Annons:
Etikettairbrush-färg-lack
Läst 7230 ggr
burns
3/17/10, 10:11 AM

Airbrusha Vallejo Model color

Har sökt runt lite och hittar inte så mycket info om hur man kan gå tillväga för att spruta modelcolor i airbrushen. Allt jag hittar är "dom har ju deras air serie som är gjort för det" eller andra dumma svar. Vill inte höra att det inte går vill höra hur man ska få det fungera.

Största problemet jag har är att den verkar torka igen. Fungerar skit bra när jag börjar spruta men så fort jag stänger färgflödet och ska dra på igen så har den torkat.  Måste jucka på avtryckaren för att få ut små puffar. Mer vatten hjälper inte så bra utan blir rinnigt fast det knapt kommer ut något. Har testat lite och späda med olika saker men inget fungerar bra. Ajax gör att den klumpar sig. Isopropanol var ingen bra ide heller. Diskvatten verkade hjälpa lite men torkar endå fast det sprutar bra innan man slutar första gången.

Annons:
PAK43
3/17/10, 10:25 AM
#1

Vallejos egen retarder och deras egen spädning är nog det enda som funkar. Jag har testat samma procedur med samma resultat, så lade ner projektet.

burns
3/17/10, 10:42 AM
#2

Har beställt en liten flaska av deras thinner och airbrush cleaner. Får se om någon av dom hjälper.

Jag vill ju inte lägga ner projektet då deras Model color är det jag har då jag älskar att penselmåla med dom. Dom borde har en Air converter medium.

Vore underbart om man kunde få dom att fungera till både pensel och airbrush.

NBISaladin
3/17/10, 10:43 AM
#3

Favoritämne, hehe! Jag har inga problem att spruta Vallejo Color. Jag bara späder med 50% kranvatten (är noga med mixen 50/50), sen tillsätter jag ett par droppar av deras egen "Thinner", ett par droppar vätmedel och ett par droppar retarder.

En mkt viktig grej när man sprayar Vallejo är att inte blåsa på för häftigt: ta det lugnt, ganska lågt tryck, "mista" på färgen i flera (3-5) tunna lager.

Hasse - Medarbetare på Modellbygge iFokus

burns
3/17/10, 11:03 AM
#4

Jag har inte varit så noga på måtten med vattnet har höftat lite och gradvist testat men den mix jag tyckte fungerade bäst torkade så det är väll dom där extra dropparna thinner och retarder som behövs då. Får skriva upp retarder på inköpslistan.

Är det skillnad mellan model color thinner och model air thinner?

Vad menar du med vätmedel?

[Hayabusa]
3/17/10, 11:06 AM
#5

Japp, instämmer med Hasse - ett riktigt favoritämne!

Så här gör jag: Vanligt kranvatten, gärna ljummet, funkar bra. Sedan tillsätter jag någon droppe eller två av"Liquitex Airbrush Medium". Konsistens? Som vanlig mellanmjölk, typ. Var noga med "rätt" lufttryck. Vad som är "rätt" lufttryck verkar vara individuellt, men själv använder jag bara c:a 1.2-1.3 bar. Min åsikt är att ju högre lufttryck - ju högre risk för att sprutan sätter igen.

Vallejos Model Air är helt suverän, tycker jag. Som ett absolut alternativ…kom bara ihåg att använda Vallejos egen airbrush cleaner - Ajax funkar inte vid rengöring (vilket den däremot gör till Tamiya & Gunze). T-röd lär också funka till rengöring, men har ej testa själv. Vallejos cleaner luktar mkt bättre och har dessutom en "smörjeffekt".

Rent generellt så är jag av åsikten att man ska hålla sig borta från "underliga" förtunningar typ diskmedel, spolarvätska och liknande. Ofta innehåller de ämne som inte är direkt önskvärda vid hobbymålning.

/Stefan

starhawk
3/17/10, 11:15 AM
#6

#4: Vätmedel är väl diskmedel kan jag tro Obestämd

Det låter krångligt det där, själv har jag bara sprayat Humbrol och på sista tiden Model Master, jag bara blandade i lika mycket förtunning som färg och körde, gick hur bra som helst, fast det va iofs i en single-action spruta. Har double-action sprutorna en tendens att sätta igen? låter oroande eftersom jag har inhandlat en som jag tänkt börja använda

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
Joppo
3/17/10, 11:20 AM
#7

#0 Vallejo har en egen pdf-guide för deras AIR-serie som är bra och pedagogisk: http://www.acrylicosvallejo.com/asp-inc/_modelis.asp?p1=ing&p2=modelairuso

Förutom den fina infon som Vallejogurun Hasse skriver om ovan så kan du också testa att torka av nålspetsen med alkoholfuktad trasa med jämna mellanrum. Kolla i pdf:en så förstår du vad jag menarGlad

Får du det fortfarande inte att funka så råder jag dig till att testa Tamiya eller GunzefärgerFlört De är kanon att airbrusha…

#3 Yeah… Neverending story… Den här frågan har kommit upp några gånger nu Glad

/J

[Hayabusa]
3/17/10, 11:34 AM
#8

#7 Vill bara inflika att tipset om Liquitex fick jag av Hasse. Ett tips som förändrade precis allt för min målning…Hasse ÄR en guru Glad.

Jo, Tamiya & Gunze är också bra. Dessa två fabrikat + Vallejo är de enda jag använder mig av vid airbrushing. Har man väl lärt sig att hantera dessa rätt, så brukar resutaten bli väldigt bra. Enkel rengöring och inga "fräna" ånger från stygga lösningsmedel.

/Stefan

burns
3/17/10, 11:35 AM
#9

#5 Airbrush medium låter fint. Precis något sånt jag vill ha. Vore fint om man kunde ha en flaska med sitt magiska medel som man kan ha färdigblandat och bara späda ut 50/50 med färgen.

Alla säger att det ska va som mjölk när man blandar. Jag är sämst på att se om det är vatten eller mjölkkonsistens så det brukar gå som det går… illa.

[Hayabusa]
3/17/10, 11:39 AM
#10

#9 Japp, det är ren & skär magi..Flört

burns
3/17/10, 11:42 AM
#11

#7 Jag kommer få det att fungera!

Vad är alkohol då? Vilken typ och vart hitta billigt?

burns
3/17/10, 11:43 AM
#12

Vart köper man "Liquitex Airbrush Medium"?

linusorn
3/17/10, 11:46 AM
#13

Jag har blandat vallejo modell color med Tamiyas thinner med bra resultat.

Annons:
[Hayabusa]
3/17/10, 11:46 AM
#14

#12 I butiker som säljer konstnärsmaterial.

/S

burns
3/17/10, 11:55 AM
#15

"Liquitex Airbrush Medium is the same as Vallejo's own airbrush thinner" Hittade jag på ett annat forum när jag googlade runt lite. Så jag får börja att testa med Vallejos thinner då jag har en order på väg med det, frågan är ju om dom menar air eller color thinner, dom har ju två olika om dom nu skiljer sig något. Men det verkar ju som den där retarder är boven i dramat.

Joppo
3/17/10, 12:10 PM
#16

#11 T-röd funkar fint. Har du lite vodka hemma funkar det säkert ocksåFlört.

Joppo
3/17/10, 1:04 PM
#17

Har du fått hem din nya kompressor förresten? Jag är lite nyfiken på hur den fungerar…

/J

burns
3/17/10, 1:51 PM
#18

#17 Skrev precis en liten recension på den ;) om du kollar under den kategorin. Den fungerar kanon. helt nöjd, hoppas den håller bara.

Blir att handla T-röd och andningsskydd på vägen hem idag.

Visst ska det räcka med partikelfilter och öppet fönster om man har vattenbaserade färger och alla vallejos thinner och medium hit och dit?

burns
3/17/10, 3:34 PM
#19

Åkte förbi järnhandeln här hemma och inhandlade ett rejält gristryne med partikel och gasfilter P3+A1.

denstore
3/17/10, 9:02 PM
#20

Min erfarenhet är att man ska vara försiktig med för stark alkoholbas. Det blir lätt gummiaktig skit av alltihopa. Troligtvis funkar svagare alkoholblandningar bra. Själv håller jag på att försöka få ihop en dest-vatten/retarder-lösning som ska funka som lite allt i allo.

Annons:
johannespanzer
3/17/10, 10:13 PM
#21

Jädrigt spännande läsning här!

Ska prova den där retarder/thinnern eller Liquitx vid tillfälle. Knasig fråga kanske, men är retardern/thinnern samma flaska, eller är det 2 olika?

Knepigt att så många får trubbel med ajax, det är vad jag späder med, och inte blir det gummiklumpar av färgen? Kan det vara air endast som gummiklumpar sig med ajax? Men det klart. funkar det bättre med vatten+

Annars, så har i Norrland, passar väl "skogsblomma" runt 45% bra som thinner/rengöring också, om ni kan få tag i det! Flört

Vätmedlet som Hasse nämner låter som en fotoprodukt, för framkallning av film. Mig veterligt är det egentligen ett bra diskmedel (ska förstöra ytspänningen och ta bort eventuella luftbubblor från filmen under framkallning).

#19 - en Sundströmmask? Där har du en som står pall för det mesta! Bra köp! Den är ta-mig-f*n oförstörbar! "Kåpan" går att tvätta (handtvätt med mild tvållösning)om den börjar lukta Lägg en sån där "lapp" (grovfilter) ytterst också och förvara hela klabbet lufttätt (någotsånär) så håller aktivakolet längre (de säljer en speciell låda för detta om hågena tt köpa skulle finnas).

burns
3/17/10, 10:42 PM
#22

Jag blandade ihopp isopropanol med ajax, ajaxen klumpade inte alls, och den fungerade bra att rengöra med också. Ska testa och kanske späda ut med ajaxen och se vad som händer…

Natural steel fungerade bra med 50/50 vatten bara inget annat. Är väll lite olika kanske mellan färgerna vad som funkar bättre.

NBISaladin
3/18/10, 10:43 AM
#23

Kul tråd det här blev!

Om vätmedel:
http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4tmedel

Diskmedel innehåller också surfaktanter, men jag skulle tro att de vätmedel som finns specifikt till airbrush och akryler är mer sofistikerade än så? T.ex löddrar de inte :-)

Liquitex airbrushmedium är, såvitt jag förstått helt enkelt deras retarder o vätmedel mixat 50/50. Jag rekommenderar verkligen alla som airbrushar akryl att testa! jag känner mig 10ggr mer relaxad när jag airbrushar nuförtiden, allt funkar så mycket bättre.

Länkt till Liquitexsoppan:
http://www.liquitex.com/Products/fluidmedairbrush.cfm

De har massor av andra superintressanta soppor: skimmer-medium, wow!

Här kan man köpa i Sverige, Kreatima:
http://www.kreatima.se/?pid=341192

Eller här, artistbutiken:
http://www.artistbutiken.se/product_info.php?products_id=1079

På Liquitex hemsida finns en massa bra tips om tekniker osv:
http://www.liquitex.com/techniques/techniqueslist.cfm

Hasse - Medarbetare på Modellbygge iFokus

[Hayabusa]
3/18/10, 10:52 AM
#24

#23 Kan bara hålla med. Köpte Liquitex Airbrush Medium, efter att ha läst ditt tips på IPMS Sthlm. Så otroligt bra! Använder det även vid penselmålning, helt suveränt.

/Stefan

johannespanzer
3/18/10, 11:47 AM
#25

Tackar för svaret Hasse! Ja nu när jag tänker eter så löddrar ju inte den fotovätmedlet. Har en jätteflaska någonstans… Måste hitta den! Eftersom jag grejar med lite av varje skulle det ju vara toppen att köpa 2 flaskor Liquitex och helt enkelt blanda själv, då kan jag använda det till vanlig akrylmålning (på duk)  också (kanske).

 Hittade även denna - Pärlemor-medium | 237ml
Liquitex Iridescent Medium. - Låt spännade för bilbyggare!

Artistica.nu säljer liquitex (nästan) alla produkter. Hittar tyvärr inte airbrush medium där, men mannen som jobbar där är inte omöjlig, han kan nog ta hem.

 Vad är "skimmer", undrar jag nu?

denstore
3/18/10, 12:09 PM
#26

#23 Hur mycket av soppan blandar du i? Ungefärliga proportioner?

För mig är egentligen den största fördelen med Vallejo packeteringen och möjligheten att använda samma färg både till att pensla och airbrusha. Ska jag då förmixa, så känns lite av det goa med Vallejo borttrollat.

Jag kör ju först och främst med Vallejo Air, men även vissa kulörer av den behöver tunnas har jag märkt. Så hade jag bara kunnat flänga i ett par droppar av den här smeten, och varit problemfri, så hade jag varit 100% nöjd.

NBISaladin
3/18/10, 1:41 PM
#27

#25: Med "skimmer", menade jag just Iridescent :-)
Skyller på Google Translate…

Det går utmärkt att använda medierna för konstnärligt arbete, de är väl främst framtagna i det syftet!

#26: Högst ovetenskapligt det där, jag brukar ha i ett par droppar av varje direkt i färgen, lilla färgkoppen på min Evolution. Hjälper den beskrivningen?
Jag tycker en del av de gula nyanserna Model Air funkar bättre med lite extra spädning, speciellt om det är en halvfull flaska man tar i från.

Hasse - Medarbetare på Modellbygge iFokus

Annons:
johannespanzer
3/18/10, 2:07 PM
#28

Tack för svaret återigen Hasse! Skrattande

Ringde Artistica.nu och de kunde ta hem den liquitex Airbrush Medium där på en vecka (så ni andra i området här i Norrland vet).

Nu undrar jag bara (mycket undringar nu…) vad är det för Liquitex retarder o vätmedel du använder? Jag tycker de heter nästan likadant allihopa och mannen på artistica hängde inte riktigt med heller.

Annars liquitex pouring medium låter ju intressant också - förtunna, utan att göra färgen transparent? man undrar nästan om det är möjligt. Glad

NBISaladin
3/18/10, 3:20 PM
#29

#28: Pouring Medium gissar jag är motsvande Vallejo Thinner: det är ett missvisande namn på Vallejo-produkten, eftersom den inte förtunnar färgen. Det är istället själva bär- och bindemediet i Vallejofärgen. Ett par droppar sånt gör att färgen biter mycket bättre! Det ger också nytt liv till gammal färg i halvtom flaska.

Här är Slo-Dri Retardern/torkfördröjaren:
http://www.kreatima.se/?pid=341205

Här är Flow Aid vätningsmedlet:
http://www.kreatima.se/?pid=341195

Hasse - Medarbetare på Modellbygge iFokus

johannespanzer
3/18/10, 3:32 PM
#30

Måste erkänna att det snurrar i huvudet av alla dessa knepiga termer! Tur att du har koll!

Stort tack och bock Hasse! Skrattande

NBISaladin
3/18/10, 3:42 PM
#31

#30: Nema problema. Kul att man får använda sina nördiga kunskaper. Frugan är totalt ointresserad Tungan ute

Hasse - Medarbetare på Modellbygge iFokus

burns
3/19/10, 9:24 AM
#32

T-röd, eller Röd Ethanol som det numera heter på OK macken, var lösningen för att behålla sprutet. Tog en bommulstops och doppade i t-röd som man petar in i munstycketoch snurar lite med jämna mellanrum så behöll man som sagt flödet.

denstore
3/19/10, 10:06 AM
#33

Personligen gillar jag inte varianten med att hålla på att pilla på nålen. Det är som uppgjort för att få microhooks, vilket drastiskt försämrar airbrushens prestanda.

Vallejos egen retarder är som gele. Inget man stoppar rakt ner i färgkoppen direkt. Någon som vet hur pass med retarder det redan är i Vallejos "thinner"?

NBISaladin
3/19/10, 11:31 AM
#34

#32-33: Jag håller nog med. Jag brukade tidigare göra som dig, Burns, men det blir som sagt lätt en mikro-krökning på nålspetsen, speciellt om du kör 0,15-0,20-nål. I värsta fall spräcker du munstyckets topp när du gör fullt utslag o kroken fastnar i munstycket. Bättre i så fall att ta lite husållspapper mkt löst tvinnat o dutta på emellanåt.
Jag brukar först dra in nålen, dutta, släpp ut nålen, ge ett rent luftblås med full spätta. då lossnar ev färgrester.
Bäst är kanske att köra utan kronan, då kan man lätt torka av nålen framåt med en airbrush cleaner-dränkt pappersbit. Å andra sidan får man va mkt försiktig med nålspetsen o inte glömma bort att den är oskyddad…

Vallejo rekommenderar ett par droppar "thinner" även när man .använder Model Air, så det är säkert retarder i den med. Kan tänka mig att de inte kan ha den mängden thinnersoppa i flarrorna, påverkar lagringstiden?

Hasse - Medarbetare på Modellbygge iFokus

Annons:
burns
3/19/10, 12:38 PM
#35

Man kan ju dra tillbaka nålen när man trycker dit topsen då så blir ju nålen skyddad. Men tack för uppmaningen att den kan bli skadad, jag tänkte att en tops är ju hyffsad mjuk att den kommer ju bara nålen sticka hål i.

Vermil
3/23/10, 10:38 PM
#36

Blev lite förvirrad av den här threaden. Talar alla om 'Model Color', eller talar en del om Model Air'?

Har jag förstått de här två recepten rätt?

Vallejo Model color + vatten 50/50. Plus Vallejo 'thinner' (men vilken? de har både 'Air' thinner och 'Color' thinner? /alt. droppar av Liquatex airbrush medium?) + droppar av Liquatex retarder + droppe av vätmedel  ?

Vallejo Model Air + vatten. Plus Vallejo Air Thinner(alt. Liq. medium) + liquatex retarder ?

denstore
3/23/10, 10:54 PM
#37

Saken är väl att Air och Model Color mer eller mindre är samma, fast Air redan är tunnad. Dock så känner jag att jag behöver tunna även Air med någon droppe av Vallejos thinner, för att den inte torkar i sprutan lika fort. Dock så funkar den rakt ur flaskan med vissa färger.

Som jag ser det, så är den stora fördelen att man kan putsa på rätt mängd rakt ur flaskan, och kanske någon droppe av thinner. Och Air går hyfsat att pensla också. Blir lite tunt ibland, men det funkar för touch up-arbeten och liknande.

NBISaladin
3/24/10, 2:34 AM
#38

#36: För att inte krångla till det:
Model color -  blanda med vatten 50/50, airbrusha.
Model Air - kör direkt från flaska, eventuellt att par droppar vatten om du tycker färgen inte funkar som den ska

Allt annat är överkurs, och inte helt nödvändigt.

Hasse - Medarbetare på Modellbygge iFokus

burns
3/24/10, 11:08 AM
#39

Gunship green satte igen min spruta helt totalt igår, torkade superfort. Körde vatten + någon droppe Liquatex airbrush medium men det hjälpte inte alls. Snacka om skillnader mellan nyanser. Dutta t-röd på spetsen gjorde att det klumpade sig ännu mer typ.

[Hayabusa]
3/24/10, 11:59 AM
#40

#39 Trist…varför fungerar det för vissa, men inte för andra? Vilket lufttryck använder du?

/Stefan

NBISaladin
3/24/10, 12:46 PM
#41

#39: Var det en ny oöppnad flaska, eller halvtom? Hur gammal? Model Color eller Model Air?

Hasse - Medarbetare på Modellbygge iFokus

Annons:
burns
3/24/10, 1:49 PM
#42

Försöker hålla runt 1.3-1.5. Hmm blandade ihopp två färger där. Igår så gick 895 Gunship green och 973 Light sea grey väldigt bra, men 891 Intermediate Green där tog det stopp. Men har det väl satt stopp så är det ju hopplöst att få igång sprutet igen utan att behöva hälla ur och plocka isär och rengöra munstycket.

#41 Som topic säger så snackar jag bara Model color. Light sea grey och gunship green var sprillans nya som jag fick på posten igår, den som inte gick bra var 2 veckor och knappt använd. Men jag misstänker att jag bara fick en propp och sen var det kört helt enkelt.

NBISaladin
3/24/10, 10:30 PM
#43

#42: Jo, jag känner igen det där. det är lätt att man får med en propp som suttit o lurat i pipen, även på nya flaskor har jag fått för mig att det kan finnas.

Låter trist, men nuför tiden pillar jag alltid av pipen, rengör i hett vatten. droppar i ett par droppar Vallejo thinner o skakar tills jag inte pallar mer. Då har jag sluppit stopp.

När jag däremot hastat på med förberedelserna har det gått snett flera ggr!

Hasse - Medarbetare på Modellbygge iFokus

Upp till toppen
Annons: