man testar på. På så sätt slipper man förstöra ett fint målnings, vädrings och dekalarbete som kan ha tagit flera timmar att göra.

Exelon
2009-09-30 00:47
#27

Geeken: ja jag använder till 90% tamiya färger till mina byggen så det fungerar prima. Använder typ Benco´s sytetiska förtunning eller deras BENCO 14 cellulosa förtunning. Och späder ca 50/50. Och det som jag tyckte talade för Modelmaster är deras ganska stora(i modell sammanhang) glasflaskor och med skruvkrok. Men tänkte prova Microscale´s lacker och se om dessa är något att ha.

Annons:
kotchak
2009-09-30 01:13
#28

hehehe!!! Jag fixade de :D !

felet låg i att jag inte späde Vallejon stain varnish tillräckligt bra :) jag spädde med typ 40/60 , färg/vatten och det blev skitbra! :D , fick lägga dock 2-3 lager hehe, nu vet jag iaf hur man gör och denna tråden har varit väldigt givande!

tack alla för hjälpen :) detta är grymt kul hobby, är glad att jag hittade tillbaka :)

@ #25 tack för tipset! , ska läggas på minnet.

@ #24, tack ska du ha Joppo för alla tips! :) , det är ingen fara, jag gav den en dusch med ljumet vatten innan den han ens torka så det var ingen fara, nu den andra försöket blev det bra :)

Nästa bygge blir de Tamiyas Flakpanzer IV "Wirbelwind" :)

mvh

Joppo
2009-09-30 01:30
#29

#26 Mycket bra tipsGlad

#28 Skönt att det löste sigSkrattande Du får lägga upp lite bilder på skönheten…

starhawk
2009-09-30 09:30
#30

#20: Pratade med en "Vallejoexpert" om det här, själv har jag sedan länge bojkottat Vallejo. Enligt honom skall all Vallejo förtunnas, det gäller såväl vanlig som Air. Air är väl lite tunnare och behöver inte tunnas ut lika mycket som vanlig Vallejo när det skall sprutas men den är inte färdig för sprutan direkt från flaskan.

Själv föredrar jag färger som kan målas direkt från burken, skall jag spraya får jag givetvis förtunna den.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

GeeKen
2009-09-30 12:05
#31

#25: Penslar du eller sprutar du Oceanlacken?

/ GeeKen

________________________________________

>>  GeeKen - Medarbetare på Modellbygge iFokus

[Eimmot]
2009-09-30 13:26
#32

#31 Så vitt jag kan se står det "Jag späder den med vatten och airbrushar först ett lager blank lack". Flört

GeeKen
2009-09-30 14:36
#33

Hehehehe… Mina ögon är gamla och trötta, så jag brukar hoppa över lite ord här och där - med ålderns rätt förstås!

Skrattande

Det är dags å beställa lite lack från Panduro nu!

/ GeeKen

________________________________________

>>  GeeKen - Medarbetare på Modellbygge iFokus

J35B
2009-09-30 17:49
#34

#31: Airbrush. Har testat att pensla, men det blir lätt märken av penseln trots att man späder lacken. Man behöver inte spruta på särskilt tunt för att få fram den matta effekten, det är lite mer jobb om man vill få modellen riktigt blank (t ex en passagerarkärra). Passar därför kanske inte så bra för bilbyggare, desto bättre för oss som bygger murriga och slitna flygplan eller för den som vill ha en riktigt matt pansarkärra.

När man lackar kan det ibland se tjockt och ljusblått ut, men då ska man bara vara lugn och låta den vara. Så länge det inte rinner, torkar även de största pölar ihop och bildar en riktigt fin yta. Och torkar gör det dessutom ganska fort, oerhört fort om man jämför med andra lacker.

Annons:
[Eimmot]
2009-09-30 21:56
#35

Hittade på ett engelsk forum idag en fråga angående Tamiya-färg och future. Kan ju vara intressant när vi ändå pratar om detta ämne:

Innan man lackerar med Future över Tamiya och akrylfärger, för att vara på säkra sidan ska man låta det torka 24 till 48 timmar, Akrylfärger torkar snabbt, men torkar inte helt lika snabbt som 'enamels'. Akrylfärger får inte fullt fäste på ytan förräns det torkat helt, de kräver också en renare yta än 'enamels'.

Future är en slags akryl-lack, det är väldigt starkt och krymper under tiden det torkar. Om underliggande färg inte torkat tillräckligt eller inte var applicerat på en tillräckligt ren yta, så kan Future göra så att underliggande färg krackelerar, även kallat "Crawling".

[Hayabusa]
2009-10-01 00:02
#36

#35 Fast å andra sidan - kan man lita på allt som skrivs på nätet? Personligen tror jag att man ska saker & ting med en nypa salt. Bäst är att testa själv, vilket förvisso inte är helt lätt alla gånger. Jag har själv aldrig haft något problem då jag använt Johnson Klar (Future), men det kan ju bero på tur eller tillfälligheter.

Nu är ju, förmodligen, inte alla akrylfärger exakt lika. De har säkert olika beståndsdelar och därför olika karaktär. Men - en sak har de gemensamt; de är vattenbaserade. På Vallejos hemsida läste jag följande (fritt översatt): Akrylfärg torkar snabbt till en dammtorr yta, men vattnet i färgen fortsätter att avdunsta under en tid. Om färgen är målad på ett icke-poröst material (som t ex styrene) så måste vattnet avdunsta genom hela färgskiktet, vilket kan ta veckor i anspråk. Är det ett relativt tunnt färgskikt, kan det gå på några dagar medan ett färgskikt på 2 mm tar månader på sig att torka/härda helt och hållet. Så länge denna process pågår så ska man inte lägga på någon form av skyddslack eftersom den då fungerar som en barriär för det avdunstande vattnet.

Rätt eller fel? Tja, det låter rätt logiskt i mina öron och det är nog ingen dum idé att låta akrylfärg torka ordentligt innan man lägger på ett skikt lack. Sedan är det ju svårt att veta exakt hur lång tid som är tillräcklig. 1-2 veckor? Kanske mer? Jag har absolut känslan av att akrylfärg som t ex Vallejo, Tamiya och Gunze mår bra av att få torka/härda lääänge…Ibland kan den kännas lite "mjuk, trots 3-4 dagars torktid.

Som sagt - allt som står på nätet är ju inte alltid en absolut sanning. Kanske inte detta som jag skriver heller är?

/Stefan

johannespanzer
2009-10-01 00:15
#37

Här var det mycket spännande läsning! Mycket bra tråd med många fina inlägg! Det låpter som jag skall testa ocean från panduro istället för johnson. Dessutom jobbar det ju en sån söt tjej här på panduro! Flört

Jag slänger in mina 5 ören också!

Eventuell vallejo som skall "strippas bort" görs enklast med grönsåpa tycker jag.

Jag har börjat späda vallejon med ajax (ammoniak)! Det skall man egentligen inte göra, men det funkar för mig!

Matt lack innehåller såna där små korn, de bygger den skrovliga ytan som gör den "matt" (den reflekterar alltså ljuset dåligt) dessa skrovliga korn är inte populära i färgsprutan, de är "stora" i förhållande till vanlig färgs ingredienser. Även många jordfärger har stora pigment, vilket gör dem mer svårsprutade. Men som jag ser det betalar jag hellre för pigmenten och späder själv, än får mer vatten i flaskan. Flört

Nån skrev det redan, men vattenspädbar färg har ofta sämre vidhäftningsförmåga, på feta ytor, för den har ingen "naturlig" avfettning som thinner- och alkoholspädbara färger har.

Hayabusa har jag för mig skrev nåt om att vallejo metallic har nåt som 2 veckors genomhärdningstid. jag misstänker att även vanlig vallejo ligger nånstans på 2-3 dagar, så helst inga tuffare experiment innan dess. Olja på ansikten löser liksom lättare upp vallejon om man inte låtit gubben stå i en 2-3 dar tycker jag.

Sån där golvpolish, har inte testat just johnson, men jag har bonat plastgolv med annat märke vattenspädbar polish som härdade på 45 minuter (gick att gå på) så den måste vare extremt snabbhärdande.

[Eimmot]
2009-10-01 00:23
#38

#37 Naturligtvis kan man inte lita på allt som står på nätet. Allting är bara subjektiva uppfattningar. En del gillar akrylfärger, en del hatar dom. Och jag håller med om att man ska testa själv. Man lär sig genom sina egna misstag o framgångar!

[Hayabusa]
2009-10-01 00:46
#39

#37 Hej Johannes! Visst är det spännande med färg? Glad Internet är fantastiskt - ju mer man läser, ju mer inser man att man inget vet…Väldigt lätt att bli konfunderad, minst sagt.

Jo, som jag skrev innan så tar akrylfärg (Vallejo etc) rätt lång tid på sig att torka ordentligt. Den blir dammtorr fort och man kan ta på ytan rätt tidigt. Men - den tar lång tid på sig att torka/härda ordentligt. Vallejo metallic låter jag torka i 2 veckor, minst, innan jag gör något med den.

Innehåller matt färg verkligen små korn? Personligen tror jag att matt färg torkar till en ytfinish som är skrovlig. Färgen innehåller någon tillsats som gör att ytan "drar ihop sig" och torkar till en skrovlighet. Skrovlig yta = dålig/ingen reflektion av ljuset. Det är därför som man kan polera upp en matt yta till blank, man polerar bort skrovligheten helt enkelt. Likaså är det därför som dekaler funkar dåligt på en matt (skrovlig) yta. Skulle man förstora upp ytan, så skulle man förmodligen se att dekalen låg uppe på "topparna" av den skrovliga ytan. I "dalarna" bildas luftfickor = silvering.

Ja, det är min teori. Rätt eller fel?

Bra att det funkar att förtunna Vallejo med Ajax. Ja, funkar det så funkar det…Personligen använder jag vanligt vatten. Till Model Air; inget alls. Har airbrushat hur mycket Model Air som helst, direkt ur flaskan. Utan problem. Om det är en liten "skvätt" färg i flaskan, så tillsätter jag möjligen en droppe vatten för att få rätt konsistens. En droppe Airbrush Medium i färgkoppen är heller aldrig fel.

En stor fördel med Johnson Klar är att den flyter ut otroligt bra. Den går att penselmåla med mycket gott resultat.

Panduro Oceanlack har jag aldrig provat, men det låter ju bra. Värt ett test.

/Stefan

[Hayabusa]
2009-10-01 00:58
#40

#38 Ja, så är det Eimmot. Det är ju mycket personlig smak & tycke, när det gäller färgval. En del gillar fabrikat A, andra fabrikat B. Vad är bäst? Tja, det får var och en avgöra själv.

Det som är fascinerande, och samtidigt lite skrämmande, med nätet är att vissa (miss-)uppfattningar sprids och blir till sanningar. Ja, du vet - om man upprepar en lögn tillräckligt många gånger, så blir den till slut sann. Typ; "Jag läste det på Wikipedia, då måste det vara sant…" Glad

Nu är det ju "bara" lite hobbyfärg vi diskuterar, men visst är det ett intressant fenomen?

/Stefan

J35B
2009-10-01 23:55
#41

Apropå torktid kör jag konsekvent med Gunze och brukar låta den torka i några dagar (mest eftersom jag tyvärr inte kan bygga varje dag…). Men jag har också gjort ett par snabbyggen där jag målat och lackat i princip med några timmars mellanrum eller max ett dygn. Även om det inte är något jag rekommenderar, har jag hittills (peppar, peppar…) inte råkat ut för några missöden. Lacken är Ocean, se mitt inlägg ovan. Å andra sidan brukar jag inte lägga på några väldiga lager lack, så det är möjligt att den underliggande färgen kan andas trots allt.

Annons:
[Hayabusa]
2009-10-02 01:02
#42

#41 Jag tror inte att det finns någon absolut sanning eller definitiva svar på detta ämne. Ibland funkar det utan missöde och ibland vill det sig bara inte. Även om det inte är så enkelt, så får man nog prova sig fram med olika "recept" och lösningar.

Det som är väldigt positivt, är att vi på detta forum kan diskutera och dela med oss av våra erfarenheter. Det handlar ju inte om att "jag-vet-bäst" och "min-metod-är-bäst" utan en helt öppen debatt. Just färg, förtunning, lack och airbrush brukar ge upphov till rätt "heta" debatter, kanske för att det känns som ett lite klurigt & svårt område.

Jag hoppas att ingen upplever mina inlägg som "Besserwisser-snack", för det är verkligen inte min avsikt. Däremot tycker jag att det är en jäkligt intressant diskussion Glad

Det här med Oceanlack är något som jag verkligen ska testa.

/Stefan

[Eimmot]
2009-10-02 17:29
#43

#42 Nedå, ingen besserwisser-varning på dig Tungan ute.

Och nu när alla kommer springa och köpa oceanlack så är det väl bara en tidsfråga innan det kommer trådar om hur man ska använda och vilka missöden som sker med den lacken Cool

Joppo
2009-10-02 17:40
#44

#42 Jag tycker inte du framstår som nån besserweisser… Jag uppskattar att du delar med dig av din kunskap och åsikterGlad

Exelon
2009-10-02 19:49
#45

Det är väl det som är väldigt positivt på detta forum att alla hjälper till med sina egna tips och ideér. Och nån besserweisser snack eller några påhopp har då jag inte sett på forumet. Och vissa gör på ett vis och andra på ett annat. Tycker själv det är ganska gött, då kan man ju sno lite tips där och lite här och göra en egen version.

Hayabusa dina tips och tekniker är guld värt, så du får gärna "babbla på" finns alltid något man kan snappa upp.Skrattande

StefanW
2009-10-03 01:26
#46

#42 Stämmer in i kören: Prata (skriv) på som du brukar, det är ju just det som forum är till för!Glad

Stefan - Modellbyggare

J35B
2009-10-03 20:00
#47

#42 Inte heller jag uppfattar något besserwisseri.

Sedan är det precis som du skriver, det här med färger och lack är inte lätt, de kan reagera väldigt olika vid olika tillfälllen och ibland vet man inte riktigt varför det inte funkar.

En minnesregel jag har är att köra konsekvent med samma typ av färg/lack. Och ska man blanda, ska man undvika att köra färg/lack som späds med lacknafta ovanpå en vattenbaserad färg. Omvänt funkar däremot.

Med andra ord, kör ALDRIG wash som inte är vattenbaserad ovanpå Oceanlack! Då kan jag nästan utlova att det går käpprätt åt skogen.

Ytterligera en erfarenhet av Oceanlack är att den är lite känslig innan den har torkat ordentligt.

starhawk
2009-10-03 21:09
#48

Det är lite svårt att besserwissra på det här området, för det finns ju knappast nåt vetenskapligt belagt att någon lack skulle vara bäst, utan det är att rapportera sina egna erfarenheter som sedan andra kan ha nytta av vid sitt eget sökande efter den lack som passar dem bäst

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
Texxas
2009-10-03 21:34
#49

Färg och målning är väldigt intressant, läser med stort intresse alla tips här på forumet.

Jag har en fundering angående blankt och matt.
En del kulörer finns ju i både blankt och matt utförande men spelar det igentligen någon roll om man sedan lägger på antigen matt eller blank klarlack?

Om man målar med matt färg och blank lack blir det lika blankt som med blank färg och blank lack och tvärtom för matt ?

[Hayabusa]
2009-10-03 22:08
#50

Då kör vi på som vanligt..Glad

#49 I princip är det så det fungerar. Det är alltid översta skiktet färg som bestämmer dess karaktär. Det som gör en yta blank är hur slät den är. Det är ju ljuset som reflekteras och ju mer jämn & slät yta = ju blankare. Den matta ytan uppstår pga att ytan är skrovlig och ljuset reflekteras i alla möjliga riktningar dvs ögat uppfattar det som matt.

Ta en högblank lack och dra över ytan med slippapper. Ytan blir matt pga skrovligheten. Tvärtom, så går det att polera upp en matt yta till blank. Ljusets reflektion i ytan är det som avgör.

En helt annan sak som är intressant, när vi pratar om ljusets reflektion är kulör. Utan ljus är alla ytor utan färg. Det vi upplever som färg är ljusets reflektion i ytan, som ändrar våglängd. Ögat uppfattar det som olika kulörer. Det är också därför som vi upplever att färgen "ändrar sig" beroende på ljuskälla. Varje ljuskälla har olika våglängder och reflektionerna skiftar därför. Likaså är det därför som det är så svårt att urskilja färger i t ex skymning eller svag belysning. Allt ser lite grådassigt ut, helt enkelt…som en svensk, grå höstdag Glad.

/Stefan

Texxas
2009-10-03 22:50
#51

#50 Tack Stefan.
Det var som jag trodde men bra att få det bekräftat så jag inte klantar till min bygge.

J35B
2009-10-03 23:47
#52

#50

Stefans svar är ju uttömmande. Kan bara instämma och komplettera med lite erfarenheter: Blank lack gör att färgen känns något mörkare, helmatt lack får den att upplevas ljusare (av exakt de skäl Stefan beskriver).

Som alltid gäller tipset: Prova på en gammal modell eller något liknande först.

(Sedan att jag inte lever som jag lär, utan kastar mig in i målandet och lackandet vind för våg utan att prova alls är väl en helt annan sak.Glad)

starhawk
2009-10-04 19:25
#53

#52: Nja, det är inte alltid så! När jag mattlackade min Buccaneer blev den mörkare, så det kan bero på olika lacker och färgers reaktioner med varandra, bäst att testa först!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[Eimmot]
2009-10-06 20:11
#54

Går det att använda dekalvätskor såsom micro-sol och micro-set på Oceanlack?

starhawk
2009-10-07 09:59
#55

#54: Borde inte vara något problem, men jag har läst att Oceanlack är lite ömtålig så man vet aldrig, har J35B eller någon annan Oceanlackare några erfarenheter på det området?

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: