Annons:
Etikettairbrush-färg-lack
Läst 9764 ggr
Joppo
9/28/09, 11:47 PM

Joppo testar Rapid Rust

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Förra veckan upptäckte jag en ny produkt som jag blev sugen på att testa. Den kallas Rapid Rust och är en två komponentslösning för att framställa rostiga ytor.

Först målar man med en järnhaltig färg, som man därefter bestryker med en lösning som gör att färgen börjar rosta.

Såhär ser flaskorna ut:

Annons:
sponny
9/28/09, 11:48 PM
#1

Rapid rust? Det kan du får hur mycket du vill av mig, det växer på min bil. Tungan ute

Förlåt, kunde inte låta bli…

Joppo
9/28/09, 11:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Först målar man på den järnhaltiga färgen. Jag målade på 3 lager för det skulle bli riktigt täckande. Detta gjorde jag med pensel, så jag vet inte hur den funkar att spruta. Misstänker att det kan bli lite problem eftersom pigmenten är rätt stora.

Joppo
9/28/09, 11:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

#1 Hehe… Sjyst… Tack för erbjudandetGlad

Tillbaka till testet: När järnfärgen torkat applicerade jag Rapid Rust-vätskan. Jag la på detta klet ganska rikligt och lät den verka i ca. 30 minuter.

Joppo
9/29/09, 12:01 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Såhär blev resulatet… Ganska nice tycker jag själv… Skulle passa fint till en utbränd stridsvagn eller ett gammalt fartygsvrak.

Azgaron
9/29/09, 12:04 AM
#5

Ser ju bra ut! Som gjort för en kärra som stått ett tag!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

Joppo
9/29/09, 12:07 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

En sak som jag också gillar med detta jox är det inte är giftigt eller luktar illa… Skönt att slippa gasmask och handskar helt enkelt.

Jag köpte mina flaskor från Kreatima för 60 kr styck.

Betyg… Hrm… 4 rostiga vrak av 5 möjliga. Hade pigmenten varit lite mindre hade jag gett betyget 5.

Länk till Kreatima

Annons:
kotchak
9/29/09, 12:11 AM
#7

detta ska köpas! :D

sponny
9/29/09, 12:23 AM
#8

Ett riktigt snyggt slutresultat och det faktum att det inte luktar kemisal om det är ju helt klart ett plus. Detta ska jag hålla i minnet tills det behövs.

[Hayabusa]
9/29/09, 11:21 AM
#9

Verkligen realistisk effekt! Bra presentation, Joppo.

Håller med angående airbrush, jag skulle nog inte använda denna färgtyp i en färgspruta.

/Stefan

[Eimmot]
9/29/09, 1:15 PM
#10

Ser riktigt nice ut. Man behöver ju inte använda den på så stora ytor heller, utan lite här o där :)

[Tunnan]
9/29/09, 1:56 PM
#11

Det där ser ju riktigt bra ut
Och inte så farligt pris heller.

Joppo
9/29/09, 2:46 PM
#12

Tack allihopa!

#10 Det skulle jag avråda från tyvärr. Detta eftersom det blev gult "fnas" i utkanterna av rosten. Kolla inlägg #4 så förstår du vad jag menar… Det bästa resultatet får man nog om man applicerar joxet på en hel bit.

Jag kan testa under dagen för att se om det kanske går att få bort fnaset på nåt sätt… Alternativt använda maskol runtom.. Kan testa det med… Stay tuned… To be continuedGlad

[Eimmot]
9/29/09, 7:56 PM
#13

#12 Okej, jag tänkte ifall man ville använda det som vädringseffekt på t:ex stolpar, tunnor m.m.

Men det där gula fnaset såg inte speciellt kul ut. Men borde finnas en väg runt det.

Annons:
Joppo
9/29/09, 8:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Nu har jag testat lite till… Med hjälp av Migs terpentin fick jag bort det gula fnaset… Provade också att använda maskeringsvätska som egentligen är till för akvarellfärg… Det funkade bra, förutom att det lämnade kvar en fet kantObestämd Men principen fungerade iaf…

GeeKen
9/29/09, 8:41 PM
#15

Det här var riktigt superduperintressant!
Jag såg att förpackningen innehåller 59 ml. Är det drygt, eller behöver man köpa på sig ett flak om man ska experimentera med en modell?

Flört

/ GeeKen

________________________________________

>>  GeeKen - Medarbetare på Modellbygge iFokus

GeeKen
9/29/09, 8:43 PM
#16

Hoppla, såg precis att det finns trollerirost i 237 ml förpackningar också… Strunta i mig - det gör min fru, så jag är van!

Cool

/ GeeKen

________________________________________

>>  GeeKen - Medarbetare på Modellbygge iFokus

Joppo
9/29/09, 8:54 PM
#17

#15 Jag skulle tro att en 59 ml flaska räcker till att heltäcka 3 st skala 1/35 tanks… Så det är väl rätt drygt Glad

[Henke29]
9/29/09, 8:57 PM
#18

Mycke intresant detta.
Kul att få ta del av detta test..

berfrund
9/30/09, 12:01 AM
#19

Grymt vart riktigt snyggt den set ut att ha ståt på skjutfälet i månader om inte år…

Hur blir ytan. är den porös o fäller en massa eller går det att försegla den typ med lack?

johannespanzer
9/30/09, 12:05 AM
#20

Tackar Joppo! Vilket bra test, väldigt lustig produkt, men intressant!

Har en konstnärskompis som behöver denna!

Annons:
Joppo
9/30/09, 12:15 AM
#21

#18 Tack HenkeGlad

#19 Ytan blir mycket hård och beständig… Jag blev faktiskt lite förvånad över detta… Den kanske inte blir lika hård som Tamiyafärg, men det är inte långt ifrån…

#20 Kul att kunna hjälpa!

kotchak
9/30/09, 11:22 PM
#22

tadaa! nu har jag också fått mina ! :) beställde så fort jag såg tråden :)

ska försöka imitera en bränd och föstörd jagdpanther :)

mvh

gorby
9/30/09, 11:33 PM
#23

Så man måste både ha rapid rust och järnfärgen om jag förstår det rätt..

Ska man göra något efter att man applicerat rostmedlet? Du skriver att du "la på detta klet ganska rikligt och lät den verka i ca. 30 minuter."

Sen då?

mvh

Joppo
9/30/09, 11:47 PM
#24

#22 Kul! Ser fram emot resultatetGlad

#23 Det stämmer att du måste ha både järnfärg och Rapid Rustlösning.
Du behöver inte göra nåt mer efter att du målat på Rapid Rustmedlet… Efter ungefär 30 min ser ytan ut som i tråd #4… Ytan blir väldigt hård och behöver inte förseglas. Jag kanske uttryckte mig lite oklartGlad

Exelon
10/1/09, 12:38 AM
#25

Kul "färg" ska nog ta och invetera i en burk, kan ju vara bra till diverse ljuddämpare och annat som man vill ha rostigt….Skrattande

Texxas
10/1/09, 7:14 AM
#26

Det här var intressant!
Jag bygger inga rostiga tanks men skulle vilja bygga en rostig gammal bil.

Exelon
10/1/09, 1:44 PM
#27

#26 Ja det är enklare för det finns ju hur mycket referens material som helst. Skrattande

Annons:
berfrund
10/1/09, 9:14 PM
#28

Japp då var det beställt en sats + lite annat smått o gott!

Joppo
10/1/09, 9:25 PM
#29

#28 NiceGlad Vad ska du "rosta"?

berfrund
10/1/09, 9:30 PM
#30

#29 hehe de lär bli en minis som har fått en riktig märla i sidan.

Den mägden rost lär räcka till ett antal sådana vagnar…och mycket annat också.

Modellfreak
7/11/10, 12:35 AM
#31

Den ska jag springa runt och måla på på bilar på stan ;)

Angående mindre ytor, kan det inte gå att skrapa bort detta gula fnas? Tänkte ju också använda det på små ytor. Som på flygplan. Förresten om flygplan, är det någon som vet om de var rostiga i tjänst. Tänkte på ett plan som inte är många år från andra världskriget (nu är ju det runt 70 år sen, men tänkte på dåtid) hur fort rostade de?

denstore
7/11/10, 12:22 PM
#32

#31 Flygplan rostar oftast ganska lite, då de för det mesta är byggda i material som aluminium, trä eller kompositmaterial. Visst, det finns delar i dem som är gjorda i järn eller stål, men för att få en realistisk känsla, så bör man i så fall ha koll på vad som är vad.

Modellfreak
7/11/10, 1:28 PM
#33

japp. Men det kan ju inte vara så svårt.  Man kan söka på Wikipedia, där står det säkert. Vilka plan som är gjorda av vad.

Vermil
7/11/10, 3:26 PM
#34

#33 Flygplan rostar inte. Det finns bara få flygplan som använt någorlunda kvantiteter stål i konstruktionen. Det som använt mest stål är Mig25/31, som använde stål till värmeutsatta (friktionsvärme pga hastighet) delar.  Ett annat är vår egen svenska J22 som hade en rörram konstruktion av härdade stålrör (härdades efter svetsning) under all plywooden.

Det är som denstore sa: flygplan rostar väldigt lite. Det finns några enstaka delar här o där som är gjorda i stål. Men de är då för det första delar inuti flygplanet, för det andra så är det så, att finns det anledning att göra en ståldetalj, finns nästan alltid också en anledning (värme) att göra den korrosionsfri (typ "rostfritt" stål). DVS inte ens ståldelar på ett flygplan rostar. Jag är rätt säker på att det gäller även Mig25.

 Det här gäller även vingframkanter på överljudsflygplan. I den mån de inte är gjorda i Titan, så kan du lugnt räkna med att stålet är korrosionsbeständigt.

Annons:
Joppo
7/11/10, 3:37 PM
#35

#31 Visst går det att skrapa bort det gula fnaset. Dock tror jag det är enklare och blir bättre om du målar rosten med vanlig färg. Dels därför att det är enklare att applicera rosten och dels därför att Rapid Rust ger  mycket textur som inte ser speciellt skalenlig ut i mindre skalor(typ < 1/32)

Jag brukar använda Vallejos Chocolate brown eller Flat earth när jag rostchippar. Om du späder ut färgen lite med vanligt vatten och använder en riktigt liten pensel får du grym kontroll.

Dock är nog rosten på ett flygplan väldigt begränsad precis som Denstore skriver. Ett annat förslag om du vill att planet ska se slitet ut är simulera avskavd färg ovanpå aluminium. Kolla in denna länk så förstår du vad jag menar: http://www.largescaleplanes.com/articles/FlipHendrickx/a6m5/zero5.jpg

Jag vet inte hur realistiskt denna finish är eftersom flygplan inte är mitt område, men jag tycker den ser cool ut. Det borde gå finfint att få till med lite aluminiumfärgGlad.

/Jeppe

Vermil
7/11/10, 3:50 PM
#36

#35 För vissa flygplan som målades utan primer och med måttligt lämplig färg, är detta klart realistiskt. Observera t.ex att det är på vingen, där pilot och markpersonal kliver upp för att nå cockpiten, som avskrapet huvudsakligen är. Japanska flygplan är väl väldigt typiska kandidater för detta. (Men även min Maryland, om jag väljer franskt kamoflage, som ju även användes på en del engelska Malta Marylands.)

P.S. Kombinationen med den väldigt röda färgen på nationalitetsbeteckningarna är väl mer tveksam. Japanska rundlar blev mycket fort brunare, så skall färgen ha hunnit bli så avskavd o avlflagad…

Modellfreak
7/11/10, 4:14 PM
#37

OK. Får se om jag börjar bygga pansar någon gång. Då ska jag nog inhandla den där röran.

Sen kan ju plan bli skadade i strid, så de är ju inte i utställningsskick, hehe. Så. Ska prova den där avskalade metoden, synd att planet jag bygger redan är den färgen…

[marcusjohnson]
7/11/10, 8:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

Men då har jag en fråga? Jag har en F-100D som skall byggas och skall bli dansk. På många F-100 ser man på bakkroppen att det ser ut som rost, egna antagen är väl att det inte rostat järn utan har nog något med värmeutvecklingen att göra, men varför så tydligt och vanligt på just F-100? Rapid Rust måste väl vara perfekt att efterlikna detta?

//Marcus

[Hayabusa]
7/11/10, 9:42 PM
#39

#38 Nej, rost är det inte. Det är värmeutvecklingen från EBK´n som bränner bort färgskiktet. På metallrena syns den färgskiftning som blir i metallen vid detta område. Vissa F100 (ganska många, tror jag) målades i en "silver/aluminium"-färg för att motstå korrosion. Just området där färgen bränns bort lämnades dock metallren. Liksaå kan man se det på kamouflagemålade F100 i Vietnam. Titan användes i stor utsträckning på F100, vad jag vet. Möjligt att det påverkade detta fenomen?

/Stefan

PonCar
7/12/10, 12:35 AM
#40

Denna Rapid Rust produkt torde ju vara perfekt för gamla strandade fartygsskorvar också… Klart intressant

starhawk
7/12/10, 10:19 AM
#41

#38-39: Den där "metallrena" rumpan finns ju på många flygplan, Strike Eagle och Valkyrie för att bara nämna ett par exempel, dom färgskiftningar som uppstår på dom beror ju inte på rost utan på just extrem temperatur, men utseendet kan ju påminna om rost, men vid närmare betraktande så framgår att det inte är samma sak färgmässigt

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
Vermil
7/12/10, 2:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#42

#41 Ja. Men i fallet med den danska F-100'an är det inte metallytan du ser. Det tegelröda är rester av färgen. De andra pigmenten i färgen har förrintats av värme, men järnoxiden består. Kolla in bilden här så förstår du mer om hur den danska gröna färgen fungerar.

Däremot kan man på metallrena F-100 se en svag laxfärgad skiftning på titan(?)panelerna där bak. (Och de målade F-100 visar ju tydligt upp varför de här panelerna kanske borde vara titan.)

Upp till toppen
Annons: