Annons:
Etikettairbrush-färg-lack
Läst 6045 ggr
karlrobert78
2009-12-08 00:06

Ny kompressor...

Nu har min kompressor lagt av efter trogen tjänst i ca 7 år…

Så jag behöver en ny…

Men vad ska jag ha? Kravet är tyst och bra pris… Jag har tittat på Hansas kompressorer, men är inte övertygad plus att de inte är helt tysta. Sen vet jag att Modellex i Örebro hade en vettig kompressor, Promod eller om det var Raldor har en sådan, men vet någon pris på en sådan?

Tacksam för hjälp!

//Marcus

Annons:
[Hayabusa]
2009-12-08 00:18
#1

Frågan är vad du menar med "bra pris"? Oftast vet man ju var "smärtgränsen" går och priset får därefter bestämma valet. Om man, exempelvis, är beredd att betala max 2.000,- SEK så är det svårt (omöjligt?) att hitta en riktigt tyst kompressor.

Har själv en Harder & Steenbeck HTC 20A. Den är väldigt tyst, det kan jag lova.

/Stefan

Raldor
2009-12-08 00:22
#2

Jag kör en SIL-AIR 20A. 3800:- hos Puma Hobby. Kommer inte ihåg vad ProMods heter, men har för mig att den gick på något liknande när han köpte den hos Modellex.

[Hayabusa]
2009-12-08 00:31
#3

#2 Bara som info: SIL-AIR 20A och H&S HTC 20A är samma kompressor. Tillverkad av Werther International i Italien.

Vad säjer du Raldor - nog är den tyst?

/Stefan

[Eimmot]
2009-12-08 00:41
#4

Det första man måste göra är att ange max pris, därefter kan man rekommendera kompressor.

Är endaste kravet "tyst" så är det väl egentligen 20A som gäller. ca 3.900 kronor.

karlrobert78
2009-12-08 01:10
#5

Ja du… Bra pris är just bra pris… Mest kompressor för pengarna är väl kanske en bättre formulering!

Nja för att precisera mig lite är väl en tyst kompressor det viktigaste, helst som ett kylskåp, men vad är vettigast - en för 3.000 eller 7.000?

Vad är det för skillnad på Hansa 20A, EuroTech 20A och SilAir 20A? H&S kompressor är det samma som Hansa, Hayabusa? Det finns en EuroTech 16A - är det en mindre 20A?

Så ge mig tips och era erfarenheter!

Snabb leverans är nog ett större krav än pris föresten…

Marcus

Raldor
2009-12-08 01:23
#6

#3 Jag ångrar inte att jag köpte den. Den är tyst och har funkat alldeles utmärkt så här långt.

ProMods maskin har en helt annorlunda design men är i övrigt lika bra som min.

#5 Provade du inte våra på byggträffen senast?

/Kjell

Annons:
karlrobert78
2009-12-08 01:35
#7

Jo jag provade din brors, men visste inte vad de hetteSkäms

Men visst var det så att den modellen din bror köpte på Modellex var det enda stället man kunde köpa just den på?

SilAir har man ju hört gott om annars, då är frågan om någon kan rekomendera om vart man kan inhandla den. Puma säljer den vet jag, någon mer svensk handlare?

//Marcus

ElLobo
2009-12-08 01:48
#8

En gammal tråd

Sil-Air 15 eller 20A?

karlrobert78
2009-12-08 02:12
#9

Läste precis den… och jag tror det blir en EuroTec 16, inte helt tyst… Men Modellhuset säljer den, och har jag tur finns den hemma och då blir det snabb leverans!!!

Marcus

[Hayabusa]
2009-12-08 09:22
#10

#9 SIL-AIR15, HTC 20A, EuroTec 20 A är i princip exakt samma kompressor. Tillverkad av Werther International. Harder & Steenbeck använder sig i vissa fall av namnet "Hansa" på sina produkter, men det är mestadels kuriosa. Åtminstone vad det gäller kompressorer. 

Det som skiljer mellan ovan nämda kompressorer är smådetaljer utan större betydelse. De är alla tillverkade av samma tillverkare i Italien.

EuroTec 16A är ingen dålig kompressor, men har inget direkt gemensamt med 20A. 20A är dyrare, men definitivt värd det. På det hela taget så är det en, tekniskt sett, bättre kompressor. Oljekyld/smord vilket ger låg ljudnivå och längre livslängd. Tyst som ett kylskåp? Tja, det beror på vilket kylskåp du jämför med. Men det är en riktigt tyst kompressor. Den hörs knappt alls och är helt vibrationsfri. Men, som sagt - det måste upplevas och hur vi upplever saker är individuellt.

Jag köpte min 20A på PumaHobby. Johan, som driver PumaHobby, är en bra kille. Träffade honom även på C4 Open, vilket var trevligt. Tror att han har 20A hemma på lager.

EuroTec 16A tror jag är tillverkad i Asien, men vet inte till 100%. Betyder inte att det är dåligt, men jag nämner det som ren info.

/Stefan

karlrobert78
2009-12-08 12:04
#11

Tack för svaret Hayabusa! Du nämner oljefri kontra oljesmord - jag läste att "oljefria" har en begränsad livslängd på mellan 6000h-8000h. Så frågan är vad man ska ha…

//Marcus

[Hayabusa]
2009-12-08 12:52
#12

#11 Ingen orsak Glad. EuroTec 16A är "oljefri" vilket i princip är en enklare lösning en en oljesmord/kyld kompressor som 20A. Nu är det svårt att ge ett 100% entydigt svar, men det är högst sannolikt att en 20A har längre livslängd än en 16A.

Varför är det svårt att svara på? Jo, det är ungefär som att svara på;" Vilken livslängd har en bilmotor?". Tja, det är ju otroligt många faktorer som spelar in.

Nu finns det "oljefria" kompressorer av riktigt hög kaliber, men de är inte avsedda för hobbyverksamhet. De används till t ex tandvård och sjukvård. Har ingen aning om vad de kostar, men förmodligen "skjortan". Dessutom är en sådan kompressor "Overkill".

Oljesmörjningen i 20A är en bidragande faktor till ljudnivån. Den ÄR väldigt tyst. Man ska komma ihåg att en ljudnivå på 15-30 dB motsvarar en inspelningsstudio utan aktivitet. Jag kan starta min 20A i ett sovrum utan att väcka någon som sover i detta rum.

Om prisskillnaden mellan 16A och 20A inte spelar nå´n roll så rekommenderar jag 20A. Defintivt.

/Stefan

Raldor
2009-12-08 15:15
#13

#7 Det är enda stället som jag sett den modellen. Får kolla med honom om det står någon tillverkare på kompressorn. I så fall borde det gå att söka på nätet.

Annons:
karlrobert78
2009-12-08 19:04
#14

Prata med Modellex i dag och han trodde att han var ensam i Sverige med den sorten. Den görs tydligen i Italien. Kostar 3880 kr. Jag vet nog vad jag vill ha… Återkommer när det är inhandlat!

Tack för hjälpen!

//Marcus

Upp till toppen
Annons: