Annons:
Etikettfotogalleri
Läst 6102 ggr
sponny
2010-04-28 11:01

Foton som inspirerar -- OBS! STARKA BILDER!!!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Med andra ord, foton som får er att tänka: "oh, det där skulle jag vilja bygga." Jag tänkte att vi kanske skulle kunna samla lite sådana här och kanske sprida runt inspirationen lite.

Själv har jag ett foto som jag verkligen gillar eftersom det är ett väldigt bra foto. Tittar man på det så blir kriget plötsligt på riktigt.Det är inte längre flygplan, tanks och kanoner; det är människor.

Och när väl Master Box släpper sin Horsa-glider så ska jag se om jag inte kan göra något av det.

Annons:
felle-j
2010-06-28 23:50
#1
zoncar
2010-06-29 00:01
#2

Fattar ej hur detta foto skulle kunna vara inspirerande, då det mest påminner om de som dog pga ett totalt meningslöst krig, men det vart nog inte Sponnys tanke, säkert något annat// Micke

felle-j
2010-06-29 00:09
#3
zoncar
2010-06-29 00:19
#4

Jo felle-j, menar heller inget ont, men jag tycker bilden är totalt osmaklig, snälla Ellobo ta bort tråden jag far mycket illa av andras människor död (och djurs)!!!! sen ska ingen annan ta illa upp!!!

Joppo
2010-06-29 00:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Bra initiativ Sponny… Denna tråd hade jag missat helt. Sedan jag började bygga modeller har jag samlat på mig en del bilder som jag tycker är starka, intressanta, hemska eller bara roliga…

Den första bilden jag vill dela med mig av är från Palestina. Jag tycker den är rätt talande för Palestiniernas hopplösa situation.

felle-j
2010-06-29 00:37
#6

#5 Tungt bepansrad och rejält beväpnad.Glad Den där ungen får akta sig annars är han platt som en pannkaka. Det vore synd

Annons:
zoncar
2010-06-29 00:45
#7

Detta börjar bli en ytterst osmaklig tråd, vad har detta med modellbygge att göra, håller dock med Joppo ang idiotin, totalt motbjudande liksom tråden

Joppo
2010-06-29 00:47
#8

#4 Jag respekterar din åsikt till fullo Zoncar, men jag tycker inte att tråden ska plockas bort… Jag kan hålla med dig om att den första bilden är väldigt makaber och hemsk, men den visar ju också på ett brutalt sätt precis hur vidrigt ett krig kan vara. Jag tycker inte historien ska censureras helt enkelt…

Jag tycker det är bättre att tråden märks med "Obs starka bilder!" eller liknande.

Vad tycker ni andra?

zoncar
2010-06-29 00:55
#9

Jag vet att du är en super trevlig kille Joppo, men detta har intet med modellbygge att göra, historia, krig eller något sådant kanske, men inte här, men kan väl backa lite om det märks med MOTBJUDANDE bilder!!!

ElLobo
2010-06-29 00:57
#10

#4: Jag förstår precis vad både sponny och felle-j menar med sina kommentarer om bilden, även jag tycker det är ett intressant foto som det kanske skulle vara intressant att bygga någonting på.

Jag förstår naturligtvis också att både du och andra kan ta anstöt eller tycka att den här bilden, liksom många andra bilder från krig och olyckor, är osmaklig.

Att människor och djur far illa i samband med krig är något alla är medvetna om, och dessutom är det ju tyvärr tragiskt nog huvudsakligen civilbefolkningen som råkar illa ut.

Men att ta bort tråden tycker jag personligen vore fel av mig och skulle mer likna censur och diktatur. OM nu sponny skulle vilja ta bort tråden eller bilden så gör jag självklart det eftersom han är trådskaparen och önskar detta, men annars tycker jag att det är en intressant tråd med ett bra ämne.

Många är ju de autentiska bilder som används som referensmaterial till olika byggen, och speciellt i trådar med byggen av militära objekt från olika krig är det ju en större risk än i "civila" trådar att det kan tänkas finnas bilder som en del medlemmar tar illa vid sig av. Tyvärr.

För min del tycker jag inte att den här bilden är värre än om man bygger ett diorama av en trafikolycka eller en fartygsförlisning, men självfallet vet jag att andra har en helt annan uppfattning.

Så tyvärr zoncar, jag kan förstå hur du känner det, och det är absolut inte menat som ett förringande av din och andras känslor, men åtminstone till vidare så tänker jag låta den här tråden finnas kvar.

Dock vill jag inte nu se en massa osmakliga eller helt oseriösa bilder för då kommer jag att gå in och plocka bort tråden.

[Hayabusa]
2010-06-29 01:05
#11

En frågeställning som inte har något givet svar, tycker jag. Men eftersom många av oss bygger modeller som har militära förlagor, så blir det givetvis ett inslag av "ond bråd död" per automatik. Vi kan tycka att ett jaktplan eller en stridsvagn är "grymt cool & snygg", men egentligen är den ju ett vapen avsett att sprida död & förstörelse med. Hur kan man, med den vetskapen, tycka att det är coolt? Jag har själv inget bra svar, men håller med Jeppe (#8) att vi bör undvika censur.

Är det fel att t ex bygga ett diorama som innehåller döda figurer? Nej, anser jag. Görs det på ett vettigt sätt så kan det skapa eftertanke.

/Stefan

zoncar
2010-06-29 01:27
#12

Tack Ellobo nu är jag nöjd, med obs starka bilder, jag menar inget som helst illa , gillar själv pansar modeller men vill absolut undvika bilder på ond bråd död, sen kan det nog det diskuteras i all evighet, jag vill bara att det finns en tankvärdhet och respekt för all de som har dött i dessa meningslösa krig!!! // Micke

ElLobo
2010-06-29 02:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Ett diorama som jag skulle vilja bygga är av Dödens väg, Highway 80, norrut från Kuwait City i februari 1991.

De sista dagarna av Gulfkriget då irakierna flyr norrut tillbaka mot Irak med alllt vad de har, inklusive allt de stulit i Kuwait. Uppemot 2000 fordon träffades eller övergavs när koalitionens styrkor anföll fordonskolonnerna. Ännu ett par månader efteråt fanns det kroppar kvar i fordonen när jag passerade.

Här är Wikipedias bild på hur det såg ut i april 1991.

Det stora problemet (förutom all tid till själva byggandet) är ju att hitta tillräckligt många fordon av rätt sort och i rätt skala. Men kanske att ett mycket mindre avsnitt i skala 1/72-1/87, och med användande av lite "konstnärlig frihet" vad gäller fordonstyper m m, skulle kunna vara överkomligt.

Annons:
Emo
2010-06-29 09:11
#14

Nu har jag läst igenom tråden och håller med ElLobo: "Men att ta bort tråden tycker jag personligen vore fel av mig och skulle mer likna censur och diktatur." Det verkar som om några otäcka bilder tagits bort och det var troligtvis mycket bra. Med varningstexten blev det en bra tänkvärd tråd. Hoppas den fortsätter så.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

sponny
2010-06-29 10:17
#15

Jag såg igår att mitt gamla inlägg hade vaknat till liv igen. Men inte precis så som det var tänkt. Men när jag skrivit detta inlägget hade min internetleverantör stängt ner uppkopplingen för service Så här kommer det igen.

Det är hur som helst skönt att du känner dig nöjd zoncar med ändringen av titeln. För jag vill nog gärna att tråden ska vara kvar. Om inte annat för att det var en väldigt intressant diskussion som kom upp. Och jag känner att jag till viss del måste förklara mitt val av bild och min tanke om varför jag tycker att just den bilden är inspirerande.

Jag tror nämligen att det är lätt att det i vår hobby kan bli väl mycket av fräcka tanks och snygga flyplan. Titta bara i det senaste numret av tidningen Allt om Hobby. En artikel vardera om Spitfire och Mustang. Hur sköna de var att flyga, hur snygga de var, hastighet, motoreffekt, hur de utvecklades, osv. Mycket trevliga små artiklar men hur många tyska piloter och stridsvagnsbesättningar förlorade livet tack vare dem? Det är med andra ord väldigt lätt att nu, närmare 70 år senare, tappa bort den mänskliga aspekten. Det handlar egentligen inte om utrustningen, utan människorna. På båda sidor.

På ett byggmöte för ett tag sedan kom frågan upp varför man bygger? Och i mitt fall är det historien som är det intressanta och byggandet är mitt sätt att få utlopp för mitt intresse av just historia. Och historien handlar inte om maskinerna utan de som använde dem.

Så den dag, när jag känner att jag är "duktig" nog att göra fotot rättvisa i ett diorama så kommer jag att försöka bygga det. Precis så som det ser ut. Och då blir det inte på grund av det kraschade Horsa-planet i bakgrunden. Utan som ett försök från mig att som modellbyggare visa respekt för männen som låg där på ett fält i Frankrike i juni 1944.

EDIT: I och med detta inlägg lämnar jag över tråden till EiLobo. Du är Sajtvärd och har ansvaret för hela sajten så spårar tråden ut så ta bort den.

gismo76
2010-06-29 10:33
#16

Hej nu skall jag lägga mig i detta lite då som inte bygger något som har med krig att göra. Jag kan ärligt inte fatta hur man kan bygga stridsvagnar osv det handlar bara om död och krig. Något som är väldigt motbjudande. Dock kan jag förstå tanken med detta med historian det har ju hänt ,,,men bilden här uppe med den lilla killen och stridsvagnen tycker jag ärligt borde tas bort. Alla vet ju och det är ju inte någon hemlighet att i krig finns inga regler utan det dödad hej vilt….

Sedan finns det dom som kan få till otroliga diorama som ser ut som dom är verkliga ,,,vilka jobb ni lägger ner helt otroligt vet ju själv hur svårt det är trots att jag inte bygger sådant.

Så det är min åsikt om detta …..

holst
2010-06-29 10:57
#17

Bygga "krigsmodeller" är väl lite som att läsa deckare. Intressant läsning men inget man vill någon ska råka ut för.

/h

bosnafly
2010-06-29 11:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Nu så lägger jag mig i oxå,som ni förstår finns det anledning varför jag heter Bosnafly på forumet,kommer därifrån,kan berätta att det jag har varit med om som en 12 årig grabb är det värsta en människa  kan vara med om,när vi anfölls så hann vi ut ur huset 20 sekunder innan den träffades av en stridsvagn,och de visste att det fanns folk där i,min egen far sköts framför mig o sen togs han i lägger där han misshandlades och sen avrättades o sedan slängdes i en massgrav,först  år 1999 hittades han o 148 andra män,alla hade skjutits i huvudet på nära håll…sen kommer allt annat,flykten,gömma sig undan fienden,hungern,törsten mm…Men så kanske ni undrar varför jag håller på med detta,och anledning är att den förstag gången jag såg en riktig soldat är när vi blev räddade av bosniska styrkor,den första ögonblicket när jag förstog att det vara våra,det ögonblicket när jag fattade att vi skulle överleva slår allt annat,vill inte glömma kan ej glömma,värmer om hjärtat fortforande idag när jag tänker på det,och det är anledningen,och för min del så blev stridsvagnar min räddning.När jag har byggt en stridsvagn ex en av de bosniska vagnar blir jag så himla glad,o nöjd o tänker.Nån skrev att alla krig är mennigslösa o det är de,men samtidigt är det en del av mig,går inte en enda dag utan att jag tänker på det,ibland vill jag inte det men det är svår.

Hoppas ni inte blir sura eller ledsna eller nåt,men det är inte ofta jag talar om detta,var bara tvungen att lägga mig i lite,den hemska  upplevelsen har gjort min till den jag är idag,är en del av mig och kommer alltid att vara det,oavsett om jag vill eller ej.

sani

på bilden,i detta läger var jag i över en månad sommar 1992,för serber ansåg att en 12-grabb kunde utgöra hot….Gråter

www.bosnafly.n.nu

Emo
2010-06-29 12:42
#19

#18 Bra inlägg. Tack. Måste varit svårt att skriva.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

ElLobo
2010-06-29 15:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

En kul bild (även om den är fejk) som jag samlat på mig är den här. Den kunde vara kul att bygga. En verklig actionbild. Glad

Annons:
Joppo
2010-06-29 16:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

#11 "Vi kan tycka att ett jaktplan eller en stridsvagn är "grymt cool & snygg", men egentligen är den ju ett vapen avsett att sprida död & förstörelse med. Hur kan man, med den vetskapen, tycka att det är coolt? Jag har själv inget bra svar,"

Precis såna där tankar har jag också ibland. Jag har heller inte nåt bra svar… Jag är ju i övrigt en väldigt fredlig människa, så egentligen är det lite konstigt ha dessa dödsmaskiner som intresse.

#18 Starkt av dig att dela med dig av din historia Sani. Skrämmande och tankeväckande läsning.

Jag fortsätter tråden med en bild på en gammal övergiven mack. Inom modellbygget är vädringen den roligaste biten tycker jag, och en sån här bild blir därför väldigt inspirerande för mig.

På nåt sätt är det väldigt fascinerande med gamla övergivna byggnader tycker jag… De ruvar liksom på en massa historia.

denstore
2010-06-29 16:29
#22

#18 Hemskt att höra. Man vet knappt vad man ska skriva. Ingen borde behöva uppleva något sådan, och kanske framförallt inte som barn. Jag lider med dig.

Angående krigsmaskiner som byggobjekt, så tänker nog de flesta på det ibland. Frågan är väl mest ifall någon skulle bli mindre lidande för att man inte bygger modeller av dem? Modellbyggare är i min mening osedvanligt fredliga människor, och det är trots allt människorna som kör och bestämmer över maskinerna som är ansvariga. Dessutom brukar modellbyggare vara ganska medvetna om historia, och därför kanske lika mycket eller mer medvetna om krigets fasor än många som sysslar med "fredligare" fritidssysselsättningar. Inget är säkert, men jag önskar i alla fall tro så.

Vermil
2010-06-29 21:44
#23

Jag hade en tid en bosnisk arbetskamrat. Som flydde med sin fru o barn med bokstavligt talat kulorna vinande och smällande i bilplåten. Trots att han inte var en modellbyggare byggde han en mycket stor, typ skala 1:24 kanske, amerikansk F-16 i trä. Scratch. Och han gjorde det mycket bra. För honom var det terapi. Och för honom ett viktigt objekt. Han hade den på sitt lilla kontor. Utan att bli alltför mycket politisk här, så visste han vem och vad som äntligen fick slut på eländet. …Och inte var det EU, europeisk "dialog", europeiska fredstrupper eller svensk pacifism.

Jag har inga som helst problem med att bygga modeller av vapen. Jag kan utvidga detta resonemanget ganska långt, men det får duga nu, med att modellintresset är kopplat med intresse för subjekten och intresse för historien. Snarare än att detta är problematiskt, tycker jag väl att okunskap om vad som hänt borde vara skamfullt. Vapnen har en roll i det som har skett. Man vinner inte ett krig som t.ex WW2 bara så där, "därför", eller att det ordnar sig därför att många människor "vill". Krig är skit, men en ännu större skit är pacifism. Ännu större skit är försvarslöshet.

Det går alldeles utmärkt att begå folkmord med machetes, träspjut, eller tom stenar.  …Så länge ingen som har vapen står upp mot dem. Det är inget fel på vapen eller att ha vapen. Det som är fel är att vara oförsvarad, obeväpnad och försvarslös.

En Spitfire är nästan något "heligt". Både för sin egen skull och för inblandade människors historia. Detsamma spiller över på alla allierade WW2 vapen. De försvarade demokratin och människovärden och befriade stora delar av världen. Varför skulle det vara skamligt att bygga en Spitfire? Är det inte så att det är motsatsen som är skändlig? Tänk tanken ett ögonblick: Skulle vi gå runt till museum o hangarer och förstöra alla kvarlevande Spitfires?

Vad gäller axelmakternas vapen så är de också inblandade. Knappast heliga, men utan dem är historien inte sann, inte komplett. Så ytterst är de också intressanta. Positivt symbolvärde saknar de väl, men inte intressevärde.

Till sist finns det en biologisk orsak. Vi är programmerade till att vara intresserade och fascinerade av vapen. …Och vore vi inte, skulle människan inte existera idag, ej heller överbefolka jorden.

TommiN
2010-06-29 21:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Håller med dom övriga,hemskt att man kan utsätta folk för sånt.

Tänkte att det kunde vara häftigt att bygga denna dio…en riktig utmaning kanske..

Emo
2010-06-29 21:53
#25

#24 Ja, det var en utmaning. Lycka till! Sen gäller det att ha en bra plats till den, för med så mycket arbete bör den bli värd att visas ordentligt.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Hayabusa]
2010-06-29 22:11
#26

#18 Låter inget vidare, Sani…går inte att föreställa sig vad du varit med om. Kan bara beklaga.

#21 Visst är det helt underbart med denna typ av byggnader, Jeppe. En gammal övergiven bensinmack…Har sett en del väldigt fina bilbyggar-dio med övergiven bensinmack, gamla rostiga bilvrak etc. Attans så coolt Glad.

ElLobo
2010-06-29 22:18
#27

#21 och #24: Häftiga bilder!

Och även jag är svag för bilder av övergivna platser, byggnader och liknande.

Annons:
Joppo
2010-06-29 22:42
#28

#24 Fet bild Tommi :) Vad är det för historia bakom den?

TommiN
2010-06-29 23:35
#29

Det är USS Indiana som har kolliderat med USS Washington…eller var det åt andra hållet.. Obestämd

TommiN
2010-06-29 23:40
#30

Sorry,detta är USS Washington efter sin kollision med USS Indiana.

denstore
2010-06-29 23:49
#31

Kanske dax att dra igång din Kongo, TommiN?

TommiN
2010-06-30 00:34
#32

Jo,jag är rätt såå sugen,men fattas några etsark till på den som jag måste få hem,sitter däremot och sneglar på min Pola som jag beställde lite etsark till idag..

NBISaladin
2010-06-30 02:54
#33

#5: Mycket stark bild. Ser inget galet i den alls.

Är den inte ett klassiskt exempel på hur en bild kan vara högst subjektiv och politisk? Teleobjektivet som pressar ihop perspektivet och gör att stridsvagnen ser ännu större och hotfullare ut, killen ännu mindre. Toppenbild som för mig talar tydligt mot kriget.

Hasse - Medarbetare på Modellbygge iFokus

Joppo
2010-06-30 13:07
#34

#33 Jag kunde inte ha sagt det bättre själv.

Jag skulle vilja fortsätta resonemanget lite… Skulle ni tycka att det vara ok att bygga ett diorama utifrån detta foto, eller anser ni att detta skulle vara fel eller omoraliskt på något sätt?

Personligen tycker jag att det vore ok, dock verkar bilden väcka en del anstöt oss några av er, så jag skulle gärna vilja höra era åsikter också.

/Jeppe

Annons:
Emo
2010-06-30 13:23
#35

#34 Jag ser inget fel i att bygga ett diorama. Eventuella tolkningar ligger hos betraktaren om inte byggaren lämnar med text, som kan uppfattas på ett eller annat sätt.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

sponny
2010-06-30 13:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

#34 Problemet med just den bilden måste vara det faktum att vi då travar ut på minfältet kallat politik. Ett område där det är mycket lätt att tonläget i diskussionen höjs. Kanske speciellt när det gäller Israel-Palestina konflikten eftersom det på båda sidor finns mer eller mindre rabiata förespråkare för "sin" sida. Och inte bara där utan i lika hög grad här i den svenska debatten.

Men själv skulle jag inte se några problem med att använda bilden i inlägg 5 som bas för ett dio. För när jag tittar på den ser jag samma sak som när jag tittar på denna bilden. Nämligen en ensam person mot övermakten, oberoende av vilken konflikt bilden kommer från.

denstore
2010-06-30 17:44
#37

#32 Det finns ett italienskt resin-kit till Pola också, som visserligen kostar en slant, men som ska vara väldigt bra….

Inspirerande bilder för mig är sällan de där mänskliga tragedier är för uppenbara på. Jag gillar just därför sällan dioraman med döda kroppar eller sprängda vagnar. Ej heller sjunkna skepp eller nedskjutna flygplan. Jag är fullt medveten om att de mesta av de sakerna jag intresserar mig för är konstruerade för död och förintelse. Dock så är det tekniken eller utseendet som jag gillar, inte syftet.

Dessutom tycker jag att 99% av de dioraman man ser med blod och bortsprängda kroppsdelar totalt missar målet. Det ser inte alls hemskt och avskräckande ut. Det ser bara plumpt och osmakligt ut.

På den gamla goda tiden, när modellbygge på nätet var likaställt med rec.models.scale på usenet, så fanns det en amerikan, Az Hoser, som gjorde sig ökänd genom sina smaklösa dioraman. Bland annat en störtad airliner, med små stekta köttbitar utspridda bakom katastrofen. Inte direkt något jag hade premierat, eller ens funderat på att bygga själv, men någonstans i bakhuvudet finns det något knasigt som skrattar. Sånt är sällan bra. Hans bajskorv i skala 1/1 lär inte heller ha gjort succé på de amerikanska nationals….

Dock så visar de på en sak, och det är att sökandet efter chock eller uppmärksamhet sällan är bra i modellbygge. Det gör sig helt enkelt sällan bra i skala….

ElLobo
2010-06-30 17:53
#38

Apropå uppmärksamhet, så tyckte jag dioramat med HMS Hood, en minut efter att det hade sjunkit, som visades på IPMS Open 2006 (?) var ett åtminstone intressant projekt. Dock hade väl domarna inte riktigt samma uppfattning …

Vermil
2010-06-30 20:39
#39

Det här är väl en tråd med tung tonvikt på dio'n.

Men här är iaf något som jag som flygbyggare tycker inspirerar.

http://www.youtube.com/watch?v=EIi8kWmZZgA&NR=1

denstore
2010-06-30 22:15
#40

#38 Holsts gamla klassiker! Den drog ju i alla fall till sig lite uppmärksamhet, både från publik och domare.Skrattande

zoncar
2010-07-02 02:01
#41

Bosnafly och sponny, jag har själv inga som helst krigs upplevelser, förutom lumpen,men jag  har vänner från bland annat det forna Jugoslavien, har hört liknande berättelse som bosnafly har beskrivit, svårt att tro ibland när man lever så tryggt i Sverige, trodde aldrig att det skulle dra iväg så här med min åsikt, men som sagt jag har inget ont med mig i min åsikt, helt ok att visa starka bilder bara man varnar först!!!

Annons:
Upp till toppen
Annons: