Annons:
Etikettairbrush-färg-lack
Läst 3460 ggr
bosnafly
2009-10-02 16:08

fler tips sökes

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

undrar hur ni gör när ni ska måla/lacka i fler olika färger,maskerar ni o skär ut kamoflage eller avänder ni nåt annat för att maskera,ska lacka en Mercedes jeep ,den är nu i grön färg men ska lägga på mattsvart camoflage.

www.bosnafly.n.nu

Annons:
bosnafly
2009-10-02 16:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

ett annat tips jag är ute efter är hur göra men en helikopter,en gammal byggsats,MI6,rätt stor helikopter men en massa rutor,och alla var för sig.har limmat ihop kroppen,men inte motorer än,om jag ska lägga i alla rutor då blir det svårt att maskera sen,vill helst inte lägga dit de än,men hur ska jag göra,när motorerna kommer på plats då måste jag spackla lite.

www.bosnafly.n.nu

ElLobo
2009-10-02 16:24
#2

#0: Jag har visserligen bara penselmålat kamouflage än så länge, men då har jag antingen ritat mönstret på planen och målat på frihand eller någon gång skurit till maskeringstejp eller liknande. Med penselmålning får ju kamouflaget skarpa gränser, men sprutmålar man kan man ju, om man nu använder sig av schabloner eller utskurna kamouflagedelar, lyfta dem från underlaget med hjälp av bl a fettfri häftmassa (s k elefantbajs). Då blir det mindre skarpa gränser mellan kamouflagefälten.

ElLobo
2009-10-02 16:27
#3

#1: Jag skulle antingen måla området runt fönstren nu som bygget är, utan rutor isatta, eller också sätta i rutorna och sedan använda Maskol eller liknande och maskera alla rutor och måla efteråt.

Joppo
2009-10-02 16:31
#4

Exelon använder nåt klet som heter MR.Masking Sol Neo till sin Stug med bra resultat…  [Länk till byggtråden](MR.Masking Sol Neo) Kolla inlägg #45

bosnafly
2009-10-02 16:49
#5

¤3

det låter bra.enkelt o snabbt

www.bosnafly.n.nu

Exelon
2009-10-02 20:15
#6

Innan du kastar dej i denna gröna sörja så vill jag varna för två saker…

1. På vit bakgrund kan den färga av sig mot så den får en liten grön nyans på det vita.

2. Så fort du maskerat klart med Sol Neo så vänta bara tills ytan är torr på det gröna sen måla och låt färgen torka så det går att ta i modellen. Var kvick sen med att ta bort Neo annars sitter det som berg. Det Härdar länge verkar det som. För först är det som smällt gummi sen blir det som hårt gammalt gummi och då sitte det som berg.

Går det åt pipan så lossnar det när man ger den en dos med Mr muscle ungsrengörning.

Rekommenderar det iaf för det ger ett snyggt camo med skarpa kanter och mjuka hörn. och blir det fel så är det bara att vänta tills det har torkat lite och ta bort den och börja om.

Annons:
bosnafly
2009-10-02 20:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

det är andra gången jag lackar fanskapet,fick plocka isär den helt o hållet men nu ska det inte bli fel….använde humbrol först sen sskulle jag dra en gång till men fan tog tamiyas istället o resultatet ser ni nedan.

www.bosnafly.n.nu

ElLobo
2009-10-02 20:42
#8

#7: Det där ser inte speciellt kul ut! Otur! Men det där fixar du helt klart! Kör på bara!

bosnafly
2009-10-02 20:47
#9

den är nylackad igen…ihop satt efter en del slit men jag gjorde en misstag,glömde maskera hjulen,kom på det när första lager färg kom på…Obestämd

men det får T.röd fixa

www.bosnafly.n.nu

Joppo
2009-10-02 21:20
#10

#6 Bra att veta… Jag kommer säkert att använde nåt liknande preparat nån gång… En sak som slog mig nu, undrar om det funkar bättre på blank färg? Eftersom friktionen då blir mindre, borde ju NS:en inte fästa lika bra… Nåt du har testat Exelon? Skulle vara intressant att veta…

Sen undrar jag också om nån vet nån bättre maskeringsmassa utan de bieffekter som Exelon skrivit? Det finns väl nåt som kallas Maskol?

ElLobo
2009-10-02 21:44
#11

#10.2: Visst finns det det.

28ML MASKOL (BOTTLE) 28ml Application Products

bosnafly
2009-10-02 21:48
#12

det måste jag skaffa…..

www.bosnafly.n.nu

Joppo
2009-10-02 22:24
#13

#11 Sweet…Har du använt det? Funkar det magiskt bra?

Annons:
ElLobo
2009-10-02 22:34
#14

#13: Jag tycker det fungerar bra. Vet att alla inte gillar det men …

Luktar illa men är bara att pensla på (går även att dutta på med tandpetare och liknande), kanske lite svårt på blanka ytor men det är bara att lägga på i fler omgångar tills det täcker.

Låt det torka, och sedan är det bara att måla.

När färgen är torr, så är det bara att rulla/gnugga bort den nu gummiliknande Maskolen.

Exelon
2009-10-02 22:51
#15

#14 Har du väntat ett dygn med att gnugga bort det på en matt yta?? Du som du beskriver det så är det nog samma typ som Sol och Sol Neo är. Är det vitt som på bilden?

#10 Ja jag hade den funderingen med. Tänkte om man måla hela vagnen i en färg och lackar med klarlack frågan är hur nästa lager färg biter på klarlacken? Om man gör det momentet för varje färg ton så kan man ju ta bort det sista lagret färg med sprit utan att skada dom undrelagren. Och maskolén får sämre fästyta och borde släppa lättare.

ElLobo
2009-10-02 23:01
#16

#15.1: Inte från en matt yta vad jag kommer ihåg, däremot från t ex klarplastdetaljer. På klarplasten var det inga problem med att få bort Maskolen och inga kvarvarande märken eller fläckar efter ett års fastsittande eller vad det kan ha varit.

Den är inte vit utan ljusblå med en dragning åt lila (tycker jag som är färgblind). Och luktar ammoniak.

Exelon
2009-10-02 23:08
#17

Ok för på klar plast är det inga problem, det sitter däremot som berg på mattfärg det jag märkt iaf.

Såg på Mig´s hemsida en Liquid Mask undrar om den fungerar??

ElLobo
2009-10-02 23:18
#18

#17.2: Från Armorama:

"This Liquid Mask has been designed to be durable yet easy to peel from the model without damaging the paint. This product can be used to help create a number of finishing effects with your weathering, aid in the creation of complex camouflages, protect surfaces from overspray and yield sharp edges on vehicle identification markings."

Exelon
2009-10-03 03:26
#19

Då får jag köpa en sån med…Skrattande

Ska nog lägga en beställning hos Mig när lönen kommer nästa gång. Finns så mycket "smaskigt" som man vill ha.

Upp till toppen
Annons: