Tips & Råd

Oil paint dot method, oil filter?

2009-10-05 15:27 #0 av: kotchak

hej hej ! Jag igen :)

ber om ursäkt om ämnet har tagits upp innan, kunde inte hitta iaf.

Oil paint dot method vill jag lära mig.

antar att det är de som kallas för Oil paint dot method, se länken nedan.

http://www.migproductionsforums.com/phpBB3/download/file.php?id=1903&mode=view

hur funkar det egentligen? vad är det för färger/tuber man använder sig av? vad jag har förstått så är de oljefärger som konstnärer använder när dem målar. har jag förstått de rätt? vad bör man tänka på när man smetar ut färgerna? ska man tunna ut de med nåt? hur fungerar tekniken generelt?

i vilket skede under byggandet av modellen ska man använda sig av denna teknik?

hoppas ni förstår mig.. :)

 

mvh

 

 

 

Anmäl
2009-10-05 17:42 #1 av: Azgaron

Om jag fattat det rätt så går det i princip ut på att man duttar små klickar av oljefärg, av konstnärstyp, som du nämner, på modellen!
Sedan använder man lacknafta och en flat konstnärspensel för att dra ut dom här duttarna. Nu beror det lite på vilken effekt man vill ha, för man kan antingen lavera med rätt mycket narfta så man får ett slags filter, eller så drar man helt enkelt neråt med penseln, och får då en effekt av regnrinningar.

Jag har i princip bara testat på en modell tidigare och då var den färdigmålad och dekalerad, samt skyddslackerad med Johnson golvpolish!

På bilden ser det ju ut som att det är gjort i ett tidigare skede!

Skulle gissa att bla Hasse behärskar den här tekniken, och kan bistå mig ifall jag missat nått viktigt! Flört

HTH

 

Anmäl
2009-10-05 17:47 #2 av: PAK43

Tekniken används för att få enfärgade ytor lite mer levande genom att man åstadkommer nyansförändringar med hjälp av färgerna. Här finns en bra beskrivning:

http://ultrawerke.blogspot.com/2007/03/painting-and-weathering-tutorial-part-i.html

Anmäl
2009-10-06 00:23 #3 av: NBISaladin

Azgaron ger en bra sammanfattning.
Man lägger ut små duttar outspädd oljefärg (sån i tub som konstnärer använder), och blandar ihop dom med en lätt lacknafta-fuktad pensel. En rund, lite större pensel funkar bäst för mig.

Som på bilderna här nedan (klicka bild för större bild), är det en bra idé att lägga ljusa nyanser på ytor man kan tänka sig är mest exponerade för solljuset, mörkare färger in emot hörn, vinklar och vrår. Val av kulörer är ett kapitel för sig, tar lite för stort utrymme för att jag ska breda ut mig om det här! Vad är det för färg(er) på det du vill testa metoden på?

Bilderna nedan visar överst mitt val av palett för den gröna vagnen, i mittbilden har jag lagt upp kluttarna. Den här metoden brukar kallas "fading", dvs blekning, färgutmattning.
Sen kan man göra på liknande sätt för att få en "vertikal fading", som ser mer ut som färgutmattning p.g.a rinnande regn o liknande, där man jobbar på de vertikala ytorna för att få ett riktat flammigt resultat, väldigt effektivt!

 

Anmäl
2009-10-06 00:43 #4 av: kotchak

Hasse, Håkan och PAK43

Stort tack för era svar.

 

Hasse! :D

Jag vill testa den metoden på en oliv grön lackad js-3 tank! 1:35.. Och din bildbeskrivning var utmärk! tack

nästa fråga..

när ska man använda sig av denna teknik? i vilket skede? menar på, går det bra efter jag har förseglat dekalerna med satin lack te x ? eller ska man göra innan "klarlacken" dvs på matt yta?

kan man använda sig av thinner istället för nafta?

har många frågor i mitt huvud,, kommer fler sen hehe :)

 

mvh

 

Anmäl
2009-10-06 00:56 #5 av: NBISaladin

Kotchak: Serru, va bra! Jag använde vitt, ljust gult (neapelgult), bränd umbra och pyttelite mörkblått för de mörkaste skrymslena.

Bästa skedet är just det du nämner, efter dekaler och du lagt en blank till halvblank/satin lack. Funkar mindre bra på en helmatt yta, den suger åt sig för mycket av duttarna.

Om du menar cellulosa-thinner ("standardförtunning), så nej nej nej! Alldeles för aggresivt. Lacknafta, lågaromat-nafta, white spirit, balsamterpentin funkar bäst.

Anmäl
2009-10-06 01:54 #6 av: Azgaron

Nästan så att balsamterpentin kan vara för aggresivt ibland! Gäller att skyddslacken härdat ordentligt! Fast då höll jag nog på att "gegga" väl länge! Glad

 

Anmäl
2009-10-06 02:20 #7 av: Joppo

Jag använder "Odourless Turpentine" när jag gör såna här grejer. Det funkar klockrent, samtidigt som man slipper den jobbiga naftalukten...

Finns att köpa där det säljs konstnärsoljefärg...

Anmäl
2009-10-06 02:46 #8 av: kotchak

hur e de nu med terpentin o nafta, lämnar inte dem tradiga "fett" fläckar :( ?

Anmäl
2009-10-06 09:15 #9 av: Azgaron

#7 På min Balsamterpentin står det distilled turpentine, och den luktar lite (ganska mycket) "skokräm", men vad är skillnaden utöver lukten?

#8 Fråga Geeken, han vet! Skrattande

 

Anmäl
2009-10-06 11:58 #10 av: NBISaladin

#6: Jo, själv skulle jag inte använda balasamterpentin, definitivt inte till washes och filter/fading.

#7: "Odourless Turpentine" är samma sak som lågaromatisk lacknafta, 79 kr för 3 liter på rusta.

#8: terpentin låter jag vara osagt, men det skulle inte förvåna mig med tanke på att den har högre hartsinnehåll, väl? Nafta lämnar inga fettfläckar så länge man har kontroll över hur mycket man blaskar på. Har man överdrivet mycket nafta på modellen kan det ju bli torknings-fläckar eller ringar. En tunn, jämn täckning som torkar i jämn takt är grejjen!

#9: Skillnaden är att terpentinet är hartsbaserat (speciella tallbarrsträd, därav den starka "granlukten"), öfunkar mer som bindemedel, biter starkare, torkar långsammare. Nafta är väl en ren petroleumprodukt, och har primärt en spädande funktion?

Det är så det känns i alla fall, men jag är ingen kemiexpert :-)

Anmäl
2009-10-06 12:29 #11 av: Joppo

#8 Jag har inte haft det problemmet.

#10 Där ser man... Tack för tipsetGlad

Men det låter lite skumt... Min flaska kostade typ 40 kr för en deciliter när jag köpte den på Panduro... Jag ställer mig ärligt talat tveksam till att det är samma innehåll... Du skriver ju själv att terpentin framställs ur barrträd medans lacknafta är en petroleumprodukt? Hur kan det då vara samma sak? Eller menar du att funktionen är den samma?

Jag är ganska säker på att jag luktat på lågaromatisk lacknafta och det luktade riktigt otäckt i jämförelse med mitt "odörlösa" terpentin. Men jag kan så klart ha fel... Det har hänt förutFlört

Jag kanske är lite känslig, men tycker det är soft att slippa använda starka grejer i den mån det går... Just lacknaftalukten är riktigt kväljande tycker jag...

Anmäl
2009-10-06 13:43 #12 av: kotchak

Hasse! nu dök de upp en till fråga i mitt lilla huvud hehe.

 

efter man har behandlat modellen med denna oil filtrer teknik. Är det det som är den slutliga processen, dvs, avslutar man jobbet med det?? eller ska man klarlacka en gång till? men då borde inte lacken kunna fastna på oljig yta?

Anmäl
2009-10-06 13:50 #13 av: Hayabusa

Hmm...komplicerade termer Oskyldig. Jag vet inte vad som är rätt eller fel. Själv använder jag en "Odourless Mineral Spirit" köpt på Panduro. Fabrikat Plébéo. Sedan har jag ju min favorit bland oljefärger - Winsor & Newtons vattenlösliga.

Varför kan det aldrig vara enkelt?

 

/Stefan

 

Anmäl
2009-10-06 14:05 #14 av: kotchak

hmm en fråga till.

Jag bor i malmö, och undrar om ngn av er här vet, var jag kan springa snabbt o handla dessa Winsor & Newtons färger idag i malmö? som hayabusa rekomenderar...

vet att kreatima har dessa färger, orkar inte vänta 2-3 dagar innan jag får dem hehe.

 

 

Anmäl
2009-10-06 14:18 #15 av: ElLobo

#14: Bl a hos Martins Color. Du hittar nog fler butiker om du gör en sökning på nätet.

 

Anmäl
2009-10-06 14:26 #16 av: kotchak

#15

 

tack så mkt :D

Anmäl
2009-10-06 17:34 #17 av: johannespanzer

Det här är spännande! bra trådidé berfrund! Skrattande

Och kul att läsa Hasses inlägg också. Med tanke på tigern så är det väldigt kul att läsa!

Här kommer ett småtjatigt utlägg om mina oljemålningsteorier. kanske kan det vara av nytta för någon.

Mig veterligt finns det 3 huvudtyper av "medium" för olja:

lacknafta / terpentin - späder, samt får oljan att torka snabbare. Precis som hasse skriver så kommer äkta terpentin från grankåda (en form av harts) och lacknafta från petroleum. Men jag tror att de kemiskt sett är rätt nära. Här gäller att ju "finare" kvalite, desto bättre och finare späder den oljefärgen. Med riktigt "ful" lacknafta kan det bli nästan utfällning och rinning av pigmenten, inte snyggt. Man vill ju ha nåt som är kostnadseffektivt, späder bra och luktar lite.

olja, späder, får oljan att torka långsammare ofta är detta linolja, där ju närmare "virgin" den är, desto långsammare torkar den, riktig kallpressad tar åtskilliga veckor, om inte månader på sig att härda i luften.

siccativ - får oljan att torka "supersnabbt". kan inte användas mer ån några droppar, eftersom den förstör färgen om det blir för mycket. Är en metallsalt (ofta av tungmetaller) som härdar relativt snabbt även i outspädd form.

Sen finns det "medium" som är tillverkarnas egna blandningar, troligen i olika förhållanden av ovan nämnda ingredienser.

Och så finns det lackmedium (?) som om jag förstått rätt är alkydlack helt enkelt, som man späder ut oljefärgen med. Det blir blankt och slätt och torkar snabbt, lite som en lasyr nästan.

 En favorit bland många av målarna är färgrikets medium. Tyvärr är de lite hemliga av sig kemisterna om vad det är i flaskan. Men färgen och viskositeten skvallrar om att det ofta är lacknafta blandad med linolja, eller linolja + siccativ.

 

Sen när det gäler oljefärg, så tycker jag(!) att ska ni köpa nåt, så som förslag, köp Beckers, för det är känt som brutalt bra kvalite. Även om den tillverkas av samma tillverkare som alla andra (Colart?) så antar jag att de häller upp den först i tuben. Ju längre ner i grytan man kommer sen så är det sämre och grövre pigment om jag fattat rätt.

Anmäl
2009-10-07 00:15 #18 av: Exelon

Mycket intressanta inlägg kanske är värt att prova har ju en tiger som är i wash stadiet så man kanske ska ge den en omgång.

Använder Feltemas oljefärger du får en massa olika kulörer för en billig slant. Har inte haft några problem när jag spätt/löst upp den i nafta.  Har även dyrare från Classico men tycker den skillnaden är minimal mellan dom, men kan ju förstå dom som målar riktigt kanske vill ha kvalité på färgen.

Anmäl
2009-10-07 00:39 #19 av: johannespanzer

#18 Exelon - Aha, visste faktiskt inte att feltema sålde oljefärg, det ska jag kolla in! Om man säger bruna jordtoner så är de relativt lika, fast de billiga kan ha väl grova pigment och mer olja än pigment.

Det är väl så att de stora tillverkarna garanterar att sin färg är konsistent i färg och konsistens, jämfört med billigmärkena, som kan ändra sig.Det blir trist när man köper en till tub och det inte blir samma resultat med en blandning man "lärt sig".

 Sen ljusäktheten är olika, t.ex röda pigment blir snabbt förstörda i direkt solljus, så på den färgen behöver man kvalite. Bl.a. därför får man inte fota på museer, för blixtarna förstör faktiskt färgpigmenten.

 En tub oljefärg för en modellbyggare borde räcka en 10 år plus. Köp de små 20ml tuberna från beckers är mitt tips, svensk kvalite sen 1865! Tungan ute Men även winton är ju suveräna. Burgeois eller vad de heter har jag inte testat, men de får hyfsat betyg också av "kompisarna".

Anmäl
2009-10-07 00:40 #20 av: kotchak

nvm :)

Anmäl
2009-10-07 00:44 #21 av: kotchak

@ #19

intressant information :)

johannespan, vad tycker du, ska jag köra med terpentin eller nafta? ska testa denna dot metoden imorgon ...

mvh

Anmäl
2009-10-07 14:11 #22 av: NBISaladin

#17: Du benar ut det mesta på bästa sätt där. Har precis börjat lattja lite med "lackmedium" (W&N Liquin Original), och det verkar jäkligt användbart!

#11: Nej, terpentin och nafta är inte samma sak. Jag föredrar nafta, främst för att det är snällare, dels för att det inte luktar så intensivt om man kör lågaromat.
Sen är det väl som med det mesta, att ju högre kvalitet på produkten, ju dyrare. Jag köper hellre små kvantiteter i konstnärsbutiken, för då vet man att man inte kan skylla på nåt!

Samma sak gäller oljefärgerna: skippa åtminstone Biltema/Ö&B för det är verkligen inte nån bra kvalitet på de färgerna. Tillverkarna snålar oftast in på dyra pigment, och fyller upp tuberna med olja (är det ens riktig linolja?). Färgerna är pigmentsvaga och kan bli instabila med tiden med blödningar, tapp av kulör osv. 
Som lägstakrav brukar jag rikta in mig på välkänt märke, studieoljefärg, priser som börjar runt 40 spänn i alla fall.
Sen ÄR det så att har man testat Beckers klassiska "A" serie, duger inte nåt annat, de är nåt helt annat! Tyvärr smärtsamt dyra.

#12: Nä, du behöver inte lacka efteråt. Men låt modäellen torka ordentligt innan du fortsätter med ev washes, chipping os.v. Typ 24 timmar om du har haft i en droppe sickativ i oljefärgen

Anmäl
2009-10-07 17:36 #23 av: johannespanzer

#22 tackar, tackar Hasse. Det där lackmedium är alldeles nytt för mig, även om jag redan förut testat att fuska med att blanda lack och olja. Hade jag pengar skulle jag testa alla medium och färger bara för att det var kul!

Nu när du är "på tråden" Hasse, skulle du kunna göra en lista på användbara färger? De har ju så konstiga namn och det finns ju 10 rött och 10 blått eller värre i oljans värld! jag minns du gjorde en bra lista som jag läste där på assembly någonstans om tigern.

I vanliga fall är jag en riktigt ekonomisk typ, men eftersom oljefärg håller så länge så kan det löna sig att köpa den fina sorten. Men jag är ju ekonomiskt pressad och därför köper jag svart, vitt grått och jordtoner av billiga sorter och grundfärgerna av dyrare. Precis som Hasse säger finns det nåt som kallas "studiefärger" som är de dyrare sortenas "slumpar" inte högsta kvalite, men nära, de är mycket bra köp.

#21 kotchak, otroligt svårt att säga, men äkta terpentin, även om det är klassiskt, gillar inte många, otroligt stark doft, och väldigt "het" så det nästan känns i skinnet faktiskt!

"Fulnafta" är väl inte heller så bra. kanske en flaska liten men "dyr" "odourless" förtunning, eller en liten flaska balsamterpentin om du skulle vilja prova det? Båda är under 100:- och räcker väl relativt länge.

För rengöring av penslarna sen använder jag inte lacknafta eller terpentin utan såpa. En del använder olivtvål också, båda dessa är miljövänliga samt snälla mot penslarna. Skulle jag använda lacknafta så skulle det bli den billigaste jag kunde hitta för rengöring bara.

Skulle vara kul att prova sån där penseltvätt, för rengöring, men har inte hunnit det än, finns många intressanta miljövänliga nu. Färgriket har en hel serie känns det som.

oj, nu blev det långt igen...

Anmäl
2009-10-08 17:01 #24 av: kotchak

och så här blev resultatet! :D

 

 

Anmäl
2009-10-08 17:02 #25 av: kotchak

en till :)

Anmäl
2009-10-08 17:03 #26 av: kotchak

x

Anmäl
2009-10-08 17:05 #27 av: kotchak

avslutade allt med tamiyas "mud" pigment.

Anmäl
2009-10-08 17:08 #28 av: kotchak

ber om ursäkt om fotorna inte är "top quality" äger ingen riktig kamera, tagna med mobilen.

Anmäl
2009-10-08 17:29 #29 av: Hayabusa

Mycket bra & fint bygge! Strålande resultat Glad

/Stefan

Anmäl
2009-10-08 17:41 #30 av: kotchak

@ #29

 

Tack :D!

nästa steg blir de att lära mig chipping ´n scratching, på en t-34, jag tycker ryssarna är lite enklare att ha med att göra med än tyskar, så därför tränar jag "nya" tekniker på ryssar.

jag tog de väldigt lungt med oil filtret på denna modellen, dels för att det är första gången för mig och dels för att jag var rädd att förstöra modellen, men nu när man har fått lite mer känn på de så kommer man lyckas bättre på nästa förhoppningsvis.

 

mvh

 

 

Anmäl
2009-10-12 00:19 #31 av: NBISaladin

#23: Lämpligt grundsortiment oljefärger!

Här är min lista på färger jag tycker är bra å ha:

Kadmium gul medel
Kadmium röd mörk
Ultramarin
Pariserblå
Koboltgrön
Kromoxidgrön
Neapelgul ljus
Gulockra
Mörkockra
Sienna Bränd
Umbra Bränd
Umbra Obränd
Elfenbenssvart
Titaniumvitt

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.