Tråden är låst och inga nya kommentarer kan skapas
Gruppbyggen

GB 27, 33, 35: Italeris NA XB-70 Valkyrie 1:72

2010-04-02 17:36 #0 av: starhawk

Det har kliat i fingrarna att sätta igång med den här men vilket gruppbygge då? experimentflygplan? Obestämd så kom jag och tänka på: den var ju ursprungligen utvecklad som strategisk bombare, alltså hör den hemma i det här gruppbygget Glad

Vi börjar således med att titta på lådan

Sen är det dags att titta i lådan Hmmm... är den inte tilltagen i överkant den här lådan?

Men när man grävt sig ner i lådan så ser man

Dom ligger dessutom på diagonalen för att få plats så ingen överdimensionering där inte, så över till plasten

Påse ett:

Påse två och glas:

Påse tre:

Åsså lite dekaler:

Bygget sätter igång med att man öppnar en annan låda och norpar ett par piloter, mer om detta senare

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2010-04-02 19:21 #1 av: starhawk

Förresten är det någon som vet vad piloterna hade för färg på uniformerna?

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2010-04-02 23:46 #2 av: WildeSau

Jag tycker de ser blågrå ut. dfrc.nasa.gov

Fler länkar på unrealaircraft

Anmäl
2010-04-03 03:32 #3 av: Azgaron

Intressant plan Starhawk! Ska bli kul att följa!

 

Anmäl
2010-04-03 18:20 #4 av: starhawk

#2: Jag körde med samma färgschema som Voodoo-gubbarna som målas samtidigt, dom skulle vara Dark Gull Gray och den är ju åt det blåa hållet.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2010-04-04 22:16 #5 av: starhawk

Här är arbetsbordet i vardagsrummet ockuperat av Valkyria-delar. Det är verkligen inga små prylar det här

Det enda som fick plats på byggbordet var den här:

Sex härliga pipor, knappast nåt annat plan som kan visa upp en sån härlig rumpa

 

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2010-04-05 16:25 #6 av: starhawk

Att limma enligt bygginstruktionen funkade inte, fick endast en centimeters fog och den höll ju inte länge så jag utgick istället från undre vingsektionen som höll ihop bättre. Dom här klämmorna använder man inte ofta, modell större. Till vänster har piporna kommit på plats

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2010-04-06 12:38 #7 av: J35B

Ska bli kul att följa! Har sneglar på den där länge, men avstått på grund av storleken. Var gör man av en sådan best när den är klar? Glad Annars är det i mina ögon ett av de vackraste flygplan som någonsin flugit.

Anmäl
2010-04-06 21:56 #8 av: starhawk

När jag skulle vända på åbäket för att limma rygglinjen passade undre vingsektionerna på att separera varvid hela paketet separerade. När jag försökte sätta ihop dom igen upptäckte jag en designmiss, högra vingen har en fläns som man skall limma vänstra vingen på. Men denna fläns har också en kant som ser till att hålla isär vinghalvorna. Dom vänstra vinghalvorna vill säga, dom högra vinghalvorna skall hållas isär beroende på att dom undre vinghalvorna sitter ihop vilket dom alltså inte gör längre. Dom satt ihop med endast tre tabbar så det är inte så konstigt att det inte höll. Båda vinghalvorna passade på att falla ihop och vill inte samarbeta alls. Man måste alltså tvinga upp mellanrummet mellan vingarna lagom mycket. Lösningen blev två bitar av gjutramen som filades ner till c:a 4 mm och passades in på en strategiskt plats mellan vingarna, nu skall bara limmet torka och så är det dags för ett nytt försök 

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2010-04-10 19:00 #9 av: starhawk

Den ena biten lossnade, men det var biten i den vänstra vinghalvan så den var inte någon större fara, det hade bara gjort hopsättningen lite lättare, men jag fick ihop den i alla fall och här har "roten" på svanhalsen kommit på plats

Men passningen är inget att skryta med vad sägs om det här?

Det lär bli en hel del spacklande här. På andra sidan bestämmde jag mig för att "armera" fogen som jag gjort på översidan, har ingen bild på den armeringen tyvärr, men så här ser undersidans armering ut innan "båten" kommer på plats

Sen kom "båten" på plats här är det limmning av bakdelen som är på gång, gummisnoddarna håller bara resten i rätt riktning, det behövs lite klämm på magen som inte löste sig med en tung bok, får komma på nån lämplig rigg för det i nästa limmningsoperation

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2010-04-11 17:00 #10 av: starhawk

Efter att ha funderat lite över ett par stavar med en tving i vardera änden blev lösningen dom här! hade aldrig trott att jag skulle använda så stora klämmor till modellbygge, det här är dom näst största i Clas Ohlsson-satsen!

Vaddå? mycket klämmor? jag Förvånad

Tja ibland är dom bråkiga och då måste man ju övertyga dom och så här mycket övertygning krävde dom här vingspetsarna. Till sist lite uppdatering av piloterna, det är dom små gubbarna

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2010-04-11 20:40 #11 av: Azgaron

Ser bra ut Starhawk! Ingen snygg glipa precis, men spackel brukar ju fixa det mesta! Glad

 

Anmäl
2010-04-12 12:33 #12 av: starhawk

Hittade ett diskussionsforum där en lirare byggt ihop den här modellen, han försökte inte ens med byggbeskrivningens förslag att först limma ihop undervingarna och sen limma ihop övervingarna, han gick direkt på steg två som jag tillgrep efter att ha knäckt undervingarna och limmade varje vinghalva för sig. Han lyckades få ihop halvorna endast med ordentlig assistans från sin fru. Han fick spackla och slipa en massa och använde sig bl.a. av korrigeringsvätska! Nån annan som testat det? jag föredrar nog konventionellt flytspackel

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2010-04-12 20:45 #13 av: ElLobo

#12: Jodå, om du menar Tipp-Ex och motsvarande vätskor så fungerar det till mindre spår, skavanker och liknande. Jag har läst om flera som använder detta, så helt ute och cyklar borde vi inte vara. Glad

Men det ska helst vara den gamla hederliga typen som kräver thinner för att förtunnas. Den nyare miljövänliga vattenlösliga varianten är inte alls lika bra.

 

 

Anmäl
2010-04-13 09:20 #14 av: starhawk

#13: Där ser man! att den miljövänliga är sämre är ju knappast oväntat, jag kommer ihåg när jag skulle göra rent ugnen med en "miljövänlig" ungnsrengöring, den var ungefär lika skitig efter det som före. Sen kom flyttstädarna med den icke miljövänliga Mr Muscle då blev det rent! så rent att ElektoHelios märkningen också försvann

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2010-04-14 18:51 #15 av: [Henke29]

Den här modellen har jag gått och längtat efter :)
Ska bli kul att få se den byggt.

Anmäl
2010-04-18 16:00 #16 av: starhawk

En fog i ryggen släppte under slipningsarbete, hur limmar man en fog mitt på flygplanet som behöver tryck för att hålla ihop när limmet tar, en bok funkade inte till slut blev det den här riggen, återigen har dom stora klämmorna kommit till heders

Har börjat pula med cockpit, rattarna fick slitas bort annars får inte piloterna plats med benen. Den andra byggaren struntade i instrumentpanel-dekalerna (4 st) eftersom dom inte kommer att synas, jag struntar också i dekalerna men jag tänker måla instrumentpanelerna semigloss black dom är lite "skrovliga"

Här ser man återigen storlekskillnaden, piloterna är för stora för stolarna. Det är alltså avslöjat! när tillverkarna har gjort modellen för liten maskerar dom det genom att inte ta med några piloter

Närbild på clamshellen dom här piloterna riskerar värre saker än mosad armbåge, men som sagt: det syns inte från utsidan så det får bli så här

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2010-05-06 13:40 #17 av: starhawk

Piloterna var för stora i alla fall, dom tog i taket när jag skulle limma in cockpiten i nospartiet, det var bar att bryta lös dom och sen fila ner rumpan ett par millimeter och limma dit dom igen då gick det!

Man ser huvudena, mer är det inte. Sen upptäckte jag att nossektionen har två rektangulära hål där bak, enligt bygginstruktionen skall man limma på den bakre delen av svanhalsen på den här. Men den delen är redan pålimmad på vingsektionen som "förstyvning" så det gick inte. Det var bara att ta fram Xactos ryggsåg och en fil för att fixa till dom

Vingsektionen har spacklats och slipats, igen! Fast det blir fler gånger.

Hålkälen mellan svanhalsen och vingsektionen blev emellertid inte det problem som befarats, tack vare dessa underbara gummipenslar! jag använde en Cup Round storlek 0 och det här blev resultatet

 

 

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2010-05-06 15:25 #18 av: WildeSau

Det blir riktigt bra fogar med gummipenslarna.

Hur är det med vidhäftningen? Fastnar spacklet på penseln?

 

Anmäl
2010-05-06 16:01 #19 av: starhawk

Det ser riktigt kladdigt ut med spacklet när man är färdig men det är bara att vänta tills spacklet börjar hårdna och då plockar man bara bort det från penseln. Det blir ingen vidhäftning alls, det bara släpper

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2011-02-20 16:33 #20 av: starhawk

Jaha då var det omstart på det här bygget! här ligger vingsektionen och nosdelen och torkar efter en omgång i vasken, efter att ha blivit "frihandsspacklade" igår, dessförrinnan hade vingsektionen fått sig en omgång i vasken eftersom den hade oslipat spackel kvar sen sist. Undersidan är nu i stort sett färdigspacklad, det är bara lite kvar vid luftintaget, översidan behöver emellertid ytterligare spackel, den här hålkälen mellan halsen och vingen är marig att få fin

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2011-02-20 18:21 #21 av: Azgaron

Ser bra ut Starhawk!

 

Anmäl
2011-02-20 20:30 #22 av: [Tunnan]

Vilket häftigt plan
Har sett det många gånger som modell men har aldrig haft en tanke på att köpa.
kanske blir ändring på det nu ...Flört

Anmäl
2011-02-26 14:13 #23 av: starhawk

Hittade ett bra sätt att få till hålkälen, vek slippapperet runt en stekpinne! men det fanns en hel del annat att slipa också. Det blev många turer mellan köksbordet, där jag spacklar och vasken, där jag slipar. Första atadiet av slipning är nu emellertid färdig så det var dags att limma på svanhalsen, så här ser det ut

Sen var det ju dags att spackla igen! skarven mellan svanhalsen och vingsektionen just nu ligger den och torkar spacklet, men det är ju en "rak" slipning så det lär inte vara någre problem

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2011-02-26 23:15 #24 av: starhawk

Mystisk detalj i målningsanvisningarna, det anges att däcken skall målas Aluminium (Metalizer) var däcken verkligen i den färgen? Kan tänka mig att det skulle vara nån anpassning till den höga farten och därmed följande upphettning av flygkroppen

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2011-02-26 23:21 #25 av: StefanW

#24 Kolla på t.ex denna sida från IPMS-London omXB-70

Stefan - Modellbyggare

 

Anmäl
2011-02-26 23:33 #26 av: starhawk

Jaha där ser man! silverfärg på däcken var det! Tack Stefan

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2011-02-26 23:47 #27 av: AndersE

Rysningar...

 


Anmäl
2011-02-27 16:17 #28 av: starhawk

Rysningar av välbehag väl?

Jag har pulat lite med vingändarna och dess alternativa lägen fann att dom hängde för mycket för min smak, en lagom tilt som på TSR-2an hade varit snyggt men så var det inte så jag bestämmde mig för plana vingar här ligger dom i limpress, vet nån förresten vad det är för färg på lederna? skulle gissa på Steel men på bilderna ser det närmast ut som svart

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2011-02-27 16:30 #29 av: AndersE

#28 Absolut. Det är en otroligt häftig kärra!

 


Anmäl
2011-03-02 20:30 #30 av: starhawk

Nu har den fått vingarnas yttre del på plats

Fast det här ser ju inte så trevligt ut

Det får bli en spackelsträng där minsann

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2011-03-02 20:51 #31 av: PonCar

Det är något majestätiskt över den där fågeln...

Anmäl
2011-03-04 13:15 #32 av: starhawk

Spacklingen av vingspringan gick smärtfritt men nu är frågan om leden, dvs där vingen viker sig, vilken färg har själva leden? jag har letet bilder men inte hittat någon riktigt bra, man ser den bara på håll, och då verkar den snarast svart

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2011-03-06 14:01 #33 av: starhawk

Nu har landställ med luckor, huv, fenor, nosvingar och maskad huv kommit på plats då är allt på plats...utom nossprötet men vis av skadan på tidigare modeller väntar jag till sista momentet med den, tillsvidare får en tandpetare sitta i hålet så att det inte blir igenkläggat med färg

Nu skall limmet torka varefter huven kan klarlackas sen är det dags för sprayboxen

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2011-03-06 16:18 #34 av: Azgaron

Ser bra ut så långt Starhawk!

Ska bli kul att se lite färg på.

 

Anmäl
2011-03-06 17:16 #35 av: starhawk

#34: Jo! men det är ju också då man ser hur lyckad Glad resp. misslyckad Skäms spacklingen blev

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2011-03-06 19:42 #36 av: Azgaron

Så sant!

 

Anmäl
2011-03-08 18:56 #37 av: starhawk

Lite marigt när man skall spraya en sån här best, den ryms defenitivt inte i sprayboxen, så man får köra med ett extra bord utanför, man kan ju inte ha enbart nosen i boxen

Det här är första omgången primer, jag viftade lite mycket med burken över vingpartiet vilket resulterade i apelsinskal som skall fixas till innan nästa omgång

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2011-03-08 23:06 #38 av: TommiN

Riktigt snyggt bygge,härligt med många bilder.

Anmäl
2011-03-11 08:00 #39 av: starhawk

Efter att ha slipat bort lite apelsinskal på vingarnas översida vidtog igår prime-nings period två, efteråt konstaterade jag förvånat: burken är nästan tom!Förvånad jag tyckte det var mycket när en hel Tamiyaburk gick åt, men den är ju bara på 180 ml den här burken var ju på 400 ml!

Nu skall det maskas för lite svart på vingar och nos och sen skall den klarlackas, jag har en burk Mr Hobbys Top Coat Obestämd den är ungefär i Tamiya-storlek, mindre faktiskt, kommer aldrig att räcka! Men jag har ju en flaska Model Master Klarlack, den bör räcka, synd bara att den tar typ tre dygn att torka, kanske skall pula ihop X-29an under tiden Flört

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2011-03-12 16:22 #40 av: starhawk

Nja helt klart var det ju inte, ett par rinn och lite apelsinskal plus lite skiftningar. Den här modellen passar inte så bra till spray, när man t ex sprayar en fena så hamnar ju färg på vingen en bit bort och kanske torkar på vägen, och så har vi ju hålkälen vid svanhalsen. Har kommit fram till att jag skall penselmåla hela maskinen i matt vit. Varför då matt frågar sig vän av ordning, den skall ju vara blank? Ja jag har tänkt använda min favoritfärg, Model Master, dom har en blank Insignia vit men när jag använde den var det liksom små korn i färgen, deras matta vita har jag emellertid använt mycket och den funkar fint

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2011-04-02 15:21 #41 av: starhawk

Jaha då får det vara färdigmålat med svarta vingleder stålfärgade ställ inklusive hjulen och burnt metal i utblåsen

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2011-04-02 15:22 #42 av: starhawk

Annan vinkel

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2011-04-02 15:23 #43 av: starhawk

Att maska av huven är alltid lika spännande, så nu är det dags för klarlackning

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2011-04-02 16:06 #44 av: ElLobo

Ettårsjubileum av trådstart! Glad

Jag tycker ditt bygge ser väldigt snyggt ut! Jag ser fram emot att få se den färdig.

 

Anmäl
2011-04-02 16:41 #45 av: starhawk

Ja herrejösses! det är precis ett år sen, vad tiden går!

En närmare koll av målningen i dagsljus såg inte riktigt bra ut, väldigt flammig lite här och där, så nu är jag åter på och målar vitt, vitt och vitt igen, det blev ju förlängt så jag har tid, fast den tar en massa plats så man vill ju helst ha upp den i hyllan så ex.vis Nimroden får plats, den är ju också en stor sak

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2011-04-02 16:48 #46 av: ElLobo

Dagsljus och fotografering avslöjar mycket.

Och jag håller med om platsen, det där är en stor rackare som kräver lite utrymme. Men snart är den ju klar, och då så ...

 

Anmäl
2011-04-02 18:19 #47 av: Azgaron

Ser snyggt ut Starhawk! Ser fram emot lite dekaler!

 

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.