Annons:
Etiketttips-råd-problemlösning
Läst 1416 ggr
pentti01
2009-11-15 21:17

Vind-sido-bakrutor

På morderna bilar så är kanterna på vindrutor mm. ofta svarta,hur målar jag dessa på bästa sätt?

 Maskera eller göra en skarv med skallpell och sedan måla?

Eller något annat sätt?

//Pentti

Annons:
gismo76
2009-11-15 21:20
#1

Det brukar finnas med färdigskuren tejp att sätta på insidan sedan målar man och drar bort den då får man med lite tur denna kant. Går att göra egna med tejp med

Gismo

Proosen
2009-11-15 21:21
#2

Om det är en sån där variant där de frostat insidan för att visa vad som ska målas finns det ett knep.

Sudda i frosten med en blyertspenna och maskera sedan upp alltsammans, nu ser du lätt var du ska sätta kniven. Sen är det till att sudda bort så mycket det går av blyertsen och måla på.

Ett annat knep som är gångbart är att måla med spritpenna och hålla handen stadig under operationen.

Allra lättast är om det är en Tamiyamodell av lite nyare snitt där det oftast följer med färdigskurna masker för sån här målning.

Lycka till!

Niclas

pentti01
2009-11-15 21:29
#3

#1 fanns ingen färdigskuren mall med.

#2 Tackar för tipset, det ska jag prova.

Har även provat på ett annat sätt; målade kanten på utsidan med spritpenna, tejpade insidan o skar efter linjen som lyste igenom.Inte så lätt eftersom spritpenne-linjen ej lyser igenom så starkt..

Brukar ni måla in eller utsidan i sådana här fall?

//Pentti

Proosen
2009-11-15 21:34
#4

Den där toningen på moderna bilar sitter på insidan medans det inte allt för sällan på Tamiyas modeller finns själva gummilisten gjuten på utsidan av rutorna istället för på karossen. I de fallen får man måla båda sidorna.

Niclas

pentti01
2009-11-16 01:49
#5

#4 Ja, jag har hittils målat på insidan. Tycker det ser snyggast ut så.

Funderar på att ordna med en glasskiva som jag kan belysa underifrån och på så sätt få genomlysning av detaljerna.

//pentti

pentti01
2009-11-16 21:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Jag kom att tänka på att jag har ju en arbetslampa med förstoringsglas som jag kan använda.

Funkade bra!

//Pentti

Annons:
AlliN
2009-11-16 21:16
#7

brukar använda en svart märk penna

pentti01
2009-11-16 21:40
#8

#7 Har testat det tidigare men tycker att färgläggningen blir för ojämn.

Ska passa på att förklara mitt inlägg #6:

Jag har lagt objektet OVANPÅ glaset till arbetsbelysningen och ett vitt papper under som fungerar som reflektor.

//Pentti

Upp till toppen
Annons: