Annons:
Etikettairbrush-färg-lack
Läst 20449 ggr
burns
2010-03-10 12:03

Clas Ohlsons kompressor, bra eller dålig?

Minikompressor Cotech

med oljefri membranpump, lämplig för airbrush och andra små färgsprutor. Kapacitet 68 l/min, maxtryck 3,2 bar. Anslutning 1/4" utv gänga. Motor 230 V/50 W, Storlek 24 x 12 x 17 cm, vikt 4,6 kg.

Länk

Är det någon som testat denna? Slängde ni den direkt eller sitter den och puffar på fortfarande?

Är ute efter en billig kompressor då jag inte vill lägga för mycket pengar på något man kanske tappar intresse för senare. har provat köra airbrush och det är kul, och det blir framförallt jävlit fint resultat men orkar inte åka ut till pappa och sitta i hans kalla källare och måla. Vill ha något enkelt man kan gömma bakom skrivbordet.

Är snål och orkar inte bygga någon egen historia, ev sätta dit en tank till denna om det behövs. Men vill inte ha något stort.

Annons:
ElLobo
2010-03-10 12:24
#1

Här finns lite åsikter om liknande kompressorer:

Kompressor

[Hayabusa]
2010-03-10 14:18
#2

#1 Hmm…läste igenom den där gamla tråden, ElLobo. Kändes rätt het och t om hätsk. Undrar varför det blir så?

/Stefan

burns
2010-03-10 15:25
#3

Varför gnäller folk bara på att den springer runt, vill ju veta om det kommer luft ur den som går att använda. Och med den storleken räknar jag med att den kommer låta också.

Joppo
2010-03-10 15:59
#4

Hej Mr. Burns

Om denna kompressor är bra eller inte låter jag nån som har nån liknande svara på. Dock ser jag två uppenbara brister med den direkt. Dels saknar den en tryckregulator samt en vattenavskiljare. Är du lite händig går det säkert att montera dit dem själv, men då sticker nog priset iväg lite.

Personligen skulle jag nog råda dig till att köpa en lite dyrare kompressor. Mindre krångel eftersom de två ovan nämnda delarna är inbyggda i de dyrare modellerna, enklare att hitta reservdelar och lägre ljudnivå.

Skulle du tröttna är det nog inte så svårt att få den såld här eller på blocket. Jag skulle tro att andrahandsvärdet är ganska stabilt på en bra skött kompressor.
Jag är inte tillräckligt insatt för att rekommendera nån specifik modell. Men om du köper mina argument och ber om en rekommendation finns det säkert flera här som kan ge dig såna.

/J

starhawk
2010-03-10 16:14
#5

Jag har en sån som står och puffar där hemma, jag köpte även tryckregulator och vattenavskiljare till den utan att priset direkt rusade iväg. Den funkar bra, men man får passa på var den står eftersom den har en tendens att vandra iväg, första tiden hade jag den på en pall som hade en lätt skålad sists, knappt märkbart, där stod den blickstill. När jag sedan hade den på golvet började den vandra. Men det är lätt att förankra den med en snörstump runt nåt bordsben eller liknande för det är ju ingen kraft i vandrandet. Har hört andra som råkat ut för att den pajat efter ett tag, jag har dock haft min i ett par år och den fungerar fortfarande. Enligt min mening en bra förstakompressor, varför köpa en som kostar skjortan innan man vet om sprayning är ens "grej"

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

StefanW
2010-03-10 17:55
#6

#2  

Då har jag sett trådar som varit "hetare" i tonen! Nackdelen med att sitta och bara läsa det som någon skriver är att man inte hör tonfallet och ser gester och det vet man ju hur mycket det gör när man samtalar "mellan fyra ögon"! Ett ord kan ha olika betydelse för olika personer, så det är också en faktor att räkna med när man läser. 

Ser man överlag här inne så tycker jag att vi har en god ton och kommer med många värdefulla infallsvinklar och råd till varandra för att utveckla sig inom hobbyn. 

Tar man ett annat exempel: Volvo eller Saab, ja då har vi nog alla åsikter om vad och varför den ena är bättre än den andra. 

Summa summarum, så tycker jag att det är bra att det kommer fram olika argument, det gör att den som läser kan hitta sin väg som passar bäst för dess egna önskemål och behov.

Och vad har jag själv? Jo, än så länge så har jag kvar den från Jula med stor tank. Den kommer jag att behålla för att fylla på luft till däcken p bilen m.m. Och till airbrushen så kommer jag att skaffa en Sil-Air eller motsvarande när sparbössan har blivit tillräckligt full!

Stefan - Modellbyggare

Annons:
essolube
2010-03-10 18:46
#7

Tja!

Jag har en sådan, har haft den i ett år nu och har inte haft några problem med den. Som sagt den vandrade lite på bordet men det löste jag med att skruva ditt en alu list runt den på bordet så nu står den still. Jag är jätte nöjd med den.

CoolPatrik

[Hayabusa]
2010-03-10 19:08
#8

#6 Jo, det har du helt rätt i Stefan. Det som jag personligen kan förundra mig över, är att det kan väcka sådana känslor att diskutera dessa ämne. Jag tänker inte enbart på airbrush, kompressorer och liknande - läser man t ex ett HiFi-forum och följer trådar om "bästa högtalare" så blir man minst sagt förvånad över hur lätt det spårar ur.

Den ultimata tekniska prylen existerar nog inte, alla mynt har två sidor. Ja, så tycker åtminstone jag…samtidigt är det ju mycket mer intressant vilken "pryl" som jag själv har än person A, granne, kompis eller vem som helst. Det viktigaste är att man själv är nöjd Glad. Sedan brukar man ju säga; "Man får vad man betalar för". Tror att det stämmer in på det mesta här i livet.

/Stefan

zoncar
2010-03-10 21:17
#9

Har själv köpt en sådan clas Ohlsson å inte vibrera den omkring, mest puffar, jag kan inte mycket om air brush men försöker komma igång, men nej den är snäll och som sagt mest puffar och är still. denna kompressor har jag köpt pga att min ekonomi inte klara av någonting finare!//zoncar

Exelon
2010-03-10 21:18
#10

Har haft en som sån som du skriver.  Största problemet är att den saknar tank och det blir tryckfall för varje "pump" den gör. Fixade det med en 2lpet flaska. Sen som Joppo skriver så saknas det en tryckregulator är nästan ett måste. vatten avskiljare är inte så viktigt om du har den i samma rum som du sitter.

Sen så kan man inte sitta och måla allt för länge då dom börjar tappa tryck och pumpa lite halvtaskigt. Sen är det väldigt varierande livstid på dessa. Köpte en "normal" kompressor för under en 1000 spänn på jula. Fungerar klockrent väsnas ja, men med en tank på ett par liter så räcker den länge. och det skiljer inte många hundra mellan dom.

Men kommer nog som Stefan använda den till att pumpa däcken med när ekonomin har kommit upp i en sil air nivå.Skrattande

johannespanzer
2010-03-10 21:55
#11

Ah, den där "lillrackarn" igen! Skrattande Vågar knappt skriva mina 5 ören, men, men! Det är ju hetaste ämnet, efter, vilken färgspruta är bäst (svaret är ju egentligen, "den du har i handen", men det verkar ingen förstå). Flört

Förutom regulatorproblemet och trycktanken, så misstänker jag att motorn är en chansning på den lilla (den är så liten att den kan bränna lindningarna när den blir varm).

MEN för pengarna är den ju oslagbar. Köper du annan kan du åka på diverse slangar och nipplar, regulator, fuktavskiljare också tills du kommer till själva sprutan från kompressorn. Detta är ca 500 kronor bara det. Obestämd

Enda prisalternativet, är de där knepiga "måndagstankarna" de säljer under olika namn på jula, clas ohlson, biltema. Jag köpte en för 699:- med 6 liters tank och ett h-e oljud (92 decibel, det är som slagborr i betongvägg ungefär). MEN det tar ca 45 sek att fylla tanken och ca (beroende på spruta) 20 min att tömma den vid målning så som budgetalternativ funkar det för mig. Eftersom det var mer slang och grejs som behövdes slutade det på runt 1200 sammanlagt (utom sprutan). Idag när jag vet vad jag måste ha, kunde jag köpt annorlunda, men inte då. Rynkar på näsan

Om jag nu bara kunde hitta en kylskåpskompressor, skulle jag "byta" motor på min och då få tystare "maskin" (om det finns nån som har en… flört-flört!).

Så vad jag säger är att det finns ungeffär 3 skolor, inget är fel, inget är rätt:

1 - superbudget med lillrackarn ca 500:-

2 -  medelbudget med billig tankkompressor runt 1200:-.

3  - no limit runt 4000:-

Joppo
2010-03-10 22:32
#12

Intressant läsning Johannespanzer… Dock blir jag lite funderande när jag ser din lista i slutet.

Finns det inget vettigt alternativ för ungefär 2000 kr? Jag har för mig att det skrivits om nån kompressor i den prisklassen här tidigare.

Jag har kollat en del själv också och hittade en kompressor som verkar sjyst: Grex AC1808. Den kostar 300 dollar… Denstore kanske har ett utlåtande om den?

/J

Joppo
2010-03-10 22:40
#13

http://www.pumahobby.se/VERKTYG.htm#kompressorer

http://www.kreatima.se/?pid=340879

Hur f*n kan det skilja 1600 kr för kompressor hos två olika handlare????

Hos Puma kostar Hansa HTC 10A 1690 kr medan den kostar 3350 kr hos Kreatima? Jäklare skojare… Uppenbarligen lönar det sig att kolla hos olika handlare innan man köper nåt Cool

Annons:
Greenhorn
2010-03-10 22:56
#14

För egen del är jag helnöjd med min nya Euro-Tec 20A som jag köpte av Christer på Modellhuset.
En klar uppgradering jämfört med garagekompressorn jag hade under byggbordet förr.

[Hayabusa]
2010-03-10 23:13
#15

#12-13 Tror nog att Grex AC1808 är helt OK. Men, som du själv skriver - Denstore har nog mer info.

Absolut gäller det att kolla priserna, företag som t ex Kreatima tar rejält betalt för prylar som rör airbrush & kompressorer.

Eftersom jag vet att du tar ditt byggande seriöst, Jesper, så skulle jag råda dig till att köpa en 20A från Sil-Air, H&S etc. (samma kompressor i grunden, tillverkad av Werther). Ok, vi pratar om en rejäl slant men det lönar sig definitivt i längden. Som sagt, du skulle inte ångra dig. Jag lovar.

Jag är fullt medveten om att alla inte vill/kan lägga pengar på en 20A, men om man inte behöver titta på varje cent så är det en suverän kompressor.

#14 Visst är det skillnad? Går inte att jämföra..Glad

/Stefan

johannespanzer
2010-03-11 00:13
#16

#12 Joppo / Jesper - Tack och bock Skrattande

Jo, kanske den där från Bauhaus som jag såg här på forumet, hette den hercules(?), verkade vara tänkt för spikpistol / finlir inomhus. Var en vit "resväska" i plåt liknande de dyra "silarna". Det dök dock aldrig upp någon recension på den om jag minns rätt.

En annan intressant är en som jula hade kallad "silent" som även den var tänkt för diverse finlir inomhus. Det var en orange låda som bara låg platt på marken. Såg lite plastig ut, hittade tyvärr aldrig någon recension.

En kompis har en sån där gammal kompressor, enligt legenden köpt på Wentzels för en 25-30 år sen, en "bollrund" tank (lite ovanligt nu för tiden har jag förstått) med en rund kylskåpskompressor uppepå. Ser ut som stryk, men är väldigt fin i drift, förutom att "heta" lösningsmedel dimmat mätarglasen (läs mätarplasten) så man knappt ser vad den visar.

EDIT- hittade denna tråd som också diskuterar kompressorer, bla lite om den Herkules mm

Pinsamt nog skriver jag ju exakt samma saker där mer eller mindre - döp om mig till johannes-pappegoja, istället! Flört

ElLobo
2010-03-11 00:22
#17

Här är tråden där bl a Herkules nämns. Men ingen recension.

Vet ni nått om denna?

johannespanzer
2010-03-11 00:24
#18

#17 ElLobo - hehe, nu tänkte vi lika!Skrattande

ElLobo
2010-03-11 00:47
#19

Skrattande

Joppo
2010-03-11 01:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

#15 Personligen är jag nöjd med min nuvarande kompressor :) Men ballar den ur i framtiden blir det nog en sån där göttelåda som du har…

Anledningen till min tidigare fråga var att jag skulle vilja veta om det finns nån vettig kompressor i denna prisklass, eftersom det kommer upp såna trådar här då då, och det vore nice att kunna ge nån vettig och prisvärd rekommendation.

#16,17 Det var inte den tråden jag tänkte på men tack iaf :) Har för mig att det var nån tysk kompressor som denstore och Hayabusa tyckte var vettig… Men strunt samma… Jag kanske har blandat ihop saker och ting… Det har hänt förutFlört

Har en till fråga: Nån som vet vad min kompressor har för märke? Jag har iaf ingen aning :) Min kära mor köpte den till mig för ca. 15 år år sedan av en butik som inte finns längre. Det finns ingen logga på den som jag kan se… Den är oljekyld och har som synes en ganska lustig lufttank… Nån som har nån vettig idé? Tänkte att det kunde vara bra veta om nåt skulle gå sönder :)

/J

Annons:
starhawk
2010-03-11 08:45
#21

#20: Bra morsa du har Joppo, min köpte aldrig nåt sånt där till mig, tja hon köpte ju faktiskt en VHS åt mig och min bror på den tiden dom var rätt nya företeelser så jag skall väl inte klaga. Lustig konstruktion med det där gula röret

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[Hayabusa]
2010-03-11 09:47
#22

#20 Ok, jag förstår.

Vet inte till 100%, men det skulle kunna vara en kompressor som kommer från Werther. Nu vet jag inte hur mycket du använt denna kompressor, även om den är 15 år gammal, men den lär ha en lång livslängd. En av fördelarna med just denna typ. Reservdelar borde inte vara nå´t problem att få fram. Nej, så länge denna fungerar så har du absolut ingen anledning att byta.

Bauhaus Hercules-kompressor vet jag inget om. Det är rätt knepigt att rekommendera en specifik kompressor. Det är så många faktorer som spelar in - speciellt faktorer som man inte kan kalkylera, t ex livslängd. En "billig" kompressor som lägger av efter 1-2 år känns ju genast inte direkt prisvärd. Å andra sida funkar den kanske klockrent i 10 år? Sedan kan man lägga till alla personliga preferenser som t ex nivå på buller & vibrationer. Vad som är acceptabelt är ju i högsta grad individuellt + att människan har en förmåga att anpassa sig. Särskilt om man inte kan göra en direkt jämförelse. En SDTV-sändning på en "tjock-TV" kan upplevas helt OK; "bättre än så här kan det knappast bli" - ända tills man får se en HD-sändning på en 50" högupplöst skärm, först då inser man skillnaden.

Lite nyfiken fråga; Kan det vara så att du använt airbrush till annat än modellbygge?

/Stefan

burns
2010-03-11 11:10
#23

Blir nog inte classe kompen, hittade denna för dryga tusenlappen, med en liten tank och vattenavskiljare:

youtube ftw

hittade på ebay i tyskland. skulle den paja kan man ju byta kompressorn till classe eller någon annan liten och behålla den lilla tanken.

Bra pris och liten storlek så den går hem hos kvinnliga folket som måste stå ut med mig. Nu ska jag bara fixa någon ansiktsmask som fungerar när man sprejar, har clas oh någon billig som fungerar? Vet inte vad det ska filtrera för riktigt. Använder några gamla Humbrol enamel som är typ 15 år gamla och nya Vallejo färger.

starhawk
2010-03-11 11:30
#24

"Classe-kompen" utgör ju hjärtat i den där anläggningen men där har du både tank, fuktavskiljare och tryckregulator så det blir säkert bra. Själv använder jag inte mask, har en hemmabyggd spraybox som blåser ut ångorna via en ventil i vädringsfönstret, det luktar bara lite färg när man sprayar sen luktar det ingenting, betydligt effektivare än uppskuren flyttkartong på spisen, luktar i hela köket trots att köksfläkten är på för fullt

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Joppo
2010-03-11 13:27
#25

#21 Hon är snäll min mor :) Men en VHS är inte fy skam det heller… Jag vill minnas att det var rätt fett att ha en sån i början Glad ( Jäklar vad gammal jag kände mig när jag skrev det där… Kidsen av idag vet väl inte vad VHS är för nåt…)

#22 Ok… Då har jag iaf en ände att börja nysta i om det skulle gå sönder nåt :) Tack för hjälpen.

Självklart är det till viss del personligt vad man vill ha för kompressor. Även vissa faktorer så som livslängd är ju såklart svårt att säga nåt om utan statistik… Det jag egentligen är ute efter är en vettig nybörjarkompressor som funkar för de flesta. Om jag skulle våga mig på en specifikation(högst personlig såklart Glad)  skulle den se ut så här:

* Den ska ha en lufttank
* Tryckregulator
* Vattenavskiljare
* Den ska inte låta som en slagborr ;)
* Det ska finnas tillgång till reservdelar
* Pris: 1500-2000 kr

Visst får du vara lite nyfikenGlad Jag har alltid ritat och målat ganska mycket och var just då inne i att måla motivlack på bilar och sånt. Så därför önskade jag mig en airbrush och kompressor i födelsedagspresent. Dock svalnade detta intresse ganska snabbt eftersom skateboard, flickor och öl blev mer intressant Glad. Kompressorn fick sen stå på en vind i typ 15 år innan jag kom på att jag skulle bygga modeller.

#23 Det ser ut som ett vettigt alternativ. Hör gärna av dig med en litet utlåtande om du köper den Glad.

/J

[Hayabusa]
2010-03-11 13:48
#26

#25 Haha, kunde nästa ana det…

Tror att Grex AC1808 är helt OK för de kriterier du ställer upp. Nivå på buller & vibrationer måste man nog uppleva själv för att kunna bedöma. Som du nog vet så har ju ett lågfrekvent vibrerande en alldeles underbara förmåga att transportera sig i husväggar…Det är rätt gött att kunna starta sin kompressor mitt i natten med vetskapen om att det inte stör en själ. Sedan är det ju det här med tillgång på reservdelar. Ett litet frågetecken, men Grex känns seriöst så jag tror inte man behöver vara orolig. Vet inte om Denstore tänkt ta in även kompressorer i sitt utbud, men det lär väl visa sig.

Ahh…Skateboard, flickor & öl…vad är det för fel på det? Inget Glad!

Tack för tidningen - suveränt!

/Stefan

karlrobert78
2010-03-11 14:20
#27

Mina erfarenheter är att det blir roligare och bättre resultat om du har en kompressor med tank och ordentlig vattenavskiljare. Men sen ett par saker mot dessa mindre kompressorer - de har oljefria motorer… Det är faktiskt så att en liten membran kompressor med "oljefri" motor håller inte lika länge som en dito som är oljesmord. Jag har haft tidigare en "oljefri" kompressor med tank, men den skar efter ca 5 år. Jag har hörde mig för och svaret är entydigt - oavsett ljudnivå så ska den inte vara oljefri. Jag har också försökt att av resterna av min gamla kompressor försökt bygga en tyst en med kompressor från kylskåp, nackdelen är att kylskåp är slutna system som "skickar runt" oljan med kylmedlet vilket gör att när du använder dem till luftkompressorer så följer det med olja från kompressorn in i tanken alt. filter, men den kommer aldrig tillbaks till kompressorn - så antingen skär den eller så har du olja till förbanelser på ofrivilligt ställe efter ett tag. Värt att påpeka är jag skar 2 st kompressorer innan jag gav upp… Men jag har fortfarande ett par stycken kompressorer om nån vill ha!

Så en kompressor som är oljesmord är ett måste, så den håller mer än ett par år! Värt att säga är att min styvfarsa har en KGK från 60-talet som har regelbundet servar och som tuffar och går…

//Marcus

Annons:
starhawk
2010-03-11 15:32
#28

#27: Vajert då har jag fem år på mig att spara till en ny då Glad

Nå allvarligt talat så är jag medveten om att den här kommer att skära så småningom, det kommer antagligen ta betydligt mer än 5 år eftersom jag använder den så sällan, tycker fortfarande att penseln är bäst i många sammanhang, inte minst vad det gäller rengöring. Men när det är dags att köpa en ny så är ljudnivån det intressanta för mig, den skall vara tyst och får inte vara för stor, priset är inte så intressant i det sammanhanget

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Hogge38
2010-03-11 20:22
#29

Har en kompis som hade en. Jag provade den och det va inge problem. Rätt högljud. Undvik de smala plastslangarna, använd en grövre slang som ger bättre tryckutjämning. Man skulle kunna bygga nån typ av ljuddämpande låda till den, bara se till att den får luft och inte blir för varm. Sen kan man ju fixa en strömbrytare så man kan stänga av den med foten. De brukar ha en begränsad livslängd men du hinner säkert spara ihop till en sil-air innan den pajar.

Upp till toppen
Annons: