Annons:
Etikettutanför-ämnet
Läst 5385 ggr
starhawk
2010-03-02 09:29

Första dåliga erfarenheten på Tradera

Jag hade en auktion på en stridsvagn på Tradera, han som vann fick vinnarbrev men ingen reaktion, jag skickade en påminnelse fortfarande ingen reaktion, jag skickade ett brev om att jag efter omständigheterna ansåg att jag måste lägga ut den igen eftersom han inte reagerade. Sen fick jag ett brev att han varit sjuk och behövde kontonommret så skulle han betala. brevet innehöll lite attachments från Tradera som avslöjade att han hade en del dåliga omdömen bl. a. från mig. Eftersom inget bud hade lagts stoppade jag auktionen och han betalade, och jag skickade stridsvagnen, dagen efter ringde jag till Tradera för att ändra omdömet, det gick inte däremot kunde man ta bort det vilket jag godkände. Nu ett antal dagar senare får jag ett mystiskt Tele2-mail där han skriver "Du får ta bort omdömet på MIG FÖR ALLAS BÄSTA" Jag gick in och kollade, hans konto är inaktiverat, det finns ett antal negativa omdömen men mitt är inte med, vad är det för tok egentligen?

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
karlrobert78
2010-03-02 09:52
#1

Man får hoppas att det är tomma hot, förhoppningsvis skickar man inte maffian på någon för en stridsvagn… Men om kontot är stängt - vad spelar det för roll om du nu lämnat dåligt omdömme? Hjälp från Tradera är inte att räkna med, knappast att de spärrat användaren… Jag har också råkat ut för sådana, tjej som köper telefon - sen skyllde på tsunamin varför hon inte kunde genomföra köpet, kille som fick vänta mer än 24 timmar på vinnar mail - fast det står 3 dagar i traderas regler. Allt detta rapporterade jag om, men inte fasiken ledde detta till något - jag fick tom betala provisonen!

Alla auktionsidor och säljsidor har oseriösa köpare/säljare. Jag har sett säljare med 20-tal dåliga omdömmen som finns kvar och som folk handlar med!

Lycka till!

//Marcus

bosnafly
2010-03-02 10:51
#2

råkat ut för en typ som var från samma trakter som jag,vad han skickade hot men på mitt språk då,o svordomar jag kopierade o skickade till tradera men VI KAN INTE GÖRA NÅT….först undrade han om jag kunde vänta tills löning,ok,såklart man kan,efetr löning inget svar,vid nästa löning skickar jag mail att jag avbryter det hela,sen skyller han på mig o lämnar negativt omdömme,o jag som väntat i 2 månader…….o som marcus sa så hade han typ 15st negativa omdömme men ör kvar på tradera…tyvärr

ps

han handlar inte modeller,var en kassetdäck till stereo…

www.bosnafly.n.nu

starhawk
2010-03-02 11:07
#3

Tja den här hade runt tre fyra negativa omdömen, men han hade även massor av väldigt positiva omdömen så man undrar ju, han kanske är en dubbelnatur

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

berfrund
2010-03-05 17:57
#4

Visst är det ett förtäckt hot men nog inget att oroa sig för men ta gärna ett snack med både Tradera och Polisen och se vad de säger… Tradera gör sällan något nu för tiden…

Inte enns när de medverkar till att företagare kan marknadsföra sina produkter utan att tala om alla sina vilkor för auktionerna.

utan företaget kommer med extra avgifter i efterhand torts att man visar det för Tradera så bryr de sig inte ett dug.

AndersE
2010-04-18 14:06
#5

Ett par gånger på sistone har jag råkat ut för oseriösa Tradera-säljare. De smyger in märkliga "hanteringskostnader" i beskrivningstexten. Nyss kom jag över sex gamla Teknikens Värld och fick fem av dem för 1:- styck. Att porto tillkom förstod jag, men att han skulle ha 20:- per "hantering" blev en mindre chock. Totalt alltså 120:- för att stoppa sex tidningar i ett kuvert och skicka…

Hyfsas timpeng, men seriöst?

Säljaren heter Mikael Björestål och har signatur "bjure60". Vraning för att inte läsa beskrivningen med förstoringsglas!

Det här riskerar att förstöra Tradera. Ska man oroa sig för märkliga dolda extraavgifter förtar det ju mycket av nöjet med att handla på Tradera.

De allra flesta är ju seriösa men några sådana här kan sabotera mycket…

AndersE
2010-04-18 14:12
#6

Det som är så oärligt är ju att detta är ett pris för varan och ska stå i rubriken. Jag har skrivit till Tradera och påpekat detta. Det borde vara förbjudet med dolda avgifter. Auktionspris plus rimlig fraktkostnad. Inget annat.

Vore bra om fler förde fram det budskapet.

Annons:
ElLobo
2010-04-18 14:23
#7

#5-6: Jag håller med dig om dessa extraavgifter. Dock är det ganska vanligt förekommande på eBay-sajter och det ofoget har spridit sig till Tradera (som är en del av eBay).

Det gäller verkligen att lusläsa all text vid auktionsobjekten och finns det inte med där, så ska man inte betala någon extrakostnad.

Dessutom tycker jag definitivt inte om auktioner som inte har fraktkostnaden inskriven. Att det många gånger kan vara svårt att bestämma kostnaden kan jag förstå, men det går ju att skriva in vikten på objektet så har man något hum om kostnaden. Att som en del gör, skriva in ett antal ettor eller liknande ser jag bara som dumheter.

Men som sagt, läs ALL information om objekten INNAN ni lägger något bud. Annars kan det hända som när något glatt lade bud på vad han trodde var en ovanlig byggsats, bara för att sedan upptäcka att det var den tomma kartongen. Eller som en tidigare arbetskamrat till mig som letade bil och hittade en mycket billig på Tradera och skulle lägga ett bud, ända tills jag påpekade att det var instruktionsboken han var på väg att köpa.

AndersE
2010-04-26 19:24
#8

Jag klagade till Tradera och fick svar:

"Däremot så är detta tillåtet på Tradera, så länge det uppges i objektbeskrivningen vilka avgifter det är som tillkommer."

Dvs, Tradera tycker det är helt OK att lägga ut en auktion för ett vykort på 1:- med fraktkostnader på 600:-, varav 594:- är "hanteringskotsnad" och 6:- är själva frakten.

Jag nöjde mig inte med svaret utan utvecklade mitt resonemang. Jag skrev bl.a:

"Fast min poäng är att det inte är rimligt att tillåta detta och att det faktum att ni tillåter det innebär att Tradera som handelsplats fungerar sämre.

Om det är tillåtet att lägga till avgifter insmuget i en lång text kan jag ju ständigt lägga ut enkronas-auktioner som i själva verket är 200-kronors eller 20 000-kronorsauktioner. Jag gissar att ni dessutom förlorar pengar på detta eftersom avgiften baseras på det klubbade priset. Att ni tillåter något som ni själva förlorar på och som är mycket negativt för köparna förvånar mig.

Det innebär ju ett rent lurendrejeri eftersom ju säljaren inte är villig att sälja till det pris han/hon anger utan istället har ett annat lägsta pris som är i stort sett dolt, men ju är det lägsta pris som är acceptabelt."

Jag fick ett nytt svar från Tradera…

"Nja om vi förlorar så mycket på de vet ja väl inte om ja kan hålla med dig om riktigt:) För tycker eventuella köpare att priset landar för högt så kan man ju avstå från att bjuda:) då måste ju säljaren lägga upp den på nytt och kanske ta sig en tankeställare angående hanteringsavgiften ifall han/hon vill ha objektet sålt."

Tradera väljer alltså att skämta bort det…

För mig är slutsatsen att jag får leta efter andra platser att handla på. Det som är kul är ju att leta objekt, studera skick och bestämma sig för rimligt pris.

Ska man istället lägga energin på att studera om frakten är frakt eller lön och studera långa beskrivningar för att inte missa dolda avgifter - ja, då är ju minst halva nöjet borta.

De säljare som försöker luras lägger också ofta in långa, långa "beskrivningar" inkluderande reklam för sina andra auktioner. Så det är inte lätt att undvika bli lurad.

Tror fortfarande att det är bra om fler klagar.

Q4Rspwn
2010-06-20 19:45
#9

@AndersE :

Detta är en metod som har blivit allt vanligare på Tradera - är själv väldigt intresserad av bilmärket Audi och skulle köpa em 90x150cm flagga att ha på väggen ovanför min säng. Blev helchockad och täntke bjuda på den när de äntligen sänkt utropspriset från 199kr till 1kr. Just när jag skulle klicka på köp nu knappen (2kr) såg jag att fraktkostnaden låg på 198kr istället. Detta måste inte nödvändigtvis ses som något fult som säljaren gör - utan samtidigt är det ett väldigt smart sätt att slippa betala provisionsavgiften till Tradera som i detta fall skulle röra sig om 17,92 kronor. En flagga gör ju inte så mycket - men betänk att det är ett företag som skulle lägga ut 15 flaggor samtidigt. Får de då samtliga sålda med utropspriset 199kr styck fraktfritt ska de stå och betala 268,80 kronor i provision till Tradera, medans om de tar 1 krona per flagga och 198kr i fraktkostnad blir summan 0kr att betala på fakturan. Då kan de sälja 100 flaggor om de vill och fortfarande inte behöva betala ett rött öre. Smart va?
Idioter är de som inte skriver detta i sin annons. Man måste vara försiktig, men man har ju inte alltid tid..

AndersE
2010-06-20 19:47
#10

#9 Jag har påpekat det för dem.

ElLobo
2010-06-20 20:07
#11

#9: Var snäll och gå in och aktivera ditt konto, så kan du skicka PM och de som vill ha kontakt med dig göra det via PM. Glad 

Och ännu roligare att kika på medlemsinformationen blir det om du fyller i var du bor. Tack! Och välkommen till sajten!

Kyllan56
2015-12-16 15:31
#12

Hittade detta gamla inlägg när jag googlade namnet Mikael Björestål!

Köpte en sak av honom och frakten kostade 42 kr. När det kom hade han klistrat på gamla frimärken från 80-talet, för 3,40 kr. Alltså för lågt frankerat! Jag hade tur att jag slapp hämta ut det på posten och betala porto en gång till! 

Läste sedan en massa negativa omdömen där han fifflat med portot. Så lågt! När människor påpekar det skyller han på posten! Trots att det är en medveten kalkylerad handling!

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Upp till toppen
Annons: