Annons:
Etikettairbrush-färg-lack
Läst 2835 ggr
linusorn
2009-10-08 23:30

Mr surfacer

Hej!

Har en kort undran bara, har gått över till Gunze färg (att man inte insett deras storhet tidigare är ett mysterium) och tänkte grunda med mr surfacer. Bör man låta surfacern torka 24 h, eller räcker typ en halvtimme?

Annons:
[Hayabusa]
2009-10-09 00:30
#1

Mr Surfacer är en kanonprodukt, tycker jag. Det torkar snabbt till en hård yta. 30 minuter är kanske lite väl snålt…såå brått är det väl aldrig? Glad

/Stefan

linusorn
2009-10-09 00:53
#2

Nja, men det finns väl inget så tråkigt som att vänta på färg som torkar?

Joppo
2009-10-09 01:06
#3

#1 Jag kände på mig att du skulle slinka in i denna tråd Mr. LångtorkFlört Men du har säkerligen rätt…

#2 Du har uppenbarligen inte varit på mina släktmiddagar…

Var kan man köpa Mr Surfacer-prylar i Sverige? Jag skulle vilja testa deras primer jag också… Samt deras flytspackel… Det snackas mycket om det på internationella sidor

[Hayabusa]
2009-10-09 01:48
#4

#3 Japp, så är det…vad heter det nu..? Jo;"Tålamod är en dygd" Glad För mig är modellbygge ingen tidstävling. Jag vill att resultatet ska bli så bra som möjligt - inte bli avklarat så snabbt som möjligt. Men, var & en bygger som man själv.

Alltså…Mr. Surfacer torkar snabbt. Exakt hur snabbt, vet jag inte riktigt. Har inte tagit tid, om man säjer så…beror väl på hur tjockt lager osv. Efter 1 timme är det säkert ok att måla annan färg ovanpå.

Mr. Surfacer säljs av Rebell Hobby. Finns i tre olika densiteter; 500, 1000 och 1200. 500 är den som är mest "tjockflytande". Den är sannolikt av Lacquer-typ och ska förtunnas (om man nu vill det) därefter. Finns en speciell Gunze-förtunning, men jag misstänker att cellulosa-förtunning också funkar. Mr. Surfacer luktar skarpt som f-n och ett par sniff tar dig till högre höjder på 3 sekunder..Oskyldig. Inte så trevlig, med andra ord. Dock är den jäkligt bra för modellbygge. Det tog ett tag innan jag blev van att använda den, men numera är den oumbärlig.

Jopp, Mr. Surfacer är det flytspackel du hört talas om. Man kan väl säja att det är en kombination av grundfärg och flytspackel, fast 1200 är ju mer grundfärg än spackel. Det till trots så fyller den ut smårepor t ex.

Vill du ha ett riktigt bra flytspackel? Jag brukar lösa upp lite Squadron spackel (den vita) med Humbrol flytande lim. Spetsa med Tamiyas grå spackel. Densiteten går att variera, men med lite övning funkar det kanonbra.

/Stefan

ElLobo
2009-10-09 04:28
#5

#2: Du ska väl ha tid att kolla sajten också?!

Joppo
2009-10-09 12:28
#6

#4 Håller med dig Stefan… Modellbygge måste få ta tid om det ska bli bra… Ville bara jiddra lite med digGlad

Nu har jag iaf beställt grejerna från Rebell. Jag ser fram emot få testa dem… Ska även fixa ett nytt filter till gasmask så jag slipper hamna på "högre höjder" som du så målande beskriver detFlört.

Tack för tipset om flytspacklet också.

/Jeppe

Annons:
[Hayabusa]
2009-10-09 14:16
#7

#6 Haha, det är lugnt Joppo Glad. Jag tog det inte så hårt…Nä, men helt seriöst - tålamod är väl något som kommer med åldern. Alltid någon liten fördel med att bli äldre…När jag var liten grabb så ville man ju bygga ihop sin modell helst samma dag - på stört!

Ja, som sagt - Mr. Surfacer är riktigt bra. Men, jag skulle INTE använda dön för airbrush-målning. Det funkar säkert, men skulle tro att du får ett mindre h-e att rengöra din Iwata. Nej, penselmålning är det som gäller.

Att blanda sitt eget flytspackel, så som jag beskrev, funkar kanonbra. Väldigt bra för att t ex fylla tunna skarvar och fogar med.

/Stefan

Joppo
2009-10-09 15:11
#8

GöttGlad

Nej, Iwatan kommer jag inte att använda till detta… "My precious" sörplar bara akrylfärgGlad

Jag köpte en sprayburk för att kunna spruta på det. Tänkte jag skulle testa att prima med den. Tidigare har jag använt Warhammers Chaos Black och Tamiyas mattsvarta till detta detta ändamål, men jag tycker ingen av den funkar så som jag vill. Warhammerfärgen blir lätt lite ojämn medans Tamiyan inte funkar så bra att slipa. Förhoppningsvis funkar det bättre med Mr Surfacer… Vad har du för åsikter i denna fråga?

/ Jeppe

[Hayabusa]
2009-10-09 15:31
#9

Jag har inte testa Mr. Surfacer på sprayburk. Men, det är väl förmodligen samma innehåll som på "burk-för-penselmålning". Den funkar kanonbra att slipa. Kör med fint vattenslip så får du en väldigt bra yta.

Jag använder Mr. Surfacer enbart på "problemställe" dvs skarvar/fogar och andra ytor som jag vill ha en jämn och slät yta på.

/Stefan

linusorn
2009-10-09 17:00
#10

#4

Håller med dig, och mina modeller brukar ta lååång tid. Men det är ju inte för att vänta på att färg ska torka som jag bygger. Hmm, svårt att uttrycka detta. Man kanske helt enkelt ska ha lite fler byggen igång samtidigt?

[Hayabusa]
2009-10-09 17:54
#11

#10 Jo, jag förstår vad du menar. Som jag skrev, så är Mr.Surfacer en grundfärg/flytspackel av Lacquer-typ. Det som är karaktäristiskt för Lacquer är att det torkar fort och att färgskiktet är tunn & hårt. Innan jag våtslipar en yta som är målad med Mr. Surfacer så väntar jag gärna några timmar extra - hellre att vara på den säkra sidan än att få trassel & strul.

Gunzes akrylfärger är kanonbra, men kan ta flera dygn på sig att torka helt och hållet. Visst, de blir dammtorra rätt fort - men det är lätt hänt att det blir märke efter fingeravtryck etc.

Vad gör man åt det? Tja, inte så mycket. Det är bara att gilla läget.

Tamiyas AS-färger (sprayburk) är av Lacquer-typ. De torkar otroligt fort och ytan blir stenhård. Kanske ett alternativ?

/Stefan

Upp till toppen
Annons: