Tråden är låst och inga nya kommentarer kan skapas
Reseskildringar

Musiebesök

2010-07-23 22:31 #0 av: starhawk

Dagen förgylldes med ett museibesök nämligen det här:

Vi följde dom bruna skyltarna från E4an som dom föreslog, det visade sig emellertid vara en Tele2-väg, dvs en fårskallig väg som slingrade sig genom ett antal småvägar, så på tillbakavägen tog vi Malmslätt-avfarten då kom man visserligen i riktning syd men nästa trafikplats var väldigt nära och där vände vi till rätt riktning, betydligt smidigare.

På museet fanns mycket att titta på till det facila priset av 50:-

B-3 bombaren

B-17 med dom karakteristiska hjulhusen

B-18 en riktig baddare

Lite modernare grejor gissa vilken visp?

Ja ni som gissade Bananen hade rätt!

Lite luftvärn, en Bloodhound-robot

Mer äldre grejor en italiensk Caproni Ca-133 tror jag den hette, med sin karakteristiska glasnos

En Swordfish? avsedd för striderna i Finland

En Gladiator avsedd för dom svenska frivilligförbanden, min morfar skulle flugit en sån här om han hunnit över i tid

J-21 i sin första version

Och lägger man till ett R så blir det den här versionen

En Catalina är väl aldrig fel?

Och ovanför Cat:en hängde den här fembladiga Spit:en

Lilldraken fanns på plats

Liksom dess större bror

Hawker Hunter

Lite ryskt, en Mig-15

Och den gamla trotjänaren Tunnan

Under Mig:en stod den här ... är det en Venom eller Vampire?

SAAB Safir hette väl den här?

Och den gamla arbetshästen Viggen

Slutligen Gripen

I en annan vinkel

Men Lansen då? frågar sig vän av ordning, jo den fanns också med men stod dessvärre  så att den inte gick att fotografera annat än detaljstudier

Utanför och om knuten hittade jag den här Canberran

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2010-07-23 23:09 #1 av: StefanW

Var där för ett litet tag sedan tillsammans med Jaguar MkVI och hans son samt Marcus. Jag blev väldigt positivt överaskad av vad de hade gjort och gillade de olika rummen som berörde kalla kriget. DC-3an är ett kapitel för sig själv. Kommer att åka dit fler gånger. Tack för bilderna,de blev bättre än mina.

Stefan - Modellbyggare

 

Anmäl
2010-07-24 00:57 #2 av: felle-j

Jag ska dit med min bror och min farfar snart. Det ska bli kul. Jag har sett fram emot det i ett helt år nu.Glad

Anmäl
2010-07-24 01:16 #3 av: Joppo

Till och med en obotlig pansarnörd som jag själv blir faktiskt lite sugen på ett besök efter att ha sett dessa bilderGlad

Anmäl
2010-07-24 02:51 #4 av: [marcusjohnson]

Fina kort... Men heter den Safir eller SK60? Hmm... SK60 som bilden visar har mig veterligen aldrig haft något "namn", typ lans/vigg/drake eller dyl., förutom just sifferbeteckningen, som eg. är SAAB 105. Sen är det en Venom som står i utställningen!

//Marcus

Anmäl
2010-07-24 04:23 #5 av: ElLobo

Det var många fina bilder! Ser helt klart ut som om det är värt ett besök igen, nu när de byggt om och till. Jag förstår att både du och det andra gänget hade mycket trevligt. Tack för titten!

 

Förresten, det är lika bra jag gör en lite rättelse också. Flört

Bild 8 föreställer en replika av Caproni Ca 313, S 16 (replikan är gjord för inspelningen av TV-serien Tre kärlekar).

Och bild 9 är väl en Hawker Hart, B 4A.

  

Anmäl
2010-07-24 04:32 #6 av: ElLobo

#4:  Enligt många skrivna källor kallas Saab 105 Florett (att jämföras "namnmässigt" med Saab Sonett), även om jag själv aldrig hört någon säga det i verkligheten.

 

Anmäl
2010-07-24 09:15 #7 av: Hayabusa

Trevliga bilder.

#6 Har aldrig hört att SK60/Saab 105 kallades Florett, men det kanske stämmer ändå? Däremot vet jag att SK50 kallades Sabb Safir.

 

/Stefan

Anmäl
2010-07-24 15:03 #8 av: starhawk

#4-6: Jo SK 60 och SAAB 105 vet jag att dess beteckning är men jag hade för mig att den hade ett namn också, dock har jag aldrig hört eller sett den kallas Florett. Vart lite osäker på den där Venomen, huven var för bred för en Vampire men samtidigt har jag ett minne av att dom Venom jag tittat på i England hade bredare huv

Jaså Capronin är en replik! Lurade mig i alla fall, men jag tittade inte så noga på den, bara den fascinerande nosen

Det var det säkert, tittade inte efter när jag fotade men det stod visst en B 4 där någonstans så det kan säkert vara den

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2010-07-24 15:12 #9 av: WildeSau

...och det är en J 30, de Havilland Venom NF.51.

Fina bilder och muséet blev lyckat tycker jag.
Något svårfotograferat dock och man ska nog besöka muséet en gång utan kamera för att kunna ta del av allt.
Det fanns även många tidstypiska planscher på väggarna som intresserade även de inte alltför inbitna flyghistorikerna.
Tog du någon bild på DC-3 uppifrån Kalla kriget-hallen?
Det fanns ett fönster i golvet där. Jag tog bara bilder på den nere i den mörka underjorden.

Anmäl
2010-07-24 15:16 #10 av: starhawk

Jag var nere och tittade på DC-3:an men tog inga bilder på den varken via golvet eller i underjorden

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2010-07-24 15:18 #11 av: WildeSau

Om man ska bygga Tp 52, Canberra så skiljer de sig en del.
Denna här på Flygvapenmuseum har en Lansennos och den på Svedino har den engelska kantigare radarnosen.

Anmäl
2010-07-24 17:37 #12 av: WildeSau

Jag kompetterar med några bilder från invigningen.

Ett helt rum tillägnat flygbaronen Carl Cederström.

Innehavare av aviatördiplom nr.1 i Sverige, nr.74 i världen och taget i Louis Bleriots flygskola i Frankrike.

Anmäl
2010-07-24 17:38 #13 av: WildeSau

En affisch från hans flygningar med Nordstjernan, en Bleriot XI.

Anmäl
2010-07-24 17:39 #14 av: WildeSau

Här representerad av en av Mikael Carlssons Bleriot XI / Thulin A.

Anmäl
2010-07-24 17:40 #15 av: WildeSau

Vidare in i den "gamla" hallen.

Flygbåt 15, Thulin G tidigare baserad på Stumholmen i Karlskrona.

Anmäl
2010-07-24 17:42 #16 av: WildeSau

Närstudie av motorn till Flygkompaniets första monoflygplan
M 1, Nieuport IV G.

Anmäl
2010-07-24 17:43 #17 av: WildeSau

Fler närstudier, ksp-lavetten till A 21R med 8st 8mm ksp.

Anmäl
2010-07-24 17:49 #18 av: WildeSau

J 1, Phönix D.III

Anmäl
2010-07-24 17:49 #19 av: WildeSau

Sk 1, CFM Albatross B.II

Anmäl
2010-07-24 17:51 #20 av: WildeSau

Den nyrenoverade Sk 5, Heinkel HD.35.

Denna stod många år på Svedinos flygmuseum.
Nu ser den nästan för fin ut, som en blankpolerad möbel.

Anmäl
2010-07-24 17:53 #21 av: WildeSau

...men rosenpolerat är riktigt snyggt.

Anmäl
2010-07-24 17:55 #22 av: WildeSau

En bild till ElLobo som bygger en Belvedere som Whiff-HKP men inte är "riktigt färdig" än, för han inte kunde hitta rätt färg. Tungan ute

Anmäl
2010-07-24 18:04 #23 av: WildeSau

Återigen flygplan från Vinterkriget.

J 8A, Gloster Gladiator Mk.II

Anmäl
2010-07-24 18:04 #24 av: WildeSau

..och B 4A, Hawker Hart.

Anmäl
2010-07-24 18:05 #25 av: WildeSau

J 11, Fiat CR.42 Falco som även det skulle tillförts F 19, men som kom för sent.

Anmäl
2010-07-24 18:10 #26 av: WildeSau

Cockpit på en Sk 10, Raab-Katzenstein RK.26 Tigerschwalbe.

Ursprungligen ett mycket bra ensitsigt aerobaticsflygplan.

Omkonstruerades som 2-sitsigt avancerat skolflygplan, men tappade mycket av de fina flygegenskaperna.

Orsaken var bl.a tyngre träslag och det fick problem att ta sig ur spinn. Ingen lämplig egenskap för ett skolflygplan.

Anmäl
2010-07-24 18:11 #27 av: WildeSau

S 6B, (CVM) Fokker C.V.E

Anmäl
2010-07-24 18:12 #28 av: WildeSau

S 6B, (CVM) Fokker C.V.E

Anmäl
2010-07-24 18:13 #29 av: WildeSau

Några bilder från Kalla kriget-hallen.

Kameranosen på en SAAB S 29C Tunnan

Anmäl
2010-07-24 18:14 #30 av: WildeSau

och S 31, Supermarine Spitfire PR.XIX from "down under".

Anmäl
2010-07-24 18:17 #31 av: WildeSau

Nere i underjorden var det stämningsfull men passande ljussättning. Svagt ljus att fotografera i, låg oftast på 1/4s med en Canon 350D på ISO 800.

Många intressanta urklipp och artiklar att läsa på väggarna och DC-3:an inglasad i mitten.

Anmäl
2010-07-24 18:18 #32 av: WildeSau

Tp 79, Douglas C-47

Anmäl
2010-07-24 18:19 #33 av: WildeSau

Tp 79, Douglas C-47

Anmäl
2010-07-24 18:19 #34 av: WildeSau

Tp 79, Douglas C-47

Anmäl
2010-07-24 18:21 #35 av: WildeSau

Till sist ersättaren för Tp 79 i signalspaningen.

Tp 82, Vickers Varsity T.1, piggsvinet kallad pga av alla antennerna.

 

Anmäl
2010-07-24 18:36 #36 av: ElLobo

#22: Tack kompis! Glad

 

Anmäl
2010-07-24 18:51 #37 av: Hayabusa

Tack för bilderna, Sau.

/Stefan

Anmäl
2010-07-24 20:10 #38 av: stickanw

Fina bilder av både Vov-Vov och Vilde! Saab Safir (kan ej se att någon annan har sagt det) var eller är ju ett enmotorigt propellerplan som i varje fall i Boden användes i attackövninga mot marktrupp och när jag gjorde lumpen i Luleå på LV7 så användes den plus skyraidern i attackövningar mot våra kolloner under march, plus vid målföjning vid andra övningar medans riktiga skjutningar skedde mot mål dragna av Mu2or, alla plan var då gulmålade.

Och Vov-Vov tack för din inbjudan, hade verkligen velat (alltså viljat) hänga på denna, men hamnade på plåsterkåken istället pga kroppsmasseförlusten under så kort tid.

 

Anmäl
2010-07-24 21:33 #39 av: PonCar

Ååååh, nu sörjer jag ännu mer att jag inte kom iväg till museet förra veckan...Ser ju hur spännande ut som helst! Känner att jag bara måste dit själv inom en inte allt för avlägsen framtid -kunde kanske ge mig en liten push framåt så jag kommer igång med mitt B 17 BS-bygge snart...

Varför måste man jobba när alla andra verkar ha semester?

Tusen tack för att ni delat med er av era fantastiskt fina foton!

Anmäl
2010-07-24 22:15 #40 av: WildeSau

#39 Självklart ställer jag upp på att ge dig en knuff i ryggen. Glad

SAAB S 17BL

Anmäl
2010-07-24 22:16 #41 av: WildeSau

SAAB S 17BL

Anmäl
2010-07-24 22:16 #42 av: WildeSau

SAAB S 17BL

Anmäl
2010-07-25 11:06 #43 av: Alvhult03

Mycket fina bilder !  Varje gång jag ser J-21 kan jag inte låta bli att tycka det är en märklig skapelse /Lennart

Anmäl
2010-07-25 19:17 #44 av: JaguarMkVII

Jag tyckte att hela museet lyft sej kraftigt. Satsningen på simulatorer gick milt sagt hem hos sonen, hade jag inte släpat honom därifrån hade vi nog varit kvar än.... Om pappa provade? Jo, man var ju tvungen att visa att gammal är äldst. För mej var den stora upplevelsen att få se DC-3:an i verkligheten. Det är ju en händelse som satt avtryck i hela efterkrigshistorien. Vi gjorde även ett nerslag i butiken innan vi gick. Jag fick med mig en Catalinaritning från MJD och grabben fick sej en Airfix Draken som skall målas i morgon. Det duger inte längre med penslar utan nu är det färgspruta som gäller så vi skall ha en grundkurs i det.

Anmäl
2010-07-25 21:47 #45 av: PonCar

#40-42: Suveränt! En sak kan man ju inte undgå att fundra över -varför har avgasröret försetts med en massa små fenliknande "piggar"?

Anmäl
2010-07-25 22:22 #46 av: denstore

#45 Kylflänsar, skulle jag gissa.

Anmäl
2010-07-25 23:18 #47 av: Vermil

Jag skulle tro att hela avgasröret är en konstruktion för att dölja avgasglöd på natten. Om man tittar noga ser man att fenorna är öppna och släpper ut avgaser, men denstore gissar säkert rätt och syftet är också att fenan skall kyla.

Anmäl
2010-07-26 01:52 #48 av: denstore

#47 kanske är det så, men jag har för mig att dagjaktsvarianten av Beaufightern har avgasrör som ser ut sådär, medans nattjaktsversionen har en mer kapslad variant, utan fenor. Men jag kan minnas fel.:-)

Anmäl
2010-07-26 09:31 #49 av: starhawk

#48: Stämmer säkert, alla nattjaktversioner av Mossie har också kapslade avgasutsläpp. Eventuellt kan den där taggiga konstruktionen fungera som ljuddämpare

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2010-07-26 13:27 #50 av: PonCar

#45 - 48: Ja tänk vad en liten detalj kan sätta myror i huvet på en... Lägger också märke till att den avfotograferade B17 på FV museum har liksom en kopparfärgad ring längst fram runt motorkåpan. Var det så på alla B17 modeller? Bara bra att veta inför kommande bygget... Inte säker på att det framgår av Marivox målningsinstruktion nämligen.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.