Annons:
Etiketttips-råd-problemlösning
Läst 5561 ggr
T-34
9/26/09, 1:21 PM

Vitrinskåp

För de som är intresserade har jag gjort en tråd på IPMS Göteborgs forum med en byggbeskrivning om hur man bygger om en vanlig Billybokhylla till ett ändamålsenligt vitrinskåp till färdigbyggda modeller. Alla har vi väl problem var vi ska göra av det färdigbyggda eller?

Det kan väl alltid inspirera nån.

Har ni några frågor ang mått eller teknik så fråga bara.

http://ipmsgoteborg.clubdiscussion.net/tips-och-tricks-f8/bygg-ditt-eget-vitrinskap-t668.htm#11498

Mvh

Magnus

Annons:
johannespanzer
9/26/09, 2:59 PM
#1

Oj vad läckert! Förvånad

Det enda jag inte förstod var vart du fick listerna & skjutdörrarna i glas ifrån?

Edit - det är från glasmästaren helt enkelt?

Jonssonligan
9/26/09, 3:02 PM
#2

Mycket vackert.

Törs man fråga vad det kostar?

T-34
9/26/09, 3:22 PM
#3

Kul att ni uppskattade det.

#1 Listerna är såna man har till tex badrumsskåp. Alltså den övre listen är lite högre än den undre så att glaset inte kan falla ut man tar glaset och trär i där uppe och sen där nere så står det där.

#2 Billy hyllan vet jag inte riktigt vad den kostar men kanske 300 spänn eller nåt. Glas och lister fick jag je ca 1200:- för och belysningen kostade väl 200:- ungefär.

Magnus

StefanW
9/26/09, 5:37 PM
#4

Mycket läckert skåp till en inte allt för hög kostnad! Tackar för bilderna och beskrivningen! För övrigt så var det intressant att se de andra välfyllda skåpen!

Stefan - Modellbyggare

berfrund
9/26/09, 5:48 PM
#5

Härligt vilka snygga skåp!  och för att inte tala om innehållet i skåpet riktiga skönheter.

Japp dax att ta entré till det rummet i fortsättningen… så ni tjänar in era utlägg.Glad

Jonssonligan
9/26/09, 6:59 PM
#6

#3

Ok, tack för svar. Som alltid är det de stora glasdörrarna som kostar. Men det blev väldigt snyggt.

Annons:
T-34
9/26/09, 7:38 PM
#7

Jag vet inte riktigt om det är dörrarna som är dyrast, hyllplanen är ju ett par mm tjockare så jag undrar om inte dom är dyrare. Men som sagt ska man köpa nåt likvärdigt som är färdigtillverkat så blir det svindyrt.

#4 o 5 Jo det är en del vagnar i skåpen och det mesta är ryskt fram till 1945.

Magnus

WildeSau
9/26/09, 7:45 PM
#8

Har du låtit en glasmästare skära ut hyllplanen också?

Är det isåfall vassa eller rundslipade kanter?

Härdat glas eller vanligt?

Pris per hyllplan?

IKEA's härdade rundslipade glashyllplan kostar 75kr/st numera.

Har en liknande lösning själv, fast med IKEA-dörrar som döljer en del av samlingen.

Håll modellutställningen dammfri


Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

T-34
9/27/09, 1:10 AM
#9

Jo det är glasmästren som skurit till skivorna som är 6mm tjocka för att kunna hålla tyngden med slipade kanter. Det är vanligt planglas.

Funderar bara på hur IKEA har löst detta med att mitthyllan är fast. Om mitthyllan är i trä blir det ju lite svårt att få igenom ljuset.

Magnus

johannespanzer
9/27/09, 2:03 AM
#10

Sanningen att säga så har mig veterligen ikea inte löst det. De har iofs halvdörrar som är hela som man kan montera på nedra halva hyllan. Men då passar inte glasdörrarna på övre hylldelen ändå. 

Billy är lite instabil (spånskiva med färgat papper eller faner på) och vore det inte för bakstycket i masonit så skulle den ju falla till en romb.

Hyllplan med böcker buktar rejält efter ett tag. Och har man glashyllplan rekomenderas dubbla om det är tyngre grejor (minns inte, över 20 kilo kanske), knappast modeller alltså.

 Den behövs nog den där mellanhyllan, för att hindra sidorna att trycka ut sig; om man har tyngre grejer i den (böcker eller sprit). Värsta scenariot är ju att hyllsidorna buktar ut och tillåter glaset att börja röra sig, i värsta fall blir det en "pannkakning" av alla hyllplanen i den. Nu ska man väl inte måla fan på väggen, men glaset i sig väger ju en del också.

Håll koll så hyllsidorna inte börjar bukta utåt och dina glasplan bukta också och röra sig nedåt, knappast troligt, men med så många fina "ögonstenar" i den så är det bättre att vara säker.

OCH du har väl säkrat dem i väggen, med tippskydd hoppas jag?

//Tråk-johan Flört

panther11
9/27/09, 10:35 PM
#11

Mycket fint sånn här ide har man väntat på.

T-34
9/28/09, 7:11 PM
#12

#10 Jo hyllan är ordentligt säkrad i väggen och det där med mellanhyllan löste jag så att jag sågade ner mellanhyllan till 70mm och satte en lysramp där plus att 70mm räckte för att använda ett av fästena från sidan så att säja så hyllan kan inte "bukta ut".

#11 Kul att du gillade den.

Magnus

Upp till toppen
Annons: