Annons:
Etikettairbrush-färg-lack
Läst 5423 ggr
Mr_Walker
10/11/09, 3:16 PM

Airbrush valejjo mm

Hej, jag har en billig airbrush från biltema, en duoble action med ovanpåliggande kopp. provar nu att spruta med vallejo tunnade med vatten (ej vallejo air).

Oftast blir det så att det kommer lite färg, sen måste man släppa handtaget och trycka igen för att lite färg ska komma igen. dettta fenomen sker oftast efter ett par minuters sprutande. är det färgen som sätter igen sprutan?? Drygt är det iaf.

ligger på 1-1½ bars tryck, har funderat på om det blir bättre med en bättre spruta och har kollat på en GREX, den är inte allför dyr. dock är den minsta varianten utan kopp. Känns inte som det går i så mycket färg då. Nån som  har erfarenhet av detta

Annons:
NBISaladin
10/11/09, 5:11 PM
#1

Du behöver inte nån jättekopp för färg, om du inte ska måla bamsestora modeller! GREX-en lär vara mkt bra spruta.

Vallejo ska du ha lite högre tryöck när du airbrushar: jag kör med 2 BAR.

Hasse - Medarbetare på Modellbygge iFokus

Mr_Walker
10/11/09, 6:03 PM
#2

En tanke jag har här,

När ni anger tryck, är detta då om man kollar på manometern vid sprutning(altså flöde igenom slangen) eller när man inte sprutar.

Sätter man trycket på 2bar så sjunker det ner till 1,5 när jag börjar spruta. är inte riktigt säker på när man ska ange vilket tryck man har???

NBISaladin
10/11/09, 7:38 PM
#3

Jag ställer trycket med fullt blås på. Som du säger åker trycket ner, så det är bäst att ställa det med sprutan igång.

/Hasse

Hasse - Medarbetare på Modellbygge iFokus

johannespanzer
10/11/09, 9:46 PM
#4

Hej Mr Walker!

#3 Hasse - Spännande! Att man skulle mäta med sprutan igång (flöde) var helt nytt för mig! Pinsamt! Skäms

Ska pröva igen med lite högra tryck då, för nu ligger jag på nära 2 fast då har jag mätt med ventilen stängd.

Nu är jag långt ifrån bra på detta med airbrush, fast jag har liknande spruta (julas). Jag späder med lite ajax fönsterputs och tycker det funkar rätt bra. Ibland använder jag 50/50 vatten och ajax. Ungefär 5 droppar vatten/ajax per 3 droppar färg eller så. Enligt uppgift ska ju vallejo hata ajax, men det har jag inte märkt?

Jag har märkt att jordtonerna är mer knepiga att spruta, vet inte riktigt varför, men misstänker större pigment i dem?

kotchak
10/11/09, 9:49 PM
#5

Mr_Walker

hej!

då jag är nybörjare kör jag med julas spruta och du biltema, jag tror våra sprutor är nära besläktade (rätta mig nån om jag har fel)… jag kör med julas airbrush/mini kompressor med manometer och vattenavskiljare, rent skräp om du frågar mig, men den duger till en nybörjare som mig gott o väl.

jag undviker gärna vallejos färger när de gäller airbush, fast jag tycker ändå att dem är en av dem bästa färgerna som finns, jag antar att min utrsuning inte pallar med vallejo färger.

nu snackar vi bara vallejo air satin/matt/gloss varnish det är dem enda jag har testat med spruta.

min spruta beter sig som din om inte värre, avbrott hela tiden och den sätter igen sig, måste plocka isär den och rengöra den hela tiden efter jag har jobbat lite med den (OBS detta gäller bara vallejo, har aldrig upplevt problem med tamiya), och min arbetstryck på kompressorn är inställt till max to m.. vet inte om det är fel på mig eller min utrusning, detta fixar jag genom att tunna ut färgen mkt och sedan spruta på flera lager. Så funkar det för mig, men fortfarande får jag problem.

jag gillar doch vallejos satin varnish air när jag ska måla den slutliga coaten, så jag försöker att stå ut med detta, tills jag köper bättre utrusning. 

obs, detta är bara hur jag upplever detta, säger inte att det är så för alla.

mvh

Mr_Walker
10/11/09, 10:12 PM
#6

Jag upplever oxå att man får rengöra sprutan väldigt ofta, frågan är om det är pga sprutan eller färgen.Men drygt är det iaf.

jag har oxå bara en minikompressor men har kopplat den till en riktig tank med tryckströmbrytare reducering och fuktavskiljare så utgående luft är lika som vilken kompressor som helst (tar dock ett tag att fylla tanken, men relativt tyst)

Jag späder bara med vatten, tycker det är svårt att hitta rätt konsistens.kanske får prova valejjo AIR eller nåt annat fabrikat. vill helst ha så lutkfritt/ofarligt som möjligt.

PS en liten sidofråga: När man använder akrylfärger, och vill göra nån typ av wash. Ska den då vara med nån typ av oljefärg och bör man lägga nån klarlack innan. Eller kan man köra den med vattenbaserad oxå? DS

Annons:
johannespanzer
10/11/09, 10:23 PM
#7

Tråkigt med så mycket problem.

Möjligen blir det bättre om ni "topsar" sprutan varannan minut ungefär? Med en blöt tops snurra runt i fronten på den? Hjälper mig en aning.

Vattnet ni späder med borde ha en droppe diskmedel i sig per deciliter eller så. Blandningen färg+spädning skall väl vara som lättmjölk om jag förstått rätt?

Jag försöker undvika att plocka isär och göra rent sprutan varje gång, fast jag känner igen problemtendenserna hos er också, med igensättning, och micklande med knappen fram och tillbaks…

Kör mycket vatten genom den, avluta med ren ajax, jag får inte bättre reultat än 80-85% av vad jag vill ha. Blir inte billackssnyggt precis, tur jag gör pansar! Flört Misstänker faktiskt att man behöver en dyrare spruta såsmoningom, den dagen den sorgen…

Jag kör med julas 97 decibels 6 liters kompressor föressten.

NBISaladin
10/11/09, 11:53 PM
#8

Rent Allmänt om airbrush från Jula/Biltema: Det är inte nån precision på de sprutorna, så en del av problemen kan kanske tillskrivas airbrushen. Skev/o-precis nål o munstycke till exempel, då  blir det buildups!

Jag har inga problem med igensättning, o kör enbart Vallejo Model Color (späder då 50% rent vatten, ett par droppar vät-medel, ett par droppar  retarder), Och Vallejo Model Air (ingen spädning, förutom några jordfärger som verkar lite tyngre i pigmentet, då räcker några droppar vatten för ytterligare spädning).

#6: om du har akryl i grunden, kan du gå vidare med wash i olja utan lackning emellan. Washes i akryl är knepigt att få bra, jag skulle nog ähålla mig till olja!

Hasse - Medarbetare på Modellbygge iFokus

kotchak
10/12/09, 1:10 AM
#9

#8

Hej Hasse! vad hade rekomenderat för spruta till en amatör?

 * den ska var värd pengarna mao.

* det ska vara lätt att hitta delar, som nål m.m.

* det ska inte kosta fantasisummor.

kanske lite omöjlig kombination hehe.

mvh

NBISaladin
10/12/09, 2:04 AM
#10

#9: Ja, hmm. under 1500 är det knepigt. Jag tycker Harder & Steenbecks Evolution 2-in-1 är väldigt  prisvärd, runt 1600-1800 med två färgkoppar. 0,15 och 0,40mm nålar, munstycken och kronor. Lätt att få tag i reservdelar, svensk generalimportör finns.
Düsk kvalitet, fin precision.

Du kan komma lite billigare undan, men frågan är om det inte är värt runt 500:- extra och få en riktigt bra grej. Du kommer ha glädje av den många många år, kan förmodligen gå i arv!

Hasse - Medarbetare på Modellbygge iFokus

pentti01
10/12/09, 2:39 PM
#11

Hej "Mr Walker", Jag har en bra spruta;Evolution från Harder o Steenbeck (tror jag den heter..) Jag får samma problem ibland, så personligen tror jag inte att det beror enbart på din spruta. Jag brukar åtgärda fenomenet med mer förtunning,oftast funkar det!

Så ge inte upp,prova dig fram med den sprutan du har!

//pentti

Monster-Mad
10/12/09, 9:20 PM
#12

Hej
Jag har en Badger spruta och en spruta från modellbutiken när den fanns i malmö. Jag började med en Badger och Vallejo. Det fungera precis så bra som ni beskrev med konstanta stop. Tappde humöret helt. La bort badger o köpte den från modellbutiken… samma sak. Ångrade det köpet lite Skrikandes

Iallfall så fick jag gör mig att pröva en Tamiya färg. Tjolahopp så fungera det. Lånade ut min Badger till en polare o använder min andra (den e topp matad) och det fungera bra. Vallejo kan ni va utan. Kör på saker som fungerar utan massa kladd

Monster Mad

Mr_Walker
10/12/09, 10:57 PM
#13

Luktar inte tamiya rätt starkt??

Annons:
Joppo
10/12/09, 11:15 PM
#14

Lösningsmedlet i Tamiyafärgen luktar helt okej tycker jag… Det är en alkohol som heter isopropanol som luktar ungefär som spolarvätska.
Jag störs inte av den ialla fall.

PAK43
10/12/09, 11:21 PM
#15

En del Tamiya-färger luktar en del, men har man en fläkt med utsug på så är det inte så farligt. Jag har också haft problem med Vallejo, hela min spruta blev en stor gegga och krävde alldeles för stor arbetsinsats för att få ren. Man kan tänka sig att man ska använda deras egen förtunning istället för vatten och annat, då färgen torkar snabbare än t ex Tamiya. Numera kör jag bara Tamiya när jag sprutmålar, men Vallejo för penselmålning för till det är den svårslagen med dom smidiga pipflaskorna.

Annars är det väl som sagt ovan, tunnare färg och eller högre tryck. Att lägga på flera lager färg är inte att göra fel på något sätt, utan mindre riskfyllt än att försöka få allt målat i ett drag då man gärna gör fläckar med för mycket färg på en gång.

[Hayabusa]
10/12/09, 11:40 PM
#16

Ja, det här med airbrush & färg är en "never-ending-story" Glad.

Akrylfärg från Tamiya eller Gunze luktar betydligt mindre än t ex enamel från Humbrol, Model Master etc. Inte bara själva lukten är svagare, men även "effekten" dvs det snurrar avsevärt mindre i skallen Oskyldig

Rengöring är busenkel med Ajax fönsteputs.

Jag har aldrig sprutmålat Vallejo Model Color, så i det fallet har jag ingen erfarenhet. Däremot tycker jag att Vallejo Model Air är kanonbra. Inga stopp eller gegga någonsin. Använder den direkt ur flaskan, utan förtunning. Jättefin yta med fin lyster. Model Air metallfärger är grymt bra. Model Air luktar lite annorlunda jämfört med Tamiya/Gunze, men absolut inte fränt eller "styggt". Däremot funkar inte Ajax fönsterputs lika bra för rengöring. Vallejos Airbrush Cleaner rekommenderas.

Fast, i slutändan handlar det om att hitta ett "recept" som funkar och som man trivs med. Finns inga rätt eller fel.

/Stefan

Azgaron
10/13/09, 12:00 AM
#17

Kan tillägga att min Sd.Kfz.7 och 88mm kanon är målad med Vallejo Color. Gick fint att spruta! Kommer inte ihåg om jag spädde med vatten eller Ajax!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

[Eimmot]
10/13/09, 12:21 AM
#18

I parantesen om lukt så tycker jag Tamiya luktar gott! Skrattande

NBISaladin
10/13/09, 12:13 PM
#19

#18: Godast luktar ju (gamla receptet, burken ska va typ minst 20 år) Humbrol matt-svart!

Jag förstår att flera av er alltså har problem med Vallejo och airbrush, men jag vill nog hävda att det är nåt i handhavandet som går snett. Varje färgtyp har sina egenheter, så är det ju.

Grundtips för Vallejo: gå inte på som en ångvält, försök inte täcka större ytor i ett svep! Lägg istället färgen i tunna fina lager, gärna 3-4 stycken (kan göras under en session, man behöver inte vänta mellan lagren, bara det är ta-torrt!). Ta det lugnt, alltså!
Det här med 2 BAR: tänk på att det är MAX-TRYCKET du har tillgängligt! Det  är sällan, om någonsin, jag kör med full spätta på airbrushen - Förutom ca 1ggr varannan minut då jag ger fullt blås med enbart luft vid sidan av, för att hålla nål o munstycke klart.

**Såhär:
**1. dra avtryckaren helt bakåt (fullt färgflöde) UTAN att trycka neråt, dvs inget händer du rör bara nålen maximalt.
2. med nålen i viloläge (noll färgflöde) tryck neråt o ge fullt luftblås helt kort.
Du får några färgstänk, och har nu rensat nål o munstycke. Keep on airbrushing! Det här momentet gör jag helt omedvetet, typ hela tiden.

Hasse - Medarbetare på Modellbygge iFokus

[Henke29]
10/13/09, 12:43 PM
#20

Mycke intresant läsning här.
Då jag är en nybörjare också på det här området.
Har kört lite med Tamiya färgen den var lätt att blanda till tycker jag.
Sen har jag testat lite Agama färg också en bra färg och rätt lätt att blanda.
Men Vallejo har jag inte fått till än.
Har Vallejo Air Color den ska man ju inte blanda tydligen man kan köra den direkt.
Men tyvärr har jag ingen kompressor som jag kan ställa trycket med.
Kommer nu i höst köpa Bauhaus Herkules kompressor som har både vattenavskilljare och att man kan ställa in trycket.
Hoppas man kan ta tag i detta mer sen..
De där med lite olika tryck till olika färger är också svårt tycker jag.

Annons:
Joppo
10/13/09, 12:46 PM
#21

Vallejo har en egen guide för hur man ska använda deras Model Air-färg. Lustigt nog så späder de faktiskt ut sin egna "färdigblandade" färg innan de börja måla.

Precis som Hasse skriver i inlägget innan så råder de också till att rengöra sprutan med jämna mellanrum.

Jag lyckades inte fixa nån direktlänk till guiden, utan ni få följa mina instruktioner istället:

http://www.acrylicosvallejo.com

1. Tryck på den Engelska flaggan
2. Tryck på MINIATURE & MODEL COLORS
3. Tryck på MODEL AIR
4. Tryck Model Air use guide(blå text längst ner på sidan)

[Hayabusa]
10/13/09, 1:07 PM
#22

#21 Ja, där ser man…som sagt, jag använder Model Air direkt ur flaskan. Funkar kanon. Kan det bero på att vi i NV Skåne bor i en annan klimatzon? Glad Eller har jag bara ett enormt flyt..?

Haha, nä…jag vet inte, men gott luktar den Glad

/Stefan

NBISaladin
10/13/09, 5:50 PM
#23

Hasse - Medarbetare på Modellbygge iFokus

Monster-Mad
10/13/09, 7:09 PM
#24

Kan tilläga att det va Vallejo Air jag använde som inte fungera. Och deras thinner tycker jag  gör färgen ljusare. Den är vit…

NBISaladin
10/14/09, 12:46 AM
#25

#24: Lattjo. Deras "thinner" (de använder själva citationstecken i sin Userguide) har inget pigment i sig, så att den skulle göra färgen ljusare låter skumt. använder du mycket thinner?

"Thinnern" är egentligen en mix av bindemedel, vätmedel och torkfördröjare, den gör inte färgen tunnare.

Hasse - Medarbetare på Modellbygge iFokus

StefanW
10/14/09, 12:55 AM
#26

#25 Kan man köra med både Thinner och Retarder i samma färgblandningen eller blir det "kaka på kaka"?

Stefan - Modellbyggare

NBISaladin
10/14/09, 1:16 AM
#27

#26: Om du använder Model Air, så räcker det med deras Thinner. För Vallejo Model Color i airbrushen skulle jag testa 50% färg, 50% vatten, och några droppar Thinner.

Hasse - Medarbetare på Modellbygge iFokus

Annons:
StefanW
10/14/09, 1:38 AM
#28

#27 Ok! Kan Retardern vara "nyttig" när man penselmålar med ModelColor och man inte vill att den skall torka så fort?

Stefan - Modellbyggare

NBISaladin
10/14/09, 2:26 AM
#29

#28: Rättelse! Du kan förståss ha nån/ett par extra droppar retarder i också när du airbrushar.

Retarder när ädu penselmålar är ett lyft, du kan jobba mkt längre, "öppettiden" för färgen förlängs. målar man figurer o dylikt ska man absolut ha retarder för bästa rersultat!

Hasse - Medarbetare på Modellbygge iFokus

StefanW
10/14/09, 2:09 PM
#30

#29 Ok, då har man inte jobbat helt fel!Glad

Stefan - Modellbyggare

Monster-Mad
10/14/09, 10:52 PM
#31

#25

Håller du med om att vallejos thinner e vit?

NBISaladin
10/15/09, 9:49 AM
#32

#31: Njae, alltså: den ter sig vit i blött tillstånd, men prova att pensla ut lite på en plastbit o låt torka, så ser du att den är färglös i härdat tillstånd ju?

Många klara akryllacker ser vita ut i blött tillstånd.

Hasse - Medarbetare på Modellbygge iFokus

Monster-Mad
10/15/09, 11:22 PM
#33

Idag tänkte jag låta bli att gnälla då tom med jag börjat tröttna på mig själv Glad

när hobbyrummet i källaren e klart ska jag testa vallejo Air igen.

Deras "vanliga" färger e ju bra så får ge dom en chans sen igen

NBISaladin
10/16/09, 12:36 AM
#34

#33: Hehe… ja, testa igen!

Hasse - Medarbetare på Modellbygge iFokus

Annons:
Mr_Walker
10/16/09, 9:41 AM
#35

Det finns ett kit med ca 45 flaskor vallejo Air och en airbrush av typen "Harder & Steenbeck Ultra". är denna spruta något att ha???.

paketet kostar ca 1400 inkl frakt via ebay uk.

[Hayabusa]
10/16/09, 9:59 AM
#36

#35 Säkert inget "fel" på den, men är du beredd att lägga den summan så köp hellre en "Harder & Steenbeck Evolution Silverline two-in-one". I mitt tycke den H&S som ger mest för pengarna. Ett annat alternativ är "Badger 155 Anthem" som kostar c:a 1.200,- SEK. Då ingår luftslang + några behållare. Badger hittar du på Rebell Hobby. Vår vän Joppo köpte en "Iwata Eclipse" för c:a 1.000,- på nätet. Mycket bra airbrush, till det priset så är det rena fyndet. Sanslöst billigt för en airbrush med hög kvalitet. Nu vet jag inte om den kanalen/möjligheten finns kvar, men kolla med Joppo.

Tycker inte att du ska stirra dig blind på att det ingår 45 flaskor Vallejo Model Air. Visst - det är ju en trevlig bonus, men färg tar slut - en bra airbrush kan du ha i många, många år…

/Stefan

Joppo
10/16/09, 12:36 PM
#37

http://cgi.ebay.com/NEW-IWATA-AIRBRUSH-HP-CS-AUTH-100-free-Adapter_W0QQitemZ260488156813QQcmdZViewItemQQptZUK_Crafts_DrawingSupplies_EH?hash=item3ca64dd68d

Här är en länk till en likadan airbrush som jag har från samma säljare. Allt funkade kanon, bra säljare och hyggligt snabb leverans(ca 14 dagar). Sammanlagt kostade den ca 1000 kr inkl frakt. Tänk dock på att du kan få betala tull+moms på den om du har otur… Skulle tippa på att slutsumman isf hamnar runt 1350-1400. Men det är fortfarande en bra affär… Samma spruta kostar 2250 på Dave Art.

Det är verkligen en kanonairbrush med bra kapacitet för båda små och mellanstora arbeten. Den har en sprutbild på 0.35mm to 50mm med 0.35-nålen. I like it a lotGlad

Mvh Jesper

Upp till toppen
Annons: