Annons:
Etikettgruppbyggen
Läst 5277 ggr
Roca
1/19/10, 12:04 PM

GB 17: Messerschmitt Bf 109 G-6

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sådärja, då var det dags att komma igång med det här bygget också! Har byggt lite lite men ej startat någon tråd förrän nu. Tänkte först redovisa vad som finns i lådan, byggsatsen är Academys Bf 109 G-6 i 1/72.

Boxart:

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Annons:
Roca
1/19/10, 12:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Dekalarket;

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
1/19/10, 12:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Instruktioner samt märkningsalt. 1; en Bf 109 G-6/R6 Trop, pilot Georg Amon, 7./JG 53, Sicilien Juni 1943. Vet inte om den individen gjorts förut i byggsats, tror inte det.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
1/19/10, 12:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Alt. 2, Bf 109 G-6, Gerhard Barkhorn, Gruppenkommandeur II/JG 52. Har gjorts förut av tillverkaren Jo-han faktiskt! Och finns på eftermarknadsark.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
1/19/10, 12:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Och till slut alt. 3, en Bf 109 G-6 Trop från 7./JG 27, pilot Emil Klade/Clade. Har gjorts förut av Hasegawa, men jag tror dessa dekaler stämmer lite bättre med originalet.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
1/19/10, 12:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Andra sidan av instruktionerna;

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
1/19/10, 12:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Plasten;

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Annons:
Roca
1/19/10, 12:17 PM
#7

Bakersta biten med fenan är separat, så man kan bygga med det stora sidorodret för senare modeller; likaså hänger det med två olika överdelar till huven och bulorna på huvsidan är separata delar. Huven är tredelad så man kan ha den öppen, men det följer inte med någon alternativ huv, man hade kunnat tänka sig en senare "Erla-Haube", hade varit användbart. Extratank och kanonerna under vingarna finns också med, samt 3 olika antenner. Allt detta gör att man kan bygga rätt många varianter med denna byggsats!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
1/19/10, 12:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Så till själva bygget; Det ska bli MT-504, en finsk G-6 med Erla-Haube (som jag får ta och norpa någonstans), kan ha haft både "vanligt" och "stort" sidoroder, jag bliver vid det vanliga. Ingen R6 Rustsatz (inga kanoner under vingarna), färger RLM 74/75 ovanpå och RLM 76 under, så som de levererades. (Gunze akryl användes) Så här ser den ut efter ihoplimning (perfekt passform), målning, ett lager Future och de första dekalerna är på:

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
1/19/10, 12:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Efter lite mer "dekalering", stencilerna börjar också komma på. Förresten, dekalerna kommer från inScale72.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
1/19/10, 3:46 PM
#10

Förtydligande; ser att jag surrar på om huven i inlägget #7 ovan.

I första delen av meningen skriver jag alltså om motorhuven och i nästa om cockpithuven Flört ! I varje fall, nu får den lilla 109:an vila tills ikväll då dekaleringen fortgår. Ska försöka måla och montera lite fler smådetaljer också.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

[Hayabusa]
1/19/10, 7:05 PM
#11

Mycket fint, Peter!

/Stefan

Roca
1/19/10, 11:41 PM
#12

Tack Stefan!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
1/21/10, 10:59 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Arbetet fortgår; det har visst blivit ett litet Messerschmittwerk det här. G-6:an har fått ställen, propellern, spinnern, avgasrören och extratanken målade och monterade. I bakgrunden Bf 109 G-6/AS (Revell) från natt-GB:t, som är inne på reparation (har tappat pitotröret), samt Hobby Boss' G-10, som ska få donera ena halvan av sin cockpit huv. Den modellen är grundad men har stora glipor vid vingroten, så lite putty ska nog till.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Annons:
Roca
1/21/10, 11:00 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

En till bild

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
1/21/10, 11:01 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

En till, underifrån;

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
1/21/10, 11:04 AM
#16

Det är i mitt tycke väldigt bra detaljering på den här byggsatsen. Men något som nu saknas, eftersom jag tänker använda en annan cockpithuv, är ett korrekt huvudpansar. Det borde vara genomskinligt såvitt jag förstår. Någon som vet om denna detalj finns på eftermarknaden att få tag på, i 1/72?

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

ElLobo
1/21/10, 11:21 AM
#17

Det ser mycket fint ut Peter!

Roca
1/22/10, 12:33 AM
#18

Tack så mycket! Snart färdigt hoppas jag!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
1/26/10, 11:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Jaha, håller fortfarande på med de små stencil-dekalerna, men nu tror jag det får räcka snart. Har också monterat "tropfilter" samt landställsluckor. Ska fota modellen i morgon. I brist på egna bilder kommer här en på originalet:

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Texxas
1/27/10, 2:30 AM
#20

Ser bra ut Roca!

Annons:
Roca
1/27/10, 9:47 AM
#21

Tack Texxas! Ska väl kunna bygga lite idag också, bilder kommer.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
1/27/10, 12:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Nu har modellen fått ett lager av Future lack över (alla dessa) dekaler. Det ska få torka ett tag innan jag sprayar ett sista skikt matt klarlack och monterar cockpitglas.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
1/27/10, 12:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Underifrån; Academy hade gjort ett misstag i sina instruktioner, där dom ville att jag skulle montera antennen under vingen (FUG16ZY Morane?) på en panel alldeles för långt ut på vingen. Så jag stack ett eget hål på rätt ställe med nagelsaxen och monterade sagda antenn. Bra att veta om denna byggsats, även om detta är det enda rena fel jag hittat så långt. Det finska dekalarket inkluderade inga stencil-dekaler alls för undersidan, kan det verkligen ha varit helt tomt därunder? Nåväl, det får räcka nu. Annat som saknas är ett sikte i cockpit, ska se om jag kan hitta nåt i skrotlådan.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

ElLobo
1/27/10, 12:53 PM
#24

Det ser bra ut! Snyggt jobbat!

Roca
1/27/10, 3:50 PM
#25

Tack ska du ha!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
1/28/10, 11:22 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Nu är Mersun klar!

Sista handen lades vid bygget efter frukost i morse och sedan tog jag några bilder.

Det är alltså en Messerschmitt Bf 109 G-6 av kan man säga "mid-production" modell - speciella egenskaper att lägga märke till:

-Kort antennmast.

-Rund loopantenn på ryggåsen, ska eg. vara ännu tunnare än på modellen.

-standard sidoroder, vissa G-6 utrustades med det höga rodret av plywood, så icke just detta exemplar.

- Filter framför luftintaget på vänstersidan, egentligen en modifikation för "tropikerna", Nordafrika etc men finländarna använde det ofta.

- "Erla-Haube", den sena varianten av cockpithuv.

- FuG16ZY (tror jag installationen heter)-antenn under vingen

- FuG16 Freund-Feind/IFF-antenn under flygkroppen.

En första bild som också visar hur mycket snö vi har fått, snart ser man inte ut genom köksfönstret Flört:

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
1/28/10, 11:30 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Maskinen har en efterkrigsmärkning, alltså kokarder istället för finska hakkors, tillhörande förbandet HeLv 31, plats Utti, tid sommaren 1947. Färgerna är RLM 74/75 på ovansidan, dels airbrushad dels penslat med Gunzes kulörer med samma namn.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Annons:
Roca
1/28/10, 11:32 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Undersidan är målad med Tamiyas gråa primer på sprayburk! Funkar hyfsat som RLM 76 tycker jag!

Antennen på undersidan av flygkroppen är gjord av ett avklippt ben från ett motstånd (elektronikkomponent).

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
1/28/10, 11:34 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Spinnern är målad med Tamiya RLM 70 Schwarzgrün. Båda delarna till cockpithuven kommer från Hobby Boss Bf 109 G-10.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
1/28/10, 11:37 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Dekalerna kommer alltså från den finska tillverkaren InScale 72. Jag har använt ungefär 20 st smådekaler för serviceanvisningarna, som alla är på finska istället för tyska. Några "silvrade" en del men inte så farligt. Bra dekaler tycker jag.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
1/28/10, 11:45 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Byggsatsen är ju ganska väldetaljerad som den är, med enda riktiga besvikelsen varande hjulbrunnarna, som i och för sig är inboxade men utan detaljering. Orkade inte göra nåt åt detta. Däremot har jag lagt till ovanstående antenn under flygkroppen, en antennwire av hår, samt en stötta för cockpithuven också gjord av motståndsben. Vädringen inskränker sig till lite konstnärskrita skrubbat och penselborstat för att simulera lätt avgassmutsning.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
1/28/10, 12:07 PM
#32

Den här byggsatsen är klart helt den bäst detaljerade Bf 109 G-6 och med bästa passformen, i 1/72, som jag byggt hittills. Men å andra sidan har jag endast byggt en var av Airfix gamla (Heller G-6 samma?), Hasegawas gamla, samt Mastercraft. Jag har ännu inte provat vare sig Hasegawas nyare utgåvor eller Fine Molds. Sen finns ju som vi tidigare rikligt kommenterat och diskuterat, Airfix nya G-6, den ska definitivt också köpas in och byggas. Jo-han är ett annat gammalt märke som hade en kombo av F och G-modellen, jag tror Azgaron har haft ett sånt bygge på gång tidigare! Och Starfix måste jag ju också testa nån gång! Flört Fler förslag på kits?

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

PonCar
1/28/10, 1:14 PM
#33

Jättefint bygge Roca!! Jag tycker det är väldigt intressant med finska plan eftersom min egen morfar (född finne -invandrad svensk, nu tyvärr hädangången sedan flera år) deltog i kriget, med löjtnants grad, och bl.a tjänstgjorde som front- & propagandatecknare/konstnär. Efter honom har jag bl.a en finsk bok (från kriget) för identifikation av sovjetiska flygplan, samt ett par skissböcker med bl.a enkla blyertsteckningar av flygplan. Tror där bl.a är en skiss på en Bf109:a under service i enkel "hangar". Har även en enkel oljemålning (på masonit) han gjort av en Ju88:a (tror jag) med finsk märkning. Vid tillfälle ska jag ta mig för och fota/scanna av dessa bilder, så jag kan lägga ut dem på "nätet".

ElLobo
1/28/10, 1:14 PM
#34

Ett mycket snyggt bygge. Och en mycket bra recension och beskrivning av ditt bygge!

Annons:
[Hayabusa]
1/28/10, 2:46 PM
#35

Mycket snygg 109:a, Peter! Bra jobbat. Instämmer med ElLobo - bra beskrivning och presentation. Det är alltid trevligt när "en titt i lådan" innebär lite mer än en bild på en öppnad kartong Glad.

Fler 109:or..? Tja, som du själv skriver så är Airfix nya absolut värd att bygga (trots en del kritik). Lågt pris och fin passform. Tamiyas 109:or i skala 1/72 har jag inte själv byggt, men lär vara bra. Hyfsat pris också. FineMolds serie av 109:or är, enligt uppgift, de bästa på marknaden i skala 1/72. Men, priset tycker jag själv är för högt. Alfa Hobby tar 249,- SEK för dessa, vilket är lika mycket som de tar för sina Hasegawa 109:or i skala 1/48. Vilket för mig osökt in på just skala 1/48…Vore det inte idé att testa en av Hasegawas 109:or i denna skala? Fina byggsatser med kanonbra passform och härligt lättbyggda. Även byggda "direkt ur lådan" blir de jättefina, tycker jag. Finns i en uppsjö olika utförande och varianter. Särskilt stora blir de inte heller, om det nu är så att man är rädd att de tar för stor plats i hyllan/vitrinen.

/Stefan

Roca
1/28/10, 8:34 PM
#36

PonCar, tack ska du ha! Det var intressant att höra historien om din morfar. Det skulle förstås vara väldigt roligt att någon gång få se hans skisser och målning!

Jag delar definitivt ditt intresse, då också jag har finskt påbrå; min mamma växte upp i Kuusamo, beläget vid ryska gränsen. Hon är i och för sig född 1951, familjen kom hit till Sverige 1969 - men släkten som sådan har förstås många minnen av krigen. Min mormor härstammar från Petsamo vid Norra Ishavet. Som barn under vinter- och fortsättningskriget var hon tvungen att med sin familj fly västerut två eller tre gånger, i takt med Finlands respektive Sovjets krigslycka. När Finland slöt fred med Sovjet 1944 och tvingades driva ut tyskarna ur Lappland och resten av norra Finland, tillämpade de senare "den brända jordens taktik". Av Kuusamo kyrkby återstod efter tyskarnas framfart, i varje fall enligt legenden, endast pastorns bastu, alla andra byggnader var borta…

Jag påmindes om denna historia när jag några år sedan såg en TV-dokumentär och sverigefinnar. Många har ju arbetat på Saab, Scania, Volvo och andra industrier. Vid ett tillfälle hade en finländare ställts till svars av sin chef, som var tysk (detta kan ha varit på Scania kanske, kommer inte ihåg) för att ha orsakat en smärre brand i ett motorrum eller dylikt. Tysken fick till svar, ungefär: "Snacka inte så mycket om att bränna upp saker - ni brände ner hela vårt land!"

Den yngre generationen, t.ex. mina morbröder, småfnissar kanske när de äldre släktingarna börjar prata om kriget evakueringarna osv, men det är verkligen djupt tragiska händelser det handlar om, vilket jag inte minst påmindes om när jag besökte kyrkogården i Kuusamo för några år sedan och fick se alla gravarna med dödsår 1939 och födelseåren var runt 1920-1921.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
1/28/10, 10:02 PM
#37

#34: Tackar ElLobo! Ja, kul att gå lite mer på djupet ibland!

#35: Tack Stefan! Instämmer, Tamiyas Bf 109 E är nog "top of the line" verkar det som Glad Och Fine Molds, visst skulle jag vilja prova dom för de senare modellerna F/G/K, får se om jag struntar i priset nån gång framöver och köper åtminstone en byggsats. Visst skulle det vara intressant att bygga även i 1/48, de blir ju inte så jättestora precis som du säger, och urvalet verkar ju vara enormt. Ska kolla runt lite, men Hasegawa låter ju som ett bra tips!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Texxas
1/28/10, 11:13 PM
#38

Mycket fint bygge Roca!

Roca
1/29/10, 1:40 AM
#39

Tack ska du ha Texxas!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

PonCar
1/29/10, 10:13 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#40

Har idag på morgonkvisten scannat in några av morfars skisser ur hans "fält-skissblock". Här är bl.a en skiss av en 109:a i timrad "hangar". Jag lägger ut lite fler av dessa bilder i en särskilld tråd, men denna tycker jag passar så bra ihop med Rocas fina bygge!

Blocket innehåller några snabbt nedskissade teckningar, sannolikt gjorda på plats ute i fält, för att sedan användas som underlag för mer utarbetade illustrationer.

Roca
1/29/10, 10:41 AM
#41

Tack ska du ha för den fina bilden, passar ju som hand i handske!

Ska titta vidare på de övriga nu!

/Peter

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: