Annons:
Etikettairbrush-färg-lack
Läst 5803 ggr
Joppo
2009-12-21 12:24

Tamiya laquer thinner

Tjena.

Jag undrar lite över en grej som jag läst på lite olika ställen, nämligen att förtunna Tamiyafärg med laquer thinner. Enligt vissa ska detta ge ett bättre och jämnare resultat i förhållande till att använda den vanliga (isopropanol?) thinnern.

Är det nån här som har erfarenhet av denna kombo eller några andra synpunkter i frågan? Undrar också om någon här vet var man kan få tag på denna thinner? Jag har sökt på diverse onlinebutiker i Sverige utan resultat…

/ Jesper

Annons:
JaguarMkVII
2009-12-21 13:35
#1

Spontant känner jag mig inte så komfortabel med att ha en vassare thinner i Tamiya. Färgen fungerar sannolikt utmärkt men underlaget är jag rädd tar stryk. Laquer thinner låter som cellulosaförtunning. Det finns väl egentligen bara ett sätt att ta reda på det hela, att prova. Hade det inte varit kallt så hade jag provat ute på något lämpligt skrot.

[Hayabusa]
2009-12-21 13:44
#2

Hej Jesper,

jo, det där har jag också läst…dock inte testa själv. Har inte sett någon som säljer Tamiya Lacquer Thinner i Sverige, men Rebell Hobby säljer Gunzes "Mr Color Thinner" art.nr GUH362. Utan att veta med 100% säkerhet, så kan jag tänka mig att den är snarlik Tamiyas Lacquer Thinner (sannolikt är det en cellulosaförtunning). Även Umeå Bilfärg säljer cellulosaförtunning, men vet inte hur den reagerar med t ex Tamiya.

Huvudbeståndsdelen i Tamiyas & Gunzes förtunning för akrylfärg är helt riktigt Isopropanol.

Lacquer Thinner (Cellulosaförtunning) är mycket "stark". Den kan även ha en negativ påverkan på en hel del saker som t ex gummitätningar och liknande. Luktar kraftigt och ångorna påverkar skallen snabbaren än man kan säja "God Jul". Ja, du vet ju själv hur Mr Surfacer luktar, eller hur?

Personligen tycker jag att fördelen med akrylfärg försvinner om man använder en cellulosaförtunning, så för mig är det inget alternativ. Tamiyas akrylfärg vill gärna ge en "råmatt" yta som kan upplevas lite "skrovlig" eller "grynig". Tror att det till stor del beror på att (i stort sett) alla Tamiyas matta färger (XF) verkligen är helmatta. Gunze har tex flera sidenmatta färger och där blir ytan mycket jämnare. Ett annat alternativ är Vallejo Model Air som imponerar mer & mer…otroligt lättarbetad och ger mycket fin yta.

Ett tips, som ursprungligen kommer från Hasse på Hobbybokhandeln, är Liquitex Airbrush Medium. Grymt bra!

/Stefan

Joppo
2009-12-21 15:25
#3

Tjo!

Tack för infon!

Jag har faktiskt en flaska Mr Color thinner som jag isf kan testa med.

Anledningen till att jag funderar på ett alternativ till Tamiyas thinner är att jag tycker att ytan ibland blir lite ojämn och skrovlig.

Detta kan ju självklart bero på en massa saker andra saker också, lufttryck, sprutavstånd etc, men där känns det som om jag har koll på lägetGlad

Det kan ju också vara som du skriver Stefan att Tamiyas matta färger helt enkelt ger upphov till ganska grova ytor. Problemets lösning kanske är att tillsätta lite klarlack i färgblandningen? Eller att blanda till mina färger från Gunzes halvblanka färger?

Det får bli lite tester ikväll känner jag… Bara jag hittar min gasmaskGlad Mr. Color thinnern är starka grejer.

Angående Model Air så tycker jag att de är ganska trevliga, dock tycker jag inte att ytan blir riktigt lika jämn som Tamiyan. Detta kom jag fram till efter att ha gjort ett jämförande test i höstas.

Kanske beror dock detta resultat till viss del på mina begränsade färdigheter med denna färg… Jag har ju inte hållit på med denna hobby så långe, så jag ser det absolut inte som någon omöjlighet att resultatet skulle kunna förbättras med mer kunskap och övning.

/Jesper

karlrobert78
2009-12-21 17:00
#4

Om du upplever att Tamiyan blir skrovlig hade jag testat i första hand att köpa Mr. Retarder från Mr. Hobby före Mr Thinner. Alternativt pytsat i lite Johnson Polish eller Tamiya Clear. Mr Retarder funkar både till Laquerfärger och Akryl. Annars enda anlednigen att testa Mr Thinner är att färgen blir lite tåligare än med vanlig "sprit"!

Har för övrigt testat att späda Tamiya med det mesta och det funkar om du vill prova med Mr. Thinner… Inte för jag vill prata om det högt, men har i begynelsen testat att späda Tamiya med kemisk ren bensin från Gripen - med resultat att jag mådde illa och spyde och drog på mig fin huvudvärk…

//Marcus

Joppo
2009-12-21 17:26
#5

Ok… Tack för den ytterligare informationen!

Det du säger låter vettigt tycker jag… Jag har en burk retarder hemma, så den kommer jag nog att testa med den också.

Kemisk bensin låter ganska läskigtGlad Som tur är har jag en gasmask, så det känns ganska lugnt…

/Jesper

[Hayabusa]
2009-12-21 18:32
#6

#5 Alla råd är bra, eller vad heter..?

Använder man akrylfärg, oavsett fabrikat, så är Liquitex Airbrush Medium en kanonbra produkt. Både till såväl airbrush som penselmålning. Inte billig, men dryg och funkar väldigt bra.

Konstigt, det där med Vallejo. Är det Model Color eller Model Air du testat? Jag var själv skeptisk till Vallejo, men är numera helsåld på Model Air.

En sak är åtminstone säker:

ämnet hobbyfärg/förtunning/tillsatser tar aldrig slut Glad Nya frågor dyker upp hela tiden och det som fungerar för vissa, fungerar inte alls för andra. Märkligt, eller hur..?

/Stefan

Annons:
Joppo
2009-12-21 18:57
#7

#6

Jag testade Model air. Resultatet blev absolut inte dåligt, dock tyckte jag inte att det blev lika jämnt som Tamiyan.

Så här gjorde jag när jag testade:
Jag sprejade med min Iwata med ett tryck på ca. 1,75 bar. Jag testade både att späda med vatten och Vallejos egna thinner. Avståndet till testobjektet var 7-10 cm när jag målade och jag sprejade flera tunna skikt tills jag nått önskad färgtäckning. Låter det vettigt? Eller gör du på något annat sätt Stefan?

Jo, detta är verkligen a neverending story Glad

Hursomhelst så har jag nu några uppslag för att nå ett bättre resultat… Återkommer med bilder senare.

L. a medium kanske jag tar till om inget av ovan nämnda tips funkar.

/Jesper

[Hayabusa]
2009-12-21 19:19
#8

#7 Där ser man…jag har ställt tryckregulatorn till 20 PSI (1,38 bar), men när jag "öppnar upp" airbrushen, så sjunker manometern ett litet snäpp. Helt normalt, det beror på tryckförluster som uppstår. Kanske ligger trycket då på 1,3 bar, eller nå´t i den stilen. Avståndet 7-10 cm känns som det jag använder. Dock - jag förtunnar inte färgen alls utan använder den direkt ur flaskan. Är det en halvfull/halvtom (?) flaska, så brukar jag tilsätta 1-2 droppar vatten, men annars är det "rakt ur flaskan" som gäller.

Jag får väldigt bra resultat, mycket släta & jämna färgskikt. Dessutom tycker jag att Vallejo ger en mer tålig och hård yta.

L.A.M. är kanonbra, jag lovar. Har du testat att penselmåla Tamiya/Gunze? Inte så kul, tycker jag, men med 1-2 droppar L.A.M. så är det som om två skilda världar.

Egentligen borde vi anordna en "airbrushträff" där vi kunde dela med oss av erfarenheter. Jag är absolut ingen expert, men vi har nog alla något att lära av varandra.

/Stefan

Joppo
2009-12-21 22:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Nu jäklar har jag sprejat en massa!

I mitt totalt ovetenskapliga test har jag kommit fram till är att skillnaden mellan Tamiyas acrylic thinner och Mr. Color  Thinner är väldigt liten. I alla fall rent visuellt…

Här kommer bilderna så ni kan se själva:

Först ut är Tamiya Blank Orange X-6 förtunnad Tamiyas acrylic thinner.

Joppo
2009-12-21 22:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Samma färg fast med Mr. Color thinner

Joppo
2009-12-21 22:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Tamiya Matt Khaki förtunnad med T.A.T

Joppo
2009-12-21 22:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Samma färg förtunnad med Mr. Color

Joppo
2009-12-21 22:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

1 del Tamiya Nato Brown+ 1 del Gunze klarlack+ 2,5 delar T.A.T

Annons:
Joppo
2009-12-21 22:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Samma sak som ovan samt några droppar retarder

Joppo
2009-12-21 22:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

1 del Tamiya Nato Brown+ 1 del Gunze klarlack+ 2,5 delar Mr. Color Thinner

Joppo
2009-12-21 23:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Sist ut Vallejo Model Air direkt från flaskan.

Som sagt så tycker jag inte skillnaderna är så stora mellan de olika testobjekten. Lösningen på mina problem är nog att tillsätta lite blank lack till färgerna för att slippa den grova ytan.

Thanks for watching! Hej då!

JaguarMkVII
2009-12-21 23:39
#17

Jag bara älskar såna här praktiska försök…. Intressanta resultat helt klart. Med andra ord är det klarlack inblandad som gäller för bra resultat.

[Hayabusa]
2009-12-22 00:05
#18

Tack för alla bilderna och det utmärkta testet! Ja, nog är det ju så att en skvätt klarlack gör en skillnad. Att använda cellulosaförtunning (som jag tror att Mr Color är…) är knappast värt besväret. För nog är ångerna/lukten ett besvär..? Det tycker åtminstone jag.

Men den stora överraskning stod bilden på resultatet från Vallejo Model Air för. Jösses!

Mycket intressant och lärorikt. Att lära sig något själv, det är viktigt det…

/Stefan

PS

Vad är det får "grej" du har testmålat på? Polystyren är det gjort av, men…vad i herrans namn är det för nå´t?

Joppo
2009-12-22 00:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Det är ett snapsglas Cool Skål!

Jag brukar använda såna för att ha vatten i när jag målar.

Ja, Mr. Color skippar jag i fortsättningen… Det luktar inte alls roligt… Som tur var hittade jag min gasmask. Annars hade jag nog varit bra snurrig i huvudet nu.

Mm… Vallejon ser inte så rolig ut… kanske går resultatet att förbättra med lite klarlack,förtunning och/eller retarder? Jag har väldigt  begränsad kunskap om denna färg, så det går säkert få det bättre.

Hade Vallejon gett mig ett bättre resultat hade jag gärna använt den, pga dess smidighet och "ogiftighet". Plus att den luktar så gott såklartGlad

/Jesper

linusorn
2009-12-22 01:21
#20

Har själv bara använt mr color thinner tillsammans med mr surfacer och sprutat med. Hade fönstret helt öppet och blev ändå yr utav h..e! Något jag helst inte använder till annat. Men det blir jäkligt bra resultat med mr surfacer så vad gör man inte för konsten. Skål förresten!

Annons:
pentti01
2009-12-22 16:05
#21

Tänkte hoppa in här i inläggen ang. färgtyper: Jag har hittils sprutat mest med Model master akryl,den funkar bra men ger ej så blank yta. Som klarlack har jag använt Johnson golvpolish.

Detta är dock något jag ska sluta med för att polishen har en tendens att krackelera..

Fördelen har annars varit att jag sluppit starka dofter samt att det har varit lätt ett rengöra sprutan  efteråt.

Provade att spruta med Humbrol utspädd med Humbrols egen thinner en gång; fick en fin o blank yta, precis vad jag önskade.

Har följt resenomanget på sidan och blivit rådvill; det finns i.a.f för mig  allt för många olika typer av thinner och dom är väl inte alltid så lätt hitta ute i handeln?

Så nu letar jag efter ett lämpligt färgfabrikat som funkar bra att spruta och lätt att späda ut. Det jag personligen närmast kommer att tänka på är just Humbrol. Ok, den är väl inte kanske billigast per liter men lätt i.a.f för mig att få tag på; finns hos några lokala leksakshandlare.Det är ett stort plus.

//Pentti

[Hayabusa]
2009-12-22 16:47
#22

#21 Har själv aldrig haft problem med Johnson Klar (golvpolish), men jag har hört om de som haft problem med krackelering etc.

Den stora fördelen med vattenbaserade färger som t ex Tamiya akryl, Gunze akryl, Vallejo m. fl. är just att de är vattenbaserade. Enklare att rengöra airbrushen, mindre lukt och "snurr i skallen" etc. Visst, vattenbaserade färger är väl inte direkt ett hälsopreparat men ändå ett stort steg i rätt riktning. Personligen tycker jag att rengöringen är så enormt mycket enklare med vattenbaserade akrylfärger än t ex enamelfärger.

Humbrol enamel är inget dåligt val, absolut inte. Skulle föreslå att använda Humrols egen Thinner.  

Till Tamiya akryl/Gunze akryl kan du använda Tamiyas förtunning X20A eller Gunzes förtunning Mr. Hobby Hobby Color Thinner. Vanligt vatten fungerar också…Plus ovan nämda Liquitex Airbrush Medium.

/Stefan

pentti01
2009-12-22 17:17
#23

#21 Jodå jag använder Humbrols egen thinner.

Tamiya akryl,Gunze, mr hobby, mm är ju lite svårare att få tag på,de är väl endast beställnings-varor? Ibland har jag inte lust att vänta..Oskyldig

starhawk
2009-12-22 17:39
#24

#23: Tillgängligheten är olika på olika håll, Tamiya har jag alltid handlat över disk, likaså Humbrol och Model Master, tidigare handlade jag också Gunze över disk, numera är det postorder på den. Humbrol och Model Master förtunnar jag med Cellulosaförtunning, stor flaska från färghandeln är billigare än små burkar från leksakshandlaren. Okey det luktar en del, men jag har aldrig blivit snurrig i skallen av det och nu när jag har min egenhändigt byggda spraybox så är lukten inget problem heller. Har hittills bara sprayat dom tunga (Humbrol Model Master) med den "självrengörande" Badgersprutan så rengöringen har aldrig varit något problem, får se hur det blir med Evo-sprutan när jag inviger den nån gång

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

karlrobert78
2009-12-23 00:20
#25

Jag har haft bekymmer med att Johnsons klar krakelerar i bland, men jag är 99% säker på att jag då varit för ivrig och inte låtit färgen torkat ordenligt innan. Jag väntar gärna upp till någon vecka att färgen får härda, sen har jag sprutat på utan några bekymmer. Sen kan man vara försiktig att ta något starkare lösningsmedel på Johnson, ex vid wash.

Jag kör uteslutande med Tamiya/Gunze och ibland Vallejo. Vallejon har jag inte ännu lärt mig att behärska, ModelAir är dock lättare. Humbrol och annan enemel var länge sedan jag använde, tycker de svåra att rengöra sprutan efter, lång torktid för andra lager samt att hustrun blir fly förbannad när det luktar balsamterpentin i huset…

Som klarlack använder jag Johnson eller Mr Hobby Metal Primer. Kan ibland också smyga ner i källaren och använda Biltemas hobbylack på aerosol.

//Marcus

linusorn
2009-12-23 14:16
#26

La på johnson klarlack på min bf 109 igår, den hade torkat i flera vecor, mrn färgrn krackelerade på ryggåsen, vet inte om jag la på ett nytt lager för fort, ellervad jag gjorde. Övriga delar på planet blev perfekta. Får väl helt enkelt strunta i de filter och washer jag tänkt göra…

Joppo
2009-12-23 14:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Jag har börjat använda Micro Satin för att lacka mina panzers. Den har hittills fungerat mycket bra och tål olje/enamelwasher och filters utan problem. Jag har ej heller sett några tendenser till att den vill krackelera.

Hur den kommer att hålla i det långa loppet vet jag inte, eftersom jag bara haft flaskan i några veckor. Tillverkaren hävdar i alla fall att lacken är icke gulnande över tid och slitstark.

Tidigare använda jag mig av Vallejo Air Satinlack, dock tycker jag att Micro Satins finish bli snäppet bättre. 

Späder gör jag med Tamiyas acrylic thinner 40/60 (lack/thinner).

Efter alla problem jag hört om Johnsons skulle jag aldrig våga använda den på mina modeller. Ok, det blir lite dyrare med Micro Satin( tror flaskan kostade 45 kr för typ 20 ml) dock blir det inte många kronor per modell… Mellan tummen och pekfingret gissar jag att en flaska räcker till 6-8 1/35 tanks.

Rebellhobby har den i sitt sortiment: http://www.rebell.com/sidenmatt-lack.html

Den finns också i matta och blanka versioner.

Annons:
[Hayabusa]
2009-12-23 16:09
#28

Ja, som sagt - man hör & läser om de som har problem med Johnson Klar. Vad det beror på, det kan man ju fundera över. Har, som sagt, inte själv upplevt något problem med Johnson Klar men det kan ju vara ren tur/tillfällighet. När det gäller vattenlöslig färg (akryl t ex) så ska man veta att det tar tid för vattnet i färgskiktet att dunsta bort. Givetvis beroende på hur färskiktes tjocklek. Målar man på ett icke-poröst material som t ex styrenplast så måste vattnet dunsta genom hela färskiktet. Lägger man på ett lager klarlack, innan denna process är avslutad, så fungerar klarlacken som en blockering för vattenågorna = krackelering.

Ja, det är min teori åtminstone. Läser man på Vallejos hemsida så kan man läsa att denna torkningsprocess dvs när vattnet avdunstar kan ta väldigt lång tid. Flera veckor eller t om månader. Allt beroende på färgskiktets tjocklek etc.

Microscales klarlack har jag själv använt med bra resultat. Har bl a en bil som jag byggde -95/96 som jag använde Microscales blanka klarlack på. Ser fortfarande bra ut, inga tendenser till att gulna eller krackelera. Förtunnade den med vanligt vatten, faktiskt.

/Stefan

Joppo
2009-12-23 17:07
#29

#28 Det låter som en vettig teori… I vissa av fallen är det nog så.

Dock vet jag att lacken börjat krackelera efter flera år, för någon här på forumet. Jag tror det var Orso som skrev om det. Och det verkar ju osannolikt att detta skulle bero på inkapsat vatten i just detta fall.

Detta är hursomhelst den primära anledningen till att jag "bojkottar" Johnsons. Det vore inte så kul att se min modellsamling krackelera sönder i framtiden. Jag vill att de ska åldras med värdighetGlad

linusorn
2009-12-23 17:15
#30

Ska göra det också hädanefter. Jag använder gunze färger till 95% och jag tror att den är tillräckligt blank för att dekalerna ska fästa ändå. Ska prova på nästa modell.

pelleb
2009-12-23 21:22
#31

Det enda jag använder Johnsons till är flygplanshuvar. Johnsons golvpolish är till för GOLV !!! Jag kommer ALDRIG att riskera en modell med golvpolish när det finns vanlig modellack som funkar hur bra som helst. Använd en akryllack. den gular inte och krakelerar inte. Bara mina två öre men jag vet att det funkar. Har vitmålade modeller som är 16 år gamla och dom är fortfarande vita trots att dom är klarlackade (akryllack).

PeO

Upp till toppen
Annons: