Annons:
Etikettrymd
Läst 6401 ggr
ElLobo
1/22/10, 10:11 PM

”De landade aldrig på månen”

Konspirationsteorierna ökar …

aftonbladet.se

Annons:
sponny
1/22/10, 10:30 PM
#1

Just månlandningen -69 vet jag faktiskt en person som aldrig trodde på. Alla kollade på tv-sändningarna när det begav sig, * men faktum är att min morfar aldrig ändrade sin åsikt om att detta inte kunde stämma.

* Nej, jag var inte med. Född 73…

Jonssonligan
1/22/10, 10:32 PM
#2

VA! Gjorde dom inte? Varför har ingen sagt det till mig…

[Hayabusa]
1/22/10, 10:35 PM
#3

Klart att dom gjorde det…

/Stefan

ElLobo
1/22/10, 10:41 PM
#4

Jag har minsann sett Capriocorn One, och visst är det väl sant det som sägs i den?!

Obestämd

sponny
1/22/10, 10:43 PM
#5

#4 Den ja, morfar kanske hade rätt. Hmm…Obestämd

starhawk
1/23/10, 3:10 PM
#6

Äschh Mythbusters har ju avrättat månmyterna definitivt, och ändå finns det dom som på fullaste allvar tror att landningen var en bluff

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
Exelon
1/23/10, 9:07 PM
#7

Är lite otroligt dom kan komma till månen, men dom kan fortfarande inte bygga bilar, visst Ac hade dom ju redan på 50 talet så då var dom top of the line. Men på 50 år så kör dom fortfarande med med bladfjädrar och väghållning som en gammal folkabuss, och kolla på motorerna V8 låter gött men om man jämnför med en fyra/sexa med en turbo mycket effektivare och billigare i drift. Effekten orginal mellan dom är ju skrämmande( trim räknas inte)

Visst om du drar omkring på ett jättesläp så är en stor motor(mycket vrid) bra men har du fått upp farten så hjälper ju stressfläkten till.

JaguarMkVII
1/23/10, 11:08 PM
#8

Jag har alltid fnissat åt konspirationsteoretikerna men efter att ha sett finishen och byggkvalitén på fartyg byggda av amerikanska varv åt amerikanska försvaret så har jag börjat vackla. Trafikflygplanen verkar välbyggda men saker som fartyg, bilar, hus, tåg, lastbilar etc känns väldigt primitivt och grovhugget.

sponny
1/23/10, 11:36 PM
#9

Personligen så tror jag väl, just vad gäller månlandningen, att lyckades man inte hålla ett simpelt inbrott hemligt (watergate) så hur i hela fridens namn skulle man kunna hålla en fejkad månlandning hemlig.

[Hayabusa]
1/24/10, 12:00 AM
#10

Tja…var och en har ju rätt att ha sin egen uppfattning. Personligen känns det rätt otroligt att så många inblandande skulle hålla tyst. Hur många jobbade inom NASA under hela 60-talet t ex?

USA har sin egen filosofi hur t ex personbilar ska se ut. Primitivt skit, kan vissa tycka - men det innebär ju inte att man inte besitter kunnande & teknik för att bygga avancerad utrustning. Bevisligen har det ju byggts ett & annat stridsflygplan som absolut håller måttet.

Är inte Space Shuttle byggd i USA?

Jo…jag kan också tycka att det känns otroligt att man reste till månen för över 40 år se´n. Absolut. Men å andra sidan finns det massor av andra händelser som känns minst lika otroliga. Trots det är de tydligen ändå sanna.

/Stefan

JaguarMkVII
1/24/10, 12:17 AM
#11

Om man skall våga sig på att generalisera så är högteknologin riktigt bra men enklare teknik och vardagsteknologi känns oerhört grovhuggen.

[Hayabusa]
1/24/10, 12:26 AM
#12

#11 Så sant…

Jag kan hålla med om att t ex personbilar från USA kan kännas primitiva och "Low-Tech", men…är inte t ex en Ferrari "overkill" i ett land där maxfarten är (mestadels) 88 kmh?

sponny
1/24/10, 12:50 AM
#13

OT SÅ IN I *** Skrattande

När du nämnde ordet maxfart kom jag att tänka på detta. Världens bästa biltest… TopGear så klart.

"It will easily do 70 miles/hour which is what I'm doing now. And that's the maximum speed you can go in britain so that's good."

Och sen urartar det fullständigt med meningar som:

"Hey, look at that. The smoke-grenades fit perfectly in the cup holder."

Del 1

Del 2

Annons:
gismo76
1/24/10, 1:01 AM
#14

Jag minns inte om jag sett filmen ni pratar om men har köpt den nu. Mycket både med detta med månlandningen och ufo verkar skumt. Sedan kan man ju fundera på vad som egentligen hände i USA då 2001 när dom flög in i WTC. Finns väldigt många konspirationsteorier om den händelsen. Kan väl som utbildad flygtekniker säga så mycket som att ett flygplan flög inte in i Pentagon i allafall . Skadorna är för små plus att det inte finns en ända del kvar som tyder på att det kan ha varit ett flygplan. Finns ju även en camera som filmar all trafik till och från Pentagon där syns inget. Och hur stor är risken att WTC byggnaderna skulle rasa exakt rakt ner inte åt sidan och varför ser det ut som att våningarna under sprängs utåt  när det börjar falla ihop…..??????

starhawk
1/24/10, 1:12 AM
#15

#14: Jo det är skumma saker det där, det var tre skyskrapor som rasade på exakt samma sätt, men det var bara två som träffades av flygplan så vad rasade den tredje för?

Och hur kommer det sig att man inte hittade ett spår av flygplanet som träffade Pentagon, men man hittade ett vidbränt pass tillhörande en av kaparna?

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

gismo76
1/24/10, 1:20 AM
#16

Var väl även så att i det 3 de huset som var lägre fanns det inget folk heller,ingen dog där. Bla hade ju FBI och CIA lokaler där i huset. Verkar ju som det fanns saker dom ville skulle försvinna. Dom lär ju även ha hittat spår av sprängämnen i resterna av WTC.

Sanningen kommer ju aldrig komma fram men man funderar ju när dom lägger fram saker som inte stämmer med verkligheten.

johanH
1/24/10, 1:44 AM
#17

nog landade usa på månen men tyskarna var redan där

http://www.ironsky.net/

Exelon
1/24/10, 9:35 AM
#18

#16 Den tredje rasade långt senare än wtc tornen gjorde, hade ej fått på sig något skrot från dom, det strök väl även med en till byggnad av delar från ett av tornen. Men den tredje blev helt oskadad. Finns det inte en film som visar att det ser ut som en explosion i botten på huset?

Buran
1/24/10, 11:49 AM
#19

#10 Mer än 400.000 människor arbetade på Apollo-projektet i nästan tio år och ett dussin män som gick på månen återvände till jorden för att berätta om deras erfarenheter. Hundratusentals människor, däribland astronauter, vetenskapsmän, ingenjörer, skickliga tekniker och duktiga arbetare, har varit tvungna att hålla allt hemligt.

Dessutom fick dom munkavle på rysarna och fick dom att lägga ner sina försök. Så den kyliga relationen mellan USA och Sovjetunionen under Kubakrisen måste ha blivit väldigt varm senare.

"den här är en annan, en Airfix"

[Hayabusa]
1/24/10, 12:34 PM
#20

#19 Exakt..Glad

Nej, hade månlandningen varit en bluff så hade det läckt ut. Det är jag helt övertygad om.

/Stefan

Annons:
WildeSau
4/19/12, 9:04 AM
#21

Nu är Iron Sky släppt. Cool

http://www.sf.se/filmer/Iron-Sky/


Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

[Hayabusa]
4/19/12, 9:18 AM
#22

#21 Coolt, den måste ses! Hörde en kort recension på P3 om den, verkar klart sevärd Glad

Buran
4/19/12, 10:25 PM
#23

"den här är en annan, en Airfix"

Cameo47
4/20/12, 12:12 AM
#24

Ska givet se den här filmen. Star Wreck var ju störtskön. Brukar dessutom se de flesta scifi-filmer som går upp på bio i Sverige. Har nyligen sett både The Hunger Games och Battleship. Båda är klart sevärda.

Why is it that dinosaurs always die running?

Hogge38
4/20/12, 1:59 PM
#25

Trodde konspirationsmupparna blev förpassade till närmaste ufo-klubb redan 2009 när LRO fotograferade flera av landningsplatserna på månen.

Azgaron
4/20/12, 2:15 PM
#26

Det är upp till var och en att tro vad de vill utan att för den sakens skull bli kallade för muppar!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

Hogge38
4/21/12, 1:10 PM
#27

Det va inte min mening att trampa nån på tårna här, själv kan jag tycka att konspirationer är spännande som t.ex. "Project Arizona" eller mordförsöket på Hitler.

Annons:
Azgaron
4/21/12, 2:35 PM
#28

Det är lugnt!

Visst är det intressant att läsa om.

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

Hogge38
4/21/12, 4:42 PM
#29

Fast månkonspirationen är ju avfärdad så jag undrar varför Aftonbladet drar den igen, fast det är väl dålig research som vanligt.

starhawk
4/21/12, 4:55 PM
#30

#27:Mordförsöket på Hitler? Det var ju många mordförsök på honom och dom flesta klart dokumenterade så vilket menar du då?

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Hogge38
4/22/12, 12:05 AM
#31

Jag misstänker att den här tråden är minerad och gör en smidig exit. Fast jag kan ju inte låta bli att bjussa på denna innan jag lämnar tråden.

http://theflatearthsociety.org/wiki/index.php?title=Main_Page

Flört

StefanW
4/22/12, 10:49 AM
#32

#31

Stefan - Modellbyggare

starhawk
4/22/12, 1:07 PM
#33

#31: Helfestligt gäng det där! Jag läste deras FAQ och den här frågan och svaret säger ju allt:

Q: "Why do the all the world Governments say the Earth is round?"

A: It's a conspiracy

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Buran
6/28/14, 7:34 AM
#34

Ett annat sätt att se på saken

Filmmaker Says Not!

"den här är en annan, en Airfix"

Annons:
[Hayabusa]
6/28/14, 8:35 AM
#35

#34 Väldigt bra YouTube-klipp, tack för länken 👍

StefanW
6/28/14, 9:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

#34

Stefan - Modellbyggare

lanm65
6/28/14, 9:58 PM
#37

#34 Vettig video. Fast konspirationsteorier kan vara rätt underhålland bland. Det finns en "dokumentär" om att fotbolls VM 1958 aldrig ägt rum som driver med fenomenet.

PAK43
6/29/14, 2:15 PM
Mr_bob
6/29/14, 8:46 PM
#39

Vad gäller månlandningarna så har jag själv sett spår av det. Tror jag i alla fall.  Jag tittade ut mot universum med mina teleskop ibland. Astronomi var och är ett stort intresse för mig. Jag följde Apolloprojektet intensivt. Nu kommer jag inte ihåg vilken expedition det var men jag hade siktet inställt på månen när det begick. Med runt 500 gångers förstoring så ser man inte detaljer så som månlandare eller moderskepp men solreflexer fick man se. Någonting fanns där i alla fall. Som sagt hur kan man få en jädra massa människor att hålla tyst.

starhawk
6/30/14, 7:55 AM
#40

Det bästa argumentet är nog ändå att om det var en bluff så skulle dåvarande Sovjet veta om det och dom skulle inte hålla tyst om en sån sak!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

sponny
6/30/14, 10:28 AM
#41

#38 :-D *tummen upp*

Annons:
[egoboy1957]
12/3/14, 10:19 PM
#42

En historia jag hört med bildbevis är när USA satte amerikanska flaggan på månen så fladdrade flaggan, fast det blåser inte på månen? Sant eller inte?

PAK43
12/3/14, 10:32 PM
#43

Sant at det inte blåser på månen, därmed inte sagt att en flagga inte skulle röra på sig och att rörelsen inte skulle avstanna på ett tag, eftersom det inte finns någon atmosfär som bromsar rörelsen och gravitationen är en tiondel av jordens. Det vill säga: Saker beter sig inte som en är van vid. Hursomhelst, såg du mycket måndamm som blåste runt? Eller spelade dom in det i en utomhusstudio? Eller råkade dom ha fläktmaskinen igång just då?

[Roftic]
12/3/14, 10:45 PM
#44

#42 Det där med att flaggan skulle blåsa e inte sant. Eftersom det är vakuum på månen skulle inge flagga stå ut och synas (om ni fattar vad jag menar) så därför satte man en liten "pinne" som håll ut flaggan så att den syntes, och återigen så finns det inget luftmotstånd på månen vilket gör så när flaggan sattes ut så vajade den lite och inget luftmostånd gör så att flaggan inte kan sluta vaja. Så i teorin så birde flaggan vaja än idag…

starhawk
12/4/14, 7:41 AM
#45

#44: Nu glömmer du fysiken! vid vajandet så blir det förluster i lederna som utgörs av flaggstången och den nämnda "pinnen" så flaggan kommer ganska snart att stanna i vilande läge utan nåt fladdrande. 

Glömmer man sin fysik så är det en lätt match att teoretiskt konstruera en perpetum mobile, evighetsmaskin, men försöker man praktiskt sätta ihop den så gör sig fysiken påmind och maskinen fungerar inte

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[Roftic]
12/4/14, 7:46 AM
#46

Oj hoppsan tänkte inte på det….. Tack starhawk.

[Jarl]
12/4/14, 2:56 PM
#47

Hur skulle dem kunna hålla en så stor hemlighet från att inte spricka!

Det är samma vid World trade center hur skulle dem kunna hålla en så stor hemlighet? #15 Apropå Pentagon är inte huset konstruerat som en bunker eller det är ju en militär byggnad det vore konstigt om ett flygplan krossade halva byggnaden.

Så det kan nog bero på att det finns så lite vrakdelar ett plan som är mjukt mot en hård byggnad. Och övervaknings kamerorna filmar inte i samma hastighet som flygplanet så att man inte ser något. Så även fast kamerorna skulle vara direkt riktade mot målet. Kanske bara en ljusglimt skulle synas eller något som ser ut som en missil som det är populärt att tro.

starhawk
12/4/14, 5:41 PM
#48

Som dom sa i Mythbusters: Det bästa beviset är att dåvarande Sovjet skulle veta om det var en bluff och dom skulle definitivt inte hålla tyst om det, och dom har inte sagt ett knyst!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
petzon
12/4/14, 9:16 PM
#49

#45 vi minns alla våra fysikprov från gymnasiet: "På ett friktionsfritt lutande plan står en elefant vars massa kan försummas"🤓

Banjoman
12/5/14, 1:11 PM
#50

#49 Det där får mig att minnas en vits jag hörde dåvarande finansministern Kjell-Olof Feldt dra vid invigningen av Ekonomicentrum vid Lunds universitet (min studentorkester var där och spelade, nämligen), och som gick ungefär så här:

"En fysiker, en ingenjör och en nationalekonom lyckas efter ett skeppsbrott rädda sig i land på en öde ö. Det enda de lyckas få med sig i födoväg är ett antal konservburkar, men ingen som helst konservöppnare.

Fysikern föreslår att de skall göra upp eld, och ställa konservburkarna i denna. När de blir tillräckligt heta kommer de explodera, och maten bli tillgänglig.

Ingenjören invänder direkt att för mycket av maten kommer gå till spillo på det viset. I stället bör de, säger han, ställa konservburkarna under ett stup och rulla stora stenar över kanten för att på så vis krossa burkarna.

Nej, nej, nej säger nationalekonomen; maten kommer blandas med grus och damm och bli alldeles förstörd! Men jag har lösningen: låt oss anta att vi har en konservöppnare …"

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Upp till toppen
Annons: