Annons:
Etikettgruppbyggen
Läst 4775 ggr
Greenhorn
11/21/09, 8:24 PM

GB 15: Kübelwagen "Holzgas"

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänkte utföra ett experiment och se om det är möjligt att gå in i modellbyggarväggen eller åtminstone spräcka en ven pga byggstress. 30:e November lät väldigt avlägset för några månader sedan då jag anmälde mig till GB #15. Hursomhelst…. planen är att med hjälp en konverteringssats i resin från Aires limma ihop en kübel från Tamiya. Jag hittade även ett canvastak i bygghögen som får hänga med i bygget. Den färdiga modellen ska bli en gengasdriven variant av Kübelwagen. Jag kollat lite fakta om dessa küblar men inte hittat någon direkt bra info förutom att dom användes inom civilförsvaret samt av armén till diverse tjänstgöring långt bakom fronten. Gengasbilar är ju inte direkt kända för att vara i topp när det gäller prestanda. Till modellen ska jag även hinna (hoppas jag) att snickra ihop ett minidio med en figur. 
Bygget påbörjades tidigare idag, mer foton kommer senare.

Annons:
ElLobo
11/21/09, 8:29 PM
#1

Verkar spännande! Glad

Joppo
11/21/09, 9:25 PM
#2

Ser ut att kunna bli en fin modell… 9 dagar kvar…. Tick tack, tick tack Flört

Greenhorn
11/21/09, 9:37 PM
#3

#2 No problemos, jag har skaffat en bulkpack med extra stark magsårsmedicin samt avsagt mig alla sociala kontakter utanför internet de närmsta 9 dagarna… Cool

Roca
11/21/09, 10:04 PM
#4

Ser intressant ut! Lycka till Flört

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Raldor
11/21/09, 11:28 PM
#5

Ska bli intressant att se. Har nyligen inhandlat Aires konvertering. Vet du något om vilka förband som använde dem?

Greenhorn
11/22/09, 9:25 AM
#6

#5  Tyvärr har jag inte hittat nån detaljerad info om vilka förband etc som körde med gengaskübels. Det blir nog till att kolla litteratur angående detta ämnet då nätet inte verkar vara till större hjälp.

Annons:
Greenhorn
11/22/09, 5:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Här är den senaste fotorapporten på bygget. Så som många av Tamiyas byggsatser så är det fin passning på delarna. Kübeln är inget undantag och den bygger sig nästan själv *just add glue*.
Resindelarna är av ganska bra kvalitet och passformen är hyfsad, endast en liten mängd spackel behövdes för att de två fabrikaten skulle trivas tillsammans

Greenhorn
11/22/09, 5:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Bottenplattan har modifierats lite i fronten då det original ska finnas en bred hasplåt under framvagnen. Men eftersom eldstaden och behållaren för bottenaskan behöver den platsen i fronten så tillverkade jag en täckplåt i plasticard för framvagnsfästet. Jag har ingen aning om huruvida gengasküblarna i skala 1:1 såg ut på detta sätet undertill så det fick bli en chansning. Jag fick även ett litet infall av tillfällig extra skapargläjde vid byggbordet och fixade en huvudbromscylinder + fäste i plasticard.

Greenhorn
11/22/09, 6:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Här är Der Kübelführer, om ni undrar över hans avslappnade kroppshållning och bekymmerslösa leende så beror det på att han var kommunalarbetare i det civila.

Huvudet är av märket Hornet och fick trixas till med fil och spackel för att passa ihop med kroppen från MasterBox "German tank repairmen".

IKV91
11/22/09, 7:20 PM
#10

Intressant bygge.

Följer dina uppdateringar eftersom de kommer ske i närtid.

Jag ser att du använder Tamiyas "grön" lim. Jag läste en rescension och enligt den så verkar Tamiyas gröna vara mycket bra.

Roger

Joppo
11/22/09, 7:31 PM
#11

Ser mycket bra ut så här långt GreenhornGlad
Gillar din kommunalarbetare… Hornethuvudet sitter som en smäckGlad

Med denna takt så hinner du nog klart i tid…

// Jesper

Azgaron
11/23/09, 2:39 AM
#12

Ser mycket bra ut så långt! Kul figur!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

Greenhorn
11/24/09, 4:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

#10 Jo det stämmer Roger, Tamiyas extra tunna "gröna" lim funkar perfekt. Det flyter ut fint i alla skarvar och lämnar inga direkta märken efter sig.

Här är senaste updaten på gengaskübeln. Taket av märket "Trakz" ser ganska välgjort ut. Enda spacklingen som behövs verkar vara efter gjutstammen samt några små bubblor i resinen på några ställen. De två små bakrutorna måste även skäras ut.

Annons:
Greenhorn
11/24/09, 4:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Fronten på kübeln är grundad för att kolla om spackeljobbet blev ok. Fotoetsen är även på plats, eller snarare den mängden ets jag hade lust att använda mig av. Konverteringssatsen innehöll en liten karta med all tänkbar fotoets, typ dörrhandtag, gångjärn, instrumentpanel osv osv. Jag har inte den tiden att sitta och fippla med detta känner jag, så resten av etsen kommer sparas till nåt framtida kübelbygge.

Greenhorn
11/24/09, 4:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Resten av gengasaggregatet (jädra krångligt ord) är på plats under kübeln. Botten på eldstaden har fått spacklats pga undertecknad hade svårt att hantera en modellsåg….

Azgaron
11/24/09, 8:16 PM
#16

Ser bra ut Patrik!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

Greenhorn
11/24/09, 8:34 PM
#17

Tack Håkan Glad

Har precis limmat fast sista detaljen på kübeln och senare ikväll är det tänkt att den ska grundas.

gismo76
11/24/09, 8:45 PM
#18

Greenhorn nu är du ju nästan värre än mig och tempot jag hade innan min bygglust försvann, du kanske sett den om du gjort det skicka gärna tillbaka den …

Ser snyggt ut ditt bygge

Greenhorn
11/24/09, 10:29 PM
#19

#18 Skicka tillbaka?? no way! jag behåller den tills bygget är färdigt! Skrattande

Greenhorn
11/25/09, 1:32 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Kvällen har ägnats åt att slutmontera och grundmåla kübeln och figuren. Framstolar och baksäte är för pilligt att måla på plats så det sker separat. Figuren har även innan grundningen fått sig ett bältspänne i fotoets.

I morgon får grundfärgen härda och det är dags att påbörja grundplattan till minidiot.

Annons:
Greenhorn
11/25/09, 1:32 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Figuren och stubben…

ElLobo
11/25/09, 1:38 AM
#22

Det här blir snyggt! Jag gillar din kübelführer!

Greenhorn
11/25/09, 1:45 AM
#23

#22 Tackar Glad

Jag kom precis på att detta är mitt andra helt vapenfria bygge/dio, med militärt tema om man inte räknar in vedyxan då alltså Cool

Greenhorn
11/26/09, 9:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Då var det dags för dagens update. Jag hittade en lämplig fotoram som kommer passa detta minidio ganska bra. I bakgrunden syns ett litet trästaket jag byggde för längesedan, detta kan komma till användning i projektet. Jag tänkte för första gången testa den så kallade hårspraytekniken och försöka på staketet att se avflagnat och slitet ut.

Greenhorn
11/26/09, 9:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Kübeln blev även målad i förmiddags. Jag kollade runt på nätet efter foton på byggda gengasküblar och de jag hittade var målade i tyskt trefärgscamo. Kanske hade dessa bilar sådant camo i verkligheten?? Har ingen aning, men kanske hade dom det eftersom dom togs i bruk 1942 enligt den infon jag hittade. Men jag vill ändå gå emot strömmen och måla kübeln grå. Vem vet? kanske fanns det en och annan i denna färgen ändå? Grå och grå förresten, de gångerna jag målat tyskt gråpansar så har jag alltid använt mig av en liten specialblandning jag läste om i ett gammalt nummer av Fine Scale Modeler. Och det är 3/6 delar German Grey XF-63 och 2/6 delar Medium Blue XF-18 samt 1/6 del Flat White XF-2. Denna blandningen kanske retar upp en och annan niträknare och modellbyggarprofessor, men vem bryr sig. Själv tycker jag att nyansen livar upp den så annars tråkigt gråa färgen

Greenhorn
11/26/09, 9:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Och så här blev det. Nyansen kommer dock bli mörkare då den fått alla sina lager med filter och washer.

ElLobo
11/26/09, 9:44 PM
#27

Det där ser mycket bra ut, tycker jag!

Annons:
Greenhorn
11/26/09, 9:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

#27 Tackar Glad

Figuren och stubben samt den lilla vedhögen har även fått sig ett första lager färg idag. Grundplattan har även blivit preparerad med ett lager snickarspackel.

Azgaron
11/26/09, 11:30 PM
#29

Ser bra ut så långt Patrik!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

Exelon
11/27/09, 2:12 AM
#30

Riktigt snygg bil och gubbe.

IKV91
11/27/09, 7:37 AM
#31

#27 Gengas måste ha varigt riktigt skitigt, nu hoppas jag att jag får se en riktigt smutsig "Kübelführer.

Kul att följa ditt bygge.

Roger

Greenhorn
11/29/09, 11:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

#31 njaa Roger, får se hur skitig kübelführern kommer att bli. Med tanke på den pyttelilla vedhögen i resin som följde med kitet verkar det som han bara arbetar när han absolut måste Cool

Det börjar bli svettigt så här på slutfasen av bygget….. humm, men jag antar att matchen blåses av först vid midnatt den 30:e??

Här är den senaste fotodokumentationen av bygget. Plattan är nu "grusad" och staketet är även på plats. Så här i elfte timmen började jag fundera på att ändra lite i temat på diot….. det hade vart ganska kul med en figur som matar kübeln med lossryckta plankor från staketet!!Skrattande men det räcker inte byggtiden och arbetslusten till för…

Jag fortsätter med originalmanuskriptet.

Azgaron
11/29/09, 11:16 PM
#33

Lycka till med sluttampen Patrik!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

Greenhorn
11/29/09, 11:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

Dags för några lager filter på kübeln. Jag använder en ohelig alliansmixtur av dessa två filtren och pigmentpulvret. Det brukar bli hyfsat snyggt på tyskgråa fordon. Jag använder olika blandningsstyrka på beroende på vilken del av kübeln som bestryks.

Annons:
Greenhorn
11/29/09, 11:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

#33 Tack Håkan Glad

Så här blev kübeln efter två behandlingar av filterblandningen. Jag har även "chippat" och repat den en aning för en mer sliten look. Då dessa fordon knappast var med vid fronten så låter jag bli kulhål och andra stridsskador.

Näst på tur står ett tunt filter av smutsbrun nyans och sedan skall den få ett lager mattlack för att "plana" ut eventuella skiktbildningar i färgen. Därefter skall den lilla vedeldade hitlerkälken smutsas ned ganska mycket med olika pigmentpulver.

Joppo
11/30/09, 11:16 AM
#36

Snyggt Patrik… Me like… En detalj som jag speciellt gillar är bältet på nosenGlad

linusorn
11/30/09, 1:05 PM
#37

Snyggt, och kul idé!

BjarneS
12/1/09, 12:45 AM
#38

Fin VW, och den grå nyansen blev ju riktigt bra efter vädringen.

#36 Är det därifrån uttrycket "lägg på en rem" kommer.Skrattande

Bjarne

Greenhorn
12/1/09, 12:47 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39

Ja jäv… det var i grevens tid!! Äntligen färdig!! Glad

Så här blev skapelsen till slut. Det var ett kul bygge som fick testat mina nerver speciellt på sluttampen, med tex ett canvastak som trilskade vid inpassningen och en framruta som jag lyckades söla lim på! Tur jag har ett par Tamiyaküblar till i bygghögen som fick donera en av sina rutor. Det är nog dock sista gruppbygget jag påbörjar en modell så sent innan deadline. Här är lite bilder på resultatet, kommentarer välkomna av alla de slag Skrattande

Greenhorn
12/1/09, 12:48 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#40

Bild2

Greenhorn
12/1/09, 12:48 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

Bild3

Annons:
Greenhorn
12/1/09, 12:48 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#42

Bild4

WildeSau
12/1/09, 12:52 AM
#43

Riktigt häftig, men vilken ful mule.
Liknar en liten flodhäst tycker jag. Glad

Underredsbehandligen består av tjära antar jag?


Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

BjarneS
12/1/09, 12:57 AM
#44

Håller med Sau. Ser ut som en hjälplös flodhästunge man vill klappa.

Snyggt jobbat Greenhorn.

gismo76
12/1/09, 12:59 AM
#45

Riktigt snygg blev den men du gubben har han rast eller något …han ser ut att ha ett ganska dåligt tempo när han jobbar.

Gismo

Joppo
12/1/09, 1:06 AM
#46

Det blev riktigt bra Greenhorn! Ingen dålig spurt på sluttampen hellerCool

Grattis till ett fint bygge

ElLobo
12/1/09, 1:10 AM
#47

Mycket snyggt! Jag gillar det här "civila" dioramat.

StefanW
12/1/09, 1:41 AM
#48

Imponerad av "snabbbygget" Den har du fått till riktigt bra. Dioramaplattan gjorde susen!

Stefan - Modellbyggare

Annons:
Greenhorn
12/1/09, 3:33 AM
#49

Tackar å bugar allesammans för berömmet Glad

He he, ja nu när man tänker på det….. visst påminner nosen om en liten flodhäst?! SkrattandeSkrattande

Roca
12/1/09, 8:58 PM
#50

Helfin Kübel Greenhorn, och snyggt dio!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

IKV91
12/1/09, 10:08 PM
#51

Instämmer med övriga, mycket snyggt och lite

annorlunda bygge.

Roger

Dioramabyggare
10/11/14, 3:33 PM
#52

Snyggt diorama på udda tema!

Vad är "burken" på bilens undersida för något?

[Roftic]
10/11/14, 4:09 PM
#53

#52 Den har något att göra med gengasen! Om det är en tank eller nåt annat vet jag inte dock.

AkrylBob
10/11/14, 6:04 PM
#54

Snyggt! Ser riktigt trevligt ut Greenhorn.🙂

Det är ju nästan så att man känner sig skyldig att få tummarna ur kübel-vagnen
och fortsätta på min egen wagen som ligger i bygg-koma.😂

[Jarl]
10/11/14, 6:30 PM
#55

Mycket snyggt bygge!👍

Annons:
Greenhorn
10/11/14, 11:35 PM
#56

Jistanes! Min fem år gamla byggtråd existerar ännu 🙂
Tackar för berömmet!

#52 Burken under kübeln är troligen ett så kallat korkfilter, som har till uppgift att avskilja fukt och föroreningar från gengasen.

Dioramabyggare
10/12/14, 11:03 AM
#57

#56:2. Aha, korkfilter. "Det är alltid givande att lyssna på en expert"! (Jag citerade mig själv)🙂

Emo
8/1/17, 3:33 AM
#58

Alltid intressant att få se hur ett fint bygge framskrider.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Upp till toppen
Annons: