Musiebesök
Dagen förgylldes med ett museibesök nämligen det här:
Vi följde dom bruna skyltarna från E4an som dom föreslog, det visade sig emellertid vara en Tele2-väg, dvs en fårskallig väg som slingrade sig genom ett antal småvägar, så på tillbakavägen tog vi Malmslätt-avfarten då kom man visserligen i riktning syd men nästa trafikplats var väldigt nära och där vände vi till rätt riktning, betydligt smidigare.
På museet fanns mycket att titta på till det facila priset av 50:-
B-3 bombaren
B-17 med dom karakteristiska hjulhusen
B-18 en riktig baddare
Lite modernare grejor gissa vilken visp?
Ja ni som gissade Bananen hade rätt!
Lite luftvärn, en Bloodhound-robot
Mer äldre grejor en italiensk Caproni Ca-133 tror jag den hette, med sin karakteristiska glasnos
En Swordfish? avsedd för striderna i Finland
En Gladiator avsedd för dom svenska frivilligförbanden, min morfar skulle flugit en sån här om han hunnit över i tid
J-21 i sin första version
Och lägger man till ett R så blir det den här versionen
En Catalina är väl aldrig fel?
Och ovanför Cat:en hängde den här fembladiga Spit:en
Lilldraken fanns på plats
Liksom dess större bror
Hawker Hunter
Lite ryskt, en Mig-15
Och den gamla trotjänaren Tunnan
Under Mig:en stod den här … är det en Venom eller Vampire?
SAAB Safir hette väl den här?
Och den gamla arbetshästen Viggen
Slutligen Gripen
I en annan vinkel
Men Lansen då? frågar sig vän av ordning, jo den fanns också med men stod dessvärre så att den inte gick att fotografera annat än detaljstudier
Utanför och om knuten hittade jag den här Canberran
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Var där för ett litet tag sedan tillsammans med Jaguar MkVI och hans son samt Marcus. Jag blev väldigt positivt överaskad av vad de hade gjort och gillade de olika rummen som berörde kalla kriget. DC-3an är ett kapitel för sig själv. Kommer att åka dit fler gånger. Tack för bilderna,de blev bättre än mina.
Stefan - Modellbyggare
Jag ska dit med min bror och min farfar snart. Det ska bli kul. Jag har sett fram emot det i ett helt år nu.
Till och med en obotlig pansarnörd som jag själv blir faktiskt lite sugen på ett besök efter att ha sett dessa bilder
Fina kort… Men heter den Safir eller SK60? Hmm… SK60 som bilden visar har mig veterligen aldrig haft något "namn", typ lans/vigg/drake eller dyl., förutom just sifferbeteckningen, som eg. är SAAB 105. Sen är det en Venom som står i utställningen!
//Marcus
Det var många fina bilder! Ser helt klart ut som om det är värt ett besök igen, nu när de byggt om och till. Jag förstår att både du och det andra gänget hade mycket trevligt. Tack för titten!
Förresten, det är lika bra jag gör en lite rättelse också.
Bild 8 föreställer en replika av Caproni Ca 313, S 16 (replikan är gjord för inspelningen av TV-serien Tre kärlekar).
Och bild 9 är väl en Hawker Hart, B 4A.
#4: Enligt många skrivna källor kallas Saab 105 Florett (att jämföras "namnmässigt" med Saab Sonett), även om jag själv aldrig hört någon säga det i verkligheten.
Trevliga bilder.
#6 Har aldrig hört att SK60/Saab 105 kallades Florett, men det kanske stämmer ändå? Däremot vet jag att SK50 kallades Sabb Safir.
/Stefan
#4-6: Jo SK 60 och SAAB 105 vet jag att dess beteckning är men jag hade för mig att den hade ett namn också, dock har jag aldrig hört eller sett den kallas Florett. Vart lite osäker på den där Venomen, huven var för bred för en Vampire men samtidigt har jag ett minne av att dom Venom jag tittat på i England hade bredare huv
Jaså Capronin är en replik! Lurade mig i alla fall, men jag tittade inte så noga på den, bara den fascinerande nosen
Det var det säkert, tittade inte efter när jag fotade men det stod visst en B 4 där någonstans så det kan säkert vara den
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
…och det är en J 30, de Havilland Venom NF.51.
Fina bilder och muséet blev lyckat tycker jag.
Något svårfotograferat dock och man ska nog besöka muséet en gång utan kamera för att kunna ta del av allt.
Det fanns även många tidstypiska planscher på väggarna som intresserade även de inte alltför inbitna flyghistorikerna.
Tog du någon bild på DC-3 uppifrån Kalla kriget-hallen?
Det fanns ett fönster i golvet där. Jag tog bara bilder på den nere i den mörka underjorden.
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus
Jag var nere och tittade på DC-3:an men tog inga bilder på den varken via golvet eller i underjorden
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Om man ska bygga Tp 52, Canberra så skiljer de sig en del.
Denna här på Flygvapenmuseum har en Lansennos och den på Svedino har den engelska kantigare radarnosen.
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus
Cockpit på en Sk 10, Raab-Katzenstein RK.26 Tigerschwalbe.
Ursprungligen ett mycket bra ensitsigt aerobaticsflygplan.
Omkonstruerades som 2-sitsigt avancerat skolflygplan, men tappade mycket av de fina flygegenskaperna.
Orsaken var bl.a tyngre träslag och det fick problem att ta sig ur spinn. Ingen lämplig egenskap för ett skolflygplan.
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus
#22: Tack kompis!
Tack för bilderna, Sau.
/Stefan
Fina bilder av både Vov-Vov och Vilde! Saab Safir (kan ej se att någon annan har sagt det) var eller är ju ett enmotorigt propellerplan som i varje fall i Boden användes i attackövninga mot marktrupp och när jag gjorde lumpen i Luleå på LV7 så användes den plus skyraidern i attackövningar mot våra kolloner under march, plus vid målföjning vid andra övningar medans riktiga skjutningar skedde mot mål dragna av Mu2or, alla plan var då gulmålade.
Och Vov-Vov tack för din inbjudan, hade verkligen velat (alltså viljat) hänga på denna, men hamnade på plåsterkåken istället pga kroppsmasseförlusten under så kort tid.
Ååååh, nu sörjer jag ännu mer att jag inte kom iväg till museet förra veckan…Ser ju hur spännande ut som helst! Känner att jag bara måste dit själv inom en inte allt för avlägsen framtid -kunde kanske ge mig en liten push framåt så jag kommer igång med mitt B 17 BS-bygge snart…
Varför måste man jobba när alla andra verkar ha semester?
Tusen tack för att ni delat med er av era fantastiskt fina foton!
Mycket fina bilder ! Varje gång jag ser J-21 kan jag inte låta bli att tycka det är en märklig skapelse /Lennart
Jag tyckte att hela museet lyft sej kraftigt. Satsningen på simulatorer gick milt sagt hem hos sonen, hade jag inte släpat honom därifrån hade vi nog varit kvar än…. Om pappa provade? Jo, man var ju tvungen att visa att gammal är äldst. För mej var den stora upplevelsen att få se DC-3:an i verkligheten. Det är ju en händelse som satt avtryck i hela efterkrigshistorien. Vi gjorde även ett nerslag i butiken innan vi gick. Jag fick med mig en Catalinaritning från MJD och grabben fick sej en Airfix Draken som skall målas i morgon. Det duger inte längre med penslar utan nu är det färgspruta som gäller så vi skall ha en grundkurs i det.
#40-42: Suveränt! En sak kan man ju inte undgå att fundra över -varför har avgasröret försetts med en massa små fenliknande "piggar"?
#45 Kylflänsar, skulle jag gissa.
Jag skulle tro att hela avgasröret är en konstruktion för att dölja avgasglöd på natten. Om man tittar noga ser man att fenorna är öppna och släpper ut avgaser, men denstore gissar säkert rätt och syftet är också att fenan skall kyla.
#47 kanske är det så, men jag har för mig att dagjaktsvarianten av Beaufightern har avgasrör som ser ut sådär, medans nattjaktsversionen har en mer kapslad variant, utan fenor. Men jag kan minnas fel.:-)
#48: Stämmer säkert, alla nattjaktversioner av Mossie har också kapslade avgasutsläpp. Eventuellt kan den där taggiga konstruktionen fungera som ljuddämpare
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
#45 - 48: Ja tänk vad en liten detalj kan sätta myror i huvet på en… Lägger också märke till att den avfotograferade B17 på FV museum har liksom en kopparfärgad ring längst fram runt motorkåpan. Var det så på alla B17 modeller? Bara bra att veta inför kommande bygget… Inte säker på att det framgår av Marivox målningsinstruktion nämligen.