Airbrush och färg

Humbrol: Maskol

2009-10-11 22:15 #0 av: Fanders

Jag köpte precis en burk "Maskol" och tänkte prova det skarpt inom kort. Känns väldigt smidigt då man ska maskera delar av glasdetaljer osv.

Har ingen erfarenhet av detta så jag tänkte fråga lite angående denna produkt innan jag börjar:

1. Enligt etiketten står det att man ska måla modellen inom 3 dygn då man applicerat Maskol. Vad händer om man väntar längre? Har en del som ska maskeras, men lackmomentet ligger en bit fram i tiden (längre än 3 dygn).

2. Är det lätt att avmaskera maskolen efter lack trots att färgen har härdat fullständigt? Eller ska man sträva efter att avmaskera så fort som möjligt?

3. När jag provade produkten på en liten plastbit tyckte jag att den inte attraherades av ytan så bra. Det betedde sig ungefär som vatten på en fet yta, det ville alltså inte riktigt stanna kvar precis där man svept med penseln utan det kryper liksom ihop. Ska det va så?

4. Övriga tips och praktiska råd önskas :)

Anmäl
2009-10-11 22:54 #1 av: IKV91

Hej!

Jag har använt Maskol tre ggr och har inte fått några problem.

Jag har lagt maskol på Tamiya färg, ibland har jag låtit maskolen sitta på i veckor=inga problem. Kan vara pillig att få bort ibland.

Mitt första försök var att bryta vintermaskering på en Stug III. Jag använde en bit disksvamp för att det inte skulle bli regelbundet.

Bifogar en bild.

Roger

Anmäl
2009-10-11 23:00 #2 av: Fanders

Oj det blev riktigt snyggt! Finns visst mer avancerade sätt att använda maskol ser jag!

Skönt att höra att det funkar att lägga på det längre innan än 3 dygn. Jag är den sådan person som fixar maskeringen, sen låter jag modellen liksom mogna för lack ett tag Skrattande

Anmäl
2009-10-12 00:34 #3 av: ElLobo

Fler kommentarer:

fler tips sökes   

 

Anmäl
2009-10-12 09:39 #4 av: starhawk

Jag testade på en överbliven bit plast med ett antal Maskol-pluppar som målades över, jag tog därefter bort dom med tre dagars mellanrum, ju äldre dom var desto segare i konsistensen blev dom, men det var aldrig nåt problem att ta bort dom. Maskolen är inte helt lätt att applicera, den går knappast att måla som vanlig färg, sist fick jag använda tandpetare för att få den på plats. Att ta bort den är inget problem, den uppför sig som gummi, man behöver bara få tag i en flik så kan man dra av hela pluppen i ett stycke

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2009-10-12 14:43 #5 av: pentti01

Passar på att fråga: är Maskol till för att användas enbart till små områden? Jag tycker att den stelnar/torkar väldigt fort. Penseln kladdar ihop snabbt : för snabbt!?

 

//pentti

Anmäl
2009-10-12 15:57 #6 av: starhawk

Maskol är väl avsedd för bådadera, men som du påpekar så är den inte lätt att applicera. Kan tilläggas att man kan göra egen Maskol trälim + 1 droppe diskmedel + 1 droppe karamellfärg, vet dock inte hur bra eller dålig den är

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2009-10-12 17:16 #7 av: karlrobert78

Jag kan inte rekomendera maskol. Det är dåligt på huvar för det kan läcka då det tar stryk av lösningsmedlen i färgen. Samma käller om du använder det på ytor, ex kamo - då läcker det och kan också lämna en oljig hinna. Maskerar man hjulhus eller andra detaljer och det får torka till är det h-vete att få bort och framför allt om det är färg och lack på eländet! Jag hade nog tagit tiden att maska med ex Tamiya tape eller "elefantskit"

//Marcus

Anmäl
2009-10-12 19:55 #8 av: pentti01

#7 "elefantskit" ?

Anmäl
2009-10-12 20:04 #9 av: StefanW

#8 Är vad häftmassa brukar kallas för...

 

Stefan - Modellbyggare

 

Anmäl
2009-10-12 22:32 #10 av: Fanders

Hmm ok, som jag förstår det är det alltså inga problem med att låta Maskolen sitta ett bra tag. Läste i en annan tråd att någon hade haft det i typ ett år.

Hur som haver tror jag nog att jag kommer använda det, känns riktigt smidigt när man ska maskera små rutor på flygplan osv.

Om någon på forumet kommer på fler tips och eller relevanta erfarenheter så uppskattas det!

Anmäl
2009-10-13 00:06 #11 av: berfrund

#9 någon häftmassa som sticker ut framför de andra dvs som ni tycker är bättre en de andra för vårt ändamål.

Den jag kör med nu verkar inte va något vidare bra, Dana Lim Fästmassa 312, klibbar något för dj... för skrapa bort den.

Anmäl
2009-10-13 00:15 #12 av: StefanW

#11 Jag brukar använda den till vänster från Faber-Castell. Ju mer man "fingrar" på den dessto "sämre" fästförmåga...dock vill man inte ha förmycket fett från fingrarna på modellen...

Stefan - Modellbyggare

 

Anmäl
2009-10-13 12:15 #13 av: starhawk

#12: All häftmassa får sämre fästförmåga ju mer man fingrar på den tycker jag. När min "elefantskit" dvs den gråa häftmassan från Bostik tog slut köpte jag den enda jag fick tag på, Cascols vita (Belugaskit?) den var mycket slätare än elefantskiten som jag tycker var lite grynig, men jag har aldrig använt den till maskning, får man bort den ordentligt efteråt? Fördelen med Maskol är ju att hela fläcken sitter ihop när man drar av den, fast det är väldigt knepigt att applicera den så att endast det man vill täcka täcks, och får man inte samma kulör på penseln när man skall fixa till det blir det inte så kul, hände på min Hercules

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2009-10-13 12:27 #14 av: StefanW

#13 Jag brukar ta en större klump och försiktigt pressa på det som skall bort och sedan dra bort, då brukar allt följa med i ett svep.

Stefan - Modellbyggare

 

Anmäl
2009-10-13 14:12 #15 av: starhawk

#14: Blir en viss åtgång på häftmassa på det viset, å andra sidan är den ju lättare att applicera än Maskol, skall testa det på Lysanderns lyktor på hjulhusen

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2009-10-22 18:16 #16 av: Fanders

Jag måste lufta lite..

Har precis kladdat lite med Maskolen. Jag maskerar just nu fönsterytorna på vindrutan av ett gammalt jaktplan. Hela vindrutan är ju en enda glasdetalj så för att få lack på ramverket som bygger upp vindrutan, och samtidigt hålla glasrutorna borta från färg, krävs en viss pill-maskering.

Jag provade först med en pensel men tyckte att det gick ganska dåligt. Efter ett tag bytte jag till en sån där smal grillpinne man kan köpa på mataffärer och det gick mycket bättre. Grillpinnarna är ju vässade i ena änden och den sidan är perfekt för att applicera maskol på pilliga ytor. Dessutom kan man lätt torka av maskolen som väldigt snabbt torkar på spetsen.

Men min erfaren het av precisionsmaskering är väl inte den bästa med avseende på maskolen. Den torkar väldigt fort så man måste vara snabb med appliceringen annars så börjar den klumpa sig. Eftersom maskolen har väldigt hög kohesion riskerar man att slita bort den halvtorkade ytan då man applicerar mer.

För er som aldrig använt produkten så blir maskolen näst intill totalt transparant när den torkar. Detta gör att det är svårt att se var man har maskerat och om det verkligen blev tillräckligt.

Det kanske är en träningssak med maskolen men jag funderar starkt på att maskera hela vindrutan och måla dit ramverket efteråt.

Har ni fler tips på detta så är jag tacksam!

Anmäl
2009-10-22 19:00 #17 av: starhawk

Jo jag tycker också att Maskolen är svår att använda, prövade sist med att maskera med häftmassa och det gick väldigt bra, fast det känns lite slösaktigt. Tror inte jag kommer att använda Maskolen så mycket i framtiden, kanske främst i kombination med annat. När det gäller ramverket på rutor så är det en fråga om vad är besvärligast, att maskera varje ruta eller bara täcka över och måla ramverket efteråt. Jag har aldrig använt Maskolen till det, det har blivit maskeringstejp och klarlack, Maskolen har jag använt till besvärliga ytor som t.ex. buktande rutor o.dyl. men nu lutar jag mer åt att använda häftmassa på dem, det är mycket enklare att använda. Man borde kunna lägga kanten med häftmassa och sedan täcka ytan innanför häftmassan med Maskol på större ytor. Får se hur det blir

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2009-10-22 20:18 #18 av: Fanders

Häftmassa är ju skitsmart, det kan man verkligen använda till mycket! Men som sagt, det blir lätt lite slösaktigt om man ska maskera med den. Men vad gör man inte för att få ett bra resultat? :)

Anmäl
2009-10-22 21:14 #19 av: Bergamott

Om man använder vattenbaserad färg så borde det fungera att fetta in det område man inte vill att färgen ska fästa på (gäller ju bara blanka ytor, kom jag på ...) och sedan använda en tops med diskmedel och svabba av ytan efteråt. Jag har aldrig provat, det bara slog mig att det skulle kunna funka. Jag ska testa och meddela resultatet.

Anmäl
2009-10-22 22:24 #20 av: Exelon

Har beställt Mig maskeringsvätska ska prova den då mina maskol prover inte har gått så bra bästa hitills jag har testat är Mr maskol Neo.

Dock är den dryg att få den att släppa om den får torka riktigt. blir som en gammal gummistövel och sitter å in i h-vete och man kan få färgsläpp. Om jag ska göra mer sån camo så ska jag lacka mellan färglagren.

Anmäl
2009-10-23 12:36 #21 av: starhawk

#19: Intressant tanke, men man börjar ju med primer och den är väl oftast inte riktigt vattenbaserad. Skall emellertid bli intressant att höra hur det går med ditt experiment och gärna om hur lätt/svårt det är med applikationen och om fettet stannar kvar efter applikationen

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2009-10-23 12:46 #22 av: Bergamott

#21: Sant, men primern vill man väl aldrig att den ska synas, så den bör väl målas över helt och hållet med någon form av grund- eller basfärg och den kan ju vara vattenbaserad och blank om man vill. Nå, det återstår att se vilken typ av fett som kan användas.

Anmäl
2009-10-23 13:49 #23 av: starhawk

#22: Nja jag menade närmast arbetssättet: Bygga färdigt - Maskera - Prima. Efter det följer sedan som regel diverse delmålningar och då kan fettet förvisso användas.

Sen är det ju inte alltid så att man inte vill att primern skall synas, ett nattjaktplan som primas med svart ex.vis (och min TSR-2:a som skall vara vit, primad med Tamiyas vita primer, det räcker!)

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2010-02-03 17:15 #24 av: felle-j

Hej, för ett tag sen så köpte jag en burk med humbrols maskol och jag tycker att den var bra när jag testade den för utom att den klumpade ihop sig på penseln och... den hemska lukten.

För att lätt få bort den kan man ta en liten bit maskeringstejp och sätt på den där man ska ha på maskolen och se till att den sticker ut lite och sen kan man dra på maskolen. När det har torkat kan man dra i tejp biten så får man lätt bort den.

felix

Anmäl
2010-02-03 23:05 #25 av: Fanders

Jag använde den på rutorna när jag byggde en lastbil och det fungerade verkligen kanon. Jag applicerade maskolen med den spetsiga änden på en grillpinne och, tro det eller ej, gick skitbra med det (jag var också med om penselproblemet innan och blev då lite avskräckt).

Den går inte använda till allt såklart, men till vissa saker är den underbar.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.